Når byttet dere til beltestol?

Arca

Flørter med forumet
Frøkna mi blir 4år nå i sommer, og det er på tide med ny bilstol. Jeg er så usikker på om jeg skal gå over til beltestol nå, eller om jeg burde kjøpe en bakovervendt stol som varer til hun er rundt 6år. Er det tullete å bruke flere tusen kroner på en stol som varer i maks to år til, for så å kjøpe enda en ny? Når byttet dere til beltestol?
 
Vi byttet til beltestol den sommeren de skulle begynne på skolen. De satt bakover til det.
 
Min eldste blir 4,men skal sitte til vertfall skolestart bakovervendt. Har beltemonterte seter
 
Nei jeg synes ikke det er tullete å kjøpe en bakovervendt bilstol som er mye sikrere for barnet så lenge det ikke har vokst ut av den. Synes vel egentlig det er tullete å ikke gjøre det når det i værste fall kan utgjøre forskjell på liv og død eller alvorlig skade på barnet i en ulykke.

Du kan selge bilstolen på Finn når barnet har vokst ut av den og sånn sett få igjen litt av verdien.
 
Jeg har jenter som blir fire i august og har akkurat kjøpt nye bakovervendte seter. De varer minst to år, lillebror kan arve det ene og det andre kan selges. Ene er kjøpt pent brukt på Finn og det andre på salg, så det må ikke bli så dyrt.
 
Hvilke bakovervendte bilstoler har dere kjøpt til barn over 4 år? Vi har kjøpt axkid minikid tilvår gutt på 3 år. Han er 101 cm. Sliter med at det knapt blir plass til å sitte i passasjersetet foran, til tross for at vi har stasjonsvogn:wideyed:
 
Klippan Century er en av de stolene som varer lengst. Vi skal kjøpe den når den vi har nå er utvokst, og regner med å ha ungen bakovervendt til langt etter skolestart. Så lenge stolen passer, er det uaktuelt å snu.
 
Hvilke bakovervendte bilstoler har dere kjøpt til barn over 4 år? Vi har kjøpt axkid minikid tilvår gutt på 3 år. Han er 101 cm. Sliter med at det knapt blir plass til å sitte i passasjersetet foran, til tross for at vi har stasjonsvogn:wideyed:

Jeg har axkid minikid 1.0 og maxway plus. Største min er 104cm, 16kg. Har goood plass, og maxwayen er enda ikke montert med maks beinplass. Det blir ikke nødvendigvis bedre plass med beltestol heller. Det står en del im type sete fremovervendt her:

https://bilstoler.blogg.no/1525196680_fremovervendt_bilstol_bilens_belte_eller_bilstolens_internsele.html
 
For at en fireåring skal sitte trygt i beltestol må hen ha knærne ved kanten på sitteputa, sitte med rygg og hode inntil setet, og ikke sovne ved kjøring. Svært få fireåringer greier det.
 
Vi har vår 102 cm lange 4 åring i maxway og der sitter hun til hun snus tidligst neste sommer, når hun altså blir skolejente, men da er hun bare 5,5 så vi får se.
 
For at en fireåring skal sitte trygt i beltestol må hen ha knærne ved kanten på sitteputa, sitte med rygg og hode inntil setet, og ikke sovne ved kjøring. Svært få fireåringer greier det.

Er det farlig å sove også når hodet hviler til siden, inntil stolryggen? Altså at det ikke faller fremover.
 
Er det farlig å sove også når hodet hviler til siden, inntil stolryggen? Altså at det ikke faller fremover.

Nei, så lenge barnet ikke synker sammen, og hodet faller til siden og ikke fremover bør det gå bra.
 
Hvilke bakovervendte bilstoler har dere kjøpt til barn over 4 år? Vi har kjøpt axkid minikid tilvår gutt på 3 år. Han er 101 cm. Sliter med at det knapt blir plass til å sitte i passasjersetet foran, til tross for at vi har stasjonsvogn:wideyed:
Ikke sant... vi har lånt et Max way plus sete i dag for å teste, men frøkna på 106cm og 19kg har absolutt ikke god benplass, og det blir trangt i setet foran, enda vi har en stor Ford Tourneo. Jeg skjønner ikke helt åssen folk får det til å bli god plass:think005

Skjønner heller ikke hvordan en Max way skal holde helt til 6år, for vi måtte ha selene på øverste hakk enda ho bare er 106cm.
 
