Kiropraktor, fysioterapeut eller naprapat?

Sykkelfrue90

Andre møte med forumet
Sliter en god del med bekkenet om dagen. Gikk til fysioterapeut forrige svangerskap men følte ikke det hadde noe for seg?
Hva er deres erfaringer? Hva fungerte for deg og hva fungerte ikke?
Kanskje jeg blir litt klokere og klarer å velge hvor jeg skal gå hen, slik at bekkenet kanskje holder litt lenger!
 
Jeg gikk jevnlig til osteopat forrige gang :)
Synes det hjalp på de plagene jeg hadde og fikk tips til øvelser som kan gjøres hjemme.
Sjekk ut om bekken og barn er i nærheten av deg for eksempel, de har osteopater.
 
Vært hos fysio i alle tre svangerskap. Synes det bare gjorde vondt verre.
Alle legene og jordmødrene jeg har snakket sier at så lenge det er hormonelt så er det lite fysioterapeut kan gjøre. Jeg ble anbefalt å ta en tur til fysio mot slutten av svangerskapet for å se om det kan hjelpe litt da, men tviler på at jeg gjør det.
 
Vært hos fysio i alle tre svangerskap. Synes det bare gjorde vondt verre.
Alle legene og jordmødrene jeg har snakket sier at så lenge det er hormonelt så er det lite fysioterapeut kan gjøre. Jeg ble anbefalt å ta en tur til fysio mot slutten av svangerskapet for å se om det kan hjelpe litt da, men tviler på at jeg gjør det.

Synes heller ikke fysip har hjulpet så mye, selv om der er den en får anbefalt :joyful:
Mye er nok hormonelt ja, så en blir kanskje ikke kvitt plagene. Men jeg har merket bedring i feks rette opp i små låsninger osv.
Håper noe kan hjelpe deg litt denne gangen!
 
Sniker litt her ;-)

Har vært til fysioterapi med min første og det hadde absolutt ingenting for seg, hadde helt låst bekken og endte med full sykemelding til tross for tre behandlinger. Men fikk ny bekkenløsning med nr 2 og gikk til kiropraktor hos Bekken og Barn i Trondheim, nå Klinikken for Alle, da. Og det var det beste jeg kunne gjort. Fikk løst opp det meste slik at jeg kunne bevege meg og fikset tilogmed tinitus jeg har hatt i flere år grunnet nakken slik at den ble mye lavere, så kunne ikke anbefalt kiropraktor nok! ❤
 
Last edited:
Sniker :)

Gikk til fysio forrige gang uten særlig hell. Gikk til kiropraktor etter svangerskapet, hos Bekken og barn, nå Bambus Familieklinikk. Går nå kun dit i dette svangerskapet, hjelper meg masse.
 
Går også til kiro. Kurert migrene og har sålangt ikke vondt bekken. Det hadde jeg på denne tiden forrige svangerskap :)
 
*Sniker fra februar* - jeg har god erfaring med kiropraktor og osteopat i kombinasjon, men de er også spesialister på svangerskapsplager. Mine bekkenplager kommer også av bekkenlåsninger og da fungerer det med kiropraktor. Ville neppe hatt særlig hjelp fra fysio.
 
Sniker fra feb ☺️

Har hatt veldig god effekt av kiropraktor. Har hatt bekkenlåsning og smerter i korsryggen. Helt fin nå etter fire timer der, ble forespeilet 3-6 behandlinger for bekkenplager. Jeg var ikke interessert i å få øvelser eller drive med trening, ønsker heller korte og intensive timer med jobbing direkte på det smertefulle området. Kiropraktoren jeg går til har mye erfaring med bekkenproblemer, både løsning og låsning. Hun sier at det er lurt å gå så tidlig som mulig for å få jobbet med det.
 
Har gått til fysio nå, men jeg har egentlig bare blitt verre. Mye av de bevegelsene hun har anbefalt å bruke i hverdagen er for å være ærlig ganske urealistisk.

Å bruke lang tid å sette seg/reise seg mens jeg lar hodet henge og ryggen strekke ut kan jeg kun gjøre hjemme, men på jobb må jeg ha fart. Hvis en unge trenger hjelp med noe kan jeg ikke stå å strekke ut i 20-30 sekunder først, jeg må nesten bare komme meg opp og hjelpe den stakkars ungen! :hilarious::hilarious:

Har lyst å prøve kiropraktor! Tror jeg har begynt å få en slags låsning i den ene hoften...
 
Jeg gikk til fysio forrige svangerskap og det ble verre (ikke nødvendigvis pga fysio men hun hjalp ikke :p) ikke prøvd andre men vurderer kiropraktor. Min far er fysio og han selv sa at jeg ikke bør gå til fysio med bekkenløsning haha! xD så vet ikke hva du bør velge men hvertfall ikke fysio ;p
 
Sniker. :) Hormonell bekkenløsning er det ikke så mye å gjøre med annet enn å ta det rolig og ikke forverre der med fysisk aktivitet. Var ikke hos noen for hjelp egentlig, bortsett fra da jeg fikk en låsning. Da gikk jeg til fysio, og det hjalp hun meg med to ganger. :) Hun sa at det var viktig å få bevegelse i leddet som begynte å låse seg, og når hun klarte å gjøre det så løsnet det veldig fort av seg selv. Så mot låsninger anbefaler jeg fysio.
 
Hatt første behandling hos osteopat i dag. Foreløpig kjennes det ut som det har hjulpet noe. Hadde en forskyvning i bekkenet som hun fikk rettet opp og en låsning i ryggen som hun løste opp. Skal tilbake om en uke, og deretter hver tredje uke. :)
 
Jeg går også til kiropraktor, hjelper på
Vondtene som har forplantet seg grunnet smerter i bekken, men jeg er ikke overbevist om
At det har hjulpet i bekkenet. Har dog 5x mer smerte i bekkene nå enn i forrige svangerskap..:bored:
 
Bekkenløsning/-låsing er jo ikke muskulært, så gir slik sett mening at fysio kommer til kort.
Jeg spurte legen om hun hadde noen anbefaling. Fikk et nei (og bare det) i retur, så lite hjelp å få der.
Valgte kiropraktor, hadde låsing som han fikk opp etter litt om og men. Hjalp umiddelbart etter første behandling. Kontaktet en som jeg visste hadde vært borti gravide før.
 
Back
Topp