«Tidligsamtale»?

FrkPippi

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
VIP
Novemberbarna 19
jeg ble veldig overrasket da jeg var å tok celleprøve (hadde tilfeldigvis time dagen etter jeg fant ut at jeg var gravid) da jordmoren der sa jeg måtte ta kontakt med helsestasjonen for å bestille «tidligsamtale om alkohol og levevaner». Etter å ha googlet litt finner jeg jo ut at det faktisk er noe de har tilbud om og ønsker at folk benytter seg av. Trodde ikke det var vanlig å ha time på helsestasjon/lege før i slutten av 1. Trimester jeg...

Jeg tror ikke det er så stort behov for samtale om livsstil altså (jeg har utdanning innen livsstilsendring og trening, trener aktivt, røyker ikke og har ingen problemer med å ikke skulle drikke under svangerskapet), men kanskje det er greit for samboeren (og meg forsåvidt) å høre litt mer om hva han/vi kan forvente oss mtp graviditet og det å bli foreldre for første gang? Og at vi kan lufte litt usikkerhet og angst på den første timen? Tror dere det er «innafor»?
Samboeren er ikke den som prater med kompiser eller familie om slike ting, selv om jeg tror han hadde hatt godt av å prate med noen med erfaring...
 
Det er noe nytt de holder på med fordi de begynner å forstå at det er for sent med de samtalene i slutten av 1.trimester :p
Jeg benytter meg ikke av samtaler om alkohol og blabla, dette er ivf, og andre gangen jeg er gravid på under 6mnd så jeg tror jeg har hørt nok.

Derimot har jeg vært hos jordmor ang tilrettelegging på skolen, hun sa at hadde jeg vært i full jobb hadde de sykemeldt meg i første trimester, men det går ikke ann pga skolen.
 
Ah, skjønner, men da møter vi på den timen og tar det derfra! :rolleyes:

Skjønner at det blir litt smør på flesk når man har vært igjennom det en del ganger!
 
Jeg var forresten på tidlig samtale hos jordmor i dag for noe annet, det var veldig fint å ha noen som var villige til å hjelpe meg gjennom den redselen jeg sitter på, og de ville gjerne sette meg opp til ordentlig kontroll mellom 8+0 og 9+0, men jeg hadde ikke helt behov for det. Jeg kan ringe dem egentlig når som helst hvis det er noe som plager meg eller jeg føler noe er galt med graviditeten. Satte veldig pris på den timen.
 
Jeg synes det var veldig deilig å ha en tidlig samtale med jordmor. Fikk spurt litt om ting jeg lurte på, og fikk vite veien videre. Fylte og ut helsekortet, slik at er i orden. :) Jeg er nå 6+5, og er førstegangs gravid.
 
Jeg synes det var veldig deilig å ha en tidlig samtale med jordmor. Fikk spurt litt om ting jeg lurte på, og fikk vite veien videre. Fylte og ut helsekortet, slik at er i orden. :) Jeg er nå 6+5, og er førstegangs gravid.

Å, så bra!

Da ser jeg frem til samtalen i morgen!
Det er jo fortsatt utrolig tidlig, jeg må vel ikke ha med urinprøve til denne?
 
Å, så bra!

Da ser jeg frem til samtalen i morgen!
Det er jo fortsatt utrolig tidlig, jeg må vel ikke ha med urinprøve til denne?

Her må du ikke ha med noe. Er mest en bli kjent samtale, og mulighet for å spørre om det du skulle lure på :) noe som er litt deilig om man er førstegangsgravid. Og fikk med en del skjemaer om hvordan lege/jordmortimene var lagt opp samt timene på sykehuset.
 
Her må du ikke ha med noe. Er mest en bli kjent samtale, og mulighet for å spørre om det du skulle lure på :) noe som er litt deilig om man er førstegangsgravid. Og fikk med en del skjemaer om hvordan lege/jordmortimene var lagt opp samt timene på sykehuset.

