Hvordan er formen deres nå?

Håpetoglivet

Andre møte med forumet
Morsomt å høre hvordan dere har det i kroppen for tiden, vi som har termin samme måned.

Jeg har siden uke 5 vært konstant plaget med kvalme, oppkast, null energi, vært 100% sykemeldt og gått ned 3-4 kg.

Jeg er uke 15+3 og dette er første uken jeg begynner å føle meg kvikkere og ikke har hodepine. Kvalmen er nesten fraværende, blir fortere sulten, har fått mer energi og føler meg mer opplagt. Kjenner strekking og stikking i magen, noen dager nesten ingenting og andre dager mer.

Jeg har begynt å få en liten mage og kjenner livmoren godt når jeg ligger på rygg:Heartred

Har hatt 3 ma’er (uke 5-7) i 2021 og er livredd for at den lille skal stoppe å utvikle seg. Så det er vanskelig å glede seg eller vise glede da jeg har blitt «lurt» før. Sliter med å stole på kroppen, men forteller meg selv at jeg er over den største risikotiden og sjansen er veldig liten.
 
14+0 i dag. Blir fortsatt fort sliten og trøtt, men også veldig fort andpusten/tungpusten. Kvalmen er ikke helt borte enda, kommer og går litt, men verst er egentlig brekningene.
Og bekkenet er fært, verre enn sist, så gruer meg litt til å starte opp i jobb igjen i mars:nailbiting: Magen har vært der en liten stund, liten kul nederst:joyful:

Håper du klarer å slappe av litt mer etter hvert med graviditeten og den lille skatten i magen! Du får kanskje ekstra oppfølging nå med tanke på det?
 
14+0 i dag. Blir fortsatt fort sliten og trøtt, men også veldig fort andpusten/tungpusten. Kvalmen er ikke helt borte enda, kommer og går litt, men verst er egentlig brekningene.
Og bekkenet er fært, verre enn sist, så gruer meg litt til å starte opp i jobb igjen i mars:nailbiting: Magen har vært der en liten stund, liten kul nederst:joyful:

Håper du klarer å slappe av litt mer etter hvert med graviditeten og den lille skatten i magen! Du får kanskje ekstra oppfølging nå med tanke på det?
Ja andpusten, den er her også, skal ingenting til.

Ja jeg har fått tett oppfølging og flere ultralyder siden uke 5. Sist i uke 13 og alt så bra ut!
 
14+0 i dag. Blir fortsatt fort sliten og trøtt, men også veldig fort andpusten/tungpusten. Kvalmen er ikke helt borte enda, kommer og går litt, men verst er egentlig brekningene.
Og bekkenet er fært, verre enn sist, så gruer meg litt til å starte opp i jobb igjen i mars:nailbiting: Magen har vært der en liten stund, liten kul nederst:joyful:

Håper du klarer å slappe av litt mer etter hvert med graviditeten og den lille skatten i magen! Du får kanskje ekstra oppfølging nå med tanke på det?

Er også 14+0 i dag og kjenner meg igjen i sliten og trøtt og andpusten. Ellers er det stort sett bra nå, ikke vært kvalm på noen uker, men orker ikke mat som jeg spiste da jeg var på det verste med kvalmen.
 
Morsomt å høre hvordan dere har det i kroppen for tiden, vi som har termin samme måned.

Jeg har siden uke 5 vært konstant plaget med kvalme, oppkast, null energi, vært 100% sykemeldt og gått ned 3-4 kg.

Jeg er uke 15+3 og dette er første uken jeg begynner å føle meg kvikkere og ikke har hodepine. Kvalmen er nesten fraværende, blir fortere sulten, har fått mer energi og føler meg mer opplagt. Kjenner strekking og stikking i magen, noen dager nesten ingenting og andre dager mer.

Jeg har begynt å få en liten mage og kjenner livmoren godt når jeg ligger på rygg:Heartred

Har hatt 3 ma’er (uke 5-7) i 2021 og er livredd for at den lille skal stoppe å utvikle seg. Så det er vanskelig å glede seg eller vise glede da jeg har blitt «lurt» før. Sliter med å stole på kroppen, men forteller meg selv at jeg er over den største risikotiden og sjansen er veldig liten.

Er 14+0 i dag og kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Har bak meg 1 MA og 4 tidlige SA og strever fortsatt med å tro at det kan gå bra selv om jeg så en sprell levende skatt 12+4 og jeg kjenner livmoren når jeg ligger på rygg også. Har også mye verk i puppene så tror det er noe som skjer der med melkegangene. Er ikke lenger kvalm, men fortsatt en del trøtt og fortere sliten enn før.

