Fryse ned egg? Kan noen dele erfaringer?

Nysgjerrig skeptiker

Forelsket i forumet
Hei
Den siste måneden har jeg tenkt på å fryse ned egg, og ønsker å høre erfaringer.

Jeg ønsker å fryse ned egg i hovedsak pga alder. Jeg tenker «bedre føre var», jeg blir 32år i august og forloveden blir 40år neste år. Jeg vet at sæden ikke blir like påvirket som eggene av alder, men det er allikevel et bekymringsmoment for meg.

Men: jeg er livredd nåler, sykehuslokaler og generelt sett «inngripen». Sliter også ekstremt med å svelge tabletter, må dele en Paracet i 4.

Vil noen fortelle, grundig, hvordan man går frem for å fryse egg, og så siden sette inn befruktet egg? Jeg har fått et dokument fra Medicus, men føler ikke jeg ble så veldig mye klokere av det.

Må jeg ta tabletter? Hvor store er de (Paracet som referanse).
Må jeg sette sprøyter på meg selv? Gjør de vondt?
Må det brukes «andenebb» (spekulum kalles det vel) for å åpne opp vagina hver gang jeg må inn for undersøkelse?

Sidespørsnål: har noen erfaring med å gjøre det privat, og/eller privat i utlandet f dks Danmark?
 
Hei
Den siste måneden har jeg tenkt på å fryse ned egg, og ønsker å høre erfaringer.

Jeg ønsker å fryse ned egg i hovedsak pga alder. Jeg tenker «bedre føre var», jeg blir 32år i august og forloveden blir 40år neste år. Jeg vet at sæden ikke blir like påvirket som eggene av alder, men det er allikevel et bekymringsmoment for meg.

Men: jeg er livredd nåler, sykehuslokaler og generelt sett «inngripen». Sliter også ekstremt med å svelge tabletter, må dele en Paracet i 4.

Vil noen fortelle, grundig, hvordan man går frem for å fryse egg, og så siden sette inn befruktet egg? Jeg har fått et dokument fra Medicus, men føler ikke jeg ble så veldig mye klokere av det.

Må jeg ta tabletter? Hvor store er de (Paracet som referanse).
Må jeg sette sprøyter på meg selv? Gjør de vondt?
Må det brukes «andenebb» (spekulum kalles det vel) for å åpne opp vagina hver gang jeg må inn for undersøkelse?

Sidespørsnål: har noen erfaring med å gjøre det privat, og/eller privat i utlandet f dks Danmark?
Hei,
når man skal hente ut egg så starter man som regel med sprøyter kort tid etter mensen har startet. Da tar man sprøyter som skal hjelpe å stimulere eggposene ekstra mye sånn at det er flere som modnes på en gang. Etter noen dager starter man med en ny type sprøyte som skal hindre eggløsning. Når legene har vurdert at eggposene har vokst nok så setter man en sprøyte som skal trigge eggløsning, denne settes så og så mange timer før egguthenting. Dette er såkalt kort protokoll. Det finnes en annen variant som er lang protokoll der man starter med en nesespray som man går på en stund. Om man har lang protokoll tror jeg ikke at man trenger de sprøytene som hindrer eggløsning, så det blir da færre sprøyter. Men kroppen blir satt i kunstig overgangsalder og det er mange som opplever en del plager med det. Det vanlige er å sette sprøytene på seg selv, men noen velger nok også å få partner til å sette dem. Noen av sprøytene er ganske smerteløse å sette, mens andre gjør litt mer vondt.

Underveis mens du stimulerer eggposene gjøres ultralydundersøkelser for å sjekke veksten av eggposene. På disse undersøkelsene brukes ikke "andenebb", men en vaginal ultralydprobe med en kondom på. Ved uthenting og innsett av egg mener jeg at man bruker sånn "andenebb".

