Søvnkvalitet

Phis

Gift med forumet
Februarlykke 2022❄️
Junibollene 2023
Andre som sover helt, unnskyld språket, rævva dårlig for tiden?

Jeg våkner flere ganger ila natten, om det er pga. sovestilling, drømming, etc., aner jeg ikke. Jeg må også tisse i hvertfall èn gang ila natten og i natt var jeg så heldig å våkne av halsbrann også kl 4. Er på jobb og har langvakt i dag, så skyt meg, haha.

Men, ja, er dette vanlig? Er jo litt redd for at jeg f.eks ligger for mye på rygg eller rett på mage og at noe er galt siden jeg driver å våkner. Eller om det rett og slett er drømmene som vekker meg?
Ligger forsåvidt sånn halvveis på siden/magen ennå og det føles helt greit. Må jeg slutte med det?

Dette bør avta snart, i alle tilfeller, for det er sykt slitsom. Er 21+5, forresten.
 
Andre som sover helt, unnskyld språket, rævva dårlig for tiden?

Jeg våkner flere ganger ila natten, om det er pga. sovestilling, drømming, etc., aner jeg ikke. Jeg må også tisse i hvertfall èn gang ila natten og i natt var jeg så heldig å våkne av halsbrann også kl 4. Er på jobb og har langvakt i dag, så skyt meg, haha.

Men, ja, er dette vanlig? Er jo litt redd for at jeg f.eks ligger for mye på rygg eller rett på mage og at noe er galt siden jeg driver å våkner. Eller om det rett og slett er drømmene som vekker meg?
Ligger forsåvidt sånn halvveis på siden/magen ennå og det føles helt greit. Må jeg slutte med det?

Dette bør avta snart, i alle tilfeller, for det er sykt slitsom. Er 21+5, forresten.
Er nokk hormonene som vekker deg. Kroppen omstiller seg på å våkne lett, så den kan være klar til å våkne ved minste tegn til sulten baby. I tillegg til alle de tingene du nevner som at man må på do, får halsbrann og drømmer. Det kan jo for noen bli ubehagelig å ligge på ryggen etterhvert i svangerskapet, men så lenge du ikke har nedsatt bevissthet av noe slag pleier man snu seg av seg selv om man kjenner dette ubehaget - også i søvne. Men om du føler du blir uvel av å ligge på rygg når du er våken kan du jo ha en pute forran og bak for å støtte opp så du ikke tipper helt over på mage eller rygg. For min del går det ennå fint å ligge både på mage og rygg, men dette vil jo være individuelt. Men halvveis på siden/magen/ryggen bør gå veldig fint :) Gaviscon på nattbordet har vært et must i mine svangerskap :hilarious:
 
Er nokk hormonene som vekker deg. Kroppen omstiller seg på å våkne lett, så den kan være klar til å våkne ved minste tegn til sulten baby. I tillegg til alle de tingene du nevner som at man må på do, får halsbrann og drømmer. Det kan jo for noen bli ubehagelig å ligge på ryggen etterhvert i svangerskapet, men så lenge du ikke har nedsatt bevissthet av noe slag pleier man snu seg av seg selv om man kjenner dette ubehaget - også i søvne. Men om du føler du blir uvel av å ligge på rygg når du er våken kan du jo ha en pute forran og bak for å støtte opp så du ikke tipper helt over på mage eller rygg. For min del går det ennå fint å ligge både på mage og rygg, men dette vil jo være individuelt. Men halvveis på siden/magen/ryggen bør gå veldig fint :) Gaviscon på nattbordet har vært et must i mine svangerskap :hilarious:

Å, så godt å høre! Det forklarer jo litt<3 Tusen takk for svar, det hjalp!
Da fortsetter jeg med min side-/mageligging, enn så lenge! Hender jeg våkner opp på ryggen, men har aldri opplevd noe nedsatt bevissthet, etc. hverken i våken eller sovende tilstand(ikke det at man nødvendigvis merker noe når man sover:hilarious:). Ja, tror jeg skal flytte Gavisconen inn på soverommet. Var liksom unødvendig å stå opp og gå inn på badet i natt for å ta den mtp oppvåkning!
 
