Sovetips?

Beibii

Glad i forumet
Januarlykke 2020
❄️ Januargull 2023 ❄️
Det var så koselig og det er så koselig, men i lengden går det jo ikke å samsove og amme barn om natta. - spesielt siden vi planlegger et barn til!

Jenta vår er 1,5 år og har aldri sovet en natt gjennom i egen seng eller uten å bli ammet. Frem til nå i sommer har hun sovet i vår seng, nå sover hun på madrass på gulvet inne på eget rom. Hun nekter å sove i sprinkelseng og blir helt hysterisk hvis jeg legger henne der, så nå har hun 160 seng som hun utnytter i aller høyeste grad da hun beveger seg mye i løpet av natta. - siden vi ikke har ramme rundt sengen (skal kjøpe en variant som kan kobles på), er det ikke bare å gå ut for å la henne finne roa selv. Og en annen ting er at denne jenta er ekstremt viljesterk. Vil hun ikke sove, da sover hun ikke! I tillegg er hun sterkt knyttet til meg, så det er nok lite vits i at pappaen forsøker å legge henne ser jeg for meg.

Jeg ammer henne til hun sovner, noe hun er vant til. Hun våkner etter 2-3 timer for pupp, men det kunne like gjerne vært smokk bortsett fra at hun ikke vil ha det. Ny runde rundt kl 00, og da legger jeg meg sammen med henne. Deretter går det slag i slag natta gjennom.

Vi håper vi blir gravide snart, og da blir jo dette vanskelig å fortsette med ettersom jeg kommer til å bli større og ja.- må jo sove og ha overskudd til baby i magen og.

Noen med erfaring fra lignende situasjon som har gode tips på lur?
 
Her hadde eldste en sterk reaksjon på å bli storebror, som førte til at han omtrent ikke sov i det hele tatt. Til slutt endre vi med at jeg sov med begge guttene, og mannen la seg på gjesterommet. Det gikk helt fint å ha begge i senga, men da hadde jeg sluttet å amme før jeg ble gravid med nr to. Jeg har ikke noen gode tips her, men da vi kuttet ned på amming med yngste gikk jeg over til å bare amme om morgenen og ikke om natta, det førte til roligere netter, selv om han ikke sov noe mer enn tidligere. Håper dere finner en god løsning for alle :)
 
Her hadde eldste en sterk reaksjon på å bli storebror, som førte til at han omtrent ikke sov i det hele tatt. Til slutt endre vi med at jeg sov med begge guttene, og mannen la seg på gjesterommet. Det gikk helt fint å ha begge i senga, men da hadde jeg sluttet å amme før jeg ble gravid med nr to. Jeg har ikke noen gode tips her, men da vi kuttet ned på amming med yngste gikk jeg over til å bare amme om morgenen og ikke om natta, det førte til roligere netter, selv om han ikke sov noe mer enn tidligere. Håper dere finner en god løsning for alle :)

Det beste hadde vært å slutta med amming ja, men denne frøkena er så så viljesterk at jeg ser ikke helt hvordan det skal gå seg til! Hun er såå glad i pupp, så tror det kan bli svært vanskelig å kutte ned uten samtykke:hilarious:

Ser for meg at det kan bli litt utfordringer i starten med ny beibi da hun allerede er veldig eiersyk ang meg. Hun hyler til hvis far eller storesøster gir meg oppmerksomhet med kyss og klem.

Lille solstrålen kan være som en storm hvis hun misliker omstendighetene. - hun har store følelser på godt og vondt noe som gjør det utfordrende å ta styring. - altså vi gjør det hvis vi må,- men da oppleves det krenkende ovenfor henne da hun har så sterke reaksjoner.

Det beste for henne hadde på mange måter vært å ventet med ny beibi, men alder og tid renner fra oss så vi må bare stå i det rett og slett. Jeg tror vel og merke hun vil dra god nytte av et søsken som er tettere i alder enn storesøster (12 års aldersforskjell), så etterhvert når de kan leke sammen blir det vel bra! :dummy:

Blir vel som hos deg, samsoving med begge ungene.. og lite søvn på mor:dead:
 
Det beste hadde vært å slutta med amming ja, men denne frøkena er så så viljesterk at jeg ser ikke helt hvordan det skal gå seg til! Hun er såå glad i pupp, så tror det kan bli svært vanskelig å kutte ned uten samtykke:hilarious:

Ser for meg at det kan bli litt utfordringer i starten med ny beibi da hun allerede er veldig eiersyk ang meg. Hun hyler til hvis far eller storesøster gir meg oppmerksomhet med kyss og klem.

