Dere som har eller har hatt gulpebarn

Barnehagelæreren

Glad i forumet
Maiblomstene 2020
Junilykke 2020 ♡
Trenger å høre hvordan det var, hva som er normalt osv.
Lillesøster på snart tre uker er storgulper. Evig glad for alle klærne og gulpeklutene vi har :laughing002
Har null erfaring, da storesøster aldri gulpa. Mens denna gulper ut både 3-4 skift før vi har kommet oss ut døren på morgenen. Gulper også litt i søvne, noe jeg synes er veldig skummelt!!! Har henne i bedside og jeg våkner heldigvis av det. Ingen sprut-gulp som står ut av henne, men allikevel mye gulp.

Hun ammes (men får innimellom mme i samråd med helsestasjonen og ammeveileder). Synes hun gulper mer av morsmelka og amminga enn hvis hun får mme.
Legger godt på seg, og virker ellers tilfreds. Sover godt! Passer på å rape godt etter mating, gjerne underveis også. Hun raper godt.

Noen med tips og triks for gulpebarn? Eller bare noen som kjenner seg igjen?
For akkurat nå føler jeg meg med eneste babyen som gulper ut alt og alle, og trenger nok litt bekreftelse :laughing002

Helsestasjonen nevnte at det kan være overskuddet av melk, og at musklene er slappe, og noen bare gulper mer enn andre, men jeg kjenner jeg setter mer pris på personlige erfaringer akkurat nå. Skal nevnes at jeg har mye formelk, og har lest at det kan gjøre at baby gulper mye. For mye formelk var ammeproblematikken da storesøster var baby også, og jeg har prøvd å pumpe vekk litt av det først, men det gjorde bare at produksjonen gikk opp, ble en ond sirkel - selv med god hjelp fra ammepoliklinikk og ammeveileder.
 
Trenger å høre hvordan det var, hva som er normalt osv.
Lillesøster på snart tre uker er storgulper. Evig glad for alle klærne og gulpeklutene vi har :laughing002
Har null erfaring, da storesøster aldri gulpa. Mens denna gulper ut både 3-4 skift før vi har kommet oss ut døren på morgenen. Gulper også litt i søvne, noe jeg synes er veldig skummelt!!! Har henne i bedside og jeg våkner heldigvis av det. Ingen sprut-gulp som står ut av henne, men allikevel mye gulp.

Hun ammes (men får innimellom mme i samråd med helsestasjonen og ammeveileder). Synes hun gulper mer av morsmelka og amminga enn hvis hun får mme.
Legger godt på seg, og virker ellers tilfreds. Sover godt! Passer på å rape godt etter mating, gjerne underveis også. Hun raper godt.
Noen med tips og triks for gulpebarn? Eller bare noen som kjenner seg igjen? For akkurat nå føler jeg meg med eneste babyen som gulper ut alt og alle, og trenger nok litt bekreftelse :laughing002

Helsestasjonen nevnte at det kan være overskuddet av melk, og at musklene er slappe, og noen bare gulper mer enn andre, men jeg kjenner jeg setter mer pris på personlige erfaringer akkurat nå. Skal nevnes at jeg har mye formelk, og har lest at det kan gjøre at baby gulper mye. For mye formelk var ammeproblematikken da storesøster var baby også, og jeg har prøvd å pumpe vekk litt av det først, men det gjorde bare at produksjonen gikk opp, ble en ond sirkel - selv med god hjelp fra ammepoliklinikk og ammeveileder.
Min gulpet en god del de første månedene. Nå gulper han bare innimellom, feks rett etter et måltid, men ikke hver gang. Det roet seg da han var rundt 4 måneder. Jeg håndmelket den første «spruten» fra brystet om det var veldig fult, og synes det hjalp å amme med han liggende på siden av meg i senga. Det hjelper også å ikke flytte på han rett etter maten, men la han få ligge i ro. Om han er urolig så løfter jeg opp og raper, men er han avslappet så lar jeg han ligge. Jeg legger han også på siden når han skal sove, og ikke på rygg. Om han da må gulpe, så får han det lettere ut, og jeg synes det ble mindre gulp også når han lå på siden. Vipp heller over til rygg etter at baby har sovnet.
Vi prøvde å ha hodeenden på bedside crib hevet over fotenden, men så ingen effekt av det. Kan jo være verdt å prøve da.
 