Vi får bare fortelle oss selv at det svært sjelden går galt nå, vi er forbi den kritiske tiden. Jeg prøver å nyte og tenke at jeg skal slappe mer og mer av. Forhåpentligvis løsner det mer og mer også etter som ukene går :Heartred
 
Så godt at det går bedre:love017 Har ikke din historikk, men kjenner jo også at jeg aldri slapper helt av med at det skal gå bra. Det dominerer ikke, å jeg lever helt fint med det, for det skjer det som skjer uansett. Men en sånn 100% trygghet og ro vil aldri komme, å jeg tenker det kanskje er naturlig :)

Ellers er formen nokså upåklagelig, med fare for å jinxe det:hilarious: Blir fremdeles uggen etter større måltider, men ikke like ekstremt. Å den verste ulvehungeren har gitt seg!!:happy093Å ingen hemmende bekkenproblemer ennå - helt utrolig!

Sliter med blodtrykksfall om jeg reiser meg for raskt, blir dødsliten av å gå opp trappa, å kjenner at strekningene og kynnerne vil ta knekken på de daglige gårturene med tiden.

Men alt i alt er her og nå helt ok altså! :gen014
 
Kvalmen er en god del bedre her, men ikke helt vekke. Ellers er bekkenet trøblete allerede. Vanskelig å stå i ro over lengre perioder. Så sitter en del på kateteret og underviser nå :p blir også andpusten av små ting som å gå opp trapper.

trist å høre om MAene dine. Men dette må jo være gullegget :Heartred skjønner det er vanskelig å slappe av, men husk at når du er kommet så langt er det sjeldent det går dårlig:Heartpink bra du klarer å holde håpet!
 
Er 17+3 nå

Kvalmen har midlertidig retur, men det er pga omgangssyken jeg hadde og jeg har en anelse forstoppelse.

Må fortsatt opp på natten og tisse, kjenner liv innimellom, virker som det tar seg opp da.
Er sliten etter jobb men som regel overlevbart. Kjenner det litt i bekkenet på jobb, men er jo mye løft å greier så.

Egentlig i mye bedre form i 2 trimester enn jeg var første, selvom plagene ikke var så ille i første heller vil jeg si. Det går oppover hvertfall!

Men tenker også at det fort kan gå nedover i form av å bli sliten og sånt pga det er 2 og ting føles ut så de går litt kjappere på en måte :bag:
 
14+2 i dag, og sliter fortsatt med kvalme.. Gleder meg til at det slipper taket, da jeg har gått med kvalme og oppkast i så lang tid nå..

Har 2 barn fra før, og har slitt voldsomt med bekkenet fra tidlig i svangerskapene de gangene, men foreløpig kjenner jeg ingenting nå :happy: håper det fortsetter slik ;)
 
Formen er mye bedre nå enn den har vært. Mindre kvalm og føler at så lenge jeg får nok søvn har jeg også mer energi. Er 17+6 nå og føler også nå daglig liv, som hjelper enormt på følelsen av å faktisk være gravid. Jeg tåler ikke lite søvn, da føler jeg meg fyllesyk dagen etter - så prøver å være flink til å legge meg tidlig og ta rolige morgener. Er heldig og har en mann som leverer barn på morgenen og fikser praktiske ting så jeg får en bra start på dagen :love7
 
Jeg er idag 17+3 og har vært i ganske god form hele tiden. Jeg har ikke vært spesielt kvalm men en del uggen, ømme bryster, ekstremt trøtt, huden forandrer seg i perioder, flyr på do i hytt og pine, ikke klart å drikke Pepsi Max på mange uker og det var jeg rett og slett avhengig av før. De fleste symptomene forsvant rundt uke 10-11 hos meg, men jeg er fremdeles ofte på do, mye våken om nettene, brystene blir innimellom ømme om natta når jeg ligger på rygg, og jeg blir andpusten av ingenting. Magen har også tittet frem:happy: Om humøret mitt skyldes hormoner eller frykten for å miste vet jeg ikke sikkert, men jeg merker jo at det er…skiftende:smiley-ashamed004

Jeg kjenner meg så igjen med dere som tidligere har mistet en eller flere ganger, som sliter litt med å tro at det skal gå bra, har selv hatt to stk MA. Jeg var på ultralyd i uke 15+1 hvor alt så helt perfekt ut, dette hjalp i ca en uke før bekymringene kom tilbake. Håper det blir bedre når jeg begynner å kjenne bevegelser fra den lille (har morkaken på fremsiden så forventer ikke at det skjer med det første).

Krysser fingrene for alle i denne fine termingruppen:Heartred
 
Last edited:
Er 14+6 i dag og har siden uke 8ish nesten ikke hatt noen symptomer, har derfor hatt et par ekstra ultralyder for å sjekke at alt er bra og det har det heldigvis vært :joyful:

Magen har endelig begynt å få litt form helt nederst, ser ikke ut som jeg har forspist meg i julen men at det faktisk er en liten baby som vokser. Må si at selv om det ikke er noen bevegelser enda så har den nye lille kulen gitt en trygghet på at noe faktisk driver å vokser der nede, så håper jeg kan holde den troen helt til OUL i begynnelsen på mars.

