Erfaringer med SA/MA

IdaL10

Andre møte med forumet
Hei, er i uke 8 idag og har hatt en del rosa utflod av og på + en runde med friskt blod. Har i tillegg ekstrem svangerskapskvalme, så akkurat nå er det ikke så lett psykisk.

I kveld har jeg på nytt fått en blødning, startet med brunaktig utflod og er nå mer friskt blod. Blir naturligvis redd da jeg ikke har vært på UL eller noe, vet jo at legevakten ikke kan gjøre noe så jeg må jo bare vente…

Håper derfor jeg kan få høre noens erfaringer med å miste.

Forsvant svangerskaps symptomene, som for eksempel kvalme og ømme bryster?
Blødde dere mye (som en teskje eller måtte dere bytte bind liksom?
Økte blødningene og hvor lenge varte de?
Hva med smerter?
Hvor vonde var de smertene, som mensmurringer eller kraftigere?
 
Hei, er i uke 8 idag og har hatt en del rosa utflod av og på + en runde med friskt blod. Har i tillegg ekstrem svangerskapskvalme, så akkurat nå er det ikke så lett psykisk.

I kveld har jeg på nytt fått en blødning, startet med brunaktig utflod og er nå mer friskt blod. Blir naturligvis redd da jeg ikke har vært på UL eller noe, vet jo at legevakten ikke kan gjøre noe så jeg må jo bare vente…

Håper derfor jeg kan få høre noens erfaringer med å miste.

Forsvant svangerskaps symptomene, som for eksempel kvalme og ømme bryster?
Blødde dere mye (som en teskje eller måtte dere bytte bind liksom?
Økte blødningene og hvor lenge varte de?
Hva med smerter?
Hvor vonde var de smertene, som mensmurringer eller kraftigere?

Uff! Dette hørtes ikke noe hyggelig ut. Mange har blødninger i første trimester uten at noe som helst er galt, men det er fort å bli usikker når det skjer.

Jeg har ingen erfaring med SA, men jeg har opplevd en MA. Jeg mistet ikke symptomene mine med kvalme og trøtthet, men ca tre uker etter at fosteret gikk til grunne hadde jeg sex hvor jeg samme kveld fikk lyserosa utflod. Kanskje en spiseskje ila den kvelden. De neste to dagene kom det bittelitt brun utflod av og på, men ikke friskt blod og ingen smerter.

I mitt nærområde har ikke legevakten ultralydapparat og det er det eneste som kan verifisere liv så tidlig. Jeg ville tatt kontakt med fastlege for å få henvisning til gyn eller sykehus for ultralyd, spesielt siden du er så kvalm i tillegg. Hvis det blir avvist så ville jeg vurdert å gå privat. Jeg angrer veldig på at jeg ikke tok privat tidlig selv. Da hadde jeg kanskje oppdaget MA tidligere så jeg hadde sluppet å gå så lenge med et meningsløst svangerskap.

Lykke til. Jeg håper det kun er uskyldige blødninger❤️
 
Som Eskimo28 sier det ufarlig å blø litt i første trimester. Men det ingenting som er så skummelt som blod når man går gravid.

Jeg begynte å blø 2 dager før oppdaget MA. 11+3. Da hadde fosteret vært dødt siden uke 8 :( Det begynte med brunaktig utflod. Så SA var i gang før vi fikk vite at det var en MA. Så for å svare på spørsmålene i riktig rekkefølge:

Forsvant svangerskaps symptomene, som for eksempel kvalme og ømme bryster?
Ja. Kvalmen forsvant plutselig en dag i uke 8. Det var også da jeg begynte å få en dårlig magefølelse

Blødde dere mye (som en teskje eller måtte dere bytte bind liksom?
Kun på papiret. Ikke nok til at jeg måtte ha bind eller noe, men det sluttet ikke å blø. Kom liksom på papiret hver gang jeg tørket meg.

Økte blødningene og hvor lenge varte de?
De økte sakte men sikkert ja. De varte i 3 dager før jeg ble henvist til Ahus, der jeg tok Cytotec

Hva med smerter?
De kom først (hos meg) på dag 5. Da var allerede den medisinske aborten igangsatt. Men mange opplever å få smerter før det.

Hvor vonde var de smertene, som mensmurringer eller kraftigere?
Det startet med mensmurringer, så ble de kraftigere. Dag 5 lå jeg med rier :( DRIT VONDT

Jeg vil anbefale deg å ta en TUL om blødningene ikke stopper. Det veldig bekymringsfullt å ikke vite hva som skjer. Ønsker deg masse masse lykke til, og krysser alt som kan krysses for at alt er i orden :Heartred
 
Som Eskimo28 sier det ufarlig å blø litt i første trimester. Men det ingenting som er så skummelt som blod når man går gravid.

