Hvordan rekker en å ha middag hver dag?

Hjelpes. Kjenner jeg blir veldig glad for hvordan vi har valgt når jeg ser stresset mange beskriver! Velger bevisst at vi aldri jobber fullt begge to, en er for det meste hjemme. Så da er det god tid til å lage sunne middager fra bunn av. Har selvsagt også raske middager altså, barna er jo ikke i bhg og da er det mye mer kaos hjemme enn det de fleste andre med barn der sikkert har... Det kommer heller ikke til å bli mange ettermiddagsaktiviteter på barna utenom det vi gjør felles. Kanskje én evt, men kommer an på hva. Får vondt av alle som synes de er helt nødt til å ha to fulle inntekter.. Vi har 4 barn og stort sett alltid max 100% +20 % inntekt feks. Virker så slitsomt å ikke engang ha tid til så basale ting som middag...
Vi er forskjellige og heldigvis for det AS norge ville ikke gått rundt om alle familier valgte kun å jobbe 100+20% jobb. Vi trenger yrkesaktive for å drive velferdstaten vår der barna vår får gratis utdanning og gratis helse :)
Men all ære til de som er hjemme med barna sine, det er også et helt greit å velge men alle kan ikke det.
Jeg personlig hadde ikke taklet det heller, jeg elsker å jobbe, elsker å ha et liv utenom barna. :)
Men for å slippe sånn stress i hverdagen har vi gjort tiltak, vi jobber forskjellig og det er alltid en hjemme her som regel. Vi har aktiviteter 4 dager i uken, noen ganger fler, det velger barna selv :)
Mat lages av min mann, på formiddagen om han jobber kveld eller så skviser han det inn :)
 
Jeg har tid til å lage hver dag, men velger ofte (som idag) å bare ta noe enkelt enn å lage middag. Idag ble det ostesmørbrød. Samboer jobber mye kveld og frøkna er ikke så interessert alltid. Går per dags tid hjemme pga sykemelding så har allverden av tid, bare ikke lyst :)
 
Hjelpes. Kjenner jeg blir veldig glad for hvordan vi har valgt når jeg ser stresset mange beskriver! Velger bevisst at vi aldri jobber fullt begge to, en er for det meste hjemme. Så da er det god tid til å lage sunne middager fra bunn av. Har selvsagt også raske middager altså, barna er jo ikke i bhg og da er det mye mer kaos hjemme enn det de fleste andre med barn der sikkert har... Det kommer heller ikke til å bli mange ettermiddagsaktiviteter på barna utenom det vi gjør felles. Kanskje én evt, men kommer an på hva. Får vondt av alle som synes de er helt nødt til å ha to fulle inntekter.. Vi har 4 barn og stort sett alltid max 100% +20 % inntekt feks. Virker så slitsomt å ikke engang ha tid til så basale ting som middag...
Man er jo forskjellig , for vår del er det viktig at barnet får gå på aktiviteter det ønsker , sammen med venner og få ha et felleskap med de. Så man prioriterer forskjellig
 
Er en utfordring men får mat på bordet. Jobber fult og en mann som pendler og lang vei til jobb:/
 
Rekker middag hver dag, men det er gjerne femten minutter eller mindre mellom middag og kveldsmat for ungene.

Suppe, pasta i diverse former, pai eller fiskegrateng fra frysedisken, wraps, fiskekaker, gratengen og wok er gjengangere på middagsbordet.
 
Middag fra bunnen av hver dag. Hvis vi skal ha noe enkelt og jeg ikke har noe hjemmelaget i fryseren blir det omelett eller toast med salat.
Har små barn så ingen aktiviteter.
Begge jobber 100%, men jeg har fleksibel arbeidstid

når jeg jobber dagtid henter jeg i barnehagen 14.30 og lager middag til kl 16.00 når samboer kommer hjem. Så spiser vi alle sammen.
Når jeg jobber kveld så henter jeg fortsatt kl 14.30, men har middag ferdig til 15.45 begynner å spise da så kommer samboer kl 16.00 og spiser med oss. Jeg drar på jobb ca kl 16.15-16.30.

når ungene begynner på skolen med aktiviteter er planen å jobbe mer på dagtid så jeg kan følge opp aktiviteter på kveldstid.
 
