Dere som kan sy - stofftyper til klær?

Så bra dere fant noe, blir sikkert bra! Og ikke minst en hyggelig aktivitet for jentene å gjøre sammen :)

Tror det blir bra ja, har ikke handlet enda, må snakke litt med mamma først, denne turen handlet om å avklare om vi finner noe lokalt. Det er billigere å handle på nett, men jeg liker 1)at det er fort gjort å få tak i og 2)å støtte opp under en lokal butikk så den forblir der så vi fortsatt har det lett tilgjengelig.

De hadde mye Disney - stoff til ungene og det koster jo faktisk litt mer enn en del annet på nett også.

Skal snakke med mamma og måle og tenke og tilbake og handle i tide til å sy for kantene kg vaske det før de får det med seg på høstferie - syskole.

Tror det blir kjekt for de to 9 åringene å drive med. Minstemor på 4,5 får en dag som prøvedukke en dag mormor har symaskinen sin selv (min datter får med min og kusinen låner min mors)
 
Avklaring med mamma gjennomført, vi tenker kanting med ribb der det skal kantes, og hun skjønte selv hvordan det må brettes og syes for ikke å rakne, så den er grei.

Handleliste er da
Skjørtelengde medregnet opplegg og løpegang til strikk - stoffet til skjørt. For begge jentene. Det er jersy for yngste og isoli eller frensh terry, husker ikke helt, for eldste datter. Basert på deres valg av stoff og motiv.

Toppens lengde inkl opplegg etc - stoffet til topp. For eldste datter. Jersy.

Kjolens lengde inkl opplegg for den "toppen" til yngste som altså blir en enkel singlet - kjole i stedet. Jersy

Ribb i en farge eller tre til kanting her og der.
Må måle og beregne litt.

Strikk - en litt bred strikk, livvidde på jentene til skjørtene. Og evt til kjolen.

Nåler til elastisk søm

Tråd som passer til stoffene

Om jeg finner noe bomullssateng til munnbind tar jeg en halvmeter av det også.

Og jeg har sagt til mamma at f.eks sånne store hårstrikk er gøy å sy av avkapp, og alt ettersom så er stoffet til topp altfor stort så der kan det bli noe mer. En topp til, sikkert. Eller noe.
 
Avklaring med mamma gjennomført, vi tenker kanting med ribb der det skal kantes, og hun skjønte selv hvordan det må brettes og syes for ikke å rakne, så den er grei.

Handleliste er da
Skjørtelengde medregnet opplegg og løpegang til strikk - stoffet til skjørt. For begge jentene. Det er jersy for yngste og isoli eller frensh terry, husker ikke helt, for eldste datter. Basert på deres valg av stoff og motiv.

Toppens lengde inkl opplegg etc - stoffet til topp. For eldste datter. Jersy.

Kjolens lengde inkl opplegg for den "toppen" til yngste som altså blir en enkel singlet - kjole i stedet. Jersy

Ribb i en farge eller tre til kanting her og der.
Må måle og beregne litt.

Strikk - en litt bred strikk, livvidde på jentene til skjørtene. Og evt til kjolen.

Nåler til elastisk søm

Tråd som passer til stoffene

Om jeg finner noe bomullssateng til munnbind tar jeg en halvmeter av det også.

Og jeg har sagt til mamma at f.eks sånne store hårstrikk er gøy å sy av avkapp, og alt ettersom så er stoffet til topp altfor stort så der kan det bli noe mer. En topp til, sikkert. Eller noe.
Stoff og stil har gratis oppskrift på munnbind :)
 
Hvis du vil sy selv og mye så er det noen ting som er veldig greit å ha.
Skjærematte
Rullekniv er supert
Nåler eller klemmer til å feste stoffene som skal syes
Sprettekniv til når det går gale.
Leser ofte at bibliotek har oppskrift bøker, stoff og stil har mye gratis mønster. fine bøker med oppskrifter er heilt spesiell og jubel og baluba.

French terry er supert til barneklær. Genser og bukser. Isoli er litt for tykt. Hvis du vil sy i bomull så er det en sybok som heter sy selv av Stine ommedal.

Jrg synes selv det er lettest å sy i Jersey og French terry. Velour og bomull er litt vanskeligere. Ribb er veldig fint å bruke og mye lettere enn kanting.
 
