Svangerskapstimen hos fastlege, avbestilling

Bkno1518510

Første møte med forumet
Hei, jeg lurer på om timen som jeg bestiller hos fastlegen min (er gravid i uke 40) må jeg betale for? Rakk ikke å avbestille 24 timer i forveien, og da kom det faktura for sen avbestilling. Virker litt rart, for er det slik at hadde jeg født denne dagen, så ville jeg betale for denne timen allikevel? På forhånd takk for svar.
 
Du må betale hvis du ikke har avbestilt timen innen fristen på 24 timer selv om du er gravid. Hadde du født denne dagen og ringt legekontoret og fortalt at grunnen til at du ikke kom var fødsel så hadde de godtatt det og ikke gitt deg gebyr.
 
Jeg har aldri måttet betale hos lege eller jm for slike kontroller som jeg bare ringte og sa "jeg kommer ikke", sånn like før. Det har vært antatt allerede da timen ble satt opp at jeg muligens ikke kom, om ungen kom først. Men jeg har sagt fra da, sånn tidvis ganske tett opp i timen, det ble som antatt, jeg kommer ikke. En av dem da jeg vel fra etter at timen var over. For jeg ble brått opptatt med å føde den natta og hadde time kl 8 om morgenen. Mine unger kommer fort, så ungen var født innen den timen, men det ante ikke jeg noe om før lenge etter at de stengte legekontoret dagen før. Det var vel overtidskontrollen med eldste det. Man forventet jo knapt at jeg skulle komme heller.
 
Jeg har aldri måttet betale hos lege eller jm for slike kontroller som jeg bare ringte og sa "jeg kommer ikke", sånn like før. Det har vært antatt allerede da timen ble satt opp at jeg muligens ikke kom, om ungen kom først. Men jeg har sagt fra da, sånn tidvis ganske tett opp i timen, det ble som antatt, jeg kommer ikke. En av dem da jeg vel fra etter at timen var over. For jeg ble brått opptatt med å føde den natta og hadde time kl 8 om morgenen. Mine unger kommer fort, så ungen var født innen den timen, men det ante ikke jeg noe om før lenge etter at de stengte legekontoret dagen før. Det var vel overtidskontrollen med eldste det. Man forventet jo knapt at jeg skulle komme heller.

da har du vært heldig for hvis de hadde fulgt regelverket så skal man betale hvis man ikke møtet og ikke gir beskjed innen 24 timer før. Regelen kom som en konsekvens av at mange ikke møtte til avtalte timer og pasienter som trenger helsehjelp måtte vente unødvendig lenge på ledige timer.
Men som jeg skrev over er fødsel noe annet :)
 
da har du vært heldig for hvis de hadde fulgt regelverket så skal man betale hvis man ikke møtet og ikke gir beskjed innen 24 timer før. Regelen kom som en konsekvens av at mange ikke møtte til avtalte timer og pasienter som trenger helsehjelp måtte vente unødvendig lenge på ledige timer.
Men som jeg skrev over er fødsel noe annet :)
Det var jo grunnet fødsel jeg ikke kom da.

Men, hvorfor møtte ikke hi opp på kontroll uke 40 uten å si fra om det ikke var grunnet fødsel? Det er jo derfor de er litt rund i kantene på den tiden for ja, brått kommer babyen, og kanskje husker man ikke i babybobla å avbestille den kontrollen som er neste dag, eller mens man føder
 
Jeg skulle vært på kontroll på mandag, ringte når tlf åpna siden nr3 hadde vært forkjøla. De på tlf ville ikke ha meg inn men sa legen ville ringe som hun gjorde sånn litt rundt det tidspunkt jeg skulle vært inne. Var ikke noe problem, fikk ny time og regner ikke med å måtte betale noe. Skjedde i mai også, hadde ikke fått noe bekreftelse på time ej heller reminder og kunne vise legen det, trodde likevel jeg ville få regning men nei. Hvis du ikke har møtt opp grunnet fødsel akkurat rundt den tiden så burde du ikke få regning.
 
Jeg skulle vært på kontroll på mandag, ringte når tlf åpna siden nr3 hadde vært forkjøla. De på tlf ville ikke ha meg inn men sa legen ville ringe som hun gjorde sånn litt rundt det tidspunkt jeg skulle vært inne. Var ikke noe problem, fikk ny time og regner ikke med å måtte betale noe. Skjedde i mai også, hadde ikke fått noe bekreftelse på time ej heller reminder og kunne vise legen det, trodde likevel jeg ville få regning men nei. Hvis du ikke har møtt opp grunnet fødsel akkurat rundt den tiden så burde du ikke få regning.

Litt spesielle tider nå med corona også ja.
Men de har jo litt sånn telefon-konsultasjoner også.
 
Er nok forskjell om grunnen er at du føder eller om grunnen er at du har glemt det eller lignende :)
 
Eg måtte ikkje betale for timen eg ikkje møtte til fordi eg var i fødsel. Hadde kontroll hjå legen den dagen. Ho ringte meg sidan eg ikkje hadde dukka opp til timen. Då eg ikkje tok telefonen, så antok ho kvifor eg ikkje kom. Har klønete telefontid på legekontoret også, så mannen fekk ikkje til å ringe tilbake heller...
 
Back
Topp