Angst: tanker rundt artikkelen om covidsmitte av barn i livmoren?

Mononoke

Andre møte med forumet
Hei,
Jeg er ikke vanligvis veldig engstelig av meg og har så langt klart å slappe av med den høye smitterisikoen på jobben (barnehage), men det var fordi forskning ikke enda hadde påvist smitteoverføring fra syk mor til ufødt barn. Etter å ha lest artikkelen på NRK: baby smittet med koronavirus i mors livmor, må jeg innrømme jeg har blitt skikkelig engstelig. I artikkelen står det at de måtte ta tidlig keisersnitt fordi morkaken var delvia ødelagt og babyen ikke fikk nok oksygen.
Jeg vet at dette er et eneste påvist tilfelle av alle gravide med korona i verden, men likevel. Jeg klarer ikke være helt rasjonell. Jeg er i uke 21 og skulle noe sånt skje nå ville det vært dårlige sjanser for prematur overlevelse.
Det er en del av meg som bare vil sykemelde meg fram til sjansene for prematur overlevelse er bedre, særlig nå som den britiske mutasjonen har startet å spre seg så aggresivt i barnehager. Stresset rundt mulig smitte er nok mer sannsynlig skadefaktor enn sjansen for at noe sånt skulle skje, men jeg vet ikke om jeg kommer til å kunne slappe av på jobb med dette i bakhodet.

Er der flere som har følt på dette?
Hilsen engstelig førstegangsfødende
 
Hei.
Ja,jeg føler på akuratt det samme og søker svangerskapspenger grunnet dette. Får du smitte på jobben er du jo nesten sikker på å bli smitta. Ei venninde av meg jobber i Bhg,men ble sykmldt da hun ble gravid pga fare for smitte. Jeg snakka med legen min i går og han mente det var god grunn for å søke,da jeg er veldig utsatt om det skulle oppstå mer smitte i kommunen. Jeg jobber i Hjemmesykepleie og treffer utrolig mange pr dag.
 
Jeg var sykemeldt siste fire månedene på grunn av risiko for smitte (skole). Dette var hovedsakelig på grunn av at jeg har dårlige lunger og graviditet var en tilleggsrisiko. Men for meg var det også litt det at jeg følte på at de ikke vet nok om hvordan det påvirker foster. Legen ville ikke søke svangerskapspenger da det ikke var fare for foster, men med den forskningsartikkelen der, så har man jo noe å slå i bordet med.
 
Ville snakket med lege om muligheten for å bli hjemme da.
 
Hei
Takk å lov for at det ikke bare meg!! Ble så urolig selv av det jeg leste i går! Er 50% sykemeldt, men treffer mange voksne og barn 3 dager i uken (på flere skoler)! Noe som uroer meg veldig spesielt nå! Vi må ut og jobbe selv om det er rødtnivå!
Lurer litt på hva vi har krav på egentlig? Og kan nav eller legen nekte for svangerskapspenger?
 
Hei,
Jeg er ikke vanligvis veldig engstelig av meg og har så langt klart å slappe av med den høye smitterisikoen på jobben (barnehage), men det var fordi forskning ikke enda hadde påvist smitteoverføring fra syk mor til ufødt barn. Etter å ha lest artikkelen på NRK: baby smittet med koronavirus i mors livmor, må jeg innrømme jeg har blitt skikkelig engstelig. I artikkelen står det at de måtte ta tidlig keisersnitt fordi morkaken var delvia ødelagt og babyen ikke fikk nok oksygen.
Jeg vet at dette er et eneste påvist tilfelle av alle gravide med korona i verden, men likevel. Jeg klarer ikke være helt rasjonell. Jeg er i uke 21 og skulle noe sånt skje nå ville det vært dårlige sjanser for prematur overlevelse.
Det er en del av meg som bare vil sykemelde meg fram til sjansene for prematur overlevelse er bedre, særlig nå som den britiske mutasjonen har startet å spre seg så aggresivt i barnehager. Stresset rundt mulig smitte er nok mer sannsynlig skadefaktor enn sjansen for at noe sånt skulle skje, men jeg vet ikke om jeg kommer til å kunne slappe av på jobb med dette i bakhodet.

