Kroppen etter fødsel

Lagertha

Andre møte med forumet
Hei!

Jeg lurer litt på dette med kroppen etter fødsel... Gutten min er nå 14 uker. Jeg er førstegangsfødende og det var en lang og tøff fødsel som endte med blandt annet klipping og sugekopp.

Etter 6 uker begynte jeg å nærme meg å kunne gå normalt.

Halbeinet mitt er fremdeles helt ubrukelig.. Kan ikke sitte i visse stillinger og må sitte mykt osv. Føler meg ellers utrolig stiv og støl i kroppen heletiden og kjenner en del "nedpress" i underlivet....

Er dette normalt?

Har vært på 6 ukers kontroll hos legen som sa jeg måtte vente til det var gått 3 mnd før jeg lurte på noe som helst egentlig..

Har også fått mye mer utflod etter fødsel.. Eller ikke utflod, men helt tyntflytende som vann... Må gå med truseinnlegg hele tiden.. Normalt? Bør jeg be om ny sjekk eller er dette bare sånn det er etter å ha født? :oops:

Har liksom aldri hatt noen plager med kroppen min, men nå føler jeg meg som om jeg plutselig ble 70 over natten :chicken::(
 
Hei! Jeg fødte for 13 uker siden, klipp og tang og vanskelig fødsel. Jeg hadde mye nedpress i starten, fremdeles noe etter lange turer, men kom seg mye etter jeg begynte med knipeøvelser hver dag.(Legg inn alarm på mobilen så husker du det!) Har fremdeles mye vandig utflod, litt mindre enn i starten, men konsistensen er fremdeles helt vann. Legen min sa det sannsynligvis var hormonelt, men om det lukter ondt i tillegg kan det være bakteriell vaginose.

Har ikke erfaring med ondt i halebein, men hadde generelt veldig lite plager med hofte/bekken under svangerskapet. Kan hende det vil komme seg etterhvert som du klarer være mer i aktivitet?
 
Jeg hadde en veldig lang, men ikke så komplisert fødsel. Men jeg hadde veldig vondt i halebeinet etter fødsel, selv om jeg ikke hadde noen bekkenplager i svangerskapet. Tror kanskje det brakk under fødselen, det kjentes sånn ut hvertfall. Fastlegen min sa også at det ikke var noe å gjøre noe med, men at jeg måtte gi det tid.. Jeg har sittet på sånn «donut-pute» siden fødsel og frem til kanskje 9-10 uker etter. Tror jeg tok smertestillende hver dag i 7-8 uker og så plutselig var det bedre. Det er fortsatt vondt, men nå kan jeg sitte uten den puta og tenker ikke så mye på det lengre utenom når jeg må sitte lenge på harde stoler/i bil. Har forsøkt å holde meg i aktivitet det jeg klarte- med trilleturer. Vet ikke hvor lang tid det er normalt at det kan ta dessverre:sorry: Eller hva som er normalt og ikke for den saks skyld, men dette var sånn det var for meg..

Med tanke på nedpress hjalp det med knipeøvelser her også, selv om det var vanskelig og vondt pga halebeinet. Men å få til litt er bedre enn ikkenoe! :Heartred
 
Hei!

Jeg lurer litt på dette med kroppen etter fødsel... Gutten min er nå 14 uker. Jeg er førstegangsfødende og det var en lang og tøff fødsel som endte med blandt annet klipping og sugekopp.

Etter 6 uker begynte jeg å nærme meg å kunne gå normalt.

Halbeinet mitt er fremdeles helt ubrukelig.. Kan ikke sitte i visse stillinger og må sitte mykt osv. Føler meg ellers utrolig stiv og støl i kroppen heletiden og kjenner en del "nedpress" i underlivet....

Er dette normalt?

Har vært på 6 ukers kontroll hos legen som sa jeg måtte vente til det var gått 3 mnd før jeg lurte på noe som helst egentlig..

Har også fått mye mer utflod etter fødsel.. Eller ikke utflod, men helt tyntflytende som vann... Må gå med truseinnlegg hele tiden.. Normalt? Bør jeg be om ny sjekk eller er dette bare sånn det er etter å ha født? :oops:

Har liksom aldri hatt noen plager med kroppen min, men nå føler jeg meg som om jeg plutselig ble 70 over natten :chicken::(

Jeg hadde lik fødsel som deg (klipp, sugekopp, førstegangs) og har også en gutt på 14 uker. Vet ikke hva som er «normalt» (det meste virker å være innafor normalen når det kommer til svangerskap og baby i min forståelse), men jeg innser at jeg må ha vært veldig heldig. Hadde litt vondt i undelivet de første par dagene etter fødsel, men etter ti dager følte jeg meg 99% som mitt gamle selv igjen. Kunne gå over til vanlige truseinnlegg, hadde ikke vondt, og magen hadde trukket seg nesten helt tilbake. Jeg hadde aldri 6 ukers kontroll heller. Har mindre utflod enn før jeg ble gravid, men har ikke fått tilbake mensen. Er ikke meningen å «skryte» med min gode form her, mer å si at jeg tror normalvariasjonen er stor, og kanskje ligger vi i hver vår ytterkant? Men om du er usikker, og fortsatt føler såpass ubehag ville jeg bestilt en time hos fastlegen for en sjekk. Kan det være sting som ikke har grodd riktig, for eksempel?
 
Jeg syns du burde bli undersøkt grundigere av lege hvis det tok deg så mange uker å kunne gå etter fødselen!
Jeg plagdes ikke med halebeinet men jeg hadde også mange sting, og jeg syns liksom de "væsket" veldig lenge etterpå. Det har egentlig nettopp stoppet syns jeg, etter snart 4 mnd. Jeg kjenner enda godt at de er der, og at de er hovne inni enda. Men de er bedre, og jeg tror veldig mange ting tar mye tid. En jordmor sa at det tar 4 år før alle organer og alt sammen er på plass der det var før fødsel, det skulle ikke forbause meg!
Jeg syns at uansett hva man syns plager, så skal man ta det opp hvis det er et problem. Enten med lege eller jordmor/helsesøster eller dra til gynekolog privat om du har mulighet til det. Selv om det kanskje er helt normalt så er det alltid godt at noen undersøker før de sier at det er normalt :)
 
Back
Topp