Nå jobber ikke jeg så ikke noe problem sånn sett. Men vår middag er kveldsmaten fordi samboer kommer hjem klokka 18. blir nok likt når jeg endelig kan jobbe igjen etterhvert
 
Syns du virker veldig fordømmende mot andres valg her..
Noen trenger faktisk mer i inntekt pga hvor de bor og jobber. Er ikke for alle å bare flytte ut av byen de bor i, få seg jobb og bolig.
Her er vi hjemme på fulltid, men pga helse så orker vi ikke å lage middag hver dag heller, ikke noe stort noe hvertfall.
Så ting må tas på dagsformen rett og slett.
Men vi tjener ikke mye sånn sett, men igjen det er ikke vårt valg, det er pga helsa vår.
Det var ikke tanken å virke fordømmende!! :banghead:Alles situasjon er forskjellig, og sånn er det bare. :) Var mer sånn hjertesukk fordi det er trist å lese hvor mye stress det er for mange, og så er jeg glad for å slippe det selv..
 
Vi er forskjellige og heldigvis for det AS norge ville ikke gått rundt om alle familier valgte kun å jobbe 100+20% jobb. Vi trenger yrkesaktive for å drive velferdstaten vår der barna vår får gratis utdanning og gratis helse :)QUOTE]
I vår situasjon med såpass mange små hjemme på en gang lønner det seg for staten at vi har dem hjemme.. 14000 per mnd per bhg-plass kostet det staten for noen år siden, er vel mer nå. Så når vi da per idag har 3 hjemme er vi langt over lønnsomhet for staten i alle fall. Kommer til å jobbe noe mer etterhvert.
 
Hjelpes. Kjenner jeg blir veldig glad for hvordan vi har valgt når jeg ser stresset mange beskriver! Velger bevisst at vi aldri jobber fullt begge to, en er for det meste hjemme. Så da er det god tid til å lage sunne middager fra bunn av. Har selvsagt også raske middager altså, barna er jo ikke i bhg og da er det mye mer kaos hjemme enn det de fleste andre med barn der sikkert har... Det kommer heller ikke til å bli mange ettermiddagsaktiviteter på barna utenom det vi gjør felles. Kanskje én evt, men kommer an på hva. Får vondt av alle som synes de er helt nødt til å ha to fulle inntekter.. Vi har 4 barn og stort sett alltid max 100% +20 % inntekt feks. Virker så slitsomt å ikke engang ha tid til så basale ting som middag...

nå er det ikke alle som er skapt for å jobbe så lite som 20% ;)
For oss er det viktig at ungene får være med på aktiviteter, det trumfer uendelig mye middagstid.
 
Det var ikke tanken å virke fordømmende!! :banghead:Alles situasjon er forskjellig, og sånn er det bare. :) Var mer sånn hjertesukk fordi det er trist å lese hvor mye stress det er for mange, og så er jeg glad for å slippe det selv..

Jeg forstod hva du mente :) De fleste skjønner jo at alle ikke kan gjøre det på deres måte. Jeg håper vi ikke får det slik heller, at vi knapt har tid til å spise middag sammen. Får nyte det slik vi har det nå mens vi kan, blir vel vanskeligere senere når de vil være på mer aktiviteter. Jeg er mye alene og det er langt mellom plassene her på landet så jeg har ikke kapasitet til å kjøre dem overalt.
 
Den av oss som ikke leverer i bhg begynner grytidlig på jobb, og henter da barnet rundt 15:30. Så vi har som regel middagen på bordet til rett over kl 16. Ferdig spist og ryddet og vasket opp til kl 17.
 
Rekker middag hver dag, men det er gjerne femten minutter eller mindre mellom middag og kveldsmat for ungene.

Suppe, pasta i diverse former, pai eller fiskegrateng fra frysedisken, wraps, fiskekaker, gratengen og wok er gjengangere på middagsbordet.

Men trenger de da kveldsmat?

Hvis det er sen middag her tenker jeg at de ikke trenger kveldsmat. Kommer selvfølgelig an på hvor godt de liker middagen og hvor mye de spiser.

Jeg bare lurer, ikke for å være kjip. :)
 
Men trenger de da kveldsmat?

