«Finne roen selv»

AlleGodeTingErTre.

Forelsket i forumet
Aprilspirene 2024❤️
Var på 6 månederskontroll på helsestasjonen i dag. Det gikk veldig fint, men kjente jeg ble irritert på legen. Da hun spurte om leggerutiner og jeg fortalte at jeg ammer henne i søvn til kveld, så virker hun oppgitt og himlet med øynene. Hun sa at jeg skulle kutte ut nattamming helt siden datteren vår legger så godt på seg og ikke trenger noe påfyll av melk etter leggetid. Vi måtte nå lære henne å finne roen selv og ikke videreføre uvaner. Legen anbefalte mer eller mindre en gråtekur.

Jeg kan forstå rådet dersom søvn var problematisk for oss og jeg hadde tatt det opp. Men for min del så trives jeg med amming i søvn og oppvåkningene hennes er ikke så ofte. Alt fra 2-6 ganger per natt og hun sovner som regel med en gang. Merker det er mer hyppig når det er tenner eller annen utvikling på gang..

Noen flere av dere som har fått likt råd eller anbefaling på kontrollen? Jeg tenker at barna finner roen selv når de er klare for det eller muligens må lære det av oss på sikt, men alt til sin tid:Heartred
 
Last edited:
Var på 6 månederskontroll på helsestasjonen i dag. Det gikk veldig fint, men kjente jeg ble irritert på legen. Da hun spurte om leggerutiner og jeg fortalte at jeg ammer henne i søvn til kveld, så virker hun oppgitt og himlet med øynene. Hun sa at jeg skulle kutte ut nattamming helt siden datteren vår legger så godt på seg og ikke trenger noe påfyll av melk etter leggetid. Vi måtte nå lære henne å finne roen selv og ikke videreføre uvaner. Legen anbefalte mer eller mindre en gråtekur.

Jeg kan forstå rådet dersom søvn var problematisk for oss og jeg hadde tatt det opp. Men for min del så trives jeg med amming i søvn og oppvåkningene hennes er ikke så ofte. Alt fra 2-6 ganger per natt og hun sovner som regel med en gang. Merker det er mer hyppig når det er tenner eller annen utvikling på gang..

Noen flere av dere som har fått likt råd eller anbefaling på kontrollen? Jeg tenker at barna finner roen selv når de er klare for det eller muligens må lære det av oss på sikt, men alt til sin tid:Heartred
Det vi fekk høyre av helsesjukepleiaren var at mini(gut 6mnd) no skal kunne gå ei natt utan å måtte ha mat. Rådet var at kanskje far kunne ha ansvar på nattestid og gje vatn om han var tørst. Helsesjukepleiaren sa og at det er veldig opp til kva eg vil.
 
Har ikke vært på 6mnd-kontroll med ho her enda, men ikke fått noe sånn beskjed med de to andre på hverken 6-, 8- eller 12-mndkontroll. De kan komme med råd og tips, men det er også nettopp det - råd og tips. Så jeg ville bare jatta med, men gjort som jeg selv synes er fint :Heartred

Etter mine erfaringer er det ingenting galt med å amme i søvn. Tenk så trygg og god måte å sovne på. Jeg har gjort det med begge de eldste mine, og gjør det med aprilbabyen nå. Guttene, som nå er 4 og 6, sovner fint selv nå. Ammer dem ikke i søvn lengre :laughing002 Så det går seg til. Med mine har vi til slutt kommet til en alder der de ikke lenger sovner med puppen, og da har de etterhvert sovnet uten. Frøkna her har gjort det noen ganger allerede, men guttene amma jeg vel i søvn ved 8-9 mnd også. Kanskje enda lengre? Synes det er litt trist når den tiden er forbi jeg. Er jo koselig :Heartred Så hvis du trives med det, blås i hva ho legen sier. Ho kan himle så mye ho vil med øya, men det er bare ho som virker teit :angelic:
 
Bare å jatte med. Har ikke ammet, men ga flaske på natt til godt over året med yngste. Han trengte det ikke ift til vekt( var en tjukkas), men var eneste måten å få han til å sovne igjen. Han var vanskelig med søvn for å si det mildt, så vi var ganske desperate for å få litt søvn selv. Fikk beskjed om at det ikke var nødvendig med den flaska da han var 6 mnd, men jeg kunne ikke brydd meg mindre.
 
Ammer ikke i søvn men bysser i søvn også nattammer ved oppvåkninger (2-3) Ser jo at han våkner sjeldnere etterhvert som han blir større og tror det vil gå litt av seg selv. Fikk samme beskjed om at han ikke trenger mat på natt lengre, men hun syntes det var greit så lenge det gikk greit for meg. Jeg ser jo at han avogtil godtar litt kos i stedenfor men jeg er ofte så trøtt at jeg ikke tenker så langt og bare legger til puppen.

Ammehjelpen har forresten en fin samleartikkel om amming og søvn, anbefaler å lese den. Det er mye sprikende råd og sikkert derfor helsesykepleier sier at nå må baby sove gjennom natta uten mat.
 
Back
Topp