Føde ved Flekkefjord sykehus eller Stavanger universitetssykehus?

E.D.

Forelsket i forumet
Marshmallows 2022
Utmarsj 2024
Hei!

Er det noen som har erfaring med fødeavdelingen enten ved Flekkefjord sykehus eller ved SUS? Jeg skal føde i mars (er det generelt en travel måned?), og bor helt klart nærmest Stavanger (15 min mot 1,5 time), men har en del nær familie i Flekkefjord og kommer nok til å være der en del i tiden rundt termin. Ser ikke foreløpig ut til at det er noe risiko involvert i svangerskapet, men akkurat det er kanskje litt tidlig å si noe som.

Jeg har hørt så mye positivt om fødeavdelingen i Flekkefjord, og har lest/hørt en del blandet erfaringer om å føde på SUS. Jeg er derfor litt usikker på hvor jeg ønsker å føde og tar gjerne i mot erfaringer og innspill dersom noen har lyst til å dele! :)
 
Jeg har ingen erfaringer med noen av sykehusene, men høre til SSK. Jeg vurderte å føde i Arendal kontra Kr.sand denne gang (aldri hatt noe dårlig opplevelse i Kr.sand), pga at barseltibudet har endret seg siden sist jeg fødte. Legens klare anbefaling var å velge Kr.sand, pga kompetansen de hadde til nyfødte, i tilfelle babyen skulle trenge oppfølging. Han nevnte da alle sykehusene som hører til Sørlandet Sykehus (bl.a. Flekkefjord), og sa at Kr.sand har definitivt mest kompetanse på nyfødte. Og til å gripe inn ved komplikasjoner under fødsel. Skulle nesten tro det samme om SUS, uten at jeg kan svare konkret på det. Har ei venninne som fødte på SUS (måtte pga høyrisiko, hørte egentlig til Flekkefjord). Virka som de fikk tett og god oppfølging
 
Jeg har født 3 barn på SUS og er veldig fornøyd . eldste blev født med en infeksjon i kroppen og de tog godt vare på både meg og baby. De fiksa ekstra seng på rommet til mannen da vi måtte vær der i 7 dager.
 
Fødte selv på SUS, fordi jeg hører til der. Hadde en veldig fin fødselsopplevelse og barselopphold, med de begrensninger corona satt da. Men ville valgt SUS uten tvil uansett om jeg fikk valget. Pga kompetanse hvis det skulle oppstå komplikasjoner.
 
Last edited:
Jeg fødte på SUS og hadde en veldig fin opplevelse, både før under og etter fødsel. Fødte i sete og følte meg veldig godt ivaretatt og følte på at kompetansen var god :happy:
 
Takk for svare dere! Har ikke vært innom denne tråden på evigheter, så har ikke sett svarene deres før nå.

Jeg valgte også SUS og kommer til å føde der :) Dette hovedsakelig med bakgrunn i at det er viktigere med god kompetanse enn at de kanskje har mer tid til å følge opp etterpå, som jeg har forstått er det mest positive med Flekkefjord sykehus. Risikofødsler blir visst ikke gjennomført i Flekkefjord, og dersom noe skulle gå gale er det SUS (eventuelt Oslo eller Kr.sand) man blir sendt til, og da kan det jo stå om livet og minuttene. Så da føles uten tvil SUS tryggest:Heartpink
 
Back
Topp