Hvis det er sen middag her tenker jeg at de ikke trenger kveldsmat. Kommer selvfølgelig an på hvor godt de liker middagen og hvor mye de spiser.

Jeg bare lurer, ikke for å være kjip. :)

Svarer selv om du ikke spurte meg, for det går gjerne kort til mellom middag og kveld her, hvertfall om middagen er litt sein, altså 17 eller senere (ungen legger seg for tiden 18.40).

Og her kommer det veldig an på hva vi har til middag, er det noe nytt eller noe vi ikke har ofte blir det fort mer til kveldsmat. Har vi derimot feks Kjøttboller i brun saus spiser han nesten like mye som meg :eek: så da pleier vi å droppe å tilby kveldsmat :hilarious: iblant etterspør han det bare av vane, men det er ikke såå farlig hva han får. Kan være en liten skål med blåbær eller eple om jeg vet at han spiste masse middag. Kveldsmaten er forrtesten rundt 18 nå.
 
Svarer selv om du ikke spurte meg, for det går gjerne kort til mellom middag og kveld her, hvertfall om middagen er litt sein, altså 17 eller senere (ungen legger seg for tiden 18.40).

Og her kommer det veldig an på hva vi har til middag, er det noe nytt eller noe vi ikke har ofte blir det fort mer til kveldsmat. Har vi derimot feks Kjøttboller i brun saus spiser han nesten like mye som meg :eek: så da pleier vi å droppe å tilby kveldsmat :hilarious: iblant etterspør han det bare av vane, men det er ikke såå farlig hva han får. Kan være en liten skål med blåbær eller eple om jeg vet at han spiste masse middag. Kveldsmaten er forrtesten rundt 18 nå.
Ja og det skrev jeg også, at det kommer jo an på hvor mye de spiser til middag.
Nå legger våre seg senere da, så blir stort sett kvelds her i tillegg, men det er ikke sikkert de er like sultne hver kveld likevel.
 
Vi har middag til kveldsmat. Spiser i rundt 18, de legger seg i 19 tiden. Noe lett etter barnehagen ☺️ Hvis ikke hadde jeg ikke gjort annet enn å lage mat på ettermiddag. Nå er jeg hjemme i permisjon, så da går det greit å lage unna, men ellers når jeg også jobber så er jeg ferdig mellom 15-17, avhengig av hvilken vakt jeg har. Samboer er ferdig og hjemme i 17 tida, men har fri fredager og helger. På dager der storesøster har håndballtrening blir det enkel servering (ostesmørbrød, eggerøre, ferdiglagde pannekaker, ferdig toro i mikro osv) da tiden ikke strekker til med trening fra 1645-1815 ☺️
 
Minstemor her kan spise deg god og mett til middag. Og 20 min senere med største selvfølgelighet spise kveldmat.

Å bytte om på middag og kvelds som jeg noen gang prøver fungerer ikke med mine barn. De vil ha kveldmat før de legger seg uansett.
 
Vi har middag hver dag. Mye fordi nåde jeg og mannen har vært vant til det. Mamma begynte å studere når jeg var på slutten av barneskolen og Hu hadde da vært mye hjemme før det. Svigermor er hjemmeværende. Jeg er hjemme pga sykdom og mannen er ferdig på jobb kl 14. Jeg forstår ikke hvordan dere klarer det. Har babysvømming en gang annenhver uke og vi må da spise middag tidligere. De som får til å være hjemme kl 17 og klarer det er jo supermennesker. Nå er jeg jo vant til den bedagelig livsstilen på en måte. Her er stresset om morran siden jeg er da alene med 3 barn. Mannen drar kl 05.
 
Her er det mannen som tar seg av middag stortsett(han elsker å lage mat fra bunn) Han jobber kortere dager enn meg og er da hjemme til 14.30-15, da har han hentet barna også. Middag kl.16-17. Hender han prepper kvelden i forveien -om det er mye som skal lages. Jeg kommer hjem 15.40-16.10 alt etter hvilken vakt jeg har.

Jeg jobber 100%, men vil fra neste høst helst ikke jobbe noe mer enn 70-80%, vet det ikke alltid kan velges, men skal prøve å få det til - økonomisk klarer vi oss uansett. Jeg trives med å jobbe, men overhode ikke 100% :hilarious:
 
Back
Topp