Stoff er kjøpt inn, frensh terry til et skjørt og jersy til det andre. Ble sånn denne gangen pga motivene. I samråd med mamma, ikke kanting med ribb heller. De bare bretter inn kanten og syr. Det er tross alt første gang de tar i en symaskin begge 9 åringene.

Sprette-sak har jeg, og knappenåler. Skjærematte, lang linjal og rullekniv så jeg da vi kjøpte stoff at er lurt å ha om man skal sy masse selv, men jeg er ikke der pr nå. Om jeg kommer dit noen gang vet jeg ikke. Pr nå skal min 9 år gamle datter sy hos min mor. Mens jeg skal være på jobb.

Spent på hva de får til
 
Hvis du vil sy selv og mye så er det noen ting som er veldig greit å ha.
Skjærematte
Rullekniv er supert
Nåler eller klemmer til å feste stoffene som skal syes
Sprettekniv til når det går gale.
Leser ofte at bibliotek har oppskrift bøker, stoff og stil har mye gratis mønster. fine bøker med oppskrifter er heilt spesiell og jubel og baluba.

French terry er supert til barneklær. Genser og bukser. Isoli er litt for tykt. Hvis du vil sy i bomull så er det en sybok som heter sy selv av Stine ommedal.

Jrg synes selv det er lettest å sy i Jersey og French terry. Velour og bomull er litt vanskeligere. Ribb er veldig fint å bruke og mye lettere enn kanting.

Hvor stor skjærematte og linjal er praktisk, uten at det oppleves for svært å ha plass til eller for lite i bruk?

Jeg har en liten brukt til scrapbooking.
 
Hvor stor skjærematte og linjal er praktisk, uten at det oppleves for svært å ha plass til eller for lite i bruk?

Jeg har en liten brukt til scrapbooking.
Det kommer mest an på om du skal sy til barn eller voksen.

https://www.stoffogstil.no/sytilbehoer/patchwork-verktoey/skjaereplate-60x45cm

Denne er helt grei nok til barneklær. Til større klær så blir den litt liten.

Linjal 15*60 går også fint.

Jeg har 2 skjærematter

Det er en fordel at mattene står beint så de ikke bøyer seg.
 
Greit å vite, om hun blir bitt av basillen. Eller jeg mot formodning begynner.
Glemte å notere mønsterark. Må jo tegne av mønsteret til mønsterark
 
Glemte å notere mønsterark. Må jo tegne av mønsteret til mønsterark
Helt sant. Aner meg at vi har brukt matpapir til sånt på helt low key hobbybasis /på skolen?
 
Prosjektet fortsetter, i vinterferien syr jentne genser. Og muligens bukse, det er kjøpt stoff til det også, men det tar tid at to jenter skal sy genser, med biser som dekor (raglangenser, så bise i raglansømmen i samme farge som vrangbordene, mamma har laget bisebånd da til dem av det stoffet)

Men ting tar tid, og jentene er ute og går tur sammen med morfar hver dag også, så buksene blir kanskje til høsten, men det går bra

Maskina mi gikk i stå i går, det viste seg å være så mye støv under spolehuset til undertråden at ingenting gikk som det skulle, men jeg hadde veldig dårlig tid så pappa skulle skru den sammen igjen, men det gikk ikke, så det gjorde jeg i morges og da var trådspenningen gal så når jeg fikk den til å sy så sydde den bare med undertråden, men jeg fikk da det i orden så nå skal den øyensynlig fungere.

Olje kom mamma på underveis, burde den hatt olje? Og jada, brukanvisninga sier olje minst en gang i året eller om den har stått lenge uten bruk. Denne er ikke brukt mer enn et par ganger i påret, og knapt nok det, og har vel aldri fått olje påde snart 13 årene jeg har hatt den. å det ksal den få, men mamma sin symaskinolje var borte, så pappa skaj kjøpe ny, To da, sa hun, en til deg også. Før hun la til, nei, den blir jo bare brukt her, så det holder at jeg får

Og da gikk det en liten F i meg, vi skal søren meg kler noe hjemme også, jeg og jentungen.

