Sara sin campingtråd

Det våres, og tankene surrer. Sommeren 2021 vet jeg ikke hvordan blir. Men altså, camping har jeg lyst til. Helt dønn sikkert er "pakke kompakt" en øvelse vi må bli bedre på. Det var helt absurd å komme oss hjem fra ferie i fjor. Å få plass i bilen.

Ekstra utfordringen er jo gjerne at vi er på ferie i Norge med ukjent vær, så... Jeg lurer vagt på om camping ferie og svigers - ferie burde vært to ulike ferier, men det er jo ekstra unødvelsig mye tid i bil det

Tankene er mye de samme som i fjor, så jeg surrer meg gjennom de gamle camping-trådene denne påska. Lar meg imponere av dere som får lett plass i en bil, plukker opp noen tanker til handlelisten og drømmer om en varm og solrik sommer.
 
Takboks for en del lette camping ting. (som ikke trengs å åpnes om man ikke camper) og fast plass for alle ting gjør campingen lettere for oss skal vi sove andre plasser en i teltet pakker vi noen enheter lett tilgjengelig for å ta med inn i hus/hotell.
 
Takboks for en del lette camping ting. (som ikke trengs å åpnes om man ikke camper) og fast plass for alle ting gjør campingen lettere for oss skal vi sove andre plasser en i teltet pakker vi noen enheter lett tilgjengelig for å ta med inn i hus/hotell.

I takboksen pleier vi ha noen soveposer og liggeunderlag og noen bager. Kunne med fordel vært bare soveposer og liggeunderlag, men 1) det er ikke alle liggeunderlagene som går oppi og 2)det er noen soveposer som forsvinner så elegant i et hulrom i bilen så de bør heller være der og 3)derved er der plass til baggene til ungene. Den boksen er ikke optimal, den er lav. Men det fungerer.

Teltet er enormt, stort og tungt og må av sikkerhetshensyn ligge langt nede og inn mot ryggen på baksetet, der store, tunge ting skal pakkes. Det gjør at nesten alt annet må ut av bilen før teltet, og tilsvarende teltet inn i bilen før det, så pakkingen synes jeg er kaotisk.

Men vi har bare gjort det to ganger, så vi finner kanskje bedre løsninger. På småting i alle fall.

Definitivt for mange løse småting på vei hjem sist. Så vi skal helt klart pakke smartere i år.

For ja. Vi skal på en tur eller to i år også!
 
Vi har soveposer/liggeunderlag/campingstoler/badeleker og kanskje etterhvert skittentøy i takboks en. Teltet inn mot seteryggen ja. Vi er gjerne på tur i 3 uker. Sjelden mere en 3 netter på samme plass. Får god øvelse i tetris pakking
 
Stolene får vi ikke opp der. Eller jo, men da får vi ikke bor annet dit. Det er testet.

Men øvelse gjør vel mester, ja
 
Stolene får vi ikke opp der. Eller jo, men da får vi ikke bor annet dit. Det er testet.

Men øvelse gjør vel mester, ja
Vi har sånne "paraply" stoler som blir lange og tynne. Kjøpte de for å få best plass i bilen
 
Vi har sånne "paraply" stoler som blir lange og tynne. Kjøpte de for å få best plass i bilen
Mulig vi burde gått for noen sånne ja. Men plassert stående innerst i bagasjerommet, nedi det hulrommet som oppstår når baksetet skus fremover, så gikk det faktisk veldig greit, dog reelt burde jeg tenkt lenger og kjøpt noen mindre.

Vi har stor bil (s max) og akkurat dette med telt livet gjør det vanskelig når jeg leder tester av stadig romsligere elbiler. De har fortsatt vesentlig mindre bagasjerom enn smaxen..

Tips meg gjerne om gode sånne stoler som du har. Disse jeg kjøpte kan få bo hjemme.

Vi har et bord med 4 krakker inni. Men det er fem av oss så vi må ha noe den femte kan sitte ved bordet på. Også er det godt å sitte, så to stoler kjøpte jeg, de ble flittig brukt hele camping ferien av hele familien. De må altså fungere ved bordhøyde.
 