Lille solstrålen kan være som en storm hvis hun misliker omstendighetene. - hun har store følelser på godt og vondt noe som gjør det utfordrende å ta styring. - altså vi gjør det hvis vi må,- men da oppleves det krenkende ovenfor henne da hun har så sterke reaksjoner.

Det beste for henne hadde på mange måter vært å ventet med ny beibi, men alder og tid renner fra oss så vi må bare stå i det rett og slett. Jeg tror vel og merke hun vil dra god nytte av et søsken som er tettere i alder enn storesøster (12 års aldersforskjell), så etterhvert når de kan leke sammen blir det vel bra! :dummy:

Blir vel som hos deg, samsoving med begge ungene.. og lite søvn på mor:dead:
Håper dere får sove alle sammen ❤️ Husker ikke helt når vi flyttet guttene over i egen seng, men det er en god stund siden og de er fire og fem år nå :) begge våkner fortsatt om natta, men eldste har noen netter han sover gjennom eller klarer seg selv når han våkner. Du kunne kanskje prøvd å ha yngste i bedside crib eller noe sånt? Så blir det litt bedre plass i senga :)
 
Jeg hadde ikke fått barn igjen så tidlig når eldstemann ikke er klar for det, men det går fint an å samsove med baby og toddler, man må bare ommøblere litt på de som skal sove sammen. Du bør fortsette å amme henne så lenge som mulig. Medforelder/far kan sove på hennes rom i dobbeltseng hvis du ikke er komfortabel med å samsove når du er gravid, selv om det ikke egentlig er noe problem. Eller dere kan sove med de voksne i midten, toddler mellom far og vegg, og baby mellom deg og vegg/sengekant/bedside crib.
 
Håper dere får sove alle sammen ❤️ Husker ikke helt når vi flyttet guttene over i egen seng, men det er en god stund siden og de er fire og fem år nå :) begge våkner fortsatt om natta, men eldste har noen netter han sover gjennom eller klarer seg selv når han våkner. Du kunne kanskje prøvd å ha yngste i bedside crib eller noe sånt? Så blir det litt bedre plass i senga :)

Ja, får prøve å være mer konsekvent på bedside crib denne gangen. Håper vel egentlig at det skal skje en magisk vending der hun sovner av seg selv OG sover hele natta uten behov for nærhet.
 
Jeg hadde ikke fått barn igjen så tidlig når eldstemann ikke er klar for det, men det går fint an å samsove med baby og toddler, man må bare ommøblere litt på de som skal sove sammen. Du bør fortsette å amme henne så lenge som mulig. Medforelder/far kan sove på hennes rom i dobbeltseng hvis du ikke er komfortabel med å samsove når du er gravid, selv om det ikke egentlig er noe problem. Eller dere kan sove med de voksne i midten, toddler mellom far og vegg, og baby mellom deg og vegg/sengekant/bedside crib.

Ønsker i utgangspunktet ikke å samsove lenger. Håper hu vi har nå skal komme inn i en rytme som funker bedre enn den vi har nå.

Jeg har snakket med hs om dette med å vente med beibi til den man har fra før er klar. Tilbakemeldingen der er at barnet er omstillingsdyktig og finner seg som regel til ro med den nye tilværelsen relativt raskt. Det vil jo bli minst 2,5 år mellom dem, og jeg regner med mye vil skje med hu vi har nå det kommende året. Har heller ikke så god tid mtp alder, så vi får bare stå i det.
 
Vi styrte masse med å venne av storebror da 2 år med å være så avhengig av meg ved legging og oppvåkning under nettene, tenkte som dere at jeg kan jo ikke ha to i sengen. men det vi gjorde var å få storebror til å sove i egen seng og jeg kom inn til ham når han våknet på natten og så gikk jeg tilbake til min seng når han sovnet.
Storebror har vegret å sove alene siden han ble født. Men når lillebror kom viste det seg at han fungerte helt annerledes, aldri hatt behov for å sove inntil, ammet ham og la direkte over i bedside crib og ganske snart på eget rom (med pustealarm). Så all denne styringen (ukesvis med skriking) med å venne av storebror fra meg var helt unødvendig. OG den virket uansett ikke. Nå er de 2 og 4 og storebror må fortsatt ligge inntil meg når han sovner eller våkner opp mens lillebror sovner søtt i egen seng og sover der hele natten. :hilarious:
Men, de første ukene var ekstremt slitsomme, før storebror aksepterte at noen netter da han våknet var jeg opptatt med amming og han måtte vente med pappa til jeg ble ledig.
 
Last edited:
Back
Topp