Alkohol i prøvetiden

Sansasaa

Forelsket i forumet
Novemberbarna 19
Juliknøttene 2022
Hei! :)
Jeg har et lite spørsmål.. Drikker dere alkohol i prøveperioden? Tenker da spesielt på tiden mellom eggløsning og TR. Snakker da ikke om fylla, men å ta noen enheter i sosialtlag.
 
Jeg har gjort det de siste 2 pp, etter å ha vært ekstremt streng de tidligere pp. Er i PP9 nå :happy:
Fant ut at jeg bare må leve som normalt, da dette tydeligvis ser ut til å ta lang tid.
 
Lever som normalt. Har hatt 2 suprise svangerskap der jeg har vært i festlige lag i uke 3/4. Heldigvis 2 friske fine gutter :happy:
 
Jeg var ganske forsiktig og drakk hovedsaklig ikke mellom el og mens. Men noen perioder da det var noe spesielt tok jeg meg 1-2 glass. Her må man kjenne hva som er rett for hver enkelt, ingen fasit!
 
Lever som normalt frem til positiv test, så tar et glass eller to i et eventuelt lystig lag, men drikker meg ikke full. Stopper med en gang testen blir positiv (tester tidlig 9-10 DPO). :happy:
 
Jupp, eg var tom med på en heftig ølsmaking dagen før positiv test:troll::wacky: 14+0 i dag og alt helt fint!:)
 
Jeg lever som normalt frem til positiv test. Var litt mer forsiktig de første månedene, men har holdt på i snart ett år nå.
 
Lever som normalt til jeg står med en positiv test i hånda, psyken min takler ikke å leve som gravid når man ikke er det. Håpet er så stort, men skuffelsen enda større når mensen kommer. Man deler jo heller ingenting med fosteret de første ukene, så å kose seg med noen glass går fint.
 
Lever som normalt til positiv test. I flere land drikkes det litt alkohol gjennom hele svangerskapet så for min del tenker en enhet eller to før positiv test så går det greit (drikker svært sjeldent). Det kan bli et langt "svangerskap" om prøvingen drar ut og jeg skal leve som gravid både med tanke på mat og alkohol også i prøveperioden I tillegg har det tatt mange måneder etter fødsel før jeg drakk noe alkohol da jeg ammet og det ble styrete med flasker
 
Lever som normalt til positiv test. I flere land drikkes det litt alkohol gjennom hele svangerskapet så for min del tenker en enhet eller to før positiv test så går det greit (drikker svært sjeldent). Det kan bli et langt "svangerskap" om prøvingen drar ut og jeg skal leve som gravid både med tanke på mat og alkohol også i prøveperioden I tillegg har det tatt mange måneder etter fødsel før jeg drakk noe alkohol da jeg ammet og det ble styrete med flasker

Jeg tenker at å drikke litt i gjennom svangerskapet er svært uklokt. Alkohol kan skade fosteret, og man vet ikke hvilke foster som er sårbare og hvilken dose som skal til på hvilket tidspunkt.
 
Jeg tenker at å drikke litt i gjennom svangerskapet er svært uklokt. Alkohol kan skade fosteret, og man vet ikke hvilke foster som er sårbare og hvilken dose som skal til på hvilket tidspunkt.
Det er jeg helt enig i og håper det ikke blir oppfattet som en oppfordring til å drikke litt i svangerskapet. Det er bare ment som en forklaring på hvorfor jeg selv ikke lever som gravid og avholds som prøver og FØR positiv test
 
Det er jeg helt enig i og håper det ikke blir oppfattet som en oppfordring til å drikke litt i svangerskapet. Det er bare ment som en forklaring på hvorfor jeg selv ikke lever som gravid og avholds som prøver og FØR positiv test
Jeg tolket det akkurat slik du mente:)
 
Det er jeg helt enig i og håper det ikke blir oppfattet som en oppfordring til å drikke litt i svangerskapet. Det er bare ment som en forklaring på hvorfor jeg selv ikke lever som gravid og avholds som prøver og FØR positiv test

Oppfattet ikke det som at du oppfordret til drikking i svangerskapet altså! :) Synes likevel det var et litt «skummelt» argument å bruke.

Jeg har ikke klart å finne noen klar anbefaling i Norge ift. prøvetiden (annet enn at WHO nylig var ute med en mulig (?) anbefaling om at fertile kvinner ikke burde drikke alkohol, noe som skapte en del debatt).


https://nhi.no/familie/graviditet/s.../svangerskap-gode-rad/svangerskap-og-alkohol/

https://forskning.no/alkohol-og-nar...-for-svangerskapet-kan-vaere-skadelig/1778717
 
Last edited:
Back
Topp