Vi har sånne her https://jysk.no/hage/hagestoler/camping/campingstol-haldbakken-assortert-0
Og bruker et gammelt enkelt camping bord fra 60-70 tallet. Ikke stor plass for oss 5 men går akkurat. Har med hengekøyer for avslapping. Da alle campingstoler som fungerer til avslapping tar for stor plass
Mannen ønsker seg stol med regulerbar rygg. Men finner ikke noe som tar liten plass.

Det er akkurat det, vi har altså to med regulerbar rygg. De tar plass. Men det er gull verd å ha synes jeg. Hengekøye har vi ikke med da, men der vi var i fjor hadde det ikke vært plass til å henge opp noe sted heller. Det var rimelig trangt og langt fra overholdet brannvernsreglene om avstand mellom enheter.
 
Litt huskeliste til meg selv (og kom gjerne med råd)

Jeg må få ordnet teltstang-reparasjons-sett asap.
Jeg må bare bestemme om jeg skal bestille footprint også.
Jeg vurderer også teppet som hører til teltet, men vi har et lånt. Som med fordel kunne vært utenfor egentlig.

Jeg må ha tak i et nytt liggeunderlag og vurderer bare hvor mye penger jeg skal legge i det. I første omgang tiltenkt en av ungene, jeg og mannen har et tykt, dobbelt et. De har en og en, og er av dem er det hull i som vi har gjort flere forsøk på å lappe.

Minst en unge bør/må ha ny sovepose også. Intern omrokkering i familien kan være aktuelt her.

I forbindelse med at vi setter opp teltet 7 hagen skal jeg bytte noen av de mest snuble - problematiske bardunene fra mørk grønn til enten orasje eller selvlysende gul/grønn eller noe sånn.
 
Vår aller første tur er en test. En test på om familien liker det. Sånn egentlig, om mannen misliker det litt mindre enn han tror, når han ser at ungene liker det så godt som jeg tror ;)

Det er også en test på hvor stor plass ting tar, hva vi oppdager at vi mangler, om soveposene er gode nok og mange sånne ting.

For å gjøre det enklere, og investeringene noe lavere siden det muligens blir vår eneste tur ever, låner vi en del ting av mine foreldre. De har svart belte i camping. I vogn vel og merke. Og det startet når jeg hadde flyttet hjemmefra. Jeg er nybegynner. Gift med en nybegynner. Så det er greit å lytte til erfarne råd.

De har også tenkt å være med oss på denne turen, hvilket er praktisk.

For vi reiser med telt. Tre barn fra 4 til 11 år og et STORT telt. Og to voksne. En av oss for tiden med høyre hånd i gips. Derved prakrisk at jeg, den av oss uten gips, kan få hjelp av min far til å sette opp teltet.

Drømmen min er at vi skal ha med teltet og soveposene og alt det andre på ferie. Ferien vår er ganske stor den av våre felles feriedager tilbrakt hos svigers, år etter år etter år. Klart vi skal treffe dem, men jeg har lyst til noe mer. Vi har snakket om dyreparken. Var der i fjor, den ene helga det regnet på sørlandet. Åpne sluser fra himmelen.

I år har jeg lyst å dra bare dersom været tilsier det. Og jeg har lyst å campe i telt. Men vi får se hva som er gjennomførbart.

Vi kjøpte telt i fjor sommer, etter ferien, og har teltet i hagen noen runder.

Teltet er et easy camp palmdale 600. En grunnflate på sånn 17 kvadrat og et par kvadratmeter med tak over forran inngangen. Det er ganske god plass ;) teoretisk sett to soverom, men reelt er skilleveggen stort sett oppe. Å dele antallet cm på seks, som teltet er beregnet på, tilsier ca 45 cm pr person. Liggeunderlagene er ca 65 og fem stk fyller egentlig helt fint. Men da ligger den i midten litt sånn rett under den veggen.

I tillegg har teltet "oppholdsrom" med full ståhøyde. Litt overdimensjonert for å sove i hagen. Men helt passe for en familie på fem på tur på campingplass. Synes jeg. Mannen lurer på om det er for stort ;) neida. Men vi betaler for en plass på linje med campingvogn eller bobil, og har med skjøteledning for å ha "innlagt strøm".

