fordeler å ulemper med epidural?

Tanrette

Glad i forumet
Kan noen komme med det ?

dere som har hatt det før ville dere gjordt det igjen ?[:D]
 
Jeg måtte ha sist pga det høye bt. Og det gikk kjempe fint å sette den, var i utganspunktet bestemt på å ikke ha det. Den var kjempe go når den fungerte ( men det tok slutt) men igjen var jeg kjempe glad jeg hadde den, for ente i et haste snitt. Og hadde jeg ikke hatt den måtte jeg ha blitt lagt i narkose og min kjære kunne ikke ha fått vært  med han heller inn og møtt vår sønn for første gang.
 
Denne gangen har jeg lyst til å få den satt så raskt som mulig, og så heller se ann om jeg trenger noe i[:)]
 
Fordeler:
- Smertelindring [;)]
- Får hvilt seg hvis man har hatt uproduktive rier lenge.
- Ligger allerede inne hvis man mot formodning skulle ende opp med keisersnitt.

Ulemper:
- Kan minske rieeffektiviteten
- Kan gi epiduralhodepine hvis det lekker legemiddel dit det ikke skal, skal visstnok være grusomt vondt.
- Kan gi litt reduksjon i våkenhet og sugeevne hos barnet, selv om det skal påvirke veldig lite.
- Kan være ubehagelig å miste følelsen i føttene, og som oftest må man ha kateter etterpå siden man ikke er i stand til å tømme blæra selv.

Nå har jeg ikke hatt det da, fødte uten sist, de skulle akkurat til å stikke meg i ryggen da jeg hadde full åpning, og da fikk jeg ikke. Så det jeg lister opp er ting jordmor har fortalt meg [:)]

Edit: Kan legge til at denne gang håper jeg også å "slippe" selv om jeg ikke vet hvordan det er med epiduralbedøvelse. Var grusomt vondt når det sto på, men formen min etterpå var upåklagelig, og det å kunne gå selv fra fødestua 10 min etter fødselen var deilig [:)]
 
ORIGINAL: SookieStackhouse

ORIGINAL: _Lotus_

Fordeler:
- Smertelindring [;)]
- Får hvilt seg hvis man har hatt uproduktive rier lenge.
- Ligger allerede inne hvis man mot formodning skulle ende opp med keisersnitt.

Ulemper:
- Kan minske rieeffektiviteten
- Kan gi epiduralhodepine hvis det lekker legemiddel dit det ikke skal, skal visstnok være grusomt vondt.
- Kan gi litt reduksjon i våkenhet og sugeevne hos barnet, selv om det skal påvirke veldig lite.
- Kan være ubehagelig å miste følelsen i føttene, og som oftest må man ha kateter etterpå siden man ikke er i stand til å tømme blæra selv.

Nå har jeg ikke hatt det da, fødte uten sist, de skulle akkurat til å stikke meg i ryggen da jeg hadde full åpning, og da fikk jeg ikke. Så det jeg lister opp er ting jordmor har fortalt meg [:)]


Her er vel Petidin verstingen, eller tar jeg feil? Leste meg veldig opp på dette med smertelindring sist, og endte opp med å føde kun med akupunktur


Det er det absolutt, petidin gis systemisk (altså fordeles i hele kroppen) hvis jeg husker rett, og da vil barnet også bli påvirket i større grad. Epidural settes i prinsippet kun lokalt, derfor er dette et poeng man kanskje ikke skal ta med i betraktingen, for tror ikke det er et stort problem [:)]
 
jeg kan bare si fordeler,
førstegangen ville jeg ikke ha, men pga fødselen tok lang tid.
åpningsprosesen, fikk jeg ikke valg til slutt av jm og måtte ta, og det var som å komme til himmelen.
andregangen ville jeg ikke føde men ha ks.
fikk ikke det med planlagt epudural[:D] som resulterte i drømme fødsel[:D][:D]
så her er det planlsgt epudural igjen, og håper på samme resultat som sist[;)][:D]

så hos meg har jeg hatt veldig god efekt [:D][:D]
 
Fordel: Etter 5 dagers smertehelvette var det deilig å få epidural slik at jeg kunne få slappet litt av

ulempe: Kan gjøre at riene blir litt mindre effektive


Denne gangen skal jeg prøve å holde meg uten epidural, men selvfølgelig.. ender denne fødselen opp like lang som forrige, så blir jeg nok å be om det denne gangen også..
 
