Barnehage utstyr?

Annemor93

Gift med forumet
Desemberlykke 2018
Hei!

Lille begynner i barnehagen om en måneds tid og da tenkte jeg å komme i gang med innkjøp av litt.

Har vært usikker på blandt annet hvor mye skift man skal ha, hvor stor en barnehage sekk trenger å være og om det må kjøpes dobbelt opp av det meste slik at noe blir igjen i barnehagen?
Barnehage vogn har jeg hørt mange har, må den trille godt eller er det kun for å sove i på dagen?

Fra barnehagen :

Screenshot_20200706_122938.jpg

Er det noen erfarne barnehage foreldre eller noen som er like grønn på det som meg foreløpig som har lyst til å skrive en liten liste av hva dere har kjøpt og trengt, gjerne gode merker (ikke merker som i at det er dyrt men at de er "kjent" for å holde litt for eksempel) ?

Alt hva man man ha, burde ha og alt annet som kan være smart å ha?:D
 
Last edited:
Ang sekk: Dette trenger du ikke på en stund mest sannsynlig. De minste pleier ikke ha med sekk på tur. Du kan like gjerne frakte tingene i et handlenett :) Ellers er minste størrelsen (8-10 liter) fint.

Antall inneskift: Vi har 2 sett med bomull og 2 med ull + litt sokker. Det går i tynne gensere og tights som regel.

Annet vi har:
- Parkdress
- Regndress og todelt sett
- (Vinterdress på vinteren)
- Regnstøvler, joggesko, sandaler (sommer)
- Mellomplagg (har 2 sett liggende alltid med ull, en tykk versjon og en litt tynnere)
- Sovedrakt (helt enkel heldress i ull)
- Diverse luer, tykke sokker, votter har vi gjerne 3-4 av hver i ulike tykkelser

Hals bruker vi ikke.

Solkrem, solhatt, tynnere tøy (short, t-skjorte, kjole) til sommeren.

Ellers: bleier, kremer.

Vi bruker babyjogger premier som sovevogn, denne er den vi bruker til vanlig. Men eneste viktige med sovevogn er at den kan soves i ;) Med andre ord er ikke trillekomfor viktig, men at barnet sover godt i den. Du trenger da regntrekk + myggnetting og det du pleier ha i vognen av tepper/vognpose.
 
Og viktigste: MERK KLÆRNE OG ALT ANNET DERE TAR MED (selv sokker) TYDELIG!
 
Her er vår liste over hva vi har/har hatt. Jeg er skikkelig gjerrigknark og så og si alt er kjøpt på salg/utenfor sesong :)

  • Parkdress: vi har hatt en tykkere fra Reflex og en tynn fra Wheat. Byttet litt på hvilken som var i bhg.
  • Regntøy: Kattnakken! Vi hadde et billig sett fra Kuling tidligere og merker stor forskjell på kvaliteten. De har også veldig fine design, ikke bare de typiske rosa/blå liksom.
  • Støvler: vi er kjempefornøyde med Dock Boots som kan brukes hele året. Har vel hatt 2-3 par nå (ett arvet) og aldri opplevd at de lekker. På vinteren bruker vi dem med ullsokker oppi. Disse er ofte på tilbud hos Coop Obs for eksempel :)
  • Vinterdress: har god erfaring med både Reflex og Reima. Sistnevnte er veldig god og varm, helt perfekt når det er mange minusgrader. Nå er jo perfekt tidspunkt for å handle vinterdress på salg! Vi har kjøpt en fra Gullkorn Design til neste vinter, men har ingen erfaring enda. Angrer egentlig litt på at jeg ikke gikk for Reima igjen :rolleyes:
  • Sekk: brukt en som Junior arvet av søskenbarnet sitt.

