KUB og NIPT

Jeg tror det er kjempeviktig at man tenker gjennom denne problemstillingen på forhånd, og hva man eventuelt ønsker å vite. Hvis man har partner er det nok lurt å diskutere litt i heimen også. Vi er enige om at vi vil vite for å kunne ta et valg avhengig av hva de evt skulle finne. Jeg er ikke sikker på om jeg vil være i stand til å fjerne fosteret om det skulle være noe, tenker det avhenger litt av hva de evt skulle oppdage. Like fullt ønsker jeg muligheten til å ta en vurdering dersom det skulle være funn på nipt testen. De sier jo at noen få får falske positive tester også, så det vil jo være en indikasjon for å evt gå videre med undersøkelser.

Vi tok en prat om det igår og vi blir nok å bestille test. Først skal jeg diskutere det litt med legen under svangerskapskontrollen på mandag. Uansett hva man bestemmer seg for å gjøre, så er det fint å ha god tid til å ta et informert valg i stedet for å være nødt til å eventuelt ta en forhastet beslutning senere..
 
Jeg var hos gyn I dag og fikk svar på henvisning tre timer etterpå fra Riksen, med telefontime mandag 17.8. Da skal jeg være 9+1. Sto at jeg event må til Riksen for blodprøver, men mulig jeg kan ta de lokalt og de sender det inn? Noen som vet hva denne samtalen går ut på? Jeg ba om dette pga historikken vår og at jeg blir 38 år ei uke før termin. Håper i utgangspunktet de skal tilby oss NIPT, men er det bare å glemme som første alternativ ved Riksen? Tenker det er mye styr da, først blodprøve, ul og så event NIPT om det er høy risiko. Da kunne de vel like gjerne tatt NIPT med en gang.. Er kanskje pga prisen.
Er det noen som vet hvorfor NIPT er så dyrt å ta privat?
Når vil vi bli tilbudt ul i forbindelse med duotest?
 
Jeg var hos gyn I dag og fikk svar på henvisning tre timer etterpå fra Riksen, med telefontime mandag 17.8. Da skal jeg være 9+1. Sto at jeg event må til Riksen for blodprøver, men mulig jeg kan ta de lokalt og de sender det inn? Noen som vet hva denne samtalen går ut på? Jeg ba om dette pga historikken vår og at jeg blir 38 år ei uke før termin. Håper i utgangspunktet de skal tilby oss NIPT, men er det bare å glemme som første alternativ ved Riksen? Tenker det er mye styr da, først blodprøve, ul og så event NIPT om det er høy risiko. Da kunne de vel like gjerne tatt NIPT med en gang.. Er kanskje pga prisen.
Er det noen som vet hvorfor NIPT er så dyrt å ta privat?
Når vil vi bli tilbudt ul i forbindelse med duotest?
Det er nok en relativt dyr analyse å gjøre, samt at det per nå bare gjøres i utlandet så vidt jeg vet. Altså norske sykehus sender til utlandet.

Vet ikke hvordan det blir i fremtiden, men vil tro det blir mer vanlig å kunne ta NIPT med en gang i stedet for KUB når det blir rutine i Norge.
 
Jeg var hos gyn I dag og fikk svar på henvisning tre timer etterpå fra Riksen, med telefontime mandag 17.8. Da skal jeg være 9+1. Sto at jeg event må til Riksen for blodprøver, men mulig jeg kan ta de lokalt og de sender det inn? Noen som vet hva denne samtalen går ut på? Jeg ba om dette pga historikken vår og at jeg blir 38 år ei uke før termin. Håper i utgangspunktet de skal tilby oss NIPT, men er det bare å glemme som første alternativ ved Riksen? Tenker det er mye styr da, først blodprøve, ul og så event NIPT om det er høy risiko. Da kunne de vel like gjerne tatt NIPT med en gang.. Er kanskje pga prisen.
Er det noen som vet hvorfor NIPT er så dyrt å ta privat?
Når vil vi bli tilbudt ul i forbindelse med duotest?

Hei, jeg hadde en slik samtale for ikke lenge siden. Det var en lege som ringte meg for å forklare meg hva fosterdiagnostistikk gikk ut på. Han sa jeg kunne velge mellom fostervannsprøve og kub test. -jeg valgte det siste da fostervannsprøve har en liten abort risiko! Han spurte om jeg var innforstått med hva en slik test evt.kunne innebære osv. Var egentlig en del info som jeg allerede visste. Etter at vi la på tok det ikke lang tid før jeg fikk innkallelse til tidlig ultralyd.
 
Hei, jeg hadde en slik samtale for ikke lenge siden. Det var en lege som ringte meg for å forklare meg hva fosterdiagnostistikk gikk ut på. Han sa jeg kunne velge mellom fostervannsprøve og kub test. -jeg valgte det siste da fostervannsprøve har en liten abort risiko! Han spurte om jeg var innforstått med hva en slik test evt.kunne innebære osv. Var egentlig en del info som jeg allerede visste. Etter at vi la på tok det ikke lang tid før jeg fikk innkallelse til tidlig ultralyd.

