Aldersforskjell barn

hoppestokken

Forumet er livet
Sensommerbarna 2019
Påskeliljene 2022 ❤️
Hvis du kunne velge, hva tenker du er ideell aldersforskjell på barna?

Jeg hadde opprinnelig lyst på 2 års mellomrom, men av diverse grunner ble ikke det aktuelt, og barnet vårt blir 2 år i sommer, uten at jeg er gravid.

Planen nå er å starte prøving i høst, i håp om et nytt sommerbarn 2022. Men det er noen forhold som gjør at vi vurderer å utsette det enda et år.

Dere som har barn med 3 og 4 års mellomrom, hvordan synes dere det er? Får barna glede av hverandre? Føler alle får tette barn om dagen :hungover:
 
Skulle ønske det var maks 2 år, men ble nesten 4 år. De hadde hatt mye mer glede av det, selv om de noen ganger kan leke fint sammen nå. Varer ikke så lenge om gangen da:p Ikke alltid man klarer å bli gravid når man bestemmer seg for det.
 
4år her, synes det var helt supert. De to eldste (tvillinger) var selvstendige med mat og dobesøk, og lillebror er stor stas og får masse oppmerksomhet.
 
De to første fire år i mellom og kan trodde koser seg nå som de er 6 og 2 år, stor glede av hverandre ofra dag en. Nå springer hun på to som en hermegås etter storebroren, og han nyter det og finner på mye rart. Så ja disse to er søsken med store bokstaver. Venter en til og blir 2,5 år mellom de to minste så spennende å se hvordan det blir da. Men fire år betyr ingen ting for søsken:)
 
Ville absolutt ikke ventet! Vår erfaring er at det er best med kortest mulig mellom,og da i alle fall hvis vi kunne valgt det mellom nr 1 og 2.. De blir på så forskjellig stadie hvis det blir mye mellom, og en helt annen dynamikk i søskenforholdet.
 
Nesten 5 år, og for oss er det helt supert! Svigermor var opptatt av at vi skulle ha tette barn og masa lenge, fordi «bare tette barn har glede av hverandre». Spørs om hun har glemt at av sine fem barn var det de to tette som nesten drepte hverandre daglig, og de med aldersforskjell som var sammen og har best relasjon den dag i dag. Så det er så utrolig idividuelt tenker jeg! Her ser vi allerede stor glede, kjærlighet og vennskap mellom snart 1- og 6-åringen ❤️ Storesøster leker mye med lillesøster og vil gjerne hjelpe til, og selvfølgelig vil de være på ulike stadier av livet ganske lenge, og ha ulike lek-interesser, men synes allikevel det er fin alder mellom de. Hadde ikke valgt tettere om jeg hadde valgt på nytt heller. Storesøster sov også dårlig frem til 2-3 års alderen også var vi heldige å få ei lita ei som også har godt sovehjerte, var så småspist på søvn før så vi var nok også redd for at vi skulle få det slik igjen. Så synes jeg det er veldig greit at storesøster er så selvstendig nå❤️
 
Her ble det ganske akkurat 3 år :)
Nå er babyen min bare 6 uker, men jeg kunne ikke tenke meg så mye tettere enn dette. Kunne godt ønske meg et barn til om noen år, og tenker da minst 2 år og 9 mnd mellom barna, men gjerne 3-3,5 år også.
De aller fleste her inne sier at akkurat deres aldersforskjell var perfekt uansett hva det var :hilarious: Så jeg har mer troa på at man må finne frem det positive i den situasjonen som det blir, det er fordeler og ulemper uansett hva alderen blir mellom barna og alder i seg selv er ikke det eneste avgjørende for hva slags søskenrelasjon de får :) Og livet er mer enn bare de 10 første leveårene.
Jeg lekte masse med søskenet mitt som var 4 år yngre :)
 
Takk for alle svar :) Foreløpig heller vi mest mot å prøve i høst selv om det ikke passer optimalt. Det vil jo alltid være noe som dukker opp og gjør at det ikke passer:rolleyes:
 
Våre er tette med nesten 19 mnd mellom dem, og synes det er en veldig fin aldersforskjell. De begynner nå å få mye glede av hverandre, og ville helt klart valgt likedan på ny selv om babyperioden med andre ble arbeidssom da vi hadde en liten gutt fra før.

