«Alle andre får lov»

Det går mye på hva man er vant til at folk bruker også, slik som jeg er vant til at du ikke bruker så mye så blir det merkelig når du plutselig gjør det. Og jeg selv bruker "alltid" emoji, så det er litt vrient for meg å ikke bruke det nå, vil så gjerne sette inn en, haha. Og tone i svar har mye å si for min del hvordan jeg oppfatter det. Bare sånn til videre hvis jeg svarer deg på noe, jeg bruker mye emoji og det er virkelig ikke ment negativt :sorry:
Og jeg begynte å bruke forum for 1 (?) år siden, så ikke helt oppdatert på hva slags smiley som kan oppfattes på hvilke måter.
Jeg ser i grunn ikke så mye på smiley som brukes , det er liksom bare noe som slenges på i grunn tenker jeg så null problem.
Jeg har så mange jrg ikke tør bruke etter diskusjoner om tolkning av de så ofte bare dropper jeg smiley
 
Jeg ser i grunn ikke så mye på smiley som brukes , det er liksom bare noe som slenges på i grunn tenker jeg så null problem.
Jeg har så mange jrg ikke tør bruke etter diskusjoner om tolkning av de så ofte bare dropper jeg smiley
Det kan nok være like greit til tider, men jeg hadde nok slitt med å kvitte meg med den vanen :nailbiting:
 
Jeg bruker også blunkesmiley, håper da virkelig ikke alle tar det som hersketeknikk altså[emoji23] sånn mener virkelig ikke jeg det ihvertfall[emoji51]
Jeg oppfatter ikke alltid blunkefjes som herskete, jeg syns det har mye å si setningen som står før også og som sagt hvor mye man vanligvis bruker emoji eller ikke :)
 
Det kan nok være like greit til tider, men jeg hadde nok slitt med å kvitte meg med den vanen :nailbiting:
He he ja derfor går jeg på en smell innimellom , men det er jo forskjell på forum også , her inne brukes det mye smiley mens på et annet forum bør msn helst ikke bruke smiley
 
He he ja derfor går jeg på en smell innimellom , men det er jo forskjell på forum også , her inne brukes det mye smiley mens på et annet forum bør msn helst ikke bruke smiley
Okey, mye jeg ikke har satt meg inn i når det gjelder forum, kun bv jeg er medlem av :)
 
Jeg bruker også blunkesmiley, håper da virkelig ikke alle tar det som hersketeknikk altså[emoji23] sånn mener virkelig ikke jeg det ihvertfall[emoji51]
Mens jeg bruker den både når jeg er snill og når jeg er litt frekkere i tonen. :knegg: Jeg er som oftest snill da. [emoji28]
 
Etter å ha lest ditt svar her skjønner jeg jo at du ikke har svart på mine innlegg overhode[emoji23][emoji85] eller skjønt hva jeg har skrevet, da hadde du ikke ment at jeg tar meg nær av noe[emoji6] det var nå du som quotet meg om det var fordi du tok deg nær av noe jeg sa eller ikke vet ikke jeg. Men du startet denne diskusjonen og du snakket om usikre unger som følge av foreldre som ikke sa nei, om du prata så generelt så var det jo merkelig å svare meg. Og ja, jeg syns fortsatt mange foreldre er trassige og prinsippfaste, gjelder det deg? Det vet jeg ikke for jeg har ikke snakket om deg, jeg svarte hovedinnlegget.

Men ok, vi stopper her som enige om å være uenige[emoji106]

Merkelig det der at ingen skjønner hva du mener å har skreve . Den går igjen gitt [emoji23]
 
Det er ny trend å ha egne regler og meninger som er mot strømmen. Gjerne litt opprørsk mot foreldregenerasjonen. Det er jo inn nå å være så tøff at man gir f. Jeg synes det minner om barnslig tennåringsrebell.
 
Jeg er en av de som går på den. Skammer meg ikke et sekund over det. Skal jeg på trass nekte mitt barn diverse hun vil ha og som vi har mulighet til å kjøpe kun av prinsipp? Kan nok være jeg tenker på en annen måte ettersom min datter har vært utenfor jentegjengen såpass lenge, alt som kan få henne inn igjen er verdt det etter min mening, så får folk bare kalle meg dum, bryr meg fint lite om det. Om man vil innrømme det eller ikke, hva man har og får lov til har mye å si når man er i denne alderen og jeg vil ikke være grunnen til at mitt barn er utenfor. Når det gjelder innetider, hvorfor ikke bli enige? Hvorfor skal en være trassig å si 20.00 når alle andre sier 21.00? Ser ikke helt greia der altså...

Helt enig med deg.
Jeg kjøpte litt ekstra til barnet mitt jeg også da han var litt mindre og var litt utenfor. Da skal det hvertfall ikke stå på utstyr og kul sykkel liksom.
Sikkert dum jeg også. Men hjelper heller barnet til å være litt kul når han var litt utafor en periode.
 
Det er ny trend å ha egne regler og meninger som er mot strømmen. Gjerne litt opprørsk mot foreldregenerasjonen. Det er jo inn nå å være så tøff at man gir f. Jeg synes det minner om barnslig tennåringsrebell.