Hadde ikke epidural sist, så ser det ann underveis i fødselen denne gangen også..[:)]
 
Fordel: goood smertelindring, hjelper ved høyt bt, og man får en pasue og tid til å hente seg inn før siste innsats.

Ulempe: kan stoppe opp fødselsforløpet, det kan bli karusellkjør med drypp og greier, pressriene kan forsvinne, og alt tar litt lenger tid.

Jeg har god erfaring med epidural fra første fødsel. Hadde intense, effektive og tette rier, så forløpet stoppet ikke noe særlig opp. Måtte få drypp, men opplevde ikke det som noe negativt.
 
Førstehåndskunnskap:
 
Fordel: Det senket et farlig høyt blodtrykk
Ulempe:
* Du kan få store ryggproblemer etterpå. De traff på NITTENDE forsøket på meg, men siden valget var det eller narkose (pga blodtrykket) så var det bare å fortsette. Dette gjorde at jeg hadde store problemer med ryggen i ca seks måneder etterpå, og fremdeles kjenner det. De prøvde mellom tre ryggvirvler, og hevelsene kunne synes når jeg sto oppreist en stund etterpå.
* Du får ikke bade, dusje osv
* Du kjenner ikke at du må tisse
* Beina klødde noe infernalsk, men jeg kjente ikke at jeg klorte megselv.
 
Jeg skal aldri ha igjen hvis jeg får velge selv - MEN ikke alle får velge [:)] 
 
 
jeg tar gjerne epidural igjen, om fødselen blir like "ille" som sist[;)]
ulempen er at emil sugde dårlig de første dagene, og at jeg måtte trilles i rullestol til do.. det hadde litt med blodtap å gjøre også da..
 
Sist begynte jeg på storken, var hjemme i et døgn med rier først og ingen søvn, så bra mange timer på storken, før de tok vannet på meg - som var misfarget og det bar derfor rett på føden med meg.. 1.spm der var om jeg ville ha epidural, og så sliten som jeg var så takket jeg fint ja.. Men med meg så klarte de faktisk ikke å sitte epiduralen, var gul og blå på ryggen leeenge etterpå..så ut som en nålepute.. aner ikke hvor mange ganger de prøvde... Det endte ihvertfall med spinalbedøvelse, og det var som å komme i himmelen spør du meg! Har ingenting negativt å si om den ihvertfall, super smertelindring, jeg var mer "med" i fødselen og var ikke mange timene så var hun ute..[:)]
 
Førstehåndskunnskap:
 
Fordel: Det senket et farlig høyt blodtrykk
Ulempe:
* Du kan få store ryggproblemer etterpå. De traff på NITTENDE forsøket på meg, men siden valget var det eller narkose (pga blodtrykket) så var det bare å fortsette. Dette gjorde at jeg hadde store problemer med ryggen i ca seks måneder etterpå, og fremdeles kjenner det. De prøvde mellom tre ryggvirvler, og hevelsene kunne synes når jeg sto oppreist en stund etterpå.
* Du får ikke bade, dusje osv
* Du kjenner ikke at du må tisse
* Beina klødde noe infernalsk, men jeg kjente ikke at jeg klorte megselv.
 
Jeg skal aldri ha igjen hvis jeg får velge selv - MEN ikke alle får velge [:)] 
 
Takk for at du forteller om negative bivirkninger, fordi det er en del, men ingen skriver om dem. Til og med hos jordmor snakker de ikke om det negative, "neida, det er ikke farlig, alvorlige bivirkninger er svært sjeldne". Men de er ikke så sjeldne egentlig!
 
Back
Topp