M&M's dagbok

Termin: 03.05.2021
På vei: 26+5
Trimester: 2
Prosent gjort: 66,1%

Symptomer: Sover litt dårlig, men ellers lite❤

Cravings: Ingen ❣
Medisiner:
Tiltak: 50% svangerskapspenger
Vektendring: +1,8kg
Mage: Rund ❤
Neste JM/legetime: 23.02.2021
Ultralyd: Ferdig ❣

Aktivitet i magen: Masse hver dag!
Kjønn:Gutt :Heartblue
Navn:Ask:Heartblue

Utstyr som gjenstår: Masse:hilarious:
Utstyr kjøpt:
  • Komplett seng,
  • 1x stellematte
  • vognpose
  • Stellesekk
  • Stellekommode
  • Vogn
  • Bilstol
  • Klær.
Tanker om fødsel:Gleder meg!

Neste milepæl:
27.08 5+0 Kjemisk grense ✔
28.08 Hjertet begynner å slå ✔
01.10 10+0 Embryoet blir et foster ✔
15.10 12+0 ✔
19.10 TUL✔
24.10 2 Trimester✔
03.12 OUL✔
11.12 Halvveis✔
10.03 Ny ultralyd
 
Termin: 03.05.2021
På vei: 33+2
Trimester: 3
Prosent gjort: 82,3%

Symptomer: Ingen utenom at jeg må opp en gang om natten og tisse :joyful:

Cravings: Ingen ❣
Medisiner:
Tiltak: 50% svangerskapspenger
Vektendring: +2kg
Mage: Rund ❤
Neste JM/legetime: 17.03.2021
Ultralyd: Ferdig ❣

Aktivitet i magen: Masse hver dag!
Kjønn:Gutt :Heartblue
Navn:Ask:Heartblue

Utstyr som gjenstår: Ingenting!
Utstyr kjøpt: Alt :hilarious:
  • Komplett seng,
  • 1x stellematte
  • vognpose
  • Stellesekk
  • Stellekommode
  • Vogn
  • Bilstol
  • Klær.
Tanker om fødsel: Gleder meg!

Neste milepæl:
27.08 5+0 Kjemisk grense ✔
28.08 Hjertet begynner å slå ✔
01.10 10+0 Embryoet blir et foster ✔
15.10 12+0 ✔
19.10 TUL✔
24.10 2 Trimester✔
03.12 OUL✔
11.12 Halvveis✔
10.03 Ny ultralyd✔

Ultralyd gikk kjempe bra! Morkaken hadde flyttet seg så vi kan forsøke på normal fødsel!
 
Ja da kom plutselig dagen! Ask hadde ingen planer om å vente til 03 mai :joyful:
Våknet søndag i helt fin form, skulle ta på undertøy og fikk kynner *hmm rart, jeg har jo ikke vært plaget med kynnere før? * Sa til kjæresten at vi fikk pakke en sekk med snacks på langturer idag for kroppen var tydelig sliten og i ulage meg skulle ut på tur okkesom.
Endte opp med å gå 8 km den dagen :hilarious:
I løpet av turen var det mye kynnere og ned press å føle på. Og det ga seg ikke i løpet av kvelden, tok seg heller opp i styrke :shy:

Kjæresten dro på jobb mandag morgen mens jeg kjente at kynnerene nå hadde flyttet seg nedover, mente nå det var rier, noe det var :woot: Ville ikke ligge og tenke på det hele dagen men ville ikke ut i skogen alene så reiste til mamma og dro hun med ut på en halv mils runde. Riene tok seg opp i løpet av turen, ikke vonde men absolutt der :hilarious:
Rundt 15 på mandag hadde de tatt seg opp i styrke og jeg måtte konsentrere meg mer gjennom dem. Ringte føden og de mente det var maserier, bare å ta med ro. And so I did.
Ble sterkere og sterkere utover kvelden, jeg ville ut å gå for da var det ikke så vondt fant jeg ut! Dro da med mannen ut på nok en over 5km runde :hilarious: Kjørte så hunden til hundepass og dro inn til føden rundt 12.
Der fikk vi høre at livmorhalsen hadde kortet seg fra 4 cm til 1cm, men kun 1cm åpning :facepalm: Så vi reiste hjem igjen og jobbet gjennom natten med riene.

Det var en fantastisk opplevelse å dele med kjæresten ❤️ Han var helt rå gjennom hele natta ❤️ Vi reiste inn igjen til føden og var der kl 08.
Hadde 3cm åpning og da ble vi ;)

Jordmødrene fant ut at riene mine var merkelig lange, nesten alle var 2min og noen opp til 2 min 30 sek! Hadde heldigvis litt lenger tid enn vanlig mellom riene til å hente meg inn.
Riene var slitsomme men vi jobbet oss gjennom ❤️ Kl 12 ble det inn på fødestue og 4cm, aktiv fødsel var i gang.
Der fikk jeg hoppe rett i badekar, det var det beste som har skjedd i hele år! Det var så smertelindrende at jeg hadde aldri trodd det! Riene fortsatte i badekaret men tiden i mellom ble lenger, men det ble også riene. Jeg fikk sovnet i mellom hver ri det var utrolig behagelig.


Kl 14 ble jeg sjekket til 5cm og vi ringte etter epidural.
Tok vannet ca 1415. Epidural kom 1440.

Rundt kl 1730 ble jeg sjekket til 7-8cm, men de hørte jeg hadde trykketrang!
Aktiv trykking begynte rundt 1815 men hadde trykket en del da følte jeg allerede i 45 minutter.

Trykkingen var tungt og slitsomt da jeg ikke lenger kjente når jeg hadde ri så jeg måtte trykke "på måfå" når de sa jeg hadde ri :oops:

Jeg ba og ba om sugekopp men nope, Ask var så rolig der han sto i fødselskanalen så der kunne han stå litt til. Tenkte da at okei så flott han har det bra men ingen spørr meg? Han sto i fødselskanalen i ca 40 minutter, det var et kjempe spreng.

Men jordmødrene var flinke og coachet og heiet og mannen også, han var helt rå ❤️

Kl 1922 var han født ❤️
6 dager før termin 03. Mai
Vekt 3350
Lengde 49cm
Hodeomkrets 34 cm

Han er det peneste jeg har sett og er absolutt verdt de to timene jeg måtte ligge og bli sydd etterpå etter noen rifter ❤️
 
Last edited:
Back
Topp