Blanding av MME

Prosjekt lillesøster/lillebror

Forelsket i forumet
Assistert-jentene
Novemberlykke 2020
Jeg må desverre supplere med MME, da jeg ikke har nok mm.

Har brukt de små ferdige mme brikker, men vil over på pulver nå.

Hvordan blander dere flaskene, i hvor varmt vann fx?
Leste en artikkel om at mme bør blandes i 70 graders vann pga bakterier, men på pskken står det 40...
Leste også om babybrezza, som jeg tenkte å kjøpe... Men det stod også noe om at den varmer på 40 grader...
 
De få gangene vi har brukt mme, koker jeg vann og avkjøler bittelitt. Blander med pulver og rister forsiktig til det er oppløst. Avkjøler videre til drikketemperatur i en bolle med iskaldt vann. Skifter ut vannet en gang eller to for at det skal gå raskere.
Vi har hipp mme til nød, og rimelig sikker på at det står at det skal blandes ved 70 grader på den.
 
Men hvordan vet du at du ikke har nok mm?
 
Sverger til babybrezza :) helt gullfin. Har også lest anbefalingene men bruker den likevel..
 
Blander slik som produsenten ønsker, de har gått ut med at næringen kan ta skade av 70 grader og at det er helt trygt å blande ved 40 så lenge man har god hygiene og lager ny til hvert måltid sånn som anvisningen på pakken sier :) har gjort dette til alle 3 ungene
 
Morsmelkerstatning bør tilberedes med kokt vann som har en temperatur på minst 70 grader når det blandes med pulveret. Dette står på ammehjelpen.no
Jeg koker vann på vannkoker og blander ut for så og kjøle ned til drikketemp.
 
Morsmelkerstatning bør tilberedes med kokt vann som har en temperatur på minst 70 grader når det blandes med pulveret. Dette står på ammehjelpen.no
Jeg koker vann på vannkoker og blander ut for så og kjøle ned til drikketemp.

Slik som dette gjør vi også :happy:
 
Eg koker opp ein del vann som eg kjøler ned og har på ei rein flaske som eg setter i kjøleskapet.
Når me då skal blande til ei flaske med mme, koker me opp vann til ca 70 grader, men bruker bare litt av det for å blande ut pulveret (og for å drepe bakterier). Bruker så av det kalde kokte vannet for å oppnå riktig drikke temperatur slik at me slepper å bruke tid på å kjøle ned melken.

Dette gjer me når me skal på tur der me ikkje har tilgong til å koke vann. Har då med varmt vann på ein termos og kaldt kokt vann i ei flaske
 
Jeg måtte også gå over til mme pga lite mm. mm får han til kos og tørste :) jeg er medlem av ei fb side som heter flaskebarna, der finner du all informasjon du trenger. Du kan også gå inn på helsenorge og matilsyne å søke på morsmelkerstatning, der står det blant annet hvorfor det er så utrolig viktig å blande mme i minst 70 grader varmt vann. Pulveret er ikke sterilt og kan inneholde farlige bakterier for baby. Men slik jeg gjør det er at jeg lager opp 4 flasker som jeg kjøler kjapt ned og har i kjøleskapet. Du kan også blande pulveret med litt kokende vann også kaldt vann. Feks vist du skal ha 120 ml kan du blande 40.ml kokende vann og 80 ml kaldt. Da får du perfekt temp. :)
 
Back
Topp