Forstørret skjoldbruskkjertel

Hun_Camilla

Andre møte med forumet
Hei!

I vår oppdaget jeg at høre side av skjoldbruskkjertel var litt større enn venstre side. Da var jeg gravid og jeg fødte i september. Jeg har sjekket stoffskifte og det var normalt - i august i hvert fall. Den siste tiden opplever jeg at hevelsen/klumpen er blitt større. Jeg kjenner også et press i halsen og at halsen er irritert (hoster og kremter). Jeg skal på UL i dag for å undersøke nærmere. Bestilte på Volvat fordi jeg ikke klarer å vente til innkalling på Haukeland (fastlegen har sendt henvisning dit). Jeg er så stresset og full av angst. Jeg tenker kun det verste, særlig siden bare ene delen er berørt (tenker da knuter/svulst/etc) og jeg kan kjenne den godt (trykk, kjenner når jeg svelger mat, hoste, kremting, grumsete stemme). Har noen opplevd det samme, gjerne ifm graviditet/fødsel? Jeg trenger sårt noen betryggende ord og glad-historier fra noen som har opplevd det samme. På forhånd tusen takk!
 
Har ingen erfaring å dele, men et kjapt søk på NHI viser at struma/forstørret skjoldbruskkjertel kan oppstå i forbindelse med graviditet og fødsel og gå over av seg selv. Det er nok helst noe helt ufarlig! Jeg håper du får noen gode svar i dag! ❤️ Masse lykke til! Hold oss oppdatert da! :)
 
Har ingen erfaring å dele, men et kjapt søk på NHI viser at struma/forstørret skjoldbruskkjertel kan oppstå i forbindelse med graviditet og fødsel og gå over av seg selv. Det er nok helst noe helt ufarlig! Jeg håper du får noen gode svar i dag! ❤️ Masse lykke til! Hold oss oppdatert da! :)


Ja, har lest meg opp på alt som finnes på nett (dessverre). Men hadde vært så fint å få høre fra noen som hadde opplevd det. Tusen takk❤️
 
Ja, har lest meg opp på alt som finnes på nett (dessverre). Men hadde vært så fint å få høre fra noen som hadde opplevd det. Tusen takk❤️

Ja, håper du får noen bedre svar. :) Husk at på nett kan hvert minste symptom bety langt fremskreden hjernekreft da, man kan jo få helt angst av for mye symptomgoogling. Mest sannsynlig er det noe mindre farlig som ligger bak. ❤️
 
Regner med du har fått svar på UL nå. Jeg har hatt svulst på skjoldbruskkjertelen to ganger. Begge godartet. Men om det hadde vært kreft så er det oftest en snill kreftform.
 
Regner med du har fått svar på UL nå. Jeg har hatt svulst på skjoldbruskkjertelen to ganger. Begge godartet. Men om det hadde vært kreft så er det oftest en snill kreftform.

Hei!

Takk for svar.
Jeg hadde ingen tumorer, men en forstørret kjertel, sannsynlig som følge av graviditet og fødsel. Det kunne vare en stund sa legen (som det fortatt gjør oss meg, 4 mnd etter legebesøket...). Legen sa det var ganske vanlig å ha en forstørret kjertel ifb graviditet/fødsel! Synes det var overraskende med tanke på hvor lite det snakkes om.
 
Back
Topp