«Bitere» i barnehagen

Myra90

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Marshmallows2021
Junibollene 2023
Hei!
I høst var det en del biting på avdelinga(barn født 2021) til vesla, vi var ikke utsatt for det da. Ikke hørt noe om biting etter det, men i går var plutselig veslemor bitt i ryggen av et annet barn. Sånt skjer jo. I dag får jeg beskjed om at det dessverre har skjedd i dag også, og at de skal følge med ekstra godt fremover. Huff, stakkars lille venn❤️ Hun sa til faren i morges at hun ikke ville i barnehagen, aner ikke om det har sammenheng, men vil ikke tro det hjelper iallfall:( Barnehagen sier jo ikke hvem det er som biter, det spiller jo forsåvidt ingen rolle heller. Men datteren hadde en klar formening om hvem synderen var i går iallfall, sa navnet på den jenta flere ganger og at hun hadde bitt. Trodde ikke den ungen var en biter, men de er kanskje ikke stereotypiske :bag: :shy: «Spent» på å høre fra henne om det er samme jente som beit henne i dag også.

Noen her som har barn som biter eller har blitt bitt?
 
Altså jenta mi har bitt mye. Hun er kjempeglad og egentlig både sosial og empatisk, så tror ikke det finnes noen fasit på hva slags unger som biter. Det var ikke for å være slem, liksom. Hun har ikke bitt noe i barnehagen da, men prøvde å bite oss typ daglig en stund. Var verst mellom 14-18 mnd. Gikk mest utover meg og storebroren. Vi jobbet med å lære henne andre måter å ta kontakt på - hun beit bare for moro skyld virket det som, fordi det var spennende, og det gikk over av seg selv.
Tror det er mange grunner til at barn biter, noen ganger frustrasjon og sinne og andre ganger bare for å sjekke hvordan det andre barnet og voksne reagerer.:confused005
 
  • Liker
Reactions: HCS
Altså jenta mi har bitt mye. Hun er kjempeglad og egentlig både sosial og empatisk, så tror ikke det finnes noen fasit på hva slags unger som biter. Det var ikke for å være slem, liksom. Hun har ikke bitt noe i barnehagen da, men prøvde å bite oss typ daglig en stund. Var verst mellom 14-18 mnd. Gikk mest utover meg og storebroren. Vi jobbet med å lære henne andre måter å ta kontakt på - hun beit bare for moro skyld virket det som, fordi det var spennende, og det gikk over av seg selv.
Tror det er mange grunner til at barn biter, noen ganger frustrasjon og sinne og andre ganger bare for å sjekke hvordan det andre barnet og voksne reagerer.:confused005

Ja, jeg aner ikke om det er frustrasjon, sinne, sjalusi over leker eller nysgjerrighet som gjør at den ungen biter min unge, eller om det er min unge som plutselig har blitt offer på noe vis:p Håper det gir seg med dagens bitt! Det var tydeligvis samme jenta som beit i dag også i følge veslemor, hun har godt språk så uttrykker seg vel;p Jeg spurte ikke om hun var bitt, men dro ned genseren for å se på blå/bitemerket, og da sa hun tydelig hvem som hadde gjort det iallfall (i følge henne).
Og så sa hun «stopp, ikke lov i barnehagen» og viste stopp-tegnet! :hilarious: Da håper jeg iallfall hun selv har skjønt at man ikke skal bite andre:p Hun bet meg litt i kneet en gang da hun var 13 mndr, men da skvatt og skrek jeg sånn at hun selv ble redd og begynte å gråte:bag: Ikke pedagogisk, men ble nå sånn da, huff. Hun har ikke bitt igjen da;p

Ungen som biter her er noen måneder eldre enn vesla mi, født i januar, litt usikker på hvor godt språket hennes er, men tenkte det var ganske ok. Jaja, håper hun finner andre måter å kommunisere på snart, ser ikke godt ut med disse beitemerkene. Dagens gikk nesten gjennom huden også så;p
 
Mine unger ble stadig bitt i bhg. Det ene bittet var skikkelig stygt. Dro faktisk til legevakten med det. Heldigvis gikk det over, men litt irriterende å få hjem unger med bittmerker veldig ofte.
 
Mi er ikke i barnehage da. Men kan bite litt.
VANLIGVIS gjør hun det ikke, men hun hun blir veldig gira/overtrøtt/oppmerksomhetssyk, så kan hun bite litt. Egentlig spesielt om hun er trøtt. :p hun er 1,5 år..
 
Mi er ikke i barnehage da. Men kan bite litt.
VANLIGVIS gjør hun det ikke, men hun hun blir veldig gira/overtrøtt/oppmerksomhetssyk, så kan hun bite litt. Egentlig spesielt om hun er trøtt. :p hun er 1,5 år..
Ser for meg at alle kan bite litt i perioder.. men håper det roer seg ned fremover, nå er jo denne biteren snart 2.5 år, så kanskje hun slutter med det snart :angelic: Vanligere når de er 1-1.5 år?
 
