Kjenne liv med tvillinger

E89

Betatt av forumet
Oktoberbarna 2021♡
Jeg er førstegangsgravid i uke 16 og lurer så fælt på hvordan de første tegnene på liv kjennes ut. Jeg har én morkake som ligger fremst og en som ligger bak. Kan man kjenne den ene tvillingen før den andre da eller «blokkerer» den fremste morkaken for tidlig bevegelser fra dem begge?
Eneste jeg kjenner til nå er en følelse av små bobler i magen gjerne etter jeg har spist (så kan likesågodt være tarmene) og litt leamus-følelse en gang iblant.

Hva har dere andre kjent tidlig i graviditeten? Og når begynte dere å være helt sikker på at det var babyene dere kjente?:)

En annen ting, jeg synes vel ikke jeg har fått noe særlig med mage enda.. en liten bump er det jo, men trodde jeg skulle være litt større innen nå. Er jo tross alt to stk der inneo_O Når kom deres?
 
Fikk tvillinger som Nr3 og 4, så min erfaring kan ikke sammenlignes, og jeg har ikke svar på det du lurer på.
Har hatt morkaken bak i alle svangerskapene også.

Med twinsa så var det en tydelig bumpen i uke 9. Da var det umulig å skjule den.
Kjente liv fra uke 13. Kjente noe før den tid, men vr usikker på om det var tvillingene eller luft.

I første svangerskap kjente jeg ikke liv før uke 19, og med nr 2, i uke 15.
Magen kom rundt uke 14-16 i de to første svangerskapene. Jeg er høy og slank.

Mye som spiller inn på hvor tidlig eller sent magen kommer, som f. eks mors vekt og høyde og hvordan babyene ligger.
Ville tatt spørsmålene dine om å kjenne liv opp med helsepersonell om jeg var deg :)

Det sies at de med morkake foran kan måtte vente til etter uke 20 med å kjenne liv.
 
Hei!
Førstegangsgravid med tvillinger her også, og morkake både foran og bak som deg. I dag er jeg 17+6, og har fremdeles ikke kjent noe.
Var på kontroll 17+2, og legen/gynekologen mente at det ikke ville være rart om jeg ikke kjente noe som helst før uke 20, kanskje også litt senere.
Det beroliget meg, selv om jeg venter utålmodig..
Magen min var oppblåst i starten, men rundt uke 11 ble jeg helt flat igjen og smatt inn i mine vante jeans. Så gikk det er par uker før jeg måtte bruke gravidbukser igjen. Magen kom først nå for et par-tre uker siden, og nå ser jeg gravid ut (ikke bare oppblåst/dvask, som jeg gjorde først). Nå er bekymringen mer; hvor stor er det meningen jeg skal bli??!:hilarious:
 
Hei!
Førstegangsgravid med tvillinger her også, og morkake både foran og bak som deg. I dag er jeg 17+6, og har fremdeles ikke kjent noe.
Var på kontroll 17+2, og legen/gynekologen mente at det ikke ville være rart om jeg ikke kjente noe som helst før uke 20, kanskje også litt senere.
Det beroliget meg, selv om jeg venter utålmodig..
Magen min var oppblåst i starten, men rundt uke 11 ble jeg helt flat igjen og smatt inn i mine vante jeans. Så gikk det er par uker før jeg måtte bruke gravidbukser igjen. Magen kom først nå for et par-tre uker siden, og nå ser jeg gravid ut (ikke bare oppblåst/dvask, som jeg gjorde først). Nå er bekymringen mer; hvor stor er det meningen jeg skal bli??!:hilarious:

Takk for svar:happy:
Spennende!:D Jeg merker jeg vokser litt mer for hver dag som går og det er jo gøy! Magen kom plutselig bittelitt mer i slutten av forrige uke. Skal på ny kontroll selv til onsdag (16+6) så får stille gynekologen eventuelle spm om å kjenne liv osv der. Helt sikkert samme som med meg som med deg, å kjenne liv kommer litt senere som førstegangs og morkake foran :)

Haha jeg kommer garantert til å føle det samme! Hvor stor blir man tilslutt ja?!:hilarious:
 
Fikk tvillinger som Nr3 og 4, så min erfaring kan ikke sammenlignes, og jeg har ikke svar på det du lurer på.
Har hatt morkaken bak i alle svangerskapene også.

Med twinsa så var det en tydelig bumpen i uke 9. Da var det umulig å skjule den.
Kjente liv fra uke 13. Kjente noe før den tid, men vr usikker på om det var tvillingene eller luft.

I første svangerskap kjente jeg ikke liv før uke 19, og med nr 2, i uke 15.
Magen kom rundt uke 14-16 i de to første svangerskapene. Jeg er høy og slank.

Mye som spiller inn på hvor tidlig eller sent magen kommer, som f. eks mors vekt og høyde og hvordan babyene ligger.
Ville tatt spørsmålene dine om å kjenne liv opp med helsepersonell om jeg var deg :)

Det sies at de med morkake foran kan måtte vente til etter uke 20 med å kjenne liv.

