NIPT-test med tvillinger

E89

Betatt av forumet
Oktoberbarna 2021♡
Noen som har erfaring med Nipt-test med tvillinger i magen og kan fortelle litt om det?:)
 
Bor i Belgia, så her er NIPT test vanlig og jeg skal gjøre det om to uker. Fikk litt info på forhånd:
Kjønn lar seg gjøre om det er to jenter (X-kromosomer oppdaget), men finner de Y-kromosomer kan de bare si gutt oppdaget, ikke om de fant én eller to gutter. Det samme gjelder trisomiavvik. Finner de noe galt kan de ikke si med sikkerhet om det gjelder begge eller én, ved mindre du allerede vet du har eneggede tvillinger. Da gjelder resultatet som regel begge to.
Jeg gruer meg litt. Tenk om de finner noe. Aner ikke om det da gjelder begge eller én. Hva gjør man? Vi skal nok snakke litt på tomannshånd her om hvordan vi håndterer eventuelle dårlige nyheter. Men som regel er jo alt bra.
Veldig spent på å høre andres erfaringer.
 
Last edited:
Bor i Belgia, så her er NIPT test vanlig og jeg skal gjøre det om to uker. Fikk litt info på forhånd:
Kjønn lar seg gjøre om det er to jenter (X-kromosomer oppdaget), men finner de Y-kromosomer kan de bare si gutt oppdaget, ikke om de fant én eller to gutter. Det samme gjelder alle andre «avvik» (ikke at gutt er det altså, men gjør det lettere å forklare). Finner de noe galt kan de ikke si med sikkerhet om det gjelder begge eller én, ved mindre du allerede vet du har eneggede tvillinger. Da gjelder resultatet som regel begge to.
Jeg gruer meg litt. Tenk om de finner noe. Aner ikke om det da gjelder begge eller én. Hva gjør man? Vi skal nok snakke litt på tomannshånd her om hvordan vi håndterer eventuelle dårlige nyheter. Men som regel er jo alt bra.
Veldig spent på å høre andres erfaringer.

Takk for svar :)
Isj, det der er ekkelt. Å ikke vite om det kan gjelde dem begge eller bare den ene dersom det er noe testen slår ut på... hmm.. kan man ta videre testing da tror du? Her hjemme må vi også snakke om hvordan vi skal håndtere evt dårlige nyheter. Har ikke bestemt oss for å gjøre testen enda, men heller jo for å gjennomføre. Er 8+2 idag så om det blir er det om noen uker her også.
 
Om du skal gjøre det her i Norge, får du ikke vite kjønn, selv om de vet det. Synes det er rart med at de ikke kan se om det er én gutt eller to i Belgia. Ved NIPT ser de jo på dna og da kan de screene ut hver enkeltes dna.
Jeg fikk bare beskjed at de ikke fant noe avvik.
 
Regnes ikke inn under kategorien som får NIPT fra staten her hjemme, så blir å bestille fra utlandet hvis vi går for testing.
Er nesten ikke noe poeng mtp å få vite kjønn når man bare får vite om det blir to jenter eller om det er minst én gutt. Da føler jeg nesten vi kan vente til vi kan se begge to på UL. Hva tenker dere?:happy:
 
Om du skal gjøre det her i Norge, får du ikke vite kjønn, selv om de vet det. Synes det er rart med at de ikke kan se om det er én gutt eller to i Belgia. Ved NIPT ser de jo på dna og da kan de screene ut hver enkeltes dna.
Jeg fikk bare beskjed at de ikke fant noe avvik.
Testen som brukes her jeg bor er nok ganske lik den fra for eksempel Eddalabs, som en del i Norge velger å bruke - eller Harmony testen, vil jeg tro. De ser jo på kromosomene. Legger med en av forklaringene.
Vet det finnes mer avanserte NIPT-tester som kan si mer om de ulike tvillingene om de ikke er eneggede (eller om de faktisk er eneggede eller toeggede), men dette er ikke en del av standardtilbudet her dessverre.
Hvor tok du din test?:)
 

Vedlegg

  • 16A8E486-865A-400A-9092-97F3D1BA27F7.jpeg
    16A8E486-865A-400A-9092-97F3D1BA27F7.jpeg
    44,2 KB · Visninger: 15
Regnes ikke inn under kategorien som får NIPT fra staten her hjemme, så blir å bestille fra utlandet hvis vi går for testing.
Er nesten ikke noe poeng mtp å få vite kjønn når man bare får vite om det blir to jenter eller om det er minst én gutt. Da føler jeg nesten vi kan vente til vi kan se begge to på UL. Hva tenker dere?:happy:
Panoramatesten til ultralydklinikken kan visst se forskjell på tvillingene og også avdekke begges kjønn, etter litt nysgjerrig research :bookworm: Kanskje et alternativ for deg?
 