Forsto det slik at man må gjennom kub først. Han sa til og med dersom utsiktene ikke er strålende kan man evt gå videre med morkakeprøve, eller nipt. -men at nipt er noe man må gjøre for egen maskin og lommebok i utlandet, og at man da blir fristilt fra sykehuset. I etterkant har jeg lest her at man kan få innvilget nipt i Norge dersom det berømte tallet på kub testen er veldig «dårlig».
 
Forsto det slik at man må gjennom kub først. Han sa til og med dersom utsiktene ikke er strålende kan man evt gå videre med morkakeprøve, eller nipt. -men at nipt er noe man må gjøre for egen maskin og lommebok i utlandet, og at man da blir fristilt fra sykehuset. I etterkant har jeg lest her at man kan få innvilget nipt i Norge dersom det berømte tallet på kub testen er veldig «dårlig».
Takk for svar. Jeg skjønner ikke helt hvorfor de er så gjerrige med NIPT, særlig nå når det er vedtatt lovendring. Hvilken uke hadde du TUL?
 
Forsto det slik at man må gjennom kub først. Han sa til og med dersom utsiktene ikke er strålende kan man evt gå videre med morkakeprøve, eller nipt. -men at nipt er noe man må gjøre for egen maskin og lommebok i utlandet, og at man da blir fristilt fra sykehuset. I etterkant har jeg lest her at man kan få innvilget nipt i Norge dersom det berømte tallet på kub testen er veldig «dårlig».
Sniker fra februargruppa. Jeg mener helt bestemt at de fortalte meg at dersom kub viser forhøyet sjanse for avvik kan du få ta NIPT. (Det var en på min gruppe som fikk denne muligheten også) Hvis den viser forhøyet sjanse også må man ta fostervannsprøve hvis man velger å avslutte graviditeten. (Fordi det er etter uke 12) tror NIPT tester fra norske sykehus sendes til Sverige for analyse og koster en god del penger. Det er forhåpentligvis lokal analyse som må på plass før det tilbys bredt i Norge? Jeg skal inn til ul på mandag å få svar på duotesten. Gruer meg masse, da mann ikke får være med her heller.
 
Takk for svar. Jeg skjønner ikke helt hvorfor de er så gjerrige med NIPT, særlig nå når det er vedtatt lovendring. Hvilken uke hadde du TUL?

Ja jeg vet! Det er jo heldigvis vedtatt at det skal bli tilgjengelig her til lands, men er vel ikke «oppe og går» før ut på nyåret! Jeg har tatt blodprøven, men har ikke ultralyd før 12+4, altså om 2 uker.... leeenge å vente!
 
Sniker fra februargruppa. Jeg mener helt bestemt at de fortalte meg at dersom kub viser forhøyet sjanse for avvik kan du få ta NIPT. (Det var en på min gruppe som fikk denne muligheten også) Hvis den viser forhøyet sjanse også må man ta fostervannsprøve hvis man velger å avslutte graviditeten. (Fordi det er etter uke 12) tror NIPT tester fra norske sykehus sendes til Sverige for analyse og koster en god del penger. Det er forhåpentligvis lokal analyse som må på plass før det tilbys bredt i Norge? Jeg skal inn til ul på mandag å få svar på duotesten. Gruer meg masse, da mann ikke får være med her heller.

slik jeg skjønte det må fostervannsprøve tas i uke 11, og morkakeprøve i uke 15. (Ca.) -håper NIPT er et alternativ dersom det ikke er altfor oppløftende, nei! jeg gruer meg også mye.... masse lykke til, til deg. Keep us posted, om du orker :)
 
slik jeg skjønte det må fostervannsprøve tas i uke 11, og morkakeprøve i uke 15. (Ca.) -håper NIPT er et alternativ dersom det ikke er altfor oppløftende, nei! jeg gruer meg også mye.... masse lykke til, til deg. Keep us posted, om du orker :)
Ja det er nok hvis man velger det alternativet istedenfor blodprøver? Jeg tror bare at dersom man velger å avslutte graviditeten så må helt faktiske bevis foreligge for en nemd (dvs fostervannsprøve, mulig jeg blander med morkakeprøve som du skriver altså) og det er vel den eneste prøven som er helt sikker. Jeg har tatt den en gang før og det gikk fint. Sjansene er jo ørsmå. :happy:
 
Ja det er nok hvis man velger det alternativet istedenfor blodprøver? Jeg tror bare at dersom man velger å avslutte graviditeten så må helt faktiske bevis foreligge for en nemd (dvs fostervannsprøve, mulig jeg blander med morkakeprøve som du skriver altså) og det er vel den eneste prøven som er helt sikker. Jeg har tatt den en gang før og det gikk fint. Sjansene er jo ørsmå. :happy:

Jeg er ingen ekspert, men ja -skjønte det slik at det er mye sikrere med fostervannsprøve/morkakeprøve -tror den berømte abortrisikoen er noe sånn som 0,5-% -så det er ikke så mye nei.
-og ja, «bevis» ift. nemda hørtes jo logisk ut.
 
