Er det noen "gamle" her på 38 eller over?

Sendte melding til ivf-klinikken i dag og spurte om det var KUB eller NIPT de hadde henvist meg videre til. Fikk til svar at de ikke var kommet igang med NIPT på sykehuset ennå, og at det var KUB jeg var henvist til.
Men at det var mulig de skulle begynne å tilby NIPT-test på klinikken fra uti oktober en gang. Regner med den i tilfelle koster noe, da det vil være privat. Noen som vet om offentlig NIPT noe sted?
 
Må man være fullt 38? Jeg fyller 2 mnd etter termin trodde loven var endret til 35. Utrolig kjipt å måtte betale mange tusen....

Jeg fyller også 38 et par mnd etter termin, og såvidt jeg kan forstå er det fremdeles privat som gjelder for oss o_O Loven ble endret, men (antagelig) takket være et visst parti som er motstander av prosjektet ble det ikke bevilget penger før nå i sommer. Resultatet er at nipt for oss blir utsatt til 2022:(
 
Jeg fyller også 38 et par mnd etter termin, og såvidt jeg kan forstå er det fremdeles privat som gjelder for oss o_O Loven ble endret, men (antagelig) takket være et visst parti som er motstander av prosjektet ble det ikke bevilget penger før nå i sommer. Resultatet er at nipt for oss blir utsatt til 2022:(
Tror nok du har rett.
Virker som NIPT er ytterst lite utbredt både offentlig og privat ennå, og jeg tror også KUB fortsatt bare er det det var før den lovendringen, og dermed ikke har kapasitet til alle som egentlig har rett på.
Klinikken jeg har vært på skal kanskje starte opp med NIPT ila oktober, men det er jo privat.
 
Sendte melding til ivf-klinikken i dag og spurte om det var KUB eller NIPT de hadde henvist meg videre til. Fikk til svar at de ikke var kommet igang med NIPT på sykehuset ennå, og at det var KUB jeg var henvist til.
Men at det var mulig de skulle begynne å tilby NIPT-test på klinikken fra uti oktober en gang. Regner med den i tilfelle koster noe, da det vil være privat. Noen som vet om offentlig NIPT noe sted?

Jeg har blitt henvist til NIPT på Riksen. Er 38 og har jo vært i fertilitetsbehandling på Riksen, så de henviste meg rett videre til NIPT etter tidlig ultralyd. Hvilket sykehus ble du henvist til?
 
Jeg har blitt henvist til NIPT på Riksen. Er 38 og har jo vært i fertilitetsbehandling på Riksen, så de henviste meg rett videre til NIPT etter tidlig ultralyd. Hvilket sykehus ble du henvist til?
St.Olav
 
Jeg har blitt henvist til NIPT på Riksen. Er 38 og har jo vært i fertilitetsbehandling på Riksen, så de henviste meg rett videre til NIPT etter tidlig ultralyd. Hvilket sykehus ble du henvist til?
Hvor langt på vei når du var på TUL da?
Og når du skal på NIPT?
 
Jeg snakket med legen på klinikken om de ulike testene jeg har rett til, og han sendte henvisning til KUB-test. I følge ham skulle jeg så få NIPT-test hvis de fant noe på KUB-testen. Jeg skal ta testene på St. Olav.
 
Jeg snakket med legen på klinikken om de ulike testene jeg har rett til, og han sendte henvisning til KUB-test. I følge ham skulle jeg så få NIPT-test hvis de fant noe på KUB-testen. Jeg skal ta testene på St. Olav.
Det var min oppfatning av rekkefølge også, men at det ikke er mange steder de tar NIPT ennå.
I juli ble den første private klinikken godkjent for det i Norge. Da var det 15-16 andre søknader inne, ifølge en avisartikkel jeg fant en dag.
Men om disse søknadene bare gjelder private klinikker eller om det også gjelder det offentlig, vet jeg ikke. Tidligere ble alle NIPT-prøver tatt i Norge sendt til Sverige for sjekk.
 
Det jeg ikke skjønner er at man ikke kan ta NIPT på lokalsykehus iom at de uansett sender prøvene andre steder for analyse. Bestiller man privat fra utlandet kan fastlegen ta prøven og man selv sender den til det aktuelle laboratoriet. Får håpe de får tydeligere og enklere regler snart!
 
Hvor langt på vei når du var på TUL da?
Og når du skal på NIPT?

Var på TUL 8+1 forrige uke, og skal på ultralyd med NIPT-blodprøve 12+0. Synes det er rart at St. Olav ikke tilbyr det ennå, men det er kanskje sånn at det foreløpig kun er på Oslo Universitetssykehus?
 
Var på TUL 8+1 forrige uke, og skal på ultralyd med NIPT-blodprøve 12+0. Synes det er rart at St. Olav ikke tilbyr det ennå, men det er kanskje sånn at det foreløpig kun er på Oslo Universitetssykehus?
Eller litt googling, ser det ut som de har fått konsesjon (eller hva det heter) til å gjennomgikk, si kanskje de gjør det, men at de vil ha folk gjennom KUB først. For min del er det bare alder som er utslagsgivende, så det er forsåvidt greit nok det.
 
Jeg fyller også 38 et par mnd etter termin, og såvidt jeg kan forstå er det fremdeles privat som gjelder for oss o_O Loven ble endret, men (antagelig) takket være et visst parti som er motstander av prosjektet ble det ikke bevilget penger før nå i sommer. Resultatet er at nipt for oss blir utsatt til 2022:(
Skal være fra året du fyller 38.
 
Jeg fyller 40 i februar. Bor i Elverum. Var på NIPT test i 2020 og måtte på riksen. Var på første legetime 23.09. Skal på tul den 4.10. og ny legetime den 7.10. Henvisning blir sendt da når vi vet litt mer sikkert lengde på svangerskapet,da jeg ble gravid på minipillen igjen. Men det bør tas før uke 13. Beste tidspunkt er i uke 10.
 
Skal være fra året du fyller 38.

Det hadde vært helt topp! Dessverre er ingen andre (helsedirektoratet, OUS, Oslo jordmorklinikk og fastlegen min) enige :( "NIPT tilbys kvinner som er 38 år eller eldre ved termin". To teite små måneder
 
Det hadde vært helt topp! Dessverre er ingen andre (helsedirektoratet, OUS, Oslo jordmorklinikk og fastlegen min) enige :( "NIPT tilbys kvinner som er 38 år eller eldre ved termin". To teite små måneder
Det er jo helt merkelig. Fant dette på nett.:
Du kan ha krav på fosterdiagnostikk/NIPThvis: Kvinnen er 35 år eller eldre ved termin. Den gravide eller den gravides partner har tidligere fått barn med alvorlig sykdom eller utviklingsavvik.17. jun. 2020
 
Hatt det med alle mine barn, men pga min første var liten i forhold til uker. Etter det har jeg fått tilbudet hver gang. Husker ikke om jeg takket ja til yngste. Men nå får jeg deg da jeg er over 35. Så her blir det TUL for å være sikker på at jeg er 12 uker da de venter til man er gått hele 15 uker. Bor i Sverige da.
 
Back
Topp