Jeg har selv en bror som er 18 mnd yngre enn meg og en som er fire år eldre. Som barn hadde jeg helt klart mest med min bror som er 18 mnd yngre. Han som er fire år eldre var så mye større. Så som barn tenker jeg at for stor aldersforskjell gir en annen tilknytning der den eldste leker med den yngste,men ikke jevnbyrdige og på samme nivå. Som voksne er det noe helt annet, da har alder ikke så mye å si.
 
Vi har 3,5 og litt under 2 år mellom. Jeg hadde valgt 3,5, det var mye lettere å ha baby når eldste var såpass stor, og de leker veldig fint sammen nå.
 
Har to barn med 3 års mellomrom. De har utrolig mye glede av hverandre og jeg er egentlig veldig glad de ikke kom tettere med tanke på hvor mer slitsomt og hektisk det hadde vært. Er gravid igjen og selv om det ikke var helt planlagt å bli så lenge mellom så er jeg også litt glad for at andremann er seks år når baby kommer. Det er 5 år mellom min lillesøster og min storebror og vi tre hadde det utrolig gøy sammen. Er ikke alltid aldersforskjell som bestemmer om man går overens eller ikke :)
 
Hvis du kunne velge, hva tenker du er ideell aldersforskjell på barna?

Jeg hadde opprinnelig lyst på 2 års mellomrom, men av diverse grunner ble ikke det aktuelt, og barnet vårt blir 2 år i sommer, uten at jeg er gravid.

Planen nå er å starte prøving i høst, i håp om et nytt sommerbarn 2022. Men det er noen forhold som gjør at vi vurderer å utsette det enda et år.

Dere som har barn med 3 og 4 års mellomrom, hvordan synes dere det er? Får barna glede av hverandre? Føler alle får tette barn om dagen :hungover:

Har 3,5 år mellom mine. Elsker det! Ville ikke hatt det noe tettere. Deilig at storesøster var såpass selvstendig da lillebror ble født. Ho hjelper til hjemme, henter bleier, klær, hjelper til med stell osv. Ho tar storesøsterrollen så seriøst! Nå er lillebror straks 9 mnd og de leker masse sammen hver dag. Ho er hans store helt og han er hennes øyesten <3 Deilig at ho forstår at han må ha pupp, sove med meg, klarer å ta hensyn. Og ikke minst er jeg evig evig glad for de 3,5 åra jeg kun fikk med ho. Vi har så mange gode minner og jeg er glad vi fikk den alenetiden først. Jeg ser bare fordeler med det ekstra året mellom. De har utrolig mye glede av hverandre allerede :)
 
Vi ønska absolutt ikke tette barn og skulle vi hatt nr to hadde tidligst vært rundt 5 års mellomrom +
Vi har enda ikke fått nr 2 da og gutten vår er snart 7. Men vurderer om vi skal ha en til.
Om søsken har glede av hverandre og har et godt forhold har lite med alder å gjøre, men personlighet og dynamikken innad i familien.
Jeg har pr i dag et ikke eksisterende forhold til søstra mi som er 3 år yngre og vi har aldri hatt noe godt forhold oppigjennom. Ho er grunnen til et jeg valgte å bo hos pappa når foreldrene være ble skilt. Jeg har derimot et godt forhold til søstra mi som er 9 år yngre. Det har så klart hvert et annderledes forhold iom aldersforskjellen. Men nå i voksen alder er vi ganske nære. (Ho har heller veldig lite å gjøre med andre søstra vår)
 
Fra første ned til nummer to er det 19 mnd. De er venner og henger sammen. fra andre og ned til tre og fire er det 4 1/2 år. De kan finne på noe sammen, men da ofte pålagte aktiviteter.
eldste er jo 6 år eldre enn nummer tre og fire. Og de leker ikke sammen. Han blir mer barnevakt til de.

ingenting av dette trenger bety noe i voksen alder, da betyr ikke aldersforskjellen noe.

er nå gravid med nummer fem, og da er nummer tre og fire fylt åtte. Storesøsken vil selvfølgelig være veldig glad i lillesøsteren sin, men tenker de har mer ett ansvarsforhold enn ett vennskapsforhold. Iallfall frem til minste er blitt voksen.
 