  • Skiftetøy: 2-3 gensere og bukser i bambus/ull (vinter) eller bomull (sommer). Min har atopisk eksem og må derfor ha bambus eller bomull innerst. Vi bruker nesten utelukkende bare Hust and Claire, har veldig god erfaring med det merket. Vi har også masse arvetøy fra Polarn o'Pyret som har holdt seg utrolig bra og synes de er helt topp til barnehagebruk :)
  • Mellomplagg: vi har hatt 1 hjemmestrikket genser + ribb-buksen til Nøstebarn, i tillegg til et tynnere sett fra Reflex.
  • Ulldress: vi har en ullfleecedress fra Hust and Claire som brukes til soving. Bhg vår foretrekker todelt til lek.
  • 4-5 par bomullsokker (evt strømpebukse) og 3 par strikkede ullsokker.
  • Luer: alltid en uten snorer til soving. Ellers har vi hatt 1-2 forskjellige luer i bomull til vår/tidlig høst og tjukk lue fra Reima til vinter. Ungen min hater balaklava, men vet at mange elsker dem til barnehagebruk!
  • Votter: kan ikke gi noen tips der siden ungen min er kronisk vottehater :hilarious: Men hadde noen tynne fra H&M og skallvotter fra Didriksons hvertfall.
  • Tøfler: kjøpte et par på XXL, men husker ikke hvilket merke. Det viktigste er at de er gode til innebruk :)
  • Vognpose: Reflex Lun til vinterbruk; voksi sky light til vår/sommer. Har alltid et ullteppe liggende under vognen i tillegg.
Ang. Vogn så har vi brukt den vi har hjemme, Baby Jogger City Elite. Den er veldig populær som sovevogn i barnehagen, nærmere halvparten av barna på avdelingen til min hadde samme :wacky: Personalet synes også den er veldig lett å håndtere, i tillegg til at den er veldig god og romslig. Jeg ser de noen ganger tar med vogn på tur til de minste barna, så jeg hadde personlig ikke valgt en vogn med dårlig trillekomfort.

Sånn ellers: smokker, bleier, diverse kremer etter behov. Og husk å merke absolutt alt, det er så kjedelig når ting forsvinner :shy:
 
Til byttetøy har vi stort sett hatt:
1-2 sett med ullundertøy (Evt bomull eller bambus om barnet ikke tåler ull) (body/strømpebukse, trøye/stillongs)
1-2 bodyer med lang arm
1-2 joggebukser
2-3 par sokker
Ved varmere vær 1 shorts og 1 t-skjorte

Vi har brukt melton skinntøfler (som disse: https://www.skoringen.no/melton-bar...-3joDVIHobvy-QY0wyd4u67br92Oxg9UaAqEEEALw_wcB) da disse er myke og sitter fint på foten.

Parkdress til høst/vår og kald sommer. Vi har brukt reflex og HH
Vinterdress- Reima og Neomondo har vi brukt så langt - har sett på passform, pusteevne og vanntetthet
Selv liker jeg best todelt regnsett, er veldig fornøyd med kattnakken
Dockboots som støvler hele året, med ullsåler og ullsokker om vinteren
Joggesko (gjerne med Goretex) til vår sommer og høst, Goretex vintersko til vinteren
Tykkere mellomlag i ull
Mellomlag i fleece
Ullhals fra kattnakken
Ullvotter fra reflex og kattnakken
Regnvotter
Tre forskjellige luer: tynnere ullbalaklava, bomullslue, ulllue (kivat sine luer liker jeg både i ull og bomull, men det viktigste er at de passer til barnet)
Et par hjemmestrikket ullsokker

Solkrem
Solhatt/caps

Smukk, bamse/koseklut om barnet bruker dette
Bleier, våtservietter/tørre engangskluter, salver - noen barnehager har dette inkludert i prisen

Matboks om barnehagen ikke er fullkost barnehage, vi må ha med frokost om mini skal spise frokost i barnehagen

I barnehagen til mini sover de fleste barna inne, men om barna skal sove i vogn: Vogn med full liggestilling og fotstøtte, tykkere pose til vinteren og tynnere til vår/sommer/høst- mini har brukt Easygrow Nature og Easygrow lite hjemme, myggnetting og regntrekk

Pass på at klærne er passelig og greie å bevege seg i - trange, stive bukser har ingen ting i barnehagen (eller på barn) å gjøre. Har det blitt brukt noe fra byttetøyet ta med tilsvarende tilbake neste dag, så slipper barnet å «gå tom» for byttetøy.
Husk å merke alt :)
 
Ser at du har fått mange gode tips. Vi har eget regntøy, støvler, fleese og dresser i barnehagen. Synes det er mest praktisk, men vi har arvet mye så vi har aldri kjøpt dobbelt.

når det gjelder vogn så trenger den ikke være en ny fancy vogn som kan trilles langt med. Det viktigste er at den er stor nok til barnet, full liggestilling, stabil og har seler (evt kjøp seler løst). Emmaljunga og simo er supre sove vogner. Vi betalte hhv 300 og 400 kr for våre på Finn også kjøpte vi seler løst.