  • Liker
Reactions: Kka
Er nok hormonelt, ja. Så det beste du kan gjøre, er å akseptere at det er slik, passe på at du tar deg hvile når du trenger det og tilpasse ved behov for å ligge/sove mer behagelig :happy: Du kjenner godt selv hva som kjennes behagelig for deg, så ingen behov for å endre på noe før du føler på det selv.

Jeg har også begynt å våkne en del om natta og sliter med å sovne igjen. Må også gå og tisse en gang i løpet av natta.

Da jeg begynte å plages med halsbrann i forrige svangerskap, tok jeg alltid gaviscon før jeg la meg, og hadde en ekstra pute under hodet for å få litt hjelp fra tyngdekraften :happy:
 
Jeg ligger også på siden/magen. Etter hvert vil det bli ubehagelig, og vanskelig, å ligge på magen så da blir det siden helt automatisk. Hater å ligge på ryggen til vanlig, men gjør det garantert i søvne uansett. Noen syns det blir ubehagelig å ligge på ryggen, men jeg opplevde aldri det forrige gang. Har bilder av at jeg ligger på ryggen og slapper av med rier på sykehuset, så jeg merket ikke noe til ubehag med ryggleie selv helt på slutten, selv med for mange kg fra før av og derfor en tung kropp helt på slutten:hilarious:
 
Jeg har begynt å sove i ca 3 timers bolker igjen.
Med tisse og drikkepause innimellom hver, så ja søvn er litt oppstykket for tiden her også.
Jeg regner ikke med å sove hele netter igjennom resten av tiden jeg er gravid..
 
I første svangerskap så våknet jeg 2-3timer på natta. Ikke sjans å sovne igjen uansett hva jeg gjorde... men mellom disse periodene sov jeg godt. Lå på siden og magen til godt over halvveis. Denne gangen har jeg slitt med søvnen hele veien. Tidligere sov jeg på dagen når eldstemann sov, men nå har han sluttet med det og jeg strever med å finne tiden til å sove. Sover jeg for mye på dagen blir natta desto dårligere... De nettene jeg faktisk sover, da drømmer jeg så vanvittig (ofte mareritt) at jeg våkner med full hjerteklapp. Jeg er sykemeldt ene og alene pga dette - for jeg fungerer svært dårlig på ettermiddag og kveld.
 
Sover veldig lett og småvåkner gjennom natten nå, ja :( slitsomt! Og våkner gjerne av å måtte tisse… tro meg, du merker når (hvis) du ikke klarer å ligge på ryggen mer. Med begge mine forrige har jeg mot slutten ikke hatt sjans å ligge flatt på ryggen uten å føle at jeg holder på å besvime/blir kvalm! Skikkelig guffent.
 
Kjenner meg igjen! Opp og tisse, halsbrann og styrete drømmer vekker meg. I tillegg urolige bein som gjør at jeg sliter med å sovne:bored: er vel noe å venne seg til..
 
Jeg har slitt med søvnen til og fra og måttet opp og tisse minst én gang i flere uker (og enkelte netter i første trimester nesten annenhver time!). Har vært inne i en periode med også dårligere søvn nå (22+0 i dag), bl.s. pga forskjellig unehag her og der som har vekket meg. Har hjulpet veldig for min del med en gravidpute når det gjelder akkurat det. Men det er nok ellers sannsynlig at hormoner spiller inn og gir dårlig eller urolig søvn til tider
 
Etter at jeg gikk gravid med eldste dattera mi for 18 år siden, har jeg vært heldig om jeg klarer å sove 4-5 timer per døgn , nå er jeg heldig om jeg sover i 3-4 timer per døgn. Utrolig slitsomt, håper d ikke vedvarer.
 
Back
Topp