Tar deres menn noe av fellesperioden?

Vi har planlagt å dele 50-50.
I tillegg kommer han antakelig til å ha noe ferie mens jeg har permisjon og motsatt + at vi har felles ferie i vekslingen.

For oss var det ingen diskusjon og egentlig helt naturlig å dele likt, men jeg skal jeg innrømme at jeg er litt spent på hvordan det blir. Med førstemann var jeg hjemme i over tre år (og for øvrig alenemor i 13) – så dette blir en øvelse i å ikke skulle ha kontrollen.
Føler med deg!! Jeg var hjemme med datteren min til hun var 2 år og var alene med henne til hun var 5 år. Flyttet med samboer og er nå gravid med han. Sliter med å skulle gi fra meg kontrollen over nytt barn.
 
Her hadde far hele fellesperioden. Jeg begynte i jobb når mini var 4 mnd og pappa kom på min jobb for ammepause en gang om dagen. Siden han jobbet på samme sted kunne han spise lunsj med sine kollegaer mens jeg og mini ammet. Nå i ettertid er jeg litt usikker på om hvordan jeg overlevde en baby som ikke som og en godt over fulltidsjobb. Men alt går
 
Nei. Enkelt nok fordi jeg ønsker utsette nedtrapping av ammingen lengst mulig.

Med førstemann ordnet det seg greit med at jeg ble sykemeldt under hans permisjon, så ulønnet. Begynte jobbe da hun var 19 mnd (16 mnd korrigert) og kunne også da gi korte dager i barnehagen.

Med nestemann skal jeg ta minst hele fellesperioden, så mulig litt ulønnet før han tar sin del + kanskje litt ulønnet. Spørs helt når termin er og hva situasjonen er.
 
nope!
Uaktuelt for meg å begynne å jobbe igjen så tidlig!
Jeg tar hele fellesperioden + ulønnet frem til hun er ca 14 mnd, da tar pappaen over.
Passer oss best da jeg vil ha babytiden og han trives bedre når de er litt større og kan gå osv :)
 
Vi tar 50/50. Det med ammingen blir det jo ei ordning med.
 
Jeg hadde perm de første 6 ukene, deretter delte vi resten av tiden 50/50. Jobbet/perm annenhver uke. Ble noen dager med sprengte pupper (funker ikke med ammefri på min jobb) og litt trøtt i trynet i starten, men det var utrolig deilig å få følge barnet til over 1 år.
 
Jeg tok alt av fellesperioden sist, men angret meg halvveis så vi endte opp med å dele de siste fire ukene. Denne runden kommer vi til å dele mye mer. Mest fordi jeg synes det er ganske kjedelig å bare gå hjemme og han elsker det! Du kan jo endre i planleggeren ganske lenge uti permisjonen så det er jo bare å sette opp et utgangspunkt nå :)
 
Vi planlegger at jeg har full perm frem til ca 8 mnd, videre 3 mnd gradert 50/50 der jeg bruker fellesperiode og han pappakvote. Deretter blir det vel ca 8 uker pappaperm (?) før vi må ha minst 3 mnd ulønnet som vi tenker å dele 50/50. Så noe ferie før bhg-start.

Da utsetter vi min perm med 1 mnd pga ferie, og vi har 80%. Jeg syns 8 mnd er tidlig, litt spent på hvordan det går, jeg var heller ikke klar for å starte i jobb igjen før første var 10 mnd. Får en time ammefri og håper på litt hjemmekontor.
Hadde vært helt uaktuelt for meg å starte i jobb før 6 mnd. Noen ønsker det og får det til, men jeg forstår det ikke helt.

Sist tok jeg også hele fellesperioden, men vi hadde perm/ferie i 2 mnd sammen da barnet var 7-9 mnd, da var vi i hans hjemland. Jeg starta med gradert 1 mnd da barnet var 11 mnd. Veldig klar for å gjøre noe annet enn å gå hjemme, men det ble likevel hardt å gå over til full stilling etter graderingen, 8 t dager, da barnet var ett år.
 
Vi planlegger at jeg har full perm frem til ca 8 mnd, videre 3 mnd gradert 50/50 der jeg bruker fellesperiode og han pappakvote. Deretter blir det vel ca 8 uker pappaperm (?) før vi må ha minst 3 mnd ulønnet som vi tenker å dele 50/50. Så noe ferie før bhg-start.

Da utsetter vi min perm med 1 mnd pga ferie, og vi har 80%. Jeg syns 8 mnd er tidlig, litt spent på hvordan det går, jeg var heller ikke klar for å starte i jobb igjen før første var 10 mnd. Får en time ammefri og håper på litt hjemmekontor.
Hadde vært helt uaktuelt for meg å starte i jobb før 6 mnd. Noen ønsker det og får det til, men jeg forstår det ikke helt.