Det hørtes veldig fint ut BRGN27! Vi var der i dag tidlig og det var utrolig deilig. Da fikk også samboeren mulighet til å lufte ut en del ting. Vi gikk inn med en strategi om at vi hadde vært utrolig usikre og fortsatt var veldig ambivalente og «engstelige» for hvordan livet kom til å bli. Deilig å prate med en godt erfaren jordmor på 60+. Tror spesielt dette var bra for samboeren og for forholdet/kommunikasjonen vår videre altså. Han er jo ikke den som snakker om slike ting med kompiser slik som «vi» damer skravler med venninner :hilarious::rolleyes:
Han syntes i hvertfall det var utrolig deilig å få en slik samtale!

Så nå er neste plan å få ny time rundt uke 12 hvis alt går som det skal!
 
Jeg var på time hos jordmor her om dagen, er enten 5 eller 7 uker på vei :) Sliter mye psykisk og har behov for det, heldigvis har jeg samme jordmor som sist - og hun kjenner mitt forløp og mine behov :)
 
Jeg var på time hos jordmor her om dagen, er enten 5 eller 7 uker på vei :) Sliter mye psykisk og har behov for det, heldigvis har jeg samme jordmor som sist - og hun kjenner mitt forløp og mine behov :)


Da er det jo utrolig fint, og sikkert veldig deilig å få og oppfølging! Da får du kanskje litt ekstra tett oppfølging? Jordmoren tok seg utrolig god tid, det var deilig, og kjempepluss :)
Jeg kommer nok til å fortsette å gå til jordmor!
 
Med nr 2 fikk jeg tilbud om å få samtale med ernæringsfyaiolog, og jeg takket nei.. Denne gangen skal jeg be om hjelp i første time - ikke fordi jeg gikk så mye opp, men fordi jeg er overvektig fra svangerskap nr 1 (bare 7 kg, men det setter meg i overvektig katogorien og dermed gir meg flere risikoer). Jeg har blitt anbefalt å ikke gå opp mer enn 5-7 kg så jeg håper på å holde det hvia jeg er aktiv, spiser sunt og får litt hjelp.
 
Med nr 2 fikk jeg tilbud om å få samtale med ernæringsfyaiolog, og jeg takket nei.. Denne gangen skal jeg be om hjelp i første time - ikke fordi jeg gikk så mye opp, men fordi jeg er overvektig fra svangerskap nr 1 (bare 7 kg, men det setter meg i overvektig katogorien og dermed gir meg flere risikoer). Jeg har blitt anbefalt å ikke gå opp mer enn 5-7 kg så jeg håper på å holde det hvia jeg er aktiv, spiser sunt og får litt hjelp.

Det høres veldig lurt ut! Å ta imot og be om hjelp er alfa omega! :Heartred
 
Jeg bumper denne litt siden vi har en del nye medlemmer
 
Skal på første time hos jm 9. April, samme jordmoren som jeg hadde i første svangerskap. Veldig grei dame som er meget positiv til det meste.

Skal ikke dit så mye fordi jeg føler er behov for tidlig samtale med jordmor, men vi har ambulerende jordmor som bare er her 1 gang i måneden, og da vil jeg helst ha timen der når jeg er 9+2, for gangen etterpå når hun er her, så vil jeg være 13+2 ca.
 
Skal på første time hos jm 9. April, samme jordmoren som jeg hadde i første svangerskap. Veldig grei dame som er meget positiv til det meste.

Skal ikke dit så mye fordi jeg føler er behov for tidlig samtale med jordmor, men vi har ambulerende jordmor som bare er her 1 gang i måneden, og da vil jeg helst ha timen der når jeg er 9+2, for gangen etterpå når hun er her, så vil jeg være 13+2 ca.

Det høres lurt ut! Er litt me fleksibelt for meg/oss som bor lit mer sentralt! Her får jeg time innen en uke :hilarious:
 
Det høres lurt ut! Er litt me fleksibelt for meg/oss som bor lit mer sentralt! Her får jeg time innen en uke :hilarious:
Ja, da kan man velge sånt litt mer selv :joyful:
Jeg var veldig fornøyd med jordmora i første svangerskap da, så gjør meg sånn sett ikke noe å vente på første time. Men vil gjerne snakke med henne om forventingene til dette svangerskapet, siden jeg ikke kunne jobbe fra uke 20-ish i første svangerskap...
 
Back
Topp