Panoramatesten til ultralydklinikken kan visst se forskjell på tvillingene og også avdekke begges kjønn, etter litt nysgjerrig research :bookworm: Kanskje et alternativ for deg?

Aha så spennende!:) Jeg er mest interessert i å sjekke at alt er bra, kjønn blir bare en bonus isåfall:happy: Men okei, så Panoramatesten vil kunne avdekke tilstrekkelig tror du? Den man bør gå for da.. jeg er straks i uke 9 så vil bare bestille kit å få det overstått så fort som mulig. Er så stressa for at det skal være noe galt med en eller begge:oops:
 
Panoramatesten til ultralydklinikken kan visst se forskjell på tvillingene og også avdekke begges kjønn, etter litt nysgjerrig research :bookworm: Kanskje et alternativ for deg?

Bestilte Panorama testen nå jeg. Blir sendt på mandag og tar jo noe tid før den er her regner jeg med. Er 9+1 på mandag så er hvertfall innenfor når testen kommer. Tusen takk for hjelpen!:)

Hvor lang tid tar det for deg å få tilbakemelding på testen i Belgia da? Har du gjort det før eller er dette første gang?
 
Bestilte Panorama testen nå jeg. Blir sendt på mandag og tar jo noe tid før den er her regner jeg med. Er 9+1 på mandag så er hvertfall innenfor når testen kommer. Tusen takk for hjelpen!:)

Hvor lang tid tar det for deg å få tilbakemelding på testen i Belgia da? Har du gjort det før eller er dette første gang?
Spennende! Du får dele erfaring etterhvert:)
Jeg skal gjøre det om om litt under to uker selv, ved neste kontroll. Da er jeg 12+2. Blir første gang for min del. Svaret kommer vanligvis i løpet av en uke. Spent!
 
Da kom endelig svaret, etter alt for lang venting. De klarte å skrive gmail.com feil:shifty:
Men alt bra!:happy: Og vi venter to jenter!:Heartpink:Heartpink
Testen sier ikke noe om en- eller toegget for vår del, så det får si sjekke etterhvert :)
Veldig glade og lykkelige foreldre to be!!
 
Da kom endelig svaret, etter alt for lang venting. De klarte å skrive gmail.com feil:shifty:
Men alt bra!:happy: Og vi venter to jenter!:Heartpink:Heartpink
Testen sier ikke noe om en- eller toegget for vår del, så det får si sjekke etterhvert :)
Veldig glade og lykkelige foreldre to be!!

Gratulerer så mye med to fine små jenter:joyful::Heartpink:Heartpink
Sååå irriterende de skrev feil i emailen, men godt svaret kom tilslutt:happy:
Hvilken test tok dere? Hvorfor står det ikke hva slags type de er?
Jeg har helt glemt å oppdatere her inne, men vi fikk svar om to friske, eneggede gutter:Heartblue:Heartblue:love7
 
Gratulerer så mye med to fine små jenter:joyful::Heartpink:Heartpink
Sååå irriterende de skrev feil i emailen, men godt svaret kom tilslutt:happy:
Hvilken test tok dere? Hvorfor står det ikke hva slags type de er?
Jeg har helt glemt å oppdatere her inne, men vi fikk svar om to friske, eneggede gutter:Heartblue:Heartblue:love7
Testen i Belgia er en «helt standard» test som kun ser på tre typer trisomi og som kvalitativt ser på kjønnskromosomene. Den er ypperlig når man venter ett barn, men gir ingenting ekstra for de som venter tvillinger - dessverre.
Men det viktigste er jo at den er til å stole på og avdekker om barna er friske eller ikke.
Litt info for nysgjerrige:
https://www.uzleuven.be/en/non-invasive-prenatal-test-nipt
 
Testen i Belgia er en «helt standard» test som kun ser på tre typer trisomi og som kvalitativt ser på kjønnskromosomene. Den er ypperlig når man venter ett barn, men gir ingenting ekstra for de som venter tvillinger - dessverre.
Men det viktigste er jo at den er til å stole på og avdekker om barna er friske eller ikke.
Litt info for nysgjerrige:
https://www.uzleuven.be/en/non-invasive-prenatal-test-nipt
Skjønner:) Ja, det viktigste er jo at den avdekker om det er friske barn eller ei, så kan godt forstå de kun tester for det mest nødvendige:)
 
Jeg tok NIPT i Sverige før det var lov her, men da var det for lite foster dna i blodet mitt for å kunne få svar. Måtte inn igjen en uke etter og igjen var det for lite foster dna. Dette skjedde visst svært sjeldent men jeg ble jo litt nervøs for om det var noe feil med de. Heldigvis så alt bra ut på ultralydene og de kom ut friske og fine:) Bare greit å vite at det også kan skje.
 
Back
Topp