Ser for meg at alle kan bite litt i perioder.. men håper det roer seg ned fremover, nå er jo denne biteren snart 2.5 år, så kanskje hun slutter med det snart :angelic: Vanligere når de er 1-1.5 år?

Tenker at en på 2-3 som ikke har så godt språk enda, fort kan bite også; da i frustrasjon/mangel på ord.. Tror hun var 2,5-3 år hun som bet eldste datteren min i bhg. :p mulig mi eldste bet i den tiden og, for hun hadde ikke så mye ord hun heller. Men hørte ikke noe om det. Hørte bare at hun BLE bitt et par ganger.
 
Ja, og altså, 5åringen som aldri har bitt tidligere hadde en periode hvor han beit oss hjemme når han ble sint sånn rundt 4 år :bag: Han beit et annet barn i høst også faktisk, det var vel første og forhåpentligvis siste gang. Da var han så stor som 4,5 år. Det andre barnet ertet han, og han ba barnet om å stoppe. Barnet hørte ikke - så da beit han. Først en gang forsiktig, men da lo bare han andre, så da beit han en gang til hardt..
Så ja, det er mange årsaker til at barn biter. Også de som er litt større :wacky: som regel er det en måte å fortelle noe annet på hvis det ikke er utforskning.I barnehage ligger det vel gjerne en form for konflikt bak, hvertfall om de er litt eldre.
 
Ja, og altså, 5åringen som aldri har bitt tidligere hadde en periode hvor han beit oss hjemme når han ble sint sånn rundt 4 år :bag: Han beit et annet barn i høst også faktisk, det var vel første og forhåpentligvis siste gang. Da var han så stor som 4,5 år. Det andre barnet ertet han, og han ba barnet om å stoppe. Barnet hørte ikke - så da beit han. Først en gang forsiktig, men da lo bare han andre, så da beit han en gang til hardt..
Så ja, det er mange årsaker til at barn biter. Også de som er litt større :wacky: som regel er det en måte å fortelle noe annet på hvis det ikke er utforskning.I barnehage ligger det vel gjerne en form for konflikt bak, hvertfall om de er litt eldre.
Nesten så jeg synes sønnen din gjorde det rette :hilarious: :bag: Farmora snakket med vesla på messengervideo i går etter bittet og sa til vesla at «du må jo bit tebake!!»
..jeg var ikke helt enig i at det var riktig å lære vesla at slikt løses med vold;p Meen at det kanskje funker, det skal jeg ikke nekte på;)
Kan jo hende din sønns bitt regulerte oppførselen på den andre ungen/at han lærte av det?
 
Tenker at en på 2-3 som ikke har så godt språk enda, fort kan bite også; da i frustrasjon/mangel på ord.. Tror hun var 2,5-3 år hun som bet eldste datteren min i bhg. :p mulig mi eldste bet i den tiden og, for hun hadde ikke så mye ord hun heller. Men hørte ikke noe om det. Hørte bare at hun BLE bitt et par ganger.
Antar at man får høre det som forelder dersom ungen din har bitt/påført andre barn skade, så da har hun sikkert ikke bitt i barnehagen som de ansatte har fått med seg iallfall;) Jeg hadde forventet å fått høre det om vesla startet med å bite folk, enten jeg kan gjøre noe med det eller ikke:)
 
Nesten så jeg synes sønnen din gjorde det rette :hilarious: :bag: Farmora snakket med vesla på messengervideo i går etter bittet og sa til vesla at «du må jo bit tebake!!»
..jeg var ikke helt enig i at det var riktig å lære vesla at slikt løses med vold;p Meen at det kanskje funker, det skal jeg ikke nekte på;)
Kan jo hende din sønns bitt regulerte oppførselen på den andre ungen/at han lærte av det?

Haha ja, som mor tar man jo fort ungens parti så på en måte synes jeg ikke det var så ille. Neida. Joda :hilarious:
Tror nok begge to lærte noe av det. Sønnen min først og fremst at han må være litt tydeligere og snakke høyere når han vil sette grenser for seg selv, sånn at det andre barnet skjønner hva han mener. Han var nok litt lavmælt og utydelig når han prøvde å si ifra. Men samtidig ignorerte han andre det fullstendig også, haha. Tror denne typen konflikter er innmari vanlig i barnehagen, og med litt veiliedning lærer nok begge parter av det. Min har hvertfall aldri bitt etterpå, så han skjønte nok også at det egentlig var å gå litt for langt.
 
Antar at man får høre det som forelder dersom ungen din har bitt/påført andre barn skade, så da har hun sikkert ikke bitt i barnehagen som de ansatte har fått med seg iallfall;) Jeg hadde forventet å fått høre det om vesla startet med å bite folk, enten jeg kan gjøre noe med det eller ikke:)

Ja, jeg vet ikke. Haha, når det var snakk om biting, så tenkte jeg "å nei...", Og ble litt letta da hun "bare" hadde blitt bitt, og ikke var den som beit; for da var det ikke noe JEG kunne gjøre noe med :bag:
Var bare et par ganger, og tror det var frustrasjon hos ene under små konflikter (de var ellers BESTEVENNER så.).
 
Back
Topp