Nei, tror ikke det er en trend.. men tror mange foreldre er dritt lei av å føle seg som usikre foreldre. Og må lese seg opp på alt fra matpakkeinnhold på skolen, best i test parkdress, osv. Det forventes at alle foreldre skal være pedagogisk riktig til en hver tid. En skal være aktiv i friluftsliv, barna skal være best i alt både på skole og idrett, du skal være supermamma og være flink i jobben din, god partner og stille opp på kakebaking og you name it.. Nordmenn ( spes kvinner ) har stort sykefravær pga psykiske plager som stress og angst. Mer enn andre kvinner i verden.
Kanskje folk føler for å gå imot DEN TRENDEN, og begynne å ta egne valg etter egne verdier.
 
Jeg vet ikke det og det vet ikke du heller. men jeg syns personlig noen ting er lettere å gi etter for enn andre og innetider er en av de, alle har nok ikke diagnoser eller tilstander som tilsier at de bør komme inn tidligere, selv om det gjelder ditt barn og nei, man har ikke opplysningsplikt så man kan ikke vite. Merkelig at det skal være så innafor og bra at man står i mot «alle andre» men når man har senere leggetid osv så er man ikke ansvarlige, mine barn har det veldig bra med de reglene de har og de får ingen dårlige signaler og de er heller ikke usikre selv om du måtte mene det, syns det er veldig dømmende av deg å si det på den måten.

Mener du jeg ikke gjør det beste for mine barn?

Og hvordan kan du sitte her å si at 10 åringer ikke har noe å gjøre ute kl 21? Det syns jeg er drøyt å si, her er alle ute med få unntak. mener du at du skal bestemme hva de bør og ikke bør gjøre utifra din personlige mening?

Haha- skal ikke være enkelt å være foreldre..
I sommerferien var alle 10 åringene ute i gata til kl 23 på kvelden.. de syklet og hoppet på trampoline.. de koste seg og hadde det topp!!
Barndomsminner!
Da vi var små låg vi i telt i Hagen, var oppe lenge.. sto opp på natta og gikk på epleslang.. DET var spennnede det! Det kriblet i magen og vi følte oss crazy !!!
Barna har vare EN barndom! Tryggheten og kjærligheten er viktigst!
Curling foreldre har jeg vært i alle år, men jammen Er det på tide å slippe litt av kontrollen fordi de også skal få være barn. Hvordan skal de lære av dumme valg om det er vi voksne som skal velge det riktige hele veien?
 
Det utsagnet "alle andre får lov" tas med en klype salt her. Det er svært sjelden sant, og det vet jeg for jeg har sjekket flere ganger med andre.

Lar ikke mine se film på 12 års grense fordi alle andre får lov.
Ikke får de sosiale medier som snapchat, instagram og facebook fordi alle andre får lov. Gikk vi det utsagnet etter i sømmene så var det kun 3 stykk som hadde det. Dessuten er det 13 års grense og kidden er 10, så det skjer ikke på noen år enda.

Vi lager reglene for våre barn og vi bestemmer for våre barn. Som jeg sier til ungene, jeg er ikke mor til de andre ungene. Jeg er mor di og jeg bestemmer reglene for deg!

Er det så enkle ting som klær, som f.eks "dra opp og ned" t skjorte som jenta vår ønska seg i vår er det noe annet. Hun sa alle andre hadde det, men det var kun 2-3 stykk i klassen da. Hun fikk seg to (ekstremt overprisa t-skjorter til 199,-) med paljetter og var fornøyd med det. Men hadde ikke kjøpt bare for å kjøpe den heller. Ene fikk hun i bursdagsgave av tanta og andre kjøpte hun for penger hun fikk til bursdagen.

Leggetid bestemmer vi og enda, får ikke være ute til halv ni i helgene fordi de sier alle andre får lov. For alle andre gjør ikke det, kanskje bare en 2-3 stykk som skryter av det.
 
Det utsagnet "alle andre får lov" tas med en klype salt her. Det er svært sjelden sant, og det vet jeg for jeg har sjekket flere ganger med andre.

Lar ikke mine se film på 12 års grense fordi alle andre får lov.
Ikke får de sosiale medier som snapchat, instagram og facebook fordi alle andre får lov. Gikk vi det utsagnet etter i sømmene så var det kun 3 stykk som hadde det. Dessuten er det 13 års grense og kidden er 10, så det skjer ikke på noen år enda.

Vi lager reglene for våre barn og vi bestemmer for våre barn. Som jeg sier til ungene, jeg er ikke mor til de andre ungene. Jeg er mor di og jeg bestemmer reglene for deg!

Er det så enkle ting som klær, som f.eks "dra opp og ned" t skjorte som jenta vår ønska seg i vår er det noe annet. Hun sa alle andre hadde det, men det var kun 2-3 stykk i klassen da. Hun fikk seg to (ekstremt overprisa t-skjorter til 199,-) med paljetter og var fornøyd med det. Men hadde ikke kjøpt bare for å kjøpe den heller. Ene fikk hun i bursdagsgave av tanta og andre kjøpte hun for penger hun fikk til bursdagen.