Min gulpet en god del de første månedene. Nå gulper han bare innimellom, feks rett etter et måltid, men ikke hver gang. Det roet seg da han var rundt 4 måneder. Jeg håndmelket den første «spruten» fra brystet om det var veldig fult, og synes det hjalp å amme med han liggende på siden av meg i senga. Det hjelper også å ikke flytte på han rett etter maten, men la han få ligge i ro. Om han er urolig så løfter jeg opp og raper, men er han avslappet så lar jeg han ligge. Jeg legger han også på siden når han skal sove, og ikke på rygg. Om han da må gulpe, så får han det lettere ut, og jeg synes det ble mindre gulp også når han lå på siden. Vipp heller over til rygg etter at baby har sovnet.
Vi prøvde å ha hodeenden på bedside crib hevet over fotenden, men så ingen effekt av det. Kan jo være verdt å prøve da.

Takk for tips! Liggende amming får vi ikke til, har prøvd mange ganger, vet ikke hvorfor. Skal prøve igjen. Håndmelke det første var godt tips!

Hun ligger best på siden hun her og, heldigvis, så derfor kommer gulpet ut, men hun bikker over til rygg etterhvert ☺️
 
Ellers er mitt tips å kjøpe inn noen prefolds/brettebleier fra en butikk som selger tøybleier. De er tykke og suger raskt opp væske, og er helt fantastiske som gulpekluter. Mannen min måtte bytte tøy flere ganger om dagen fordi han ofte glemte gulpeklut. Jeg gikk rundt med klut over skulderen nærmest konstant, og det berget både mitt tøy og babyens. Min gulpet jo bare enda mer dersom jeg skulle begynne å skifte på han...
 
Og så er kolikkgrepet greit. Da kommer også gulp ut uten å komme på tøyet eller være til plage for baby. Men ja, har vel ikke så mye tips for å bedre situasjonen annet enn hvordan ikke gjøre det værre. Det å slippe å skifte på baby mens han holder på med gulping (det kom jo gjerne flere gulper etter hverandre) er noe som gjorde situasjonen lettere. Å skifte tøy fremprovoserte ofte gulping her i huset.
 
Ellers er mitt tips å kjøpe inn noen prefolds/brettebleier fra en butikk som selger tøybleier. De er tykke og suger raskt opp væske, og er helt fantastiske som gulpekluter. Mannen min måtte bytte tøy flere ganger om dagen fordi han ofte glemte gulpeklut. Jeg gikk rundt med klut over skulderen nærmest konstant, og det berget både mitt tøy og babyens. Min gulpet jo bare enda mer dersom jeg skulle begynne å skifte på han...

Det skal jeg sjekke ut! Tror faktisk mormora mi har masse hjemme hos seg, skal se hva hun har ☺️
Ja, rart det er. Vi skulle på veiing igår på helsestasjonen, du kan tro vi rakk å skifte tre bodyer før vi forlot stellebordet..
 
Her var første en ekstrem gulper, fikk bekreftet reflux når han var 4 uker (39 uker siden han kom 5 uker før) han var også intolerant mot komelk, vi var hos barnelege rundt 8 uker og fikk besked om å kutte ut sitrusfrukt, rotgrønnsaker, koffein, krydder og komelk! fikk melkefri erstatning siden han gulpet opp store deler av måltid hver gang og måtte fodres igjen :p
vasket 1-2 maskiner med klær fra han hver dag, brukte sykt mange gulpekluter, måtte sette opprulla håndklær under madrass, sov helst halv sittende (fikk ellers bra med tid på rygg og mage i våken tilstand ;) )
Det ble ikke bedre før han var tett på året og spiste mer fast føde.
Plaget av reflux til rundt 3 år.
Vi satt i sofa med ammeputen på fanget, han satt i kroken på den ganske oppreist når han fikk flaske, kunne ikke bevege han på en god stund etter mating! min søster tok det ikke så alvorlig så hun fikk smake oppgulpa allergimelk samtidig som den rant nedover hele kroppen hennes :hilarious:
 
Føler med deg, hadde en storgulper selv. Var ikke uvanlig at vi brukte 20 gulpekluter + skiftet klær både jeg og jenta 3-4 ganger om dagen. Soffaen og senga måtte også ha seg nedvask noen ganger. Så maskinen gikk konstant og det ble så mye vasking den første tiden at jeg ble sprø.

vi snakket endel med Helsesykepleier og legen, fikk ikke så mye råd fra de som funket synes jeg, men det ble konkludert at vi skulle avvente å se om hun vokste det av seg, og det gjorde det etterhvert. Når hun ble 5-6 mnd ble gulpingen betydelig mindre, men hun gulpet fremdeles frem til hun var 16 mnd ca. Snakket endel med lege om det. Ble vudert testet for refluks når hun var over 12 mnd å fremdeles gulpet endel, men barnelege på sykehus mente fremdeles at det var umoden lukkemuskel i mellom magsesekk/svelg som gjorde det og ville gi henne litt mer tid, og det stemte nok for nå har vi hatt 4-5 mnd uten noe gulping.

