Et par spm til dere som har hatt ma..

Tuva2004

Glad i forumet
Himmelbarn
Oktobergull 2022
Hvor lenge blødde dere?
Kom alt ut etter første runde med tabletter?
Ble dere raskt gravide?
Gikk det fint ved neste svangerskap?
Jeg har time på sykehuset i morgen, hva skjer da?
Hvor lenge var dere hjemme?
Og hvor lenge blødde dere kraftig?

Fikk dere noen svar på hvorfor dette skjer?
Jeg hadde ul 9+0 der alt så perfekt ut. 10+1 var det ikke lenger liv.
Kan det være noe jeg har gjort galt? Har ikke drukket eller røyket eller noe sånt, men har kanskje tatt meg et par kopper kaffe og stresset mer enn nødvendig..
 
Last edited:
Hvor lenge blødde dere?
Kom alt ut etter første runde med tabletter?
Ble dere raskt gravide?
Gikk det fint ved neste svangerskap?
Jeg har time på sykehuset i morgen, hva skjer da?

Fikk dere noen svar på hvorfor dette skjer?
Jeg hadde ul 9+0 der alt så perfekt ut. 10+1 var det ikke lenger liv.
Kan det være noe jeg har gjort galt? Har ikke drukket eller røyket eller noe sånt, men har kanskje tatt meg et par kopper kaffe og stresset mer enn nødvendig..

Vondt at du måtte oppleve dette:(

Hadde medisinsk hjemmeabort selv 9+3, men embryo målte bare 6+3. Usikker på om du får valget mellom å gjøre det hjemme eller på sykehuset når embryoet er større(husker ikke helt grensen). Men, man står mellom kirurgisk utskrapning eller medisinsk abort, og tror sistnevnte er første de går for i de fleste tilfeller.

På timen på sykehuset fikk jeg én tbl oralt som het mifegyn. Den skal liksom modne greiene og kAn i noen tilfeller sette ting i gang. Skjedde ingenting her. To dager etter skulle jeg sette cytotec-tbl i skjeden(tror det var 5stk). Hvis du søker på ‘Alle gode ting er forsøk nr.3’ finner du dagboken mim. Der går jeg mer i detalj om akkurat den prosessen. Ellers blødde jeg vel litt lengre enn som en vanlig mens, hadde litt opphold en dag og to før jeg spottet i noen dager. Ikke noe smerte disse dagene.

Eg hadde tilfeldigvis ultralyd(pga graviditeten) akkurat ên uke etter aborten, så den timen beholdt jeg og da fikk eg bekreftet at alt var ute. Vil anbefale det om du har råd til det i stedet for å lure. Det er ikke noe man får. Hcg kan vedvare lenge og klusse til ting om det er rester igjen. I tillegg er det vel infeksjonsfare.
Her var all hcg ute etter ca 4 uker(utfra blodprøvemålinger jeg valgte å ta så ser det ut som det halverte seg ca hver 48t). Vi prøvde på nytt med en gang jeg sluttet å blø, men tr kom likevel på ca dag 28(4 uker), omtrent når g-testene var negstiv igjen og hcg var ute.
Ble gravid på påfølgende eggløsning, altså under 2mnd etter aborten, og har nå jente på vei 25+5!:)

Lykke til! Dette klarer du<3 spør om du lurer på noe!

Edit: fikk også med kvalmestillende og smertestillende hjem, sammen med cytotec!

Edit2: DET ER IKKE DIN FEIL! Ingenting du har gjort. Den må du prøve å legge vekk. Det er stort sett pga alvorlige feil med embryoet som gjør at det går slik og sånn sett er det bra kroppen ordner opp selv<3
 
Last edited:
Jeg har hatt to MA som har vært helt forskjellige, så det varierer veldig. Ved begge ble embroyet målt til mindre enn det ditt er (7+1 og mindre enn 6 uker). Første runde blødde jeg mye og lenge (ukesvis), og da jeg sluttet å blø fikk jeg ganske raskt en ny runde med blødning som også varte i to uker. Begge gangene medisinsk abort hjemme og begge gangene har smertene vært håndterbare. Første runde var det litt rot med livmor en måned og to etter MA (jeg fikk undersøkelse pga. IVF). Gjorde nytt IVF-forsøk etter tre sykluser (og ble gravid, men altså ny MA). Andre runde blødde jeg veldig lite. Jeg ble dårlig og fikk feber etter litt over en uke. Kom da inn på kontroll og fikk påvist at det var ganske mye igjen. Fikk da ny runde med tabletter og ny kontoll en uke senere. Da var alt ute.

Og det er utrolig liten sjanse for at noe du har gjort har påvirket!