Genrelt er klær med god passform, komfort og bevegelighet viktigere enn hvilke merke klærne har
 
Sko:
Joggesko - gjerne et par med goretex til morgener med fuktig gress

Støvler med og uten fôr - til i fjor høst hadde vi Kavat Gismo hvor man kan ta ut hele fôret og erstatte med med ullsåle. Disse var gode og stødige når han ikke var så stor, men kjenner at på våte og kalde vinterdager eller sen høst, er støvler av typen dock boots med en ullsokk oppi enda bedre. De burde prøvegås med, da skaftet er en del mykere.

Vintersko - noen som sitter godt på foten er egentlig det viktigste her

Regntøy uten fôr, gjerne todelt så buksa kan brukes alene - vært fornøyd med brukt regntøy i ulike merker, vokste fort ut av det fra i fjor

Regntøy med fôr - det får man virkelig bruk for om man bor et sted med mye vått og slapsete vintervær. Vi har prøvd Didrickssons todelt med fleecefôr og Kattnakken vinterfôra regndress, synes sistnevnte er det varmeste alternativet, men begge deler er bra.

Skallklær - her kan man ha en heldress/parkdress eller todelt. Vi har hatt todelt, bukse fra wheat og jakke fra stormberg. Synes feks wheat og reflex har gode og bevegelige klær til de minste.

Vindfleecejakke har vi også hatt god bruk for.

Ullundertøy, kan kjøpe etter behov når man ser hvor mye som brukes utover høsten. Vi bruker bare ullstilongs og genser fra det begynner å bli kaldt, så hadde mange skift.

Ulldress - veldig fornøyd med reflex sin ulldress

Tykkere ulltøy - her hadde vi noe tjukk hjemmestrikk

Lue, hals votter:
Sydvest
Regnvotter - flere par
Fingervotter
Evt tynne skallvotter
Tynn balaclava
Tykk balaclava
Tynn bomullslue
Lue med vindstopper hvis det blåser mye
Varme vintervotter, hadde et par fra Hestra med glidelås i siden som fungere best av de vi prøvde

Vinterdress:
Her har vi faktisk hatt 2 sett, fordi vi ikke har tørketrommel og den bruker lang tid på å tørke om den må vaskes. Begge dresser har vært brukte, så det kan fint kjøpes brukt. Se etter noe som har godt bevegelighet, særlig mellom beina da de minste fortsatt krabber en del og faller/reiser seg opp ute. Wheat har vært best av de vi har prøvd.

I fjor høst hadde vi forresten ikke overgangssko, mens nå i vår har vi hatt det. Så det er litt hva man ønsker. Synes høsten går så fort før man plutselig er over på vintersko, og til våren igjen er jo høstens sko gjerne for små :hilarious:

Ellers er det bare å fylle på med litt skifteklær også høre med bhg underveis hva de vil ha mer av, enten det er varmere klær eller flere skift :)

Og navnelapper overalt. De i bhg har jo flere barn å se til samtidig, så jo tydelihere klærne er merker, jo bedre. Feks har vi en lapp både inni og utenpå alle votter, så de skal slippe å vrebge for å se inni. Og i yttertøy har vi lapper som du ser raskt når du åpner plagget. Heller en lapp for mye enn for lite :hilarious: også fant jeg ut at navn pluss bare første bokstav i etternavn samt ett mobilnummer egentlig var nok, da ble skriften større og man ser raskere hvem sine klær det er. Kommer litt an på navnet til barnet, men det er få som heter det samme som vår.


Vi fikk beskjed om å ha sekk og de kan gå korte turer (typ noen hundre meter) for å spise matpakke av og til, så det er viktig med en sekk som er god og som har brystspenne. Jeg kjøpte en fra bergans som er litt stor, men som kan vare helt til er ferdig i bhg og han bærer den fint allerede :)

Lykke til ❤️
 
Ser du har fått mange svar allerede, men svarer no allikevel :)

Vogn: Vi kjøpte en sovevogn med full liggestilling (emmaljunga super nitro) osv. til å ha i barnehagen, men dette var en vogn som min lille ikke var vandt med og dermed ikke sov særlig godt i dermed tok vi vår vanlige vogn (emmaljunga super viking) i barnehagen istedet. Det er tross alt i barnehagen de bruker vognen mest. Barnehagen oppbevarer vognene inne, og vi tar den hjem hver helg (noen ganger kun overdel, da vi har et ekstra understell hjemme). I begynnelsen gikk de og litt turer med vognen. Til vognen har vi stormtrekk, lammeskinn, regntrekk, myggnetting og vognpose (easygrow til vår/høst, voksi til vinteren).