Hu mi gulpet også i søvne, og de første 5-6 mnd klarte ikke hun ligge på ryggen å sove, det virket spm det var ubehagelig for henne og hun gråt mer og gulpet mer da, i samråd med Hs lå jenta mi å sov på sida de første mnd det startet vi med allerede i det vi kom hjem fra sykehus. Vi fulte råd fra lub og tips fra hs for å gjøre dette så trygt som mulig og hadde kladder og gulpekluter under hodet hennes fordi senga ble utgulpet delux i løpet av natta.

det var lite som hjalp mot gulping når hun var liten synes jeg, men vi hadde noen perioder hvor det var skikkelig ille, altså spruten sto ut en meter omtrent:hilarious: og da hjalp det med noen tiltak så dempet det seg noe i alle fall:)

tiltak som vi prøvde og synes hjalp litt.
- jeg hadde noe mye melk og overproduksjon en periode ble svelgt mye luft under amming og gjorde gulping verre, testet med i tervallamming og håndmelking før amming for å lette trykket og synes det hjalp.
-holde henne sittende en god stund etter amming, det funket greit noen ganger, andre ganger ikke.
-rape godt under og etter måltid. Hjalp noen ganger.
-amme liggende, hjalp noen ganger.
- prøvde også bruke slike siklesmekker for å prøve å begrense skift etter gulping og det funket også noen ganger litt, problemer bare at det kom så store mengder med så stor sprut at det ofte ikke beskyttet nok, men hu mi kunne ofte storgulpe kort tid etter måltid og derretter gå å smågulpe hele tiden frem til nytt måltid så det funket litt på små gulpinga.


Kom ikke på mer nå annet enn å ta tiden til hjelp å snakke med helsesykepleier/lege om det.
 
Last edited:
Og så er kolikkgrepet greit. Da kommer også gulp ut uten å komme på tøyet eller være til plage for baby. Men ja, har vel ikke så mye tips for å bedre situasjonen annet enn hvordan ikke gjøre det værre. Det å slippe å skifte på baby mens han holder på med gulping (det kom jo gjerne flere gulper etter hverandre) er noe som gjorde situasjonen lettere. Å skifte tøy fremprovoserte ofte gulping her i huset.
Ja det var samme her, vi måtte gjerne vente en god stund til hun var ferdig med de verste gulpe toktene før vi skiftet på, ellers så ble det skiftet bare bortkastet. Å da gulpet hun gjerne fremdeles endel etter nytt skift, men etter det verste ga seg så kom det gjerne mengder som var små nok til å fanges opp av et siklesmekke eller gulpeklut:)
 
Takk for tips! Liggende amming får vi ikke til, har prøvd mange ganger, vet ikke hvorfor. Skal prøve igjen. Håndmelke det første var godt tips!

Hun ligger best på siden hun her og, heldigvis, så derfor kommer gulpet ut, men hun bikker over til rygg etterhvert ☺️

ville fortsatt å prøve liggende amming, vi fikk det ikke til heller i starten, men når hun ble noen mnd gammel funket det veldig bra:)
 
Trodde nr 2 gulpet mye, men så kom nr 3 og da skjønte jeg hva det vil si å gulpe MYE. Det var prut gulp utover det meste. Det som hjalp litt var langsom mating med pauser også lå hun på bryste mitt i delvis oppreist stilling 30 min etter hvert måltid. Det gikk heldighvis gradvis over og ved 3-4 mnd var det minimalt med gulp.
 
Prøv å la henne ligge en stund etter måltidet, om hun tillater det. Prøv å bruke en teknikk der hun sitter når du skal rape henne, og løft henne sakte opp når du skal gjøre det. For mye bevegelse etter maten, eller generelt, særlig opp og ned, kan forvirre sanseapparatet til de små, og da er det fort gjort å bli kvalm og gulpete. :)
 
Takk for mange fine tips!! Skal prøve alt ☺️ Vi prøver også intervallamming atm, for å se om det reduserer formelk/overproduksjon og derav gulp.
 
Min gulpet masse. La på seg masse og var ellers fornøyd, så det var ikke noen grunn til at han skulle gulpe annet enn at han vel hadde litt dårlig lukkemuskel fra magen i starten. Han fikk også navlebrokk og det har han enda, for det gjør visst ikke så mye (2,5 år nå) men det kom nok fordi han ble diger så fort.