Leste at morkakeprøve (muligens fostervannsprøve også) kan vise andre avvik også enn trisomi. Så er vel de som blir anbefalt det, da NIPT er sikreste for trisomi 21.
 
Fostervannsprøve kan tas hele svangerskapet, men er tidligst fra rundt uke 15 :) det samme med morkakeprøve, kan tas hele svangerskapet fra uke 10.

Fostervann og morkakeprøve gir en fullstendig oversikt over trisomier, i motsetning til NIPT som brukes for å påvise trisomi 13, 18 og 21. Mest presis for 21. Prøver av morkake/fostervann regnes for å være veldig presise.

Prøve av fostervann og morkake gir en liten risiko for svangerskapsavbrudd den første uka etterpå. NIPT gir ingen risiko for dette

De som er over 38 og skal til fosterdiagnostikk vil få tilbud om utvidet fosterdiagnostikk (altså NIPT/fostervann/morkakeprøve) dersom ultralyden viser høy sannsynlighet for at babyen kan være syk.
Er jo andre grunner til fosterdiagnostikk, jeg skal også til det i slutten av første trimester, men får nok ikke utvidet tilbud ved mindre det skulle se ut til å være noe galt.

Står veldig mye om det her :)

https://helsenorge.no/undersokelse-og-behandling/fosterdiagnostikk
 
Jeg var hos gyn I dag og fikk svar på henvisning tre timer etterpå fra Riksen, med telefontime mandag 17.8. Da skal jeg være 9+1. Sto at jeg event må til Riksen for blodprøver, men mulig jeg kan ta de lokalt og de sender det inn? Noen som vet hva denne samtalen går ut på? Jeg ba om dette pga historikken vår og at jeg blir 38 år ei uke før termin. Håper i utgangspunktet de skal tilby oss NIPT, men er det bare å glemme som første alternativ ved Riksen? Tenker det er mye styr da, først blodprøve, ul og så event NIPT om det er høy risiko. Da kunne de vel like gjerne tatt NIPT med en gang.. Er kanskje pga prisen.
Er det noen som vet hvorfor NIPT er så dyrt å ta privat?
Når vil vi bli tilbudt ul i forbindelse med duotest?

UL pleier å være ca mellom uke 12 og 14 en gang :)
 
UL pleier å være ca mellom uke 12 og 14 en gang :)
Takk. Regner med å få timen etter tlf samtale med jm om halvannen uke. Forstår jeg bør ta blodprøven innen 10+0?
 
Takk. Regner med å få timen etter tlf samtale med jm om halvannen uke. Forstår jeg bør ta blodprøven innen 10+0?

Dette med blodprøven vet jeg ikke sikkert, men mener den tas ca i uke 9 ja. Du får sjekke det opp med de som skal ta prøven :)
 
Takk. Regner med å få timen etter tlf samtale med jm om halvannen uke. Forstår jeg bør ta blodprøven innen 10+0?
Håper ikke det, for jeg er 10+0 på søndag :yuck:
Skulle få innkalling til blodprøve, aner ikke når.
 
Jeg var hos gyn I dag og fikk svar på henvisning tre timer etterpå fra Riksen, med telefontime mandag 17.8. Da skal jeg være 9+1. Sto at jeg event må til Riksen for blodprøver, men mulig jeg kan ta de lokalt og de sender det inn? Noen som vet hva denne samtalen går ut på? Jeg ba om dette pga historikken vår og at jeg blir 38 år ei uke før termin. Håper i utgangspunktet de skal tilby oss NIPT, men er det bare å glemme som første alternativ ved Riksen? Tenker det er mye styr da, først blodprøve, ul og så event NIPT om det er høy risiko. Da kunne de vel like gjerne tatt NIPT med en gang.. Er kanskje pga prisen.
Er det noen som vet hvorfor NIPT er så dyrt å ta privat?
Når vil vi bli tilbudt ul i forbindelse med duotest?

Fekk du innkalling så kjapt etter at henvisningen blei sendt? Kva kan dei gjere på telefontime?

Eg fekk beskjed om at dei kunne ta blodprøven på legesenteret, men at den måtte rekvirerast av ein av desse sjukehusa som hadde ansvaret for den prøven.
 
Fekk du innkalling så kjapt etter at henvisningen blei sendt? Kva kan dei gjere på telefontime?

Eg fekk beskjed om at dei kunne ta blodprøven på legesenteret, men at den måtte rekvirerast av ein av desse sjukehusa som hadde ansvaret for den prøven.
Ja, den kom i Helsenorge 3 timer etter. Som noen andre skreiv, vil de vel informere oss om hva fosterdiagnostikk er osv. Så må jeg ta blodprøven og får time til ul.
 
Back
Topp