Dere som ikke ammer, men pumper

Bringebærpudding

Gift med forumet
Assistert-jentene
Julikulene 2020
Når sluttet dere å pumpe?

baby er 1 mnd. Ammingen gikk ikke (får ikke tak, men det er ikke spm nå). Får jo mme, og 1-2/4 av måltidene får han mm. Men ettersom han krever mer og jeg er alene med han rekker jeg jo ikke pumpe nok, fordi han trenger meg fysisk. Hvor lenge holdt dere på med pumpingen?
 
Hvordan går det om du prøver å pumpe mens baby er med deg? Jeg måtte bare pumpe mens baby var våken og med meg (ammer, men har overproduksjon og melkespreng som tidvis bare må pumpes). Jeg var redd for at baby skulle mistrives om han ikke ble holdt/underholdt mens jeg pumpet, og man får jo ikke så lett «pauset» i pumpinga. Men jeg tok en sjangs og må man så må man (jeg hadde så vondt). Det var litt klaging fra baby, men slettes ikke så mye som forventet. Jeg la han i babynest ved siden av meg i sofaen. Lyden fra pumpa syntes han var spennende og beroligende. Dessuten slipper melka så mye lettere når baby er rett ved og sutrer litt. Pumpet i ti minutter, og så kunne baby få kos igjen.

Det er verdt å prøve. Etterhvert som baby blir litt større, blir andre ting også mer interessant og det er lettere å kunne legge baby fra seg uten at han blir misfornøyd med det. Og eller så tåler de å være litt misfornøyde i noen minutter! Du sitter jo rett ved og kan kose på, bare ikke løfte opp. Blir det ille, så kan du avbryte pumpingen og prøve igjen senere. Ellers fant jeg ut at babyen min digger å ligge naken på baderomsgulvet (bruker å få lufte stumpen der mellom bleieskift). Om du har noen slike plasser hvor baby digger å ligge, så pump der. Sitte på do og pumpe fungerer nok helt utmerket.

Etter å ha fått dreisen på pumpinga, så kunne jeg også sitte med baby på det ene brystet og pumpe det andre samtidig. Utrolig hva man får til etterhvert.

Lykke til! Jeg brukte lang tid på å få til dette med pumping, så ikke gi opp selv om det føles vanskelig akkurat nå. Det «løsnet» ikke for meg før etter et par måneder. Jeg skjønte for eksempel ikke at jeg måtte sitte og se på baby for å få melka til å slippe, brukte unødvendig mye tid på å pumpe uten at noe kom ut...
 
Pumpet i 8 uker med Nr1. Målet var å amme, men det gikk ikke uansett. Så måtte slutte etter 8 uke pga han krevde mer enn jeg fikk ut, og døgnet hadde ikke nok timer.

Nr2 delammet i 7 uker, da var det tomt. Fikk aldri ut mer enn 20 ml til sammen, så var ikke vits å pumpe.

Med tvillingene gav jeg opp etter en amming da de samme problemene var der med én gang. Pumpet ikke.

Opp til deg å finne ut hva som funker for deg og mini. Har du klistermerkebaby er det ikke så lett.
 
Bare du vet hva som er rett for deg. At du enda gir morsmelk er kjempeverdifullt for barnet, og hvert måltid gir baby noe ekstra.

Jeg pumpet til en tvilling i 14mnd. Synes ikke pumpingen var så styrete, men fikk fort taket på det. Så jeg pumpet et bryst mens tvillingen diet, eller jeg pumpet og gav flaske, eller hadde en unge på andre skulderen, eller dobbeltpumpet mens de lå på matten på gulvet osv. Men det er klart, det ble mye enklere etterhvert enn i starten når de ikke var like lette å håndtere.
 
Hadde dobbel elektrisk pumpe og pumpebh så jeg fikk hendene fri til kos. Med nr 1 pumpet jeg i 4 mnd. Da begynte han å spise fastføde + at jeg hadde så lite melk at han fikk mest mme. Sett i ettertid skulle jeg stoppet å pumpe før. Hadde så lite melk og var helt utslitt av pumpingen. Med nr 2. Pumpet jeg 1 mnd. Ikke lett å pumpe med to små barn (15 mnd mellom). Med nr 3 ble mm på sykehuset deretter flaske med mme. Med 3 små vurderte jeg at kos og oppmerksomhet var viktigere enn pumping av minimale mengder mm
 
6 uker. Skulle ha gitt meg før :dead:
 
Det er jo også den naturebond pumpa. Jeg har ikke prøvd den selv, men det ser veldig greit ut. Den festes med vakuum så du trenger ikke holde den. Du kan bruke den når du ammer, på den puppen som ikke babyen har. Både vakuum og utdrivningsrefleksen som får ut melken da. Så er jo gjerne utdrivningen litt sterkere når du allerede ammer et bryst, enn hvis du bare pumper. Så tar det sånn sett ikke noe ekstra tid. Får kanskje ikke nok med å kun bruke den, men kanskje det kan hjelpe litt på mengden. også er den ikke så veldig dyr heller. (Avhenger jo selvfølgelig av budsjettet man har men det er 2-300 kr troe jeg. )
 
Back
Topp