Når det kommer til medisiner ved innsett så er det ganske forskjellig fra klinikk til klinikk hva slags smertelindring de gir oss. Jeg var ved St. Olav og i 2019 var deres rutine at man skulle ta en del paracet og ibux, dexametason, oxynorm og zofran en time før oppmøte. Zofran er en smeltetablett som er kvalmestillende. Dexametason-tablettene var ganske små mener jeg å huske. Oxynorm var kapsler som sikkert ikke skal deles. I tillegg fikk jeg tilbud om en Sobril (avslappende medisin) som jeg kunne ta kvelden før for å få sove godt, men den valgte jeg å ikke ta. Noen steder mener jeg å ha hørt at man kan få smertestillende intravenøst, så jeg ville spurt klinikkene du vurderer hva slags smertelindring de tilbyr. I tillegg til den smertelindringen får man lokalbedøvelse i skjeden. Etter den er satt henter de ut egg fra eggstokkene via skjeden med en lang nål.

Etter at eggene er henta ut blir de befrukta, og blir liggende i en inkubator for å se om de utvikler seg som de skal. Det varierer fra plass til plass hvor mange dager de venter før de fryser dem ned, men det er vanlig med 5 dager. Det er ikke sånn at alle egg man henter ut nødvendigvis blir befruktet og utvikler seg godt nok til å kunne fryses ned.

Når du skal sette inn egg varierer det litt hvordan det gjøres. Om du har regelmessig syklus er det mulig å gjøre dette i naturlig syklus. Jeg gjorde dette nå nettopp, da hadde jeg en ultralyd på syklusdag 10. Etter det tok jeg eggløsningstest (tar på samme måte som graviditetstest) hver morgen frem til den var positiv. Et par dager etterpå begynte jeg på progesterontabletter. Her fins det ulike varianter, det mest vanlige er noen som man setter inn i skjeden. Jeg vet Medicus er en av få som tilbyr tabletter man skal svelge i stedet for, men om du ikke ønsker det så får du nok sikkert de vanlige som man setter inn i skjeden. Ulempen med dem er masse søl når de løser seg opp. Etter positiv eggløsningstest blir det innsett et visst antall dager senere. Hvor mange avhenger av hvor gamle eggene var når de ble fryst ned. For de aller fleste er innsett av egg helt smertefritt. Det mest ubehagelige er at man skal komme dit med blære som ikke er tom, og så presser de på magen med ultralydprobe for å sjekke hvordan livmoren ser ut når de setter inn egget. Men man kan heldigvis gå på do like etterpå, og hele innsettet tar veldig kort tid. Hvordan det er med innsett i styrt syklus vet jeg ikke så godt, men syns jeg har lest om folk som bruker plaster, muligens i kombinasjon med tabletter. Kanskje noen andre vet det bedre. Om du ser litt rundt inne på Assistert befruktning-underforumet så finner du sikkert masse informasjon der også!
 
Og før du starter opp må du mest sannsynlig gjennom en utredning. Den bruker de for å si noe om hvor mange egg de kan forvente og til å bestemme hva slags medisiner og doser som er mest passe for deg. Det består av en blodprøve på dag 1 eller 2 av mens, kanskje en blodprøve på syklusdag 21 og en ultralydundersøkelse (med vaginal probe) mellom syklusdag 7 og 10. I tillegg sjekkes sikkert sædkvalitet til partner.
 
Og før du starter opp må du mest sannsynlig gjennom en utredning. Den bruker de for å si noe om hvor mange egg de kan forvente og til å bestemme hva slags medisiner og doser som er mest passe for deg. Det består av en blodprøve på dag 1 eller 2 av mens, kanskje en blodprøve på syklusdag 21 og en ultralydundersøkelse (med vaginal probe) mellom syklusdag 7 og 10. I tillegg sjekkes sikkert sædkvalitet til partner.
Tusen tusen takk for utfyllende svar. Da skal jeg undersøke hvor nærmeste klinikk er (bor i Kristiansand).
 
Tusen tusen takk for utfyllende svar. Da skal jeg undersøke hvor nærmeste klinikk er (bor i Kristiansand).
Det finnes vel ingen på Sørlandet tror jeg. Så kanskje Stavanger eller Oslo blir det nærmeste? Mulig det fins noen jeg ikke vet om da. Kan forresten også anbefale podkasten Barn ønskes, i de første episodene der tar hun oss gjennom et IVF forsøk fra start til slutt. Men mener å huske at hun er en av de som har litt vanskelige innsett, det er ikke vanlig at det er problematisk og vondt. Lykke til med jakt etter en klinikk :)
 
Hei! Jeg gikk gjennom ivf i november 2020.. Du kan lese i dagboken min om du er interessert i temaet, prosessen fra henvisning til uttak er på de første 15 sidene. (Ligger under dagbøker).

