Vekstavvik, minus

Førstegangs88

Andre møte med forumet
Hei,

Jeg er 29+6, og var på privat ultralyd i dag for vekstkontroll. Ønsket denne timen selv for å sjekke at alt var ok. Ble overrasket når jordmor etter målingene sa at babyen var 11% i minus i vekstavvik. Min mor har født barn som var fra 3550-4100 gram ved fødsel. Altså normal vekt+. Ved min mann sin familie har barna vært over gjennomsnittet ved fødsel. Jeg hadde derfor ikke forventet å få beskjed om at min baby var liten. Er bekymret over dette. Leser at det anbefales oppfølgning når avviket er over 10%. Jordmoren min mente at det ikke krevde oppfølgning da avviket var under 20%. Noen som har fått et lignende mål? Hva har dere gjort? Er bekymret for at noe er galt med gutten min.

Her er målene:
BPD: 76
MAD: 76
FL: 58
EFW: 1252 g
Avvik: 11%
A.umb PI: 1,22
MCA PI: 1,73
 
En ny ultralyd i morgen med en annen jordmor/lege vil oftest gi helt andre mål. Det er store forskjeller ut i fra hvem som måler.
På OUL med eldste ble jeg satt 14 dager tilbake, selv om jeg hadde hatt over 10 ultralyder før det som alle bekreftet termindato. Hun som målte på OUL var ganske unøyaktig. Kranglet meg til en ny UL i uke 25, hvor baby ble mål til å være kjempeliten igjen og han legen mente at OUL stemte. Jeg nektet å gi meg, fikk ny UL i uke 28 som viste stoooor baby plutselig, og de mente at TUL terminen og mens termin måtte være riktig, siden avviket var 15% større en snittet ut fra TUL termin. Siden avvikene var såpass store og i hver sin ende av skalaen fikk jeg en second opinion hvor en annen lege tok mål, og jenta i magen var i følge denne målingen rett på snittet i forhold til TUL og mens termin. Jenta kom til verden noen dager før TUL termin og var 4kg og 53 cm.

poenget mitt er; målingene varierer helt sykt etter hvem som gjør det :)
 
Husk at normale babyer fordeler seg mellom 10-90 percentilene, der det viktige er at de holder vekstkurven sin. Mindre og større babyer kan også ha det helt fint i magen, men der vil man ofte følge litt mer med for å se at de følger en kurve og ikke øker/minsker i størrelse. Når man regner avvik i % vil 50-percentilen, gjennomsnittet, være 0, mens 10/90-percentilene tilsvarer +/-15%. Begrepet vekstavvik er dermed misvisende om man egentlig snakker om babyens vekt som enkeltmålinger. Er babyen under -22% vil man automatisk henvises til spesialisthelsetjenesten. Ellers er det litt avhengig av om babyen har falt til målingen der den er, eller om den har fulgt sin kurve hele veien. Og så er det som det påpekes over, veldig sprik på hvem som måler.

Sist svangerskap fødte jeg barn med -35% og -65% avvik, og med hun minste var de da bekymret for om hun var syk. Hun største sakket i vekst og da antok de det «bare» var en dårlig morkake. Denne gangen ligger babyen på -7%, altså en helt normal størrelse rett over 25-percentilen, og der har han ligget på to målinger, og følger dermed sin kurve.

Her er forresten en lang og detaljer artikkel: https://tidsskriftet.no/2007/10/oversiktsartikkel/vekstretardasjon-hos-fosteret Her ser du også referanser for motstanden (pulsatilindex, PI) i navlesnorsarterien (UA), som er en faktor som øker om morkaken leverer dårlig. Din verdi med 1.22 er helt normal (rød strek, gjennomsnitt) for uke 30. Det betyr at babyen får det den trenger fra morkaken. MCA PI sier noe om motstanden i blodårene til hjernen. Et foster som får lite næring vil spare hjernen, og da vil denne verdien bli lav. Din verdi er like ved snittet, og tyder også på at baby har det bra.

Så både vekten og målingene betyr at ikke bekymre deg for om det er noe galt med babyen, den har en helt normal størrelse pr nå. Spørsmålet er heller om den har begynt å sakke i vekst, og hvorfor det eventuelt skjer. Har du avtalt nye kontroller? Hvordan er blodtrykk og urin pr nå?
 
Last edited:
Som skrevet over så kan slike målinger variere stort ut fra hvem som måler..

Jeg går selv rutinemessig til vekstkontroller, dette pga. Svangerakapsdiabetes som kan klusse med babyens vekst.. både dette svangerskapet og forrige er det snakk om at så lenge baby er innen for en 20% på -/+ er det ikke noe bekymringsverdig, da det fort igjen kan snu :)

Her lå lille i magen på -3 sist kontroll.. mens kontrollen før dær igjen var han på +4..

Husker også fra sist svangerskap at lille bolla hoppet litt frem
 
Jeg hadde med svangerskapet mitt i 2014 ei lita jenta... Fikk noe ekstra ul kontroller... Ikke noe galt var bare lita. Ut kom ei perfekt jente i uke 39.... 2680gram 47cm...
 
Fikk høre på ultralyd både i uke 21 og 33 at gutten min var liten av vekst. Kom til termin 330å og 51 lang.
Vet ikke hvordan det kan måles så feil
 
Takk til alle!! Er helt imponert over de hvor gode og informative svarene deres er! Jeg lærer masse av dere. Setter stor pris på kunnskapen deres. :) :)

Jeg er litt mindre stresset nå. Blodtrykk og urin var fin på legekontrollen i uke 28/29. Jeg har en legetime om et par dager. Skal da be om å få ny kontroll av veksten til babyen + ny måling av morkaken. Dette for å sjekke at verdiene ikke blir lavere.
 
Takk til alle!! Er helt imponert over de hvor gode og informative svarene deres er! Jeg lærer masse av dere. Setter stor pris på kunnskapen deres. :) :)

Jeg er litt mindre stresset nå. Blodtrykk og urin var fin på legekontrollen i uke 28/29. Jeg har en legetime om et par dager. Skal da be om å få ny kontroll av veksten til babyen + ny måling av morkaken. Dette for å sjekke at verdiene ikke blir lavere.

vil bare si at dette går jo begge veier. Gutten vår ble målt til å være 17% over gjennomsnittet. Ble estimert til 4600gram til termin. Jeg hadde spontan fødsel i uke 39+6, og da var han 4055gram! Så de tok feil med 545gram. Så de tallene er sjelden helt eksakte:facepalm:
 
Back
Topp