«Swaddeling» eller svøping

marno95

Betatt av forumet
Jeg har ikke barn selv enda, men er babysjuk som bare det og det har blitt en vane å lese på nett og se på YouTube og lignende for å «planlegge»

En ting jeg kommer over på YouTube og engelske/amerikanske artikler hele tiden er «swaddeling», eller svøping som google translate oversetter det til. Men jeg har aldri lest noe om dette i norske artikler?

Er dette en praksis som ikke er normalt i Norge? Eventuelt hvorfor er dette så forskjellig mellom de ulike landene?

Noen som har erfaringer, enten negativt eller positivt, om denne teknikken?

Nyskjerrig
 
Jeg har prøvd å svøpe, men mine barn likte/liker det ikke.

Vil tro det er mer utbredt i f.eks USA, hvor de er mer opptatt av at barna ikke skal være så krevende. Det er i hvert fall det inntrykket jeg får av å chatte med amerikanske mødre på min alder.
 
Min ble svøpt på sykehuset av sykehuspersonell :) noen gjør det og andre gjør det ikke. Min erfaring er at når de er bittesmå og nyfødte så blir de mer komfortabel med å være «pakket inn» fordi de er vandt til å ligge i en trang mage. Svøpte min de første ukene, etter det så ville han ikke bli svøpt lenger og armer og bein trengte seg ut overalt [emoji23]
 
Vi kommer nok til å prøve å svøpe når vår blir født, men kommer til å bruke et vanlig teppe og ikke kjøpe dyre svøpetepper :)
 
Vi har hatt god erfaring med støping av denne (siste) babyen. Har klart å sove seg igjennom disse kveppene babyer ofte har etter innsovning
 
Ble svøpt på sykehuset og ca. 1 uke. Mini likte det godt de første dagene, men har hatet det siden.

Jeg hadde i alle fall ikke investert i noe eget utstyr, visste ikke det fantes en gang, men det er veldig lett å svøpe med et vanlig teppe. [emoji4]
 
Vi svøpte han på natten og da sov han litt lengre før neste amming. Gjorde det i 6 uker før han kom seg ut av det selv [emoji28]
 
Eldste ble søvpt på sykehuset etter hun ble påkledd men aldri noe vi praktiserte etter det. Minste kledde vi på og stelte selv da hun ble født så da ble det ikke heller. Har alltid hatt rikelig babytepper å tullet dem lett i i hjemme, men ikke svøpt i den forstand.
 
Back
Topp