Bortsett fra at jeg ikke kan spise hva jeg vil eller nye en cocktail lever jeg mer eller mindre som jeg gjorde før jeg ble gravid. Ikke at det var et veldig vilt liv takket være ekstremt strenge Covid regler de siste to årene, men jeg kan trene (blir kvalm etterpå men verdt det), våkner kun en gang for å gå på do om natten vs opp til 4 i første termin. :dance018

Jeg merker jeg kom litt naiv inn i denne graviditeten uansett hvor planlagt den var, hadde tenkt mest på hvordan livet vil være når babyen er her og ikke så mye på alt som skjer i kroppen. For eksempel hadde jeg innbilt meg at alle de symptomene jeg fikk de første ukene som ømme pupper, kvalme og oppkast, ulvehunger osv ikke kom før mye senere i graviditeten så det var et lite sjokk. :joyful:

Håper vi alle sitter med en sunn og frisk baby armene våre i juli, det har vi jammen fortjent helen gjengen:Heartred
 
Er 17+1, og føler ikke jeg er noe særlig kvalm lenger. Sliter derimot med trøtthet og svimmelhet, men tar jerntilskudd og prøvene ser fin ut ellers. Har lest at det kan skyldes lavere blodtrykk, men skal følge med på det.

Prøver å trene og å være aktiv, men det er litt vanskelig når man er trøtt og svimmel. Ellers fikk vi vite for noen uker siden på TUL at vi venter en jente. Jeg føler magen min har begynt å se mer "ordentlig" ut siste ukene, dvs litt at den ser rundere ut - selv om den fortsatt er liten.

Har begynt å kjenne bevegelser, så det er veldig gøy! Gleder oss til OUL neste uke:Heartred

Alt i alt er formen bedre enn i første trimester, men verre mtp trøtt og svimmel.
 
Kvalmen forsvant i uke 14. Hodepinen og er nesten forduftet. Har fått mer trøbbel med bekkenet, men klarer å holde det i sjakk enn sålenge.
Trøttheten er et hakk bedre.

Men sliter med jernmangel, så tiltaksløshet, trøtt osv er et problem enda.

Men vil si mye bedre form nå :wav
 
Formen er fortsatt upåklagelig, men er lei av å ta det rolig nå med trening
 
Her snudde det hos meg ca 14+4, og nå føler jeg meg litt mer opplagt, mindre kvalm og klarer litt mer ila en dag! :joyful: Hadde PT-time i dag og lagt opp en plan for svangerskapet med trening og det føles sykt godt å være igang med trening igjen!! :woot::woot:
 
Tja, jeg er vel bedre enn jeg har vært, det verste var vel uke 6-13. Da ga jeg opp og fikk medisiner. Er fremdeles 4 kg ned, og vært ganske stabilt der nå halvannen måned. Nå har jeg medisiner, men de er ikke optimale. De tar nok den verste støyten, men kaster fremdeles opp de fleste morgener, og er ekstremt var for om det går for lenge, typ mer enn 2,5-3 timer mellom måltider.

For to uker siden fikk vi korona i hus, og jeg ble også smittet. En slik forkjølelse hjalp ikke akkurat på dne gravidtungpustetheten man allerede har... :)

Jeg har kjent liv i over tre uker, men lite de siste to, en liten skummel stemme er litt redd for fosteret og koronaen, men det skal det vel egentlig ikke være grunn til? Jeg rakk å ha boosterdose i en uke før jeg ble smittet.

Og så tror jeg at jeg har kjent min første kynner! Veldig svak, men litt sakte pulserende, på en måte
 
16+1 og er mye bedre enn jeg var. Måtte inn og ha væske før jul på grunn av hyperemisis. Men rundt uke 15 så roet kvalmen seg mye. Kan fortsatt bli kvalm, men er i mye mindre mengder og veldig sjeldent.

Bekkenet har vært vondt siden uke 12 og blir ikke bedre :p

Har også en del ma/sa bak meg, så syntes også det er vanskelig å stole på kroppen som flere her skriver. Men har i hvert fall ikke vært tegn til noe galt til nå:)

Blir fortere sliten enn før, og sover litt dårlig. Men så lenge jeg tar hensyn til kroppen og formen, og er snill med meg selv så fungerer jeg mer eller mindre optimalt.
 
Er 15+0,og formen går litt opp og ned. Kvalmen harvært litt varierende gjennom hele svangerskapet, men synes den har vært der oftere den siste uka. Tidvis veldig trøtt og/eller tom for energi. Og siste uken eller to har jeg hatt en del hodepine. Har skjønt at flere har det? Har ikke ville ta noe for det enda, men må nok ty til paracet om det fortsetter som de siste par dagene. Usikker på om det er pga graviditeten nå da, eller om det er etter vaksinen jeg tok torsdag.
 
18+2, ikke noen plager egentlig, noe som har vært veldig slitsomt i starten, når ingen symptomer gav bekreftelse.

Har hatt fæl hodeverk som kommer og går da. Men, det hadde jeg periodevis før jeg ble gravid også. Nå har hodet vært bra en god stund *bank i bordet.

Begynner å sette pris på at kroppen fungerer så bra først nå, når jeg har fått mange bekreftelser på ul. Er litt nervøs for at det smeller til med vondter og diverse i 3. trimester eller noe, er det vanlig at det kan oppstå store plager da?
 
Back
Topp