Sist tok jeg også hele fellesperioden, men vi hadde perm/ferie i 2 mnd sammen da barnet var 7-9 mnd, da var vi i hans hjemland. Jeg starta med gradert 1 mnd da barnet var 11 mnd. Veldig klar for å gjøre noe annet enn å gå hjemme, men det ble likevel hardt å gå over til full stilling etter graderingen, 8 t dager, da barnet var ett år.
Hvordan kan du ha full perm i 8 mnd og fortsatt ha 1,5 mnd igjen av fellesperioden?
 
Her tar jeg hele fellesen, men vi får barn i januar og får ikke barnehageplass før august 2022, så vi får masse tid med henne begge to uansett. Jeg tar min periode, fellesen, 5 uker ferie og så to måneder ulønna fra jan-des. Så tar far permen sin jan-midten av mai, ulønna perm midten av mai-midten av juni og så lærerferie frem til august. (Han får jo dessuten masse tid med oss første sommerferie også, siden han har fri hele skoleferien)

Er for likestilling etc, men akkurat når det gjelder fødsel, amming, at kroppen skal komme seg igjen etc etc har jeg ingen skrupler med å ta hele fellesperioden. Sjefen min synes dessuten det var MYE bedre at jeg er borte et år og ferdig med det, enn at det blir lappeteppe med noen måneder her og npen der, slik andre kolleger har hatt. Som han sa- i praksis var de uansett borte et helt år...

Vi tar ut 59 uker og 80 prosent lønn. "Taper" rundt 20.000kr på det totalt, men ser det heller som en investering i familielivet og det å ha lang tid hjemme med lillemor før barnehage. Har jobba i barnehage selv, og er skeptisk til å la unger begynne så tidlig som 10-12 mnd. Det kan såklart gå veldig bra, men med de forholdene vi jobba under ville jeg IKKE utsatt min unge for det.

Når tenker du er den beste alderen å begynne i barnehage da? Interessant å høre fra en som har jobbet i barnehage :) hvorfor ville du ikke latt barnet ditt begynne ved 10-12 mnd alder? Vi får ikke plass før nr 1 er 18 mnd, og vet ikke hvordan vi løser det med nr 2.
 
Når tenker du er den beste alderen å begynne i barnehage da? Interessant å høre fra en som har jobbet i barnehage :) hvorfor ville du ikke latt barnet ditt begynne ved 10-12 mnd alder? Vi får ikke plass før nr 1 er 18 mnd, og vet ikke hvordan vi løser det med nr 2.
Det kommer jo veldig an på barnet, men jeg bare følte på at en del av våre minste var veldig små! Og da foreldrene står og tripper for å levere da jeg låste opp 0730 (vi åpnet 0745) og ikke hentet før låsetid klokka 17 (egentlig siste hentetid 1645), så ble det veldig lange dager! Og hvertfall hvis det var sykdom på avdeling og vi var underbemannet (fikk ikke vikar før etter 16 dager sykdom). Opplevde å stå alene med inntil 9 ettåringer fra 0830-0915 flere ganger...

De på 10-12mnd kunne jo ofte ikke gå en gang- da blir man lett overkjørt av resten!

Ikke alle steder er som der jeg jobba da. Og noen er modne nok så små- jeg synes bare det er betryggende å vite at mi ikke trenger å starte så tidlig. Ser på den lange permen (12mnd på meg og 7 på far) som et utrolig gode og investering i familielivet.
 
Det kommer jo veldig an på barnet, men jeg bare følte på at en del av våre minste var veldig små! Og da foreldrene står og tripper for å levere da jeg låste opp 0730 (vi åpnet 0745) og ikke hentet før låsetid klokka 17 (egentlig siste hentetid 1645), så ble det veldig lange dager! Og hvertfall hvis det var sykdom på avdeling og vi var underbemannet (fikk ikke vikar før etter 16 dager sykdom). Opplevde å stå alene med inntil 9 ettåringer fra 0830-0915 flere ganger...

De på 10-12mnd kunne jo ofte ikke gå en gang- da blir man lett overkjørt av resten!

Ikke alle steder er som der jeg jobba da. Og noen er modne nok så små- jeg synes bare det er betryggende å vite at mi ikke trenger å starte så tidlig. Ser på den lange permen (12mnd på meg og 7 på far) som et utrolig gode og investering i familielivet.

Wow, dette er jo virkelig skrekken:woot: kjenner nå det er fint at nr 1 ikke begynner før hun er 18 mnd... det er bare så kjipt at man har så lite innflytelse på når man skal få plass og oppstartsdato osv:banghead:
 
Back
Topp