Når begynne med leggerutiner.

Bringebærpudding

Gift med forumet
Assistert-jentene
Julikulene 2020
Jeg er førstwgangsmamma og lurer på alt! Når begynner dere med å legge barnet alene for kvelden og hva er/blir rutinen deres?

kan legge til at vi har flaskebarn, og han har så langt ligget i babynest imellom oss eller i bedsidecriben. Han kan legges ned våken, og med en sang og en hånd på brystet som koser eller mellom øyenbrynene sovner han etter 10-15 minutter. Syns selv dette er en godt start, men per nå legger han seg jo likt med meg i 22-23 tiden og sover til alt mellom 02-06 for ny flaske. Han er syv uker :) når er det normalt å legge barna tidligere, for så å legge seg senere selv?
 
Her styrte ungene det selv. De ble grinete på kvelden, og fant ikke roen. Så la vi de bare! Jeg har pleid å amme de i søvn, og lagt de i sengen etter rap. Dette har jeg gjort i hele ammeperioden, helt til de var 14mndr:smug:
 
Hei :) Jeg begynte å legge henne «alene» ganske nøyaktig da hun var 2 mnd gammel.
Det varierte litt etter når siste måltid endte med å bli, mellom 19.30 og 21.00. (Kun mme.)
Vi går på badet, vask med klut, tar på pysj, tran, og så siste flaske i stua før jeg går inn og legger henne..
Da legger jeg henne ned, gir smokk, og går ut med en gang ;) Helt mørkt i rommet, med døra på gløtt.. Har fungert veldig fint i snart 1mnd nå :)
(Jeg pleier forresten å lage kveldsflasken litt varmere enn de andre..)
Hun blir døsig av det, og jeg innbiller meg at hun har skjønt at etter den varme flaska er det natta liksom :joyful:
 
Med storesøster fikk vi ikke rutiner før rundt 3-4 mnd. Har ikke noe mål om rutiner enda, da babyer styrer sin egen søvn og det skal de gjøre også. Men han har jo et mønster på når han sover og vi går som regel og legger oss 22:30. Men ikke alltid det blir søvn når jeg ønsker :hilarious:
 
Hei :) Jeg begynte å legge henne «alene» ganske nøyaktig da hun var 2 mnd gammel.
Det varierte litt etter når siste måltid endte med å bli, mellom 19.30 og 21.00. (Kun mme.)
Vi går på badet, vask med klut, tar på pysj, tran, og så siste flaske i stua før jeg går inn og legger henne..
Da legger jeg henne ned, gir smokk, og går ut med en gang ;) Helt mørkt i rommet, med døra på gløtt.. Har fungert veldig fint i snart 1mnd nå :)
(Jeg pleier forresten å lage kveldsflasken litt varmere enn de andre..)
Hun blir døsig av det, og jeg innbiller meg at hun har skjønt at etter den varme flaska er det natta liksom :joyful:
Lurt tips med varmere flaska, det har eg ikkje tenkt på før, men skal testes i kveld :)
 
Bebi e 2,5 veke no, og denna veka har me begynt å legga han mellom 19-20 alt etter når han får får flaska då. Tar kveldsStellet og pj då og legger han på rommet vårt med lyset slokka. Han våkner jo for mat rundt når me ska legga oss, då får han ny flaska og sovna igjen. Men det at han får den roen i 8 tia trur eg kan vera lurt for dei. I ståva er det jo lysare og lyd frå TV ol. Dei seier at det er lurt å skille mellom dag og natt. Me begynte tidlig med leggerutiner for storesøster òg, det har me hatt igjen for seinare. Ho har vore flink å legga seg og sove godt gjennom natta! ein må gjera det så passa ein best, men greit å prøva seg fram litt :)
 
Uih, hiver meg på denne for jeg lurer veldig på hvordan man går igang med å lage rutiner, klokkeslett og hvor gammel mini er når dere begynner.
 
Ettersom jeg husker det med min første så vil man skjønne det på babyen når den begynner å bli klar for rutiner, og å legge seg til fast tidspunkt. Og da er det bare å lage seg en rutine og gå i gang

Min nr 2 er nå 5 uker og har de siste kveldene vært en del urolig på kveldene - så vurderer å begynne å legge ham snart. Foreløpig sovner han på sofaen og bæres sovende i sengen
 
Det kommer av seg selv når de er klare for det! Har hatt to vidt forskjellige barn.... en som var klar for å sove i egen seng da han var 2 år og ei som gjorde det fra dag 1.... mener å huske at begge begynte å ta kvelden til en fast tid da de var ca 6 mnd
 
Mini er 5 uker, og vi har begynt med leggerutiner nå. merker nattesøvnen hans er blitt mye bedre og vi har mindre uro på kveld :) Han legger seg etter «siste måltid» som ofte er engang mellom 20-21. Legger han i egen seng å prøver å la han finne roen selv, noen ganger går det med litt klapping etc å andre ganger må han opp å ha litt kos å legges ned igjen i sengen døsig (noen ganger sovner han).. med storebror tror jeg ikke vi begynte før ved 3-4mnd
 
Da nærmer mini seg 5 uker.
Vi har startet med å loggføre ammetider, besj og søvn. Vi har begynt med leggerutine allerede hvor amming i 9tiden er den siste før «natt». Da er det amming, bleieskift (selv om det kun er tiss), innpakking, vugging/kos i armene, legging i seng, nattavise og klapping på bryst/mage til mini roer seg og sovner inn.

vi er ikke inni rutinen og tenker ikke helt på klokkeslett enda, «rundt 9 en gang» er bra. Det er rutinen vi prøver å følge, ikke klokkeslettet (enda). Vi har nylig startet, så vi får se hvor godt vi klarer å holde det, men det er tanken ihvertfall. Hovedmål først av alt er å hjelpe mini finne søvnen og ro i sengen uten vugging/sang/prat osv slik at vi etter en stund kan legge han ned uten mye kav.
 
Jeg er førstwgangsmamma og lurer på alt! Når begynner dere med å legge barnet alene for kvelden og hva er/blir rutinen deres?

kan legge til at vi har flaskebarn, og han har så langt ligget i babynest imellom oss eller i bedsidecriben. Han kan legges ned våken, og med en sang og en hånd på brystet som koser eller mellom øyenbrynene sovner han etter 10-15 minutter. Syns selv dette er en godt start, men per nå legger han seg jo likt med meg i 22-23 tiden og sover til alt mellom 02-06 for ny flaske. Han er syv uker :) når er det normalt å legge barna tidligere, for så å legge seg senere selv?
Med mi første så styrte hun seg selv... Gikk seg til av seg selv når hun var 6mnd...
Med andre mann slet med reflux... Så gikk seg til. Ved 7mnd..
Nå er mi 7 uker.. Styre søvnen sin selv. Tenker at d går seg til.. Men når søsknene er lagt så prøve vi å la d være rolig belysning.. Vi legge oss samtidig alt fra halv ti til 11 tiden.. Og da er d mørkt og stille..
 
Back
Topp