Jeg begynte å blø 2 dager før oppdaget MA. 11+3. Da hadde fosteret vært dødt siden uke 8 :( Det begynte med brunaktig utflod. Så SA var i gang før vi fikk vite at det var en MA. Så for å svare på spørsmålene i riktig rekkefølge:

Forsvant svangerskaps symptomene, som for eksempel kvalme og ømme bryster?
Ja. Kvalmen forsvant plutselig en dag i uke 8. Det var også da jeg begynte å få en dårlig magefølelse

Blødde dere mye (som en teskje eller måtte dere bytte bind liksom?
Kun på papiret. Ikke nok til at jeg måtte ha bind eller noe, men det sluttet ikke å blø. Kom liksom på papiret hver gang jeg tørket meg.

Økte blødningene og hvor lenge varte de?
De økte sakte men sikkert ja. De varte i 3 dager før jeg ble henvist til Ahus, der jeg tok Cytotec

Hva med smerter?
De kom først (hos meg) på dag 5. Da var allerede den medisinske aborten igangsatt. Men mange opplever å få smerter før det.

Hvor vonde var de smertene, som mensmurringer eller kraftigere?
Det startet med mensmurringer, så ble de kraftigere. Dag 5 lå jeg med rier :( DRIT VONDT

Jeg vil anbefale deg å ta en TUL om blødningene ikke stopper. Det veldig bekymringsfullt å ikke vite hva som skjer. Ønsker deg masse masse lykke til, og krysser alt som kan krysses for at alt er i orden :Heartred
Tusen tusen tusen takk for oppklarende svar, fine folk dere er! <3 Jeg skal på TUL i morgen (uke 7+3), ny UL i uke 13+2. Mest for å utelukke XU i første omgang, da det er mitt største mareritt. Smertene har flyttet seg litt over til venstre side, noe som gjør at jeg gjerne vil vite at det i alle fall ikke er noen risk for at eggleder ryker om jeg venter for lenge. Jada, her krisemaksimeres det litt - jeg vet, hehe.

Så nå krysser jeg i alle fall fingrene for ett bankende hjerte som har riktig plassering i morgen, også håper såklart at det er ett hjerte som fortsetter å banke :)
 
Lykke til, håper du får gode nyheter i dag :Heartred
 
Tusen tusen tusen takk for oppklarende svar, fine folk dere er! <3 Jeg skal på TUL i morgen (uke 7+3), ny UL i uke 13+2. Mest for å utelukke XU i første omgang, da det er mitt største mareritt. Smertene har flyttet seg litt over til venstre side, noe som gjør at jeg gjerne vil vite at det i alle fall ikke er noen risk for at eggleder ryker om jeg venter for lenge. Jada, her krisemaksimeres det litt - jeg vet, hehe.

Så nå krysser jeg i alle fall fingrene for ett bankende hjerte som har riktig plassering i morgen, også håper såklart at det er ett hjerte som fortsetter å banke :)
Hvordan gikk det på UL i går? ❤️
 
Jeg hadde en MA i forrige uke 7+1. hadde fortsatt alle symptomene, ingen blødning, altså ingen forvarsel på at dette var gått galt. SA har jeg ikke erfaring med, men de jeg kjenner som har opplevd det har forbundet det med friskt blod og smerter.

håper det gikk fint på ultralyd idag ❤️❤️
 
Kan fortelle litt om min erfaring på spontanabort.

Forsvant svangerskaps symptomene, som for eksempel kvalme og ømme bryster?

° Svangerskap symptomene forsvant ganske fort vil jeg si. 8 dager så var alle borte.

Blødde dere mye (som en teskje eller måtte dere bytte bind liksom?

° Jeg blødde igjennom en del nattbind (blødde såpass mye at jeg måtte bruke det). På dagen etter jeg startet med å blø så blødde jeg igjennom 3 nattbind som er litt tykke.

Økte blødningene og hvor lenge varte de?

° Blødningene økte for hver dag, frem til dag 2. Blødde i 3 dager så var det over. Var litt sporblødninger igjen på den 3. dagen spess på kvelden.

Hva med smerter?

° Smertene vil jeg beskrive som veldig kraftige menstruasjon smerter. Måtte ta Paracet flere ganger, men holdte det som var innafor ved å ta på en dag.

Hvor vonde var de smertene, som mensmurringer eller kraftigere?

° Vil si at de var kraftigere enn mensmurringer. Veldig høye smerter, jeg klarte ikke noe annet enn å legge meg ned på sofaen de dagene.

Lykke til og jeg håper på gode nyheter ifra deg.
 
Back
Topp