Ikke sant... vi har lånt et Max way plus sete i dag for å teste, men frøkna på 106cm og 19kg har absolutt ikke god benplass, og det blir trangt i setet foran, enda vi har en stor Ford Tourneo. Jeg skjønner ikke helt åssen folk får det til å bli god plass:think005

Skjønner heller ikke hvordan en Max way skal holde helt til 6år, for vi måtte ha selene på øverste hakk enda ho bare er 106cm.
Nei, et under for meg også!:wideyed: Føler vi må velge mellom lite benplass for barnet eller umulig for pappa'n å sitte i passasjersetet foran. Når vi kjører på lange bilturer, som vi gjør flere ganger i året pga besteforeldre som bor langt unna, er vi avhengig av å kunne bytte på hvem som kjører:woot:
 
Altså, det er jo ikke som om snuppa har beina ned mellom setet og bilsetet, men hun har ingen problemer med å sitte der. Vi har det i midten da så derved kan det på en måte komme litt frem mellom fremsetene og på den måten få bedre plass.

Mi er ikke mer enn 102 men jeg har ingen problemer med å se for meg at hun skal sitte der til neste sommer eller enda lenger, søsken har også sittet sånn til den alderen.

Jeg har ikke unger som er lange for alderen, det har jeg ikke. I tillegg er de to eldste lett for alderen så de har ikke vært tunge for alderen så de har ikke vært tunge nok for beltestol 4 år gammel. Det er minstemor, 4,5 år og 16,5 kilo, men jeg er slett ikke sikker på om beina er lange nok, og har uansett tenkt at hun sitter i maxway til neste sommer. Vi får ta en vurdering på lengde og vekt på ungene da. De to eldste er begge i beltestol enda, men eldste er 144 cm lang og fyller 12 snart, så neste sommer skal han over på U skolen og jeg antar han har vokst ut av beltestolen. Han kan jo lovlig sitte uten nå, om det ikke er stol til ham i bilen. Men å styre med at han må sitte i søsterens stol om hun ikke er med, men uten om hun ikke er med, er bare styr. Så derfor sitter han i den enda. Og protesterer ikke på det.
 
Nei, et under for meg også!:wideyed: Føler vi må velge mellom lite benplass for barnet eller umulig for pappa'n å sitte i passasjersetet foran. Når vi kjører på lange bilturer, som vi gjør flere ganger i året pga besteforeldre som bor langt unna, er vi avhengig av å kunne bytte på hvem som kjører:woot:

Husk at bakovervendt ofte krever mindre plass enn beltestol. I beltestol skal det være MINST 55cm frem til ryggen på passasjersetet foran om det skal være trygt - i tillegg til at barnet også må sitte riktig i beltestolen.
 
Kidfix setet vi hadde kunne legges ned litt i ryggen, da slapp vi dinglende hode ved soving
 
Ikke sant... vi har lånt et Max way plus sete i dag for å teste, men frøkna på 106cm og 19kg har absolutt ikke god benplass, og det blir trangt i setet foran, enda vi har en stor Ford Tourneo. Jeg skjønner ikke helt åssen folk får det til å bli god plass:think005

Skjønner heller ikke hvordan en Max way skal holde helt til 6år, for vi måtte ha selene på øverste hakk enda ho bare er 106cm.
Det samme har jeg undret meg over!
 
Ikke sant... vi har lånt et Max way plus sete i dag for å teste, men frøkna på 106cm og 19kg har absolutt ikke god benplass, og det blir trangt i setet foran, enda vi har en stor Ford Tourneo. Jeg skjønner ikke helt åssen folk får det til å bli god plass:think005

Skjønner heller ikke hvordan en Max way skal holde helt til 6år, for vi måtte ha selene på øverste hakk enda ho bare er 106cm.
Tipper dere må sjekke helling både på barnesetet og eget sete. Vi har han som bruker str 116 i klær i max way, han sitter veldig komfortabelt.
 
Back
Topp