Bilsete besteforeldre

MammaenTilE

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
Marsboerne 2023
Hei,

tenker å kjøpe et bilsete mini kan ha i mormor sin bil. Hun er nå 17 mnd. og har ikke planer om å måtte bytte sete i den bilen så veldig ofte. Noen som har tips til et rimelig, trygt sete som varer lenge? Gjerne både bakover- og forovervendt og gjerne beltestol:)
 
Last edited:
Britax römer Max-way pluss. Varer leeeeenge, helt til du kan snu og bytte ut til fremovervendt :)
 
Har sett på denne selv til å ha i bilen til svigers! Beltestol som kan brukes bakovervendt og fremover :)
 

Vedlegg

  • Screenshot_20210920-181150.jpg
    Screenshot_20210920-181150.jpg
    393,2 KB · Visninger: 58
Tusen takk for tips alle sammen! Da skal jeg følge med på tilbud fremover
 
Vil bare legge til at ingen stoler som kan brukes bakovervendt, består sikkerhetstester brukt forover. Derfor er en enkel regel bruk den bakovervendte stolen kunne bakover. Og kjøp en beltestol (kun forovervendt) når barnet skal sikres forover. Ikke spør meg hvorfor det lages stoler som er til bruk både forover og bakover når de brukt forover er direkte farlige for barnet ved en kollisjon, men jeg antar det er markedskreftene som fokuserer på å tjene penger og salg fremfor dedikasjon til sikkerhet, dessverre.

Konkret anbefaling til stoler:
Britax Maxway, evt maxway plus
Britax Two way -> men bruk den da kun bakovervendt
Axkid Minikid 1.0 eller 2.0


Deretter kjøpe en ny stol når det skal sikres forover :)
En god generell huskeregel er Barnehagebarn -> sitter bakover. Barneskolebarn -> sitter i beltestol
Siden barnet ditt nå er 17 mnd vil du kunne ha bakovervendt stol hos besteforeldre i hvertfall rundt 4 år til, så jeg ville uansett hva du kjøper skaffet en stol som tåler 25 kg :)
 
Her har besteforeldrenen maxwayplus i den ene bilen og two way i den andre
 
Fempunktseler skal aldri brukes fremover!! Styr unna slike kombistoler.
 
Det finnes gode bakovervendte stoler til alle biler. Er ingen grunn til å velge kombistol hvis man likevel ikke skal bruke forovervendt.

finnes gode kombistoler som fungerer like godt bakovervendt som rene bakovervendt stoler, eks britax two way som det har vært snakk om å tråden her. Dumt å ekskludere en hel gruppe bilstoler som fungerer godt bakovervendt. Nå var det ikke metningen å starte en stor diskusjon rundt dette så jeg lar med dette saken ligge.
 
finnes gode kombistoler som fungerer like godt bakovervendt som rene bakovervendt stoler, eks britax two way som det har vært snakk om å tråden her. Dumt å ekskludere en hel gruppe bilstoler som fungerer godt bakovervendt. Nå var det ikke metningen å starte en stor diskusjon rundt dette så jeg lar med dette saken ligge.

Poenget er at ts ikke ville bruke unødvendig mye penger på å kjøpe flere stoler i bilen til besteforeldrene. Da er det mer fornuftig å kjøpe en bakovervendt stol som varer lenger (feks maxway plus) enn en kombistol de uansett må bytte fordi de ikke skal bruke den fremover. Det var ikke for å ekskludere en gruppe stoler, men det er jo dumt å kjøpe en stol de uansett må bytte enda en gang.
 
Poenget er at ts ikke ville bruke unødvendig mye penger på å kjøpe flere stoler i bilen til besteforeldrene. Da er det mer fornuftig å kjøpe en bakovervendt stol som varer lenger (feks maxway plus) enn en kombistol de uansett må bytte fordi de ikke skal bruke den fremover. Det var ikke for å ekskludere en gruppe stoler, men det er jo dumt å kjøpe en stol de uansett må bytte enda en gang.

kan bruke begge typer stoler like lenge bakorvendt
 
Back
Topp