Forøvrig, kort fortalt;
På dag 3 etter mensen, begynte jeg på sprøyter for å stimulere eggene. Dette var en tynn sprøyte som jeg satte i magen. Skummelt, men ikke spesielt smertefullt, synes jeg.
Etterhvert (husker ikke, på dag 4-5 etter sprøytestart?) måtte jeg sette en sprøyte til (altså, to sprøyter pr dag), for å forhindre spontan eggløsning. Denne sprøyten var litt grovere, og oppløsningen svei mer.

Så ultralyd for å sjekke ståa. Vaginal UL. Mye press i eggstokkene på denne tiden.
Noen dager til med sprøyter før uttak.
Før uttak måtte jeg sette eggløsningssprøyte.

Ved uttak, måtte det til noe ORAL MEDISIN. Oxynorm, Paracet, Ibux, kvalmestillende.. En hel cocktail.
Deretter uttak. Noen synes ikke dette er spesielt vondt. For meg var det ganske vondt.
Først setter de lokalbedøvelse i skjeden. (Ja, spekulum brukes!)
Deretter har de stor nål + vaginal UL oppi der. Se bilde;

Uterus-.jpg


Dette var nok ekstra vondt for min del, da min eggstokk hadde mye egg, og lå laaaangt bak, så måtte mye press til.
Jeg fikk ut 15 egg. 4-5 ble befruktet; 4 ble gode nok til å fryses.

Ved innsett.. det var egentlig kjapt og enkelt.
Jeg hadde styrt syklus med tabletter, men i naturlig syklus går også (tror det er det det blir til høsten nå). Progesteron tabletter som taes fra før innsett og litt uti, er vaginale tabletter som du setter selv.

Må gjerne spørre om du ønsker nærmere forklaring på noe, men ikke alt jeg husker så godt :p

Vi hadde forresten grunnundersøkelsen privat; men resten var offentlig.
 
Hei! Jeg gikk gjennom ivf i november 2020.. Du kan lese i dagboken min om du er interessert i temaet, prosessen fra henvisning til uttak er på de første 15 sidene. (Ligger under dagbøker).

Forøvrig, kort fortalt;
På dag 3 etter mensen, begynte jeg på sprøyter for å stimulere eggene. Dette var en tynn sprøyte som jeg satte i magen. Skummelt, men ikke spesielt smertefullt, synes jeg.
Etterhvert (husker ikke, på dag 4-5 etter sprøytestart?) måtte jeg sette en sprøyte til (altså, to sprøyter pr dag), for å forhindre spontan eggløsning. Denne sprøyten var litt grovere, og oppløsningen svei mer.

Så ultralyd for å sjekke ståa. Vaginal UL. Mye press i eggstokkene på denne tiden.
Noen dager til med sprøyter før uttak.
Før uttak måtte jeg sette eggløsningssprøyte.

Ved uttak, måtte det til noe ORAL MEDISIN. Oxynorm, Paracet, Ibux, kvalmestillende.. En hel cocktail.
Deretter uttak. Noen synes ikke dette er spesielt vondt. For meg var det ganske vondt.
Først setter de lokalbedøvelse i skjeden. (Ja, spekulum brukes!)
Deretter har de stor nål + vaginal UL oppi der. Se bilde;

Vis vedlegget 383856

Dette var nok ekstra vondt for min del, da min eggstokk hadde mye egg, og lå laaaangt bak, så måtte mye press til.
Jeg fikk ut 15 egg. 4-5 ble befruktet; 4 ble gode nok til å fryses.

Ved innsett.. det var egentlig kjapt og enkelt.
Jeg hadde styrt syklus med tabletter, men i naturlig syklus går også (tror det er det det blir til høsten nå). Progesteron tabletter som taes fra før innsett og litt uti, er vaginale tabletter som du setter selv.

Må gjerne spørre om du ønsker nærmere forklaring på noe, men ikke alt jeg husker så godt :p

Vi hadde forresten grunnundersøkelsen privat; men resten var offentlig.
Får man noen av kostnadene dekket om man går offentlig? Hvis ja, er det kun dekning om man MÅ ha IVF? For jeg MÅ jo ikke, har jo ett barn på 9mnd og hadde en kjemisk i slutten av mai, så det meste tilsier jo at jeg skal klare dette uten hjelp.