Planen nå er en tur sånn halvannen time hjemmefra. I pinsa. Værmeldinga er positiv.

Så jeg er på shopping og pakkeliste-kjøret.

. Et år senere., spent på om været i pinsa blir brukbart. I så fall gjentar vi kanskje suksessen
 
Men jeg kan oppdatere med at vi

1)ikke har satt opp teltet i hagen enda, og derved ikke byttet barduner..
2)har kjøpt fiksesett til teltstanga, men se 1). Teltstengrne ligger i midten av det sammenrullende teltet. Helt til det settes opp.
3)har bestilt et liggeunderlag som viste seg å komme i posten fra Kina. Glemte ut dette med fortolling for jeg er vant til å handle på wish... Så det skal bli spennende, når enn det kommer. Det er vel antydet en gang i juni.... Så jeg må fortsatt ha noe annet om vi skal campe til helgen antar jeg ;)
4)sovepose-omrokkeringen er heller ikke utført, men mamma tar med en varm sovepose så får vi prøve oss frem.

For ja. Dersom det blir camping i pinsa så blir det familie - camping med mamma og pappa og min bror med ungene. Det kan bli kjekt det. Om været tilsier at det er gjennomførbart for oss med telt. De andre har vogn
 
Note to self.

Lyset er kjekt å ha med. Mørkt på kvelden.

Bok til mellomste ER et poeng selv om hun leker med kusina hele dagen. Tidlig morgen før frokost er hun "hjemme" og tregt Internett på camping.

Jeg ønsker meg ny sovemaske. Jeg likte ikke den jeg hadde i fjor, men det jeg liker minst med den i år er at den ikke lå i soveposen min, derved vet jeg ikke hvor den er.

Man får aldri for mange headsett. Eller ladere, eller altså strømuttak til laderene. Eller pledd.
 
Alle tre ungene nå ha et pledd til å ha inni soveposen. Eller ha tykkere soveposer. Mor også til en viss grad, men lakenpose holder om det ikke blir for kaldt.

Og å få luft i de underlagene særlig første gang for sesongen, tar tid.

Første camp for sesongen kan med fordel være i hagen.
 
Og det lille bordet fra biltema til grillen vil jeg gjerne ha.

Men, vel, ehh, mannen skulle gjerne hatt en bedre/større grill også, men som han akkurat sa, vi har ikke plass til å oppgradere på noen felt så lenge vi skal ha med oss det teltet. Vi presser bilen til absolutt max med baggasje. Pga digert telt, digre liggeunderlag, enormt vårt (selvoppblåsende, blir 10 tykk dobbelmadrass...) så det er mulig vi må se på noe av det....
 
Den herlige, myke, 10 cm tykke, selvoppblåsende dobbeltmadrassen min ble visst fornærmet av at jeg vurderte å bytte den ut med noe som tar mye mindre plass, og viser meg det ved å like godt ha et eller annet usynlig men meget merkbart hull. Vondt i ryggen.

Jeg har lappesaker, bare litt utfordrende hvordan jeg skal finne hullet.

Blæ.

Som om jeg ikke hadde nok å tenke på med sovepose. Vi har en sovepose for lite i familien, mellomste har vokst ut av junior-posen sin og den er dessuten for kald. Så jeg surrer rundt og lurer på hva jeg skal kjøpe. Hun skal ikke ha en pose til 3000 kr som holder til kuldegrader og bare har et bitte lite hull til hodet så nesen stikker ut.

Hun skal ha en vanlig sovepose, men jeg lurer på komfort temp på 5 eller 0. Vi sover ikke under ca 5 normalt sett, men broren sin har angivelig 4 og den trenger de et pledd inni. (det skal sies at den er fra biltema da, men den har den vanlige skalaen på utsiden.)

Nå er det ikke noe problem med å ha med noen fleece pledd og la dem ha det inni. Det er jo reelt sett rett og slett lurt det. Evt lakenpose kan de få prøve. Grei måte å kunne justere soveposen etter været det.

