Oppstart i barnehage

PetiteMoi

Glad i forumet
Lille begynte i barnehage mandag sist uke. Hun er enebarn å er vant til å sove lenge. Jeg begynner på jobb 08.00 å pappaen begynner på jobb 07.00 jeg leverer lille i barnehagen en plass mellom 0715-0730. Fikk beskjed i dag at hun har sovnet rett etter at hun har kommet i barnehagen. Hva kan vi gjøre for at hunnikke sovner med en gang hun kommer i barnehagen? Hun leggerseg klokka 19-20.00 å sover nesten gjennom hele natta å så står vi opp klokka 06.00
 
Lille begynte i barnehage mandag sist uke. Hun er enebarn å er vant til å sove lenge. Jeg begynner på jobb 08.00 å pappaen begynner på jobb 07.00 jeg leverer lille i barnehagen en plass mellom 0715-0730. Fikk beskjed i dag at hun har sovnet rett etter at hun har kommet i barnehagen. Hva kan vi gjøre for at hunnikke sovner med en gang hun kommer i barnehagen? Hun leggerseg klokka 19-20.00 å sover nesten gjennom hele natta å så står vi opp klokka 06.00
Hun må legges tidligere om kveldene tenker jeg. Sover hun fortsatt på dagtid? Det vil gå seg til en ny rytme etterhvert. Våre legger seg ca kl 1900 og sover til 0645, de er 1,5 og 3 år.
 
Min eldste sovnet ofte på vei til barnehagen første året, han sto opp kl fem og sov dårlig om natta. Han sov to ganger i Bhg det første året. Mange trenger litt ekstra søvn i oppstarten, så jeg ville latt lille sove når hun er trøtt, og se om det går seg til etterhvert. Det er en stor overgang å begynne i Bhg, og akkurat i starten ville jeg ikke gjort noe med det. Hvis det fortsetter sånn og er et problem ville jeg jobbet sammen med Bhg med å innarbeide fast sovetid i Bhg og tilpasse leggetid hjemme :)
 
Hun får sove når hun er trøtt. Å er ikke trøtt på kvelden før 19-20tiden. Prøver vi å legge henne 18-19 er det bare tull og tårer frem til vanlig leggetid.
 
Vi bruker også bare 3min med bil til barnehagen så hun får ikke så god tid på å sovne. Om morgenen når vi våkner er det opp. Ny bleie pg på med klær. Så leker hun litt på gulvet mens jeg fikser frokost. Å så spiser vi. Ser nyhetene å drar.
 
Kor gammal er ho? Begge mine sov framleis 2 dupper heime når dei starta i bhg. Eldste fortsatte med det i helgene lenge etter bhg start også, men sov berre 1 i bhg. Ho var 13 mnd då ho starta.

Minste hadde ofte behov for ein kjapp kvil i 9 tida og ein lengre i 12 tida. Dette fekk ho ved behov i bhg også, men tilpassa seg fort rytmen på dagen der, med berre soving midt på dagen. Ho var 11 mnd då ho starta.

Det går seg som regel til ganske fort, og vår bhg er i alle fall flink til å sjå behova til dei som begynner slik at dei får ein best mulig start.
 
Last edited:
Vi bruker også bare 3min med bil til barnehagen så hun får ikke så god tid på å sovne. Om morgenen når vi våkner er det opp. Ny bleie pg på med klær. Så leker hun litt på gulvet mens jeg fikser frokost. Å så spiser vi. Ser nyhetene å drar.

Våkner hun selv kl 6?
 
Har hun vært over på èn lur lenge?
Kan bhg eventuelt legge til rette for to lurer? Eller har dere yrker hvor det er mulig å komme på jobb litt senere for å få levert barnet litt senere? Det er kanskje ikke en mulighet siden du ikke nevner det.
Men kan dere vekke henne senere og at hun heller spiser frokost i barnehagen?
 
Synes det høres ut som hun trenger to lurer når hun er i barnehagen.

Min hadde første lur kl9 og andre kl13 fra 15-19 mnd. Et av de andre barna hadde første lur kl8 husker jeg. De burde kunne legge til rette for det i bhg tenker jeg:)
 
Har tenkt å ta det opp med barnehagen i morgen tidlig. Håpe at de kan legge tilrette for at hun har 2 dupper. Hun har ikke hatt faste dupper på mange måneder. Noen dager er det 1 og endre dager er det 4.
 
delvis, hun sover på rom med oss enten i egen seng eller i vår seng. Hun våkner ofte av vår vekkerklokke.

Okei, da er det kanskje vanskelig at hun får sove litt lengre. Eldste her fikk sove til vi var klar, og så beregnet vi tid til påkledning og stell, men ikke noe mer. Men han våkna knapt av at vi rista i han før etter 7. :p Han spiste da frokost i barnehagen.
 
Det blir veldig få timer sammenlagt hvis hun legges 19-20. vi har lagt våre kl. 18 når de har startet i barnehage, de trenger veldig mye mer søvn enn man tror ;) skjønner at det blir litt tull i starten når det er en innarbeidet vane, men det vil bedre seg etter noen dager.
 
Ja, vi måtte også legge så tidlig som 18, og han var vant til leggetid 19-20. Men han var så trøtt at han sovna nesten før hodet traff puta. :hilarious:
 
Lille begynte i barnehage mandag sist uke. Hun er enebarn å er vant til å sove lenge. Jeg begynner på jobb 08.00 å pappaen begynner på jobb 07.00 jeg leverer lille i barnehagen en plass mellom 0715-0730. Fikk beskjed i dag at hun har sovnet rett etter at hun har kommet i barnehagen. Hva kan vi gjøre for at hunnikke sovner med en gang hun kommer i barnehagen? Hun leggerseg klokka 19-20.00 å sover nesten gjennom hele natta å så står vi opp klokka 06.00
De bør ha 12-10 timer søvn på natt, så ville endra leggetiden til 18-18.30 Max
 
Back
Topp