Jeg -vurderer- å fryse egg som sagt pga tiden løper av gårde og jeg tror ikke jeg er klar fysisk eller psykisk til å gjøre det «naturlig» innen fruktbarheten min har sunket betraktelig. Altså ett barn til innen da går nok greit, men hva hvis om at jeg vil ha fler…

Det virker ganske fælt, nåler, piller, hormoner i opprør… men samtidig er det jo fantastisk at det kan gjøres. Jeg har aldri tenkt tanken på dette før, i mitt liv. Snodig å ha gått fra «skal aldri ha biologisk barn» til «hvordan sikre meg biologisk barn i fremtiden».
 
Får man noen av kostnadene dekket om man går offentlig? Hvis ja, er det kun dekning om man MÅ ha IVF? For jeg MÅ jo ikke, har jo ett barn på 9mnd og hadde en kjemisk i slutten av mai, så det meste tilsier jo at jeg skal klare dette uten hjelp.

Jeg -vurderer- å fryse egg som sagt pga tiden løper av gårde og jeg tror ikke jeg er klar fysisk eller psykisk til å gjøre det «naturlig» innen fruktbarheten min har sunket betraktelig. Altså ett barn til innen da går nok greit, men hva hvis om at jeg vil ha fler…

Det virker ganske fælt, nåler, piller, hormoner i opprør… men samtidig er det jo fantastisk at det kan gjøres. Jeg har aldri tenkt tanken på dette før, i mitt liv. Snodig å ha gått fra «skal aldri ha biologisk barn» til «hvordan sikre meg biologisk barn i fremtiden».

Jeg tror dessverre ikke du får noe av det dekt.. De har ganske sprengt kapasitet overalt, så du får neppe kommet inn i det offentlige, selv om du betaler selv.

Private er gjerne dyrt , men jeg tenker at, du som har litt.. angst (?), Muligens har bedre av det. I det offentlige, går det på samlebånd. Igjen; kapasitet. De må av nødvendighet pløye gjennom flest mulig på kortest mulig tid.
I det private, har de bedre tid til deg som enkeltperson, og kan gjøre litt mer rom for enkeltvis vurdering.

Forstår tankene dine dog. Jeg fikk nr3 i oktober (felles barn nr1).
Har 3 egg på frys, og jeg håper det holder (men man vet jo aldri. Det kan bli alt fra 0-3 barn av det.); men har jo vært inne på tanken at jeg kanskje må gjennom uttak en gang til før vi er ferdig med barn. ><
 
Jeg tror dessverre ikke du får noe av det dekt.. De har ganske sprengt kapasitet overalt, så du får neppe kommet inn i det offentlige, selv om du betaler selv.

Private er gjerne dyrt , men jeg tenker at, du som har litt.. angst (?), Muligens har bedre av det. I det offentlige, går det på samlebånd. Igjen; kapasitet. De må av nødvendighet pløye gjennom flest mulig på kortest mulig tid.
I det private, har de bedre tid til deg som enkeltperson, og kan gjøre litt mer rom for enkeltvis vurdering.

Forstår tankene dine dog. Jeg fikk nr3 i oktober (felles barn nr1).
Har 3 egg på frys, og jeg håper det holder (men man vet jo aldri. Det kan bli alt fra 0-3 barn av det.); men har jo vært inne på tanken at jeg kanskje må gjennom uttak en gang til før vi er ferdig med barn. ><
Jeg er nok enig med Lillafrosk. For å få behandling offentlig må man ha prøvd et år eller på annet vis ha dokumentert infertilitet. Og der vil nok målet være å få dere gravide nå, det er nok mindre åpning for å høste egg bare for å fryse dem ned senere. Det vil nok kun være aktuelt for de som skal gjennom kreftbehandling eller annen behandling som kommer til å skade eggene man har.

Man kan få dekket noe av medisinutgiftene, også når man går privat. Men det er jeg usikker på om gjelder om man ikke har en intertilitetsdiagnose, men det er jo verdt å sjekke opp.
 
Back
Topp