Beste tipset er liten siklesmekke. Hele tiden. Da kan du kanskje redde noen skift ;)
Vi hadde 20 stk og de var alltid til vask, for måtte jo skifte når det var full av gulp likeve, men slapp 15 bodyskift hver dag.
Jeg ammet ene brystet, opp for å rape også neste bryst også holde oppreist 15 min etterpå. Det hjalp litt synes jeg, men det ble gulpet likevel :p han kunne ikke ligge så mye på magen heller, ble fort sur og gulpa, men han satt mye i bæresjal mens han var våken og da får de trent mange av de samme musklene så han var sterk i nakken likevel.

Etter 6 mnd har han nesten aldri gulpa, men han kunne selvfølgelig ikke løftes i lufta og flyyyyyy sånn som andre babyer rundt 4 mnd feks. Det fikk onkelen hans erfare the hard way - mvh en hel herreteskjorte full av gulp :hilarious:

Angående liggende amming: har du prøvd å holde puppen i C-grep? Det måtte jeg gjøre sittende og liggende for at han skulle få riktig tak.
 
Storgulper her og.

Har du fått sjekka om det er stramt tungebånd hos en lege som kan det (er litt variasjon i hvor mye legene vet).

Vi klipte privat og det ble mye bedre. Etterpå har vi gått til behandling hos en osteopat/fysioterapeut som har fokusert mye på stramt tungebånd. Fikk hjelp med musklatur i kjeven og trene opp tungen litt. Hjalp masse det og.

Før dette kunne hen ikke ligge flatt, så vi måtte legge senga på skrå. Nå slipper vi det.

Nå på 3mnd er det bare pitte litt som kommer. Noen dager er værre enn andre, men da er det gjerne urouke eller økedøgn på gang.

Støtter forbruk av siklesmekker. Blir et par mindre skift til dagen.
 
I natt fikk vi til liggende amming! ☺️ Og mor har sovet godt, vi har sikkert ammet og sovet om hverandre liggende ❤️ Det har også vært mindre gulp de siste dagene, ingen sprutgulp i allefall.

Smekker er godt tips, far har allerede tenkt på det og funnet frem alt vi har ☺️
 
Tusen takk for mange fine tips ❤️
 
Har nå sjekket for stramt tungebånd - det er det iallefall ikke ☺️
Hun gulper fortsatt. Noen dager mer enn andre, noen dager ingenting, og hun virker ikke plaget av å gulpe, samt at hun legger godt på seg og sover veldig bra ☺️ Så her er hun nok bare en storgulper. Hun er glupsk når hun spiser, og kan spise mye(!) og raskt, så en kombo av at jeg også lett får overproduksjon (samt mye formelk), så har vi kommet frem til at det kan være grunnen. Intervallamming hjelper litt, men det er ikke lange tiden før vi er tilbake til ofte spreng i bryst og må starte «på nytt». Men det går bra! Tusen takk for tips ☺️ Godt å vite at vi er flere, føler av og til at vi er eneste i verden med storgulper, haha. Madrassen i senga hennes er dekt med håndduker og gulpekluter (som sitter fast altså) slik at vi ikke trenger å rense seng og madrass heletiden hvis hun gulper på natt, og invistert i flere gulpekluter (tykke som kan brukes til mye) og smekker ☺️
 
Hu vår har gått fra å nesten ikke gulpe til å gulpe ut alt. Hun sugde dårlig de første ukene som førte til at hun gikk ned i vekt, så i samråd med barselpol fikk vi beskjed om å tøye magesekken hennes og vekke appetitten ved å øke på med erstatning dagelig. Gulpet ut alt og alle, som en liten søt kanon. Her har vi bare tenkt at de får gå og bruker masse smekker (er ganske lita så en smekke dekker nesten hele henne) på dagen. Skjermer hennes klær ganske bra, ellers er jeg blitt vant til å gå med gulpeflekker ute blant folk :joyful: på natta er har vi største utfordringene pga ut gulpet seng, byttet laken dagelig når hun var på det meste og sovnet som regel med gulpeklut under hode som vi lirket ut da vi slukket lyset, har også snudde madrassen har det blitt for store våte flekker på natten & &
 
Hvis du skal gi flaske, bruk metoden "langsom flaskemating":)

En venninne av meg hadde en skikkelig gulper for noen år siden. Når vi nå ser på bildene fra den tiden, forstår jeg jo godt at melken kom opp igjen... Baby har jo null kontroll når hen ligger horisontalt og flasken blir holdt vertikalt:wacky:

Jeg kunne selvsagt ingenting om dette da, men lærte det da knøttet kom i april i år.
 
Back
Topp