«Resultat» etter TESE

Jakten på Kirsebæret

Glad i forumet
♡Julekulene 2021♡
Hei!
Mannen min ble sterilisert for 8-9 år siden og vi er i gang med IVF hos Medicus Oslo nå. Han fikk gjort en TESE der i mai og kunne, noe groggy etter inngrepet, fortelle meg at han hadde 10, mens grensa var på 3... Men, 10 hva? Sædceller?? Levende sædceller? Eller?

Hvis de bare fikk ut 10 sædceller, hvordan kan de finne tilstrekkelig antall gode kandidater? Høres ut som om jeg kan risikere å få flere egg enn han kan by på sædceller da (jeg har PCO, AMH på 80).

Noen som kan spre litt viten om hvordan dette med TESE og operativt sæduttak egentlig løses mtp antall soldater og bruk av disse?

Og hvorfor velger klinikken TESE egentlig, når både PESA og TESA fremstår som langt snillere metoder for mannen?

Takk for svar

Har desverre ingen svar, synd ingen har svart deg.. Er det en mulighet å ringe eller sende mail til medicus? :) skjønner godt at du vil vite!

Hei!
Mannen min ble sterilisert for 8-9 år siden og vi er i gang med IVF hos Medicus Oslo nå. Han fikk gjort en TESE der i mai og kunne, noe groggy etter inngrepet, fortelle meg at han hadde 10, mens grensa var på 3... Men, 10 hva? Sædceller?? Levende sædceller? Eller?

Hvis de bare fikk ut 10 sædceller, hvordan kan de finne tilstrekkelig antall gode kandidater? Høres ut som om jeg kan risikere å få flere egg enn han kan by på sædceller da (jeg har PCO, AMH på 80).

Noen som kan spre litt viten om hvordan dette med TESE og operativt sæduttak egentlig løses mtp antall soldater og bruk av disse?

Og hvorfor velger klinikken TESE egentlig, når både PESA og TESA fremstår som langt snillere metoder for mannen?

Takk for svar

I noen tilfeller vil tese være eneste mulighet for å hente ut sædceller. Kanskje de ville være sikker på å finne noen (siden han er sterilisert), sånn at han slapp unna tesa/pesa? Men ja, merkelig at de ikke sjekket med de mindre invasive metodene først.

Men på den andre siden, etter hva jeg har lest så er det større sjangs å finne celler med bedre kvalitet med tese så det er kanskje ikke så dumt å prøve det tidlig med tanke på hvor lenge siden han ble sterilisert.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1578547/

Du vil nok bare få befrukta egg i forhold hva han kan levere. Men var dette bare en "sjekk"? Hvis det var det og de skal inn igjen så henter de nok ut det de finner, og mer enn 10 stk hvis han har.

Takk for tilbakemelding begge to:happy:

Kan jo legge inn svaret jeg fikk fra Medicus, i tilfelle noen andre lurer på det samme en gang: Metode (tesa/pesa/tese) blir valgt litt tilfeldig etter hva utførende lege foretrekker. Det er mulig å ønske seg metode selv også. Hvorfor de valgte TESE på min mann er uklart. De fant 10 tilsynelatende friske sædceller i 2 «samples», noe som visstnok var et flott resultat. Ved bruk av operativt sæduttak gjorde de alltid egguthenting først, for å se an antall egg, deretter sæduttak og lette da til de fant rett antall gode sædceller minimum, om mulig da. Så sånn var det!

Litt skummelt med så få sædceller å velge i syntes jeg da, ikke uten grunn at det er flere millioner i hver sats i utgangspunktet :shy:

Takk for tilbakemelding begge to:happy:

Kan jo legge inn svaret jeg fikk fra Medicus, i tilfelle noen andre lurer på det samme en gang: Metode (tesa/pesa/tese) blir valgt litt tilfeldig etter hva utførende lege foretrekker. Det er mulig å ønske seg metode selv også. Hvorfor de valgte TESE på min mann er uklart. De fant 10 tilsynelatende friske sædceller i 2 «samples», noe som visstnok var et flott resultat. Ved bruk av operativt sæduttak gjorde de alltid egguthenting først, for å se an antall egg, deretter sæduttak og lette da til de fant rett antall gode sædceller minimum, om mulig da. Så sånn var det!

Litt skummelt med så få sædceller å velge i syntes jeg da, ikke uten grunn at det er flere millioner i hver sats i utgangspunktet :shy:

Flott du fikk svar fra Medicus :) men det er jo merkelig at tese er foretrukket for noen og at dere ikke fikk velge det selv. Menmen, gjort er gjort og dere fikk jo et godt resultat klinikken var fornøyd med så da må man jo bare anta de vet hva de snakker om :hilarious:

Vi hat gjennomgått tesa og pesa, og det er mye av det samme der, hvor de henter et begrenset antall. Hos oss sjekka de først om det var noe der før de satte igang behandligen, så han måtte til pers med uttak 4 ganger :inpain:

Med ICSI så velger de å matche det beste med det beste så det er gode sjangser for god uttelling :) Lykke til :Heartred

Back
Topp