Fra første ned til nummer to er det 19 mnd. De er venner og henger sammen. fra andre og ned til tre og fire er det 4 1/2 år. De kan finne på noe sammen, men da ofte pålagte aktiviteter.
eldste er jo 6 år eldre enn nummer tre og fire. Og de leker ikke sammen. Han blir mer barnevakt til de.

ingenting av dette trenger bety noe i voksen alder, da betyr ikke aldersforskjellen noe.

er nå gravid med nummer fem, og da er nummer tre og fire fylt åtte. Storesøsken vil selvfølgelig være veldig glad i lillesøsteren sin, men tenker de har mer ett ansvarsforhold enn ett vennskapsforhold. Iallfall frem til minste er blitt voksen.

Jeg lekte masse med både min 4 år yngre bror og 9 år yngre søster :D sistnevnte var en perfekt unnnskyldning til å leke med dukker som 12-åring når jeg egentlig var for stor men fortsatt syntes det var så gøy at jeg fortatt ville leke :p så kan godt være de eldre vil leke med minste og synes det er gøy.
 
Jeg lekte masse med både min 4 år yngre bror og 9 år yngre søster :D sistnevnte var en perfekt unnnskyldning til å leke med dukker som 12-åring når jeg egentlig var for stor men fortsatt syntes det var så gøy at jeg fortatt ville leke :p så kan godt være de eldre vil leke med minste og synes det er gøy.
Selvfølgelig, hvordan mine leker sammen er jo ingen fasit.
Selv er jeg 4,5 år eldre enn min lillebror. Og vi lekte sammen, men jeg passet han nok mer enn jeg lekte med han.
Men jeg personlig føler at de skal være nokså tett i alder om de skal leke sammen i oppveksten, uten at den ene ender opp som «barnevakt». Men glede av hverandre har de jo.
 
Selvfølgelig, hvordan mine leker sammen er jo ingen fasit.
Selv er jeg 4,5 år eldre enn min lillebror. Og vi lekte sammen, men jeg passet han nok mer enn jeg lekte med han.
Men jeg personlig føler at de skal være nokså tett i alder om de skal leke sammen i oppveksten, uten at den ene ender opp som «barnevakt». Men glede av hverandre har de jo.

Tenker at det er naturlig at man har andre venner enn sine søsken å leke med. Jeg har en to år eldre bror og selvom vi alltid har vært venner og kunne leke sammen, så har vi foretrukket å leke med klassevenner osv fremfor hverandre. Syns det blir litt blåst opp dette med at tette søsken leker sånn og sånn. Er vel naturlig at søsken leker sammen når de ikke har noen andre der, men at de foretrekker sine egne venner i hovedsak :)
 
Barn vil i de aller fleste tilfellene ha glede av et søsken uansett hvor stor aldersforskjell det er. Hvis man ikke blir så lett gravid som man hadde tenkt så er ikke det verdens undergang. Jeg har 4 år mellom meg og mitt søsken, men vi har av andre grunner nesten ingen kontakt og jeg har følt meg som enebarn fra rundt 8 års alderen. Før det har jeg bare gode minner.
Det er både fordeler og ulemper med begge deler føler jeg, så det er mer smak og behag.
 
Tenker at det er naturlig at man har andre venner enn sine søsken å leke med. Jeg har en to år eldre bror og selvom vi alltid har vært venner og kunne leke sammen, så har vi foretrukket å leke med klassevenner osv fremfor hverandre. Syns det blir litt blåst opp dette med at tette søsken leker sånn og sånn. Er vel naturlig at søsken leker sammen når de ikke har noen andre der, men at de foretrekker sine egne venner i hovedsak :)
Selvfølgelig. Og mine foretrekker jo sine egne venner fremfor å leke med hverandre. Men, når de først finner på noe sammen så er de jo ca på samme nivå. Når de har hatt bursdager, vi har vært på aktiviteter osv. og hatt med oss andre venner også. Så glir de eldste sammen i en lek, i forhold til når de minste er med. Da passer de mer på de, og tar hensyn.
Men meg og min bror er det også 19 mnd mellom. Og mamma kunne ikke la oss være hjemme alene. Hun var redd vi omtrent kom til å drepe hverandre. vi er de som har best kontakt den dag i dag, men vi tålte ikke trynet på hverandre frem til vi var 14-15-16 år. Hehe. Så vil jo aldri være noen fasit på det.

så hjelper det nok at mine som er tette er to gutter (samme kjønn). Da er det nok mer naturlig å henge mer sammen. Fotballaget deres var slått sammen, idrettskolen, svømminga, klubben osv.
 
Back
Topp