«Farlig» å strekke seg som gravid?

Løvinnens

Betatt av forumet
Vårspirene 2021
Har jo lest kjerringråd om at gravide ikke skal strekke seg og får også hele tiden beskjed om det av min mor hvis jeg f.eks. skal rekke opp til noe. Jeg prøver å unngå det, men jeg våkner ofte av at jeg strekker meg på natta. Gjør også dette automatisk om morgenen når vekkerklokke ringer, da strekker jeg hele kroppen mens jeg ligger i senga.

Er det slik at det ikke er bra for fosteret? Hva vet du om det?
 
Aldri hørt om før, tror nok ikke dette er noe å bekymre seg over. Da ville lege/jordmor nevnt det, og jeg har aldri hørt om det igjennom 3 svangerskap :)
 
Aldri hørt om det selv om jeg syns det til tider er ubehagelig å strekke meg! :p
 
Har jo lest kjerringråd om at gravide ikke skal strekke seg og får også hele tiden beskjed om det av min mor hvis jeg f.eks. skal rekke opp til noe. Jeg prøver å unngå det, men jeg våkner ofte av at jeg strekker meg på natta. Gjør også dette automatisk om morgenen når vekkerklokke ringer, da strekker jeg hele kroppen mens jeg ligger i senga.

Er det slik at det ikke er bra for fosteret? Hva vet du om det?

Husk på at en del «råd» fra generasjonen over oss kan være utdaterte, eller noe de trodde før i tiden. Venninna mi hadde hørt av mammaen sin at man ikke kunne spise jordbær som gravid, så hun gikk hele sommeren uten å smake på norske jordbær for hun trodde jo på at det mora sa stemte :p Det er jo godt ment, men anbefalinger og retningslinjer forandrer seg jo med tiden :)
 
Husk på at en del «råd» fra generasjonen over oss kan være utdaterte, eller noe de trodde før i tiden. Venninna mi hadde hørt av mammaen sin at man ikke kunne spise jordbær som gravid, så hun gikk hele sommeren uten å smake på norske jordbær for hun trodde jo på at det mora sa stemte :p Det er jo godt ment, men anbefalinger og retningslinjer forandrer seg jo med tiden :)
Takk, nå fikk jeg sinnsykt lyst på norske sommer-jordbær:(:(

Enig i at det er mye rart man hører fra de eldre:p
 
Strekk deg så mye du vil! I verstefall får du litt ligamentsmerter der og da, men det skader verken deg eller den lille
 
Pøh, verste jeg har hørt. Strekk deg så mye du vil:)
 
Med tanke på hvor mye som har endret seg bare siden sist jeg var gravid (4år siden), så kan man jo bare tenke på hvor mye som har endret seg siden våre mødre gikk gravide.
Jeg hører ikke på tips eller råd fra genrasjonen over i det heletatt, sjekker heller opp i aktuelle råd og tips nå.
I tillegg har jeg ei mor som aldri har vært flink til kildekritikk, og tror på alt hun hører og sjekker ikke opp noe selv, så hennes råd tar jeg aldri til meg i noen sammenhenger dessverre. Svigermor er mer oppdatert og kildekritisk, så jeg kan gjerne snakke med henne om råd, men ikke ang graviditet - der sjekker jeg heller nyere kilder :)
 
Jeg tenker at det umulig kan være til skade. Nå er F.eks yoga en av de anbefalte treningsformene for gravide, og det innebærer jo en del bøy og tøy og strekning og greier. Tror uansett at jeg ville stolt mer på jordmor/lege enn min egen mor når det kommer til medisinske råd som bør kunne dokumenteres.
 
Dette er jo ganske enkelt å snu på: hvorfor skulle det være farlig? Om man har minimalt med kunnskap om kroppen vil all fornuft tilsi at det ikke er noe problem :)
 
Bare tull, som flere har nevnt over her! :) Var på gravidyoga og det deiligste var noen skikkelige strekk i magemusklene, de blir ganske "ubrukt" og litt trykket sammen i svangerskapet, så å strekke magen er bare deilig :)
 
Flaks, nå ble jeg redd av og lese overskriften:hilarious:
 
Fra gammelt av trodde man at hvis man strakk hendene høyt over hodet, så kunne navlesnoren snurre seg rundt babyens hals og stramme til :hilarious: derfor skulle ikke gravide strekke seg etter noe som var over ansiktshøyde.. :shifty:
 
Back
Topp