Er der flere som har følt på dette?
Hilsen engstelig førstegangsfødende
Det har vel vært flere som har hevdet at dette har skjedd tidligere? Mener da å ha lest om det.

Uansett, som du er inne på: Med mutasjon som barn i mye større grad blir smittet av så er jo smitterisikoen på jobben din mye større nå enn før. Ville absolutt ha vurdert full sykemelding, og jeg ville antakelig ha snakket med jordmor om det før jeg snakket med lege for å evnt ha litt backing. Er jo stor forskjell på hvordan leger forholder seg til graviditet og sykemelding.
 
Det har vel vært flere som har hevdet at dette har skjedd tidligere? Mener da å ha lest om det.

Ville absolutt ha vurdert full sykemelding, og jeg ville antakelig ha snakket med jordmor om det før jeg snakket med lege for å evnt ha litt backing. Er jo stor forskjell på hvordan leger forholder seg til graviditet og sykemelding.

Jeg var desverre litt sen med å bestille time hos jordmor, så har første time om noen uker. Skulle gjerne snakket med lege før det, men som du sier.. jeg tror vel egentlig ikke jeg kommer til å bli tatt seriøst. Føler at legen min nesten blir oppgitt når man nevner problemer rundt graviditet, fordi det ikke er en sykdom, som han sier. Er det noe sted man kan snakke med jordmor på kort varsel?
 
Jeg var desverre litt sen med å bestille time hos jordmor, så har første time om noen uker. Skulle gjerne snakket med lege før det, men som du sier.. jeg tror vel egentlig ikke jeg kommer til å bli tatt seriøst. Føler at legen min nesten blir oppgitt når man nevner problemer rundt graviditet, fordi det ikke er en sykdom, som han sier. Er det noe sted man kan snakke med jordmor på kort varsel?

Jeg fikk beskjed i dag om at man kan ta kontakt degitalt med jordmor via Helsenorge. Prøv det gjerne hvis tjenesten er tatt i bruk der du er eller bare ring og be om at hun skal ringe deg tilbake :)
 
Jeg var desverre litt sen med å bestille time hos jordmor, så har første time om noen uker. Skulle gjerne snakket med lege før det, men som du sier.. jeg tror vel egentlig ikke jeg kommer til å bli tatt seriøst. Føler at legen min nesten blir oppgitt når man nevner problemer rundt graviditet, fordi det ikke er en sykdom, som han sier. Er det noe sted man kan snakke med jordmor på kort varsel?
Jeg kunne bare ringe min mellom timene om det var noe.
 
Skjønner godt engstelsen altså, men med sånne saker så er det så lett å bli overbekymret. Her er noen forhåpentligvis beroligende ord: Dette handler om ETT enkeltstående tilfelle. Husk at det er mange mange tusen gravide damer som har vært smittet med corona under svangerskapet, flere også på forumet her. Med de aller aller fleste så går det helt fint! De blir friske igjen, fullfører svangerskapet og føder friske barn. Gravide blir ikke nevneverdig sykere enn andre, og der jeg har lest tidligere har de ikke sett noen negativ påvirkning på fosteret. Ja, denne saken viser at det *kan* bli alvorlig, men sannsynligheten er fortsatt veldig lav. Og også i denne saken ble jo både mammaen og babyen helt friske!

Vi skal selvsagt være forsiktige, men vi kan ikke eliminere all risiko i livet. Jeg tror også det er viktig for babyen at mor ikke er alt for stressa. ❤️
 
Jeg snakket med en jordmor som sa hun absolutt ikke anbefalte gravide å være i aktiv jobb i barnehage med dagens smitterisiko. Hun anbefalte meg å søke om svangerskapspenger og sa det ikke burde være noe problem å få godkjent, så da krysser jeg fingrene for det.
 
Back
Topp