Takk for svar:)

Jeg sjekker med gynekologen min på neste kontroll som alt er til uken. Har jo skjønt at det omtrent ikke er noe som er «unormalt eller normalt» i en graviditet, så får vel bare vente å se hva som skjer med meg fremover:p
 
Jeg er førstegangsgravid i uke 16 og lurer så fælt på hvordan de første tegnene på liv kjennes ut. Jeg har én morkake som ligger fremst og en som ligger bak. Kan man kjenne den ene tvillingen før den andre da eller «blokkerer» den fremste morkaken for tidlig bevegelser fra dem begge?
Eneste jeg kjenner til nå er en følelse av små bobler i magen gjerne etter jeg har spist (så kan likesågodt være tarmene) og litt leamus-følelse en gang iblant.

Hva har dere andre kjent tidlig i graviditeten? Og når begynte dere å være helt sikker på at det var babyene dere kjente?:)

En annen ting, jeg synes vel ikke jeg har fått noe særlig med mage enda.. en liten bump er det jo, men trodde jeg skulle være litt større innen nå. Er jo tross alt to stk der inneo_O Når kom deres?

Hei!
Uke 26 i dag, og har morkake foran og bak som deg. Med den foran tok det lengre tid før jeg kjente bevegelse, husker ikke helt eksakt når.. men bevegelsene startet slik som du beskriver, luftbobler/leamus-aktig :) Har vært gravid før så jeg kjente igjen disse tegnene tidligere denne gangen enn første.

Hvis det er din første er det ikke så rart at magen kommer og går litt:) det tar også lenger tid for magen å komme ut siden muskler og ligamenter skal «slippe», og det tar lenger tid første gangen. Jeg gikk fra p ha en relativt liten kul på den tiden du beskriver, til å fem uker etterpå være veldig tydelig gravid. Jeg er som sagt i uke 26 nå, og nærmer meg samme størrelse som da jeg fødte nummer en
Litt på siden - men anbefaler støttestrømper spesielt til alle tvillinggravide! Vektøkningen skjer ganske raskt, og det kan være lurt å være føre var. (Jeg fikk sprengte blodkar i beina helt plutselig)

Det er alltid litt stressende i starten før man kjenner liv jevnlig - men på alle mine ultralyder har det vært full action selv om jeg ikke nødvendigvis har kjent noe - de har fortsatt god plass i uke 16. :))
 
Har ikke erfaring med tvillinger, men vi bare si at som førstegangs gravid så kan det ta litt tid før magen popper, selv med tvillinger fordi magemusklene holder det godt på plass lenger enn om man har vært gravid før :) Jeg fikk ikke mage før i etter uke 20 første gang, sikkert nærmere uke 22. Passet fremdeles vanlige jeans, men klarte ikke gå med dem fordi det var ubehagelig å bøye seg/sitte :wacky:

Den leamus følelsen kan være bevegelser du kjenner eller det kan være tarmene, men jeg kjente de første sparkene akkurat som leamus! :p Jeg har morkaken foran denne gangen og har ikke kjent spark enda (16+2), men kan kjenne at noe «romsterer» innimellom, men det er fordi jeg er andregangs :)
 
Jeg er førstegangsgravid i uke 16 og lurer så fælt på hvordan de første tegnene på liv kjennes ut. Jeg har én morkake som ligger fremst og en som ligger bak. Kan man kjenne den ene tvillingen før den andre da eller «blokkerer» den fremste morkaken for tidlig bevegelser fra dem begge?
Eneste jeg kjenner til nå er en følelse av små bobler i magen gjerne etter jeg har spist (så kan likesågodt være tarmene) og litt leamus-følelse en gang iblant.

Hva har dere andre kjent tidlig i graviditeten? Og når begynte dere å være helt sikker på at det var babyene dere kjente?:)

En annen ting, jeg synes vel ikke jeg har fått noe særlig med mage enda.. en liten bump er det jo, men trodde jeg skulle være litt større innen nå. Er jo tross alt to stk der inneo_O Når kom deres?

hadde helt likt som deg, altså en morkake forand og en bak. Kjente liv fra en først ja rundt uke 19 og bare på to plasser på magen. Etterhvert som de ble større da så kjente jeg dem begge to og på flere områder.

jeg fikk mage tidlig men lå helt likt med ei venninne som ventet en baby og bi var like langt på vei, dette frem til uke 20/22 så skjøt jeg fart :p vokste langt fra henne
 
hadde helt likt som deg, altså en morkake forand og en bak. Kjente liv fra en først ja rundt uke 19 og bare på to plasser på magen. Etterhvert som de ble større da så kjente jeg dem begge to og på flere områder.

jeg fikk mage tidlig men lå helt likt med ei venninne som ventet en baby og bi var like langt på vei, dette frem til uke 20/22 så skjøt jeg fart :p vokste langt fra henne

Jeg kjente også fra uke 19, og morsomt nok bare på to plasser:p
Også gikk det faktisk fire dager før jeg kjente noe til de igjen (jepp, nervøse meg ringte legen, men det er visst normalt så tidlig), men nå er det fart hver dag igjen:) 20+4 i skrivende stund!
 
Back
Topp