Edit: jeg har ikke fått noen forklaring på hvorfor det har skjedd for meg. Man får først utredning når det har skjedd tre ganger.
 
Hvor lenge blødde dere?
Kom alt ut etter første runde med tabletter?
Ble dere raskt gravide?
Gikk det fint ved neste svangerskap?
Jeg har time på sykehuset i morgen, hva skjer da?
Hvor lenge var dere hjemme?
Og hvor lenge blødde dere kraftig?

Fikk dere noen svar på hvorfor dette skjer?
Jeg hadde ul 9+0 der alt så perfekt ut. 10+1 var det ikke lenger liv.
Kan det være noe jeg har gjort galt? Har ikke drukket eller røyket eller noe sånt, men har kanskje tatt meg et par kopper kaffe og stresset mer enn nødvendig..

Så leit å høre at du opplever MA. Vet hvor leit det er ❤️ Jeg har vært gjennom en SA. Og så en MA hvor jeg fikk tablett med Mifegyne 8+5. Hos meg startet aborten før jeg rakk å ta Cytotec-tablettene. Men jeg fikk beskjed om å ta Cytotec etterpå allikevel. Nå er det flere som har forklart hvordan det fungerer her, men du får også god informasjon på sykehuset. Jeg fikk med et ark med informasjon hjem hvor alt var forklart.

Det er viktig at du har noen hjemme sammen med deg mens du blør. Jeg blødde veldig, veldig mye, blod og større koagler (blodklumper), men dette varierer. Har lest om flere som ikke blør så mye. Fossblødde i kanskje tre timer sammenhengende, deretter noen dager som mens, så spotting i flere uker. Fikk sterke smertestillende fra sykehuset. Det kan hende du får gjennomføre aborten på sykehuset siden du vet at alt var ok 9+0. Hos meg hadde det gått galt tidligere.

Fikk beskjed om å ta kontakt om graviditetstesten fortsatt var positiv fire uker etter dette, noe den var i mitt tilfelle. Bestilte meg ultralyd hvor det ble oppdaget rester. Fikk en ny runde Cytotec, da blødde restene ut.

Det er ikke noe du har gjort som kan for dette ❤️ Håper det går greit med tablettene og aborten og at du har en partner som kan være med og støtte.
 
Jeg har hatt en MA, men jeg gikk gjennom kirurgisk utskraping og fikk derfor ikke piller. Vet ikke om det er aktuelt for deg, m n ved utskraping legges man inn samme dag, inngrepet tar 20minutter (jeg fikk full narkose og måtte en stund på oppvåkningen etterpå) og man får reise hjem på kvelden såfremt alt ser greit ut. Jeg blødde vel en uke tror jeg, føltes ut som en veldig kraftig mens men tror det er veldig individuelt. Lykke til!

Det er overhodet (!!) IKKE din feil! MA skjer som oftest pga feil hos fosteret, som av og til skjer ved unnfangelse. Forhåpentligvis var du skikkelig uheldig og slipper å gå gjennom det igjen.
 
Så leit. Hadde M.A for ca en uke siden. Alt virket ok som det skulle. Hadde høyt blodsukker så ble satt på medisiner siden diabetes kan være farlig når man er gravid. Fikk bivirkninger etter noen dager og dro på legevakten. Tok mange prøver og ul hvor det var uvisst hvor langt jeg var på vei i svangerskapet. Men ble satt 2 uker tilbake fra uke 7. Gyn var usikker på om det var for tidlig å se noe eller at det var stoppet opp. Noe det viste seg å være. Fikk tablett torsdag forrige uke. Begynte å blø kraftig med klumper dagen etter og ringte gyn mottagning hvor jeg fikk beskjed om og ta resten av tablettene lørdag som jeg skulle. Da kom nok resten. Blødde i ca 6 dager fra dag 1. Håper spiren sitter neste gang. Hadde ikke mye smerter ifh til bivirkningene fra diabetes medisinen. Det var som rier og kom bare fra medisinen. Selv om det var stoppet opp i uke 5 så vokste livmoren og jeg hadde mye fostervann som ble målt til uke 7 når jeg etter mens termin skulle ha vært 8 uker da jeg var hos gyn en uke etter. Heldigvis har jeg ingen symptomer på graviditet. Tror det forsvant når vi valgte medisinsk abort. Men tårene kommer innimellom. Er psykisk slutt etter alt sammen. Men gubben støtter meg. Nå ser vi frem mot vår første jul sammen og en valp av siberian husky. Og hvem vet, kanskje i slutten av november så sitter kanskje spiren igen. Lykke til og en stor klem.
 
Back
Topp