Men, vel, mannen synes hans er for varm så han kunne kanskje fått en kaldere så kunne noen andre hatt hans. Den var for varm for mellomste også i ca 10 grader i går natt, men helt passe for broren i samme temp i natt. Men den er igrunnen rosa. Ikke det 12 åringen har mest lyst på. Han kan dog fint bruke min, som er grønn.

Kanskje sjongleringen blir at jeg får mannens, eldste får min, mellomste får broren sin og mannen får en ny, tynnere. Eller, vent, eldste sin er kanskje tynnere, han kan prøve den?

Jeg blir svimmel av å tenke det ut. Men én ny til mannen eller mellomste må vi ha. Minste kunne med fordel hatt det, men hun liker så godt den med Elsa og Anna på, og med pledd inni så går det. Selv om hun dels fordi den ikke kan strammes inn i toppen, ender stadig vekk utenfor posen og blir kald da. Men hun vil ikke ha en ny.

Mamma har en komf temp 10 som vi har tilbud om å overta, men da må man minimum ha pledd inni, den er ganske tynn.

Det var 5-6 grader på natta i pinsa, da mellomste lånte den. Alle unntatt mannen frøys vel den første natta, litt bedre den neste når de fikk mer pledd inni posene sine.

Men, det kom litt i skyggen da av at det som er luksus - underlaget vårt (ungene har fra hhv jysk og biltema, til en brøkdel av prisen. Så når et at de ikke var mulig å lappe så det holdt, ja da kjøpte jeg bare et nytt.). Vårt er i en annen prisklasse. Ja, også prøvde jeg å lappe det andre da, i tre omganger før jeg ga opp.
 
Husk det med sovemaske neste gang jeg er på kjøpesenter!

Og det grillbordet egebelig neste gagn jeg ee på jobb. Aner ikke helt hvordan det skal gå i bilen da. Om vi ikke altså bruker noen tusen og kjøper exped matter til hele gjengen og med det sparer mye plass. Tre sånne på plassen av et av ungene sine tenker jeg. For ikke å snakke om vårt. Evt kjøpe et par i første omgang.

Det fra Kina kom om minstemor liker det, men spørs om hun blir sur om alle andre får like.

Skulle hatt flere test - helger i hagen også.

I natt er trøtt blitt riktig vått så det skal bruke de forhåpentligvis tørre dagene i starten av kommende uke på å tørke opp før vi tar det ned. Til helga skal det regne igjen,

Hmm.

Sliter med å planlegge ferien, for

1) vet ikke når mannen har ferie, før like før. I fjor antok jeg han begynte en uke etter meg, to dager før jeg startet ferie ble det klart at det gjorde han også.
2) vet ikke hvordan det blir med vaksine. Men der ut til at vi får tilbud om den i juli. Aka sommerferien.
 
Pakkeliste er skrevet av, for rent av prinsipp omtrent orker jeg ikke åpne jobb - pc hvor den oppdaterte befinner seg så jeg har skrevet av fra tråden og lagt til alt jeg kommer på.

Det blir camping i forlengelse av svigers - ferien i år også. Vi fyller bilen i morgen og starter søndag morgen er planen.

Nytt av året er exped underlag til meg og mannen, dobbelt på deling, Kina-underlag til minste, og er par andre som blir små til de andre ungene. Ingen har like.

Det frigjør plass til ny og større grill.

Spent på å pakke bil i morgen.
 
Vi har sånne her https://jysk.no/hage/hagestoler/camping/campingstol-haldbakken-assortert-0
Og bruker et gammelt enkelt camping bord fra 60-70 tallet. Ikke stor plass for oss 5 men går akkurat. Har med hengekøyer for avslapping. Da alle campingstoler som fungerer til avslapping tar for stor plass
Mannen ønsker seg stol med regulerbar rygg. Men finner ikke noe som tar liten plass.

Googling har ført til at vi har funnet, det finnes paraplystoler med justerbar rygg. De blir vel ikke bittesmå, men trolig mindre enn de vi har.

Tebkeboksen

https://www.maxfritid.no/produkter/...Bs498-p6H0tBJUgJlUJLi-bG_tBe0WsLPuDAEr1tENWxk
 
Back
Topp