Jeg skal låne sånn bok på bilbioteket med mønster i (derav at jeg åpnet denne tråden for jeg mener å ha lest tips om hvilke bøker som var bra, men det var nok en annen tråd) også sa lvi kjøpe noe fint, lett jersy enten på nett eller butikken på senteret her, også skal hun sy tskjorte før sommeren og vise mormor, helt uten at vi har fortlt henne t vi gjøre det, vi skal klre det helt selv! Bare fordi! Jeg har jo søren meg symaskin, da vil jeg at hun skal kunne bruke den hjemme. Ja, det hadde vært lurt å gjøre dette i samråd med mamma, så jkunnejeg få tips underveis nr jeg ikke skjønner mønsteret, men dette skal jeg klare!

(det er noe av det samme som går i meg at jeg søren meg skal støvsuge sofaen og ha en stabel vaskekluter på gjestebadet når svigermor kommer. Bare for å vise ar jeg kan! ;) Det går en liten F i meg av og til på det, jeg skal vise dem at jeg kan )
 
Forøvrig, nei. Maskina er ikke i orden, den må til service, og det blir på mandag, da har han tid, symaskin-mannen. Fint. Dumt for fredagens sy-prosjekt, men flott om han får den til å funke igjen. Å sy på stedet hvil blir nemlig ikke bra.

Første punkt når jeg får den igjen er muligens et munnbind eller to, men jeg har knakande lyst å sy klær. Prøve, noe enkelt, jeg og mellomste.
 
Forøvrig, nei. Maskina er ikke i orden, den må til service, og det blir på mandag, da har han tid, symaskin-mannen. Fint. Dumt for fredagens sy-prosjekt, men flott om han får den til å funke igjen. Å sy på stedet hvil blir nemlig ikke bra.

Første punkt når jeg får den igjen er muligens et munnbind eller to, men jeg har knakande lyst å sy klær. Prøve, noe enkelt, jeg og mellomste.

Jeg renska symaskinen min for støv og lo i fjor. Endte med at alt krølla seg for den etter rensen. Den ble stående i to måneder før jeg orket å ta i den igjen. Av en eller annen grunn stilte jeg den inn på nytt, og alt fungerte veldig fint igjen. Den må ha blitt frisk av seg selv :hilarious:

Hvis du vil sy klær til barn og voksne, så anbefaler jeg mønsterne til Ida victoria. Jeg har sydd flere kjoler av typen jersey med sving i til barn og voksne, med de fleste type ermer. Cardigan, bukser og gensere. Mange av mønsterne har tilleggspakker for å endre hals og erme type. Skulle sy høstskjørt, men det venter jeg med til jeg er ferdig å være gravid. Har kjøpt mønstre fysisk, men skal visst være veldig greit å kjøpe de i pdf.
 
Jeg renska symaskinen min for støv og lo i fjor. Endte med at alt krølla seg for den etter rensen. Den ble stående i to måneder før jeg orket å ta i den igjen. Av en eller annen grunn stilte jeg den inn på nytt, og alt fungerte veldig fint igjen. Den må ha blitt frisk av seg selv :hilarious:

Hvis du vil sy klær til barn og voksne, så anbefaler jeg mønsterne til Ida victoria. Jeg har sydd flere kjoler av typen jersey med sving i til barn og voksne, med de fleste type ermer. Cardigan, bukser og gensere. Mange av mønsterne har tilleggspakker for å endre hals og erme type. Skulle sy høstskjørt, men det venter jeg med til jeg er ferdig å være gravid. Har kjøpt mønstre fysisk, men skal visst være veldig greit å kjøpe de i pdf.

Rensket for lo, en nødvendighet for det stoppet opp av den grunn i første omgang. Og så ble det bare krøll etterpå. Jeg har jo ikke brukt den selv så jeg aner ikke. Men den får få seg en overhaling så der vi hva som skjer, for nå går det i alle fall ikke å sy med den.

Jeg har nok ikke tenkt å bli "en som syr", men har lyst å hjelpe 10 åringen og vise at vi to sammen kan klare. Og da må jeg nok sy til 5 åringen. Ambisjonen min er en tskjorte. Ikke mer avansert enn det. Men jeg skal ta en tur på biblioteket og bla i sånne sy bøker og se litt på det.
 
Back
Topp