Jeg må også si at jeg deler ditt synspunkt om at det ikke finnes så mange gode apper til små barn, så vi bruker det ikke, men hun har såvidt prøvd. Sønnen min på snart 5 har prøvd noen nettbrettspill hos mormor, men helt ærlig - han blir sugd inn i skjermen, sinna når han ikke får til (og det blir han aldri når han leker med ting som ikke er på skjerm), vanskelig å få han til å avslutte spillingen. I det hele tatt ser jeg hvordan han blir avhengig av dopaminen som utløses når man har en skjerm så nærme øynene. Går fint om han bare bruker det i 15-20 min, men burde ikke være mer.
Appen «albert junior» skal jo være så bra og lærerik for barn i typ hans alder (i følge alle influensere som er sponset for å si følgende haha) og den har vi prøvd. Og han lærer så mye mer av at vi sitter sammen og tegner tall, leser bøker og at han teller fysiske ting, og heller gjør regnestykker med fysisk materiell tilgjengelig for å knekke koden. Ser at han faktisk har ganske lite læringsutbytte av den appen kontra øve på samme type ferdigheter uten skjerm
Eh ja, kanskje ikke svaret du vil ha. Man kan helt fint bruke noen spill i korte perioder uten at jeg tror hjernen til ungen tar stor skade av det heller
. Det er en app som heter «min pekebok» eller noe slik som farfaren her har. Han er dårlig til beins og får lov til å ha barna på fanget og la dem spille noen runder. Ugla kan nå peke på riktig på alt mulig, typ strykejern, ugle, ambulanse osv
så den kan jeg anbefale. Mulig det er en app som er betalt for, det husker jeg dessverre ikke. Det er en stemme som sier «hvor er paraplyen» også skal man trykke på riktig bilde. Ellers så kan det kanskje være gøy med en type tegneapp.
Jeg tror noe av problemet også ligger i at de som lager apper skal tjene penger - de jobber ikke uselvisk for at barn skal lære noe. Det skal bare fenge lenge nok til at barna sitter stille og bruker spillet så lenge som mulig. Jeg vil tro at apper med mer læringsutbytte ville ha krevd mer assistanse fra foreldrene mens man bruker appen, og dermed ikke selge heller. Eller utviklerne selv tenker sånn tror jeg - det er den onde kapitalismen som styrer (haha kanskje ikke fullt så ille, men det er noe i det). JEG kunne jo brukt en app som var mer avansert og mer utfordrende for sønnen min sammen med han som noe vi gjør sammen, selv om det hadde krevd støtte fra en voksen mens han jobbet.
Når barna er syke ser vi mye tv da. Og jeg skjønner godt at du er sliten som gravid og med sykt barn
Ugla sitter ikke stille så innmari lenge om gangen og ser tv, men er noen programmer hun liker og kan se en eller flere episoder av, på nrk:
Karsten og petra
Kan selv
Minibarna
Bjørnis
Skal vi leke
Sangfoni
Lesekorpset
Brillebjørn
Musikkvideoer fra barnas supershow ligger inne som en egen sesong under søkeord barnas supershow
Og musikkvideoer fra nrk super generelt