Leggetid bestemmer vi og enda, får ikke være ute til halv ni i helgene fordi de sier alle andre får lov. For alle andre gjør ikke det, kanskje bare en 2-3 stykk som skryter av det.

Må bare spørre av ren nysgjerrighet.

Hva hadde du/dere gjort om alle faktisk fikk lov?

Her hadde ikke vi faste inne tider før, vi tok det som det kom deg til dag og etter hva hun gjorde, men nå når de starta i 5klasse ble dette tatt opp på møte det var faktisk bare en mamma som sa 20.00 mens alle de andre mente 21/21.30 var ok. Hadde du da endret innetider? Ettersom alle andre faktisk fikk lov?
 
Må bare spørre av ren nysgjerrighet.

Hva hadde du/dere gjort om alle faktisk fikk lov?

Her hadde ikke vi faste inne tider før, vi tok det som det kom deg til dag og etter hva hun gjorde, men nå når de starta i 5klasse ble dette tatt opp på møte det var faktisk bare en mamma som sa 20.00 mens alle de andre mente 21/21.30 var ok. Hadde du da endret innetider? Ettersom alle andre faktisk fikk lov?

Jeg er tydeligvis en streng mor da. For min sjuendeklassing er _i seng_ klokka 21 på hverdager. Og hun på videregående skal være hjemme innen klokka 22.

Og det endrer jeg ikke på, fordi jeg vet hvor mye søvn en ung hjerne trenger for å utvikle seg optimalt, og jeg vet hvor mye søvn _mine_ barn trenger for å fungere i hverdagen.
 
Jeg er tydeligvis en streng mor da. For min sjuendeklassing er _i seng_ klokka 21 på hverdager. Og hun på videregående skal være hjemme innen klokka 22.

Og det endrer jeg ikke på, fordi jeg vet hvor mye søvn en ung hjerne trenger for å utvikle seg optimalt, og jeg vet hvor mye søvn _mine_ barn trenger for å fungere i hverdagen.

Du er vel ikke streng om du gjør det som er best for dine tenker jeg. Hadde mine gått på videregående tror jeg nok jeg hadde latt de bestemme mer selv der men [emoji5]

Mine har aldri vært særlig glade i søvn[emoji85] så hu som går i 5 klasse kan fint legge seg 22/23 og fortsatt våkne kl 6 dagen etter heldigvis vekker hu ikke oss i helgene da, og de små kan nå kline til med å sove til 6.30[emoji23] det er jo en liten sier i seg selv
 
Nei, tror ikke det er en trend.. men tror mange foreldre er dritt lei av å føle seg som usikre foreldre. Og må lese seg opp på alt fra matpakkeinnhold på skolen, best i test parkdress, osv. Det forventes at alle foreldre skal være pedagogisk riktig til en hver tid. En skal være aktiv i friluftsliv, barna skal være best i alt både på skole og idrett, du skal være supermamma og være flink i jobben din, god partner og stille opp på kakebaking og you name it.. Nordmenn ( spes kvinner ) har stort sykefravær pga psykiske plager som stress og angst. Mer enn andre kvinner i verden.
Kanskje folk føler for å gå imot DEN TRENDEN, og begynne å ta egne valg etter egne verdier.

?
Så hvis man mener sunt kosthold på skolen er viktig, å være fysisk aktiv ute i naturen er sunt og bra for både fysisk og psykisk helse, ønsker å hente ungen tørr og varm i bhg pga god påkledning, ønsker å støtte opp om barnas utvikling og interesser, behandler barna bra, ønsker å bidra på dugnad og er engasjert i jobben din...så har man ikke egne verdier? Man bare følger en trend?

Jeg synes ikke de tar et valg. De bare rakker ned på andre istedenfor å bare si at de gjør det annerledes.
 
?
Så hvis man mener sunt kosthold på skolen er viktig, å være fysisk aktiv ute i naturen er sunt og bra for både fysisk og psykisk helse, ønsker å hente ungen tørr og varm i bhg pga god påkledning, ønsker å støtte opp om barnas utvikling og interesser, behandler barna bra, ønsker å bidra på dugnad og er engasjert i jobben din...så har man ikke egne verdier? Man bare følger en trend?

Jeg synes ikke de tar et valg. De bare rakker ned på andre istedenfor å bare si at de gjør det annerledes.

Det er ikke det det handler om.. alle foreldre gjør nettopp det du beskriver her. Men det har blitt et "flink pike" syndrom.. spesielt for oss mødre.
Fedrene er ikke så opphengt i alt vi damene er opptatt av når det gjelder barna.. da tenker jeg på utstyr, system, riktig matpakke osv.

Babyverden er jo også et klassisk eksempel.. i stedefor å kjenne på magefølelsen så søker folk råd hos andre både når det gjelder leggetider, merke på vogn osv. Sier ikke at det er feil. Men vi har blitt altfor avhengig av hva andre gjør, sammenligner oss med andre, og vi søker hele tiden bekreftelse på alt vi gjør
 
Back
Topp