Hjemmefødsel?

Frk.M

Elsker forumet
Høsthjerter 2017
♡Julekulene 2021♡
Hei,
Har nettopp kommet ut fra kontroll med jordmor og hun påpeker igjen (forrige kontroll også) at jeg er en perfekt kandidat for hjemmefødsel.
Hadde en ukomplisert fødsel sist og skal helt ærlig si at det frister veldig, spesielt ettersom termin er så nærme julaften!

Noen som tenker i andre baner eller har vært igjennom det selv?

Jeg kjenner selvsagt til alle risker, men det tar oss 20 min til sykehuset maks og smertestillende ønsker jeg utgangspunktet ikke.

:)
 
Har fundert flere ganger. Har 1,5 time til Sykehuset:bored:
Men tror ikke mannen er helt enig(hans første), og iom jeg er så gammel tenker jeg at det alikevel er greit å slenge innom sykehuset. Iof tror jeg at jeg kommer føde langs veien jeg da:rolleyes: Ikke rekke frem:hilarious: Mer komfortabel med det faktisk :woot:
 
Får du da jordmor fra kommunen hjem til deg, eller må det være privat jordmor? Alltid lurt på hvordan det fungerer:p
 
Jeg har så lyst! Men morkaka har vært nødt til å bli «jobbet ut» begge ganger tidligere, så jeg tør faktisk ikke :(
 
Eg og har veldig veldig lyst! Men absolutt ingenting ligger til rette for å få dette til dessverre :(

Men, målet er litt å få styre alt sjølv, og planlegge uassistert hjemmefødsel med neste :rolleyes: men spørs om mannen kanskje legger inn veto for første gang då :hilarious: men blir han og trygg på det så kjører me på! Me har ingen mulighet å få jordmor.
 
Får du da jordmor fra kommunen hjem til deg, eller må det være privat jordmor? Alltid lurt på hvordan det fungerer:p
Det blir jordmor fra kommunen. Er to stk som har paret seg opp som team og jobber sammen. Så blir eventuelt de to sammen.

Mannen er ikke gira i det hele tatt, men åpen for at vi tar imot ett hjemmebesøk for å høre mer :)
 
Det blir jordmor fra kommunen. Er to stk som har paret seg opp som team og jobber sammen. Så blir eventuelt de to sammen.

Mannen er ikke gira i det hele tatt, men åpen for at vi tar imot ett hjemmebesøk for å høre mer :)
Jeg håper du får det slik du ønsker deg! Må være en magisk opplevelse! ♥️
 
Vi vurderte det sterkt med førstefødte (fikk tilogmed mannen min med på det). Men så ombestemte vi oss siden det var så dyrt (eller det er vel bare noen tusenlapper da, men likevel). Vi hadde endt opp på sykehus uansett da fostervannet var misfarget, men jeg skjønner godt at folk velger det :joyful: Jeg mistet 1,5 liter blod, så jeg tror ikke jeg er kandidat lenger, men det er jo du! :Heartred
 
Jeg hadde helt ærlig aldri tort omså det var 5 minutt til sykehuset. Men er enig i at det må være helt herlig å kunne føde hjemme i sine egne omgivelser <3
 
Åh, jeg har også så lyst til det! Men virker som om det gjøres veldig sjeldent her vi bor..
 
Jeg hadde planer om det her i Tyskland, men var ingen jordmødre i området som ville ta på seg jobben i desember måned - alle som vanligvis tar på seg hjemmefødsel hadde tatt seg fri rundt jul. Så da blir det Norge og sykehus fødsel istedet. Men hvis alt går bra med første fødsel og jeg får en til med litt gunstigere termin dato:hilarious: Så blir det definitivt hjemmefødsel neste gang:happy:
 
Fødselen med andremann var planlagt hjemmefødsel.
Helt fantastisk. Styrte alt selv, og hadde to jordmødre helt for meg selv. Fødte i mitt bittelille badekar og tok imot gutten selv. Jeg betalte ingenting ut av egen lomme, man får en sum når man føder hjemme som. Gikk til hjemme jordmødrene. Det jeg eventuelt skulle betalt for, var døgnvakt de skulle hatt på meg en uke før termin og til fødsel. Men siden jeg fødte to uker før, så hadde de ikke begynt med det.
Statistikken viser ikke større risiko med hjemmefødsler. Det er veldig strenge krav for hvem som "kan" føde hjemme. Hvis en har hatt noen som helst komplikasjoner ved tidligere svangerskap/fødsler eller i pågående svangerskap, vil de du skal føde på sykehus. I tillegg har en jordmor som kun har fokus på deg, og de har lav terskel for å flytte deg til sykehus dersom det skulle dukke opp noen faresignal.

Jeg hadde stor risiko for transportfødsel, pga styrtfødsler, og det er større risiko med det.
Hadde bare 20 minutter til sykehus jeg også, men hadde en samboer som jobbet en time unna. Det føltes tryggere å kunne ringe jordmor idet jeg mistenkte fødsel, og hun ville være der innen 15 minutter.
 
Back
Topp