Regntøy: Vi sverger til kattnakken. Har hatt både todelt og dress med for liggende i barnehagen, men det er kun dress som har blitt brukt. Mulig dette kommer til å endre seg når hun slutter med bleie, men foreløpig er både barnehagen og vi veldig fornøyd med bruk av dress. Sjeldent man får bruk for kun bukse (ihvertfall her vi bor). Liker også regnvottene til kattnakken. Vi har brukt dockboots hele året, testet et par andre støvler og, men endte tilbake til dockboots.

Vinterklær ute: Vi har til nå hatt reima (feil passform for vår lille, ble altfor stiv og klumpete), isbjørn of sweden (altfor tykk for her vi bor, men var grei å ha til ferie på fjellet), og bergans (liten i størrelsen, men bra passform). Vi kommer nok til å gå for bergans til neste år, og kanskje teste wheat eller hummel. Ellers har vi kjøpt superfit goretex-sko som vi har vært veldig fornøyd med.

Luer: Alle luene vi har er fra kavat (med unntak av noen hjemmesydde til sommeren). De fleste har vindstoppere, og balaclava er supert til vinteren.

Vårklær: Vi er på 5 størrelse med wheat-dresser. De har supert passform for vår lille, og er i tillegg lett å selge igjen etterpå.

Ellers har vi liggende:

-vannflaske fra camelback (brukte avent helt i starten)
-tøfler fra melton (det dropper vi nå siden de så og si aldri har på tøfler i bhg)
-2-3 sett med skifteklær ull/bomull etter sesong (body, strømpebukse, joggebukse, sokker)
-1 tykk ulldress
-1 tynnere ulldress
-1 ullgenser
-sommeklær (shorts, t-skjorte, solkrem, solbriller, solhatt, sandaler)
-Smokker med navn, kosebamse

Sekk har vi ikke hatt bruk for enda. Har fått fjellreven i gave, men den er ikke noe behagelig å ha på ryggen, så kjøper nok bergans eller beckmann når det blir aktuelt.

Vi merker det meste, men hos oss har barnehagen full kontroll på hvem som eier hva, så selv om ting ikke har vært merket er det ingen problem.

Alt av uteklær (med få unntak) er kjøpt på salg eller brukt. Har gjerne hatt liggende klær i de neste størrelsene i god tid i forveien, når det er noe jeg vet vi kommer til å få bruk for. Får gjerne solgt ting på finn/fb/tise til nesten samme pris igjen når det er for lite (med unntak av sko).
 
Om du trenger sekk kommer helt an på barnehagen, vi valgte Bergans sekk.
Husk å merke absolutt alt.


Vi brukte ikke regntøy, kun skalltøy.
Vi har alltid hatt 3 sett yttertøy, to i bhg og 1 hjemme fordi vi har vært mye ute.
Anbefaler ull fremfor fleece om barnet tåler det.
Tynn lue til soving
 
Sånn ellers så anbefaler jeg å.sjekke skiftetøy, vogn(luft i hjulene osv) ofte
 
Jeg anbefaler barnas hus sitt merke reflex ull til barnehagebruk :) de har både bodyer, trøyer og ullbukser. Tåler mye og er ofte å tilbud til 90 kr delen. Litt mindre surt å ødelegg eller miste et plagg til 90 enn en hust & claire til 250kr

Om barnet ditt viser seg å være en som liker å sitte i søledammer anbefaler jeg barnevaderen regnbukse. Det er regnbukse med støver sveiset fast. Min elsket å sitte i dammer og ble våt og kald . vadebuksen fikset det

Av sko anbefaler jeg viking veme vel. Det er gortex sko som er lett å løpe og leke i. Men samtidig ikke blir våt bare de supper i vått gress:)

Jeg bor i Vestfold. Typisk vinter er mye 2- til 5 pluss og våt snø. Beste kjøpet viste seg å være kattnakken sin vinter regndress. Vingerdress og regndress igjen . Perfekt til å rulle og herje i våt snø.

Av støvler til senhøst og vinter anbefaler jeg dock boots men ha ullsåle i :happy:

Har vært innom maase typer votter. Mange var et mareritt å få på. De beste viste seg å være hestar og reima sine vinter votter. Lang glidelås så var lettere å rå lurt inn en sta 1 åring tommel :D
 
Vi har en som begynner i barnehagen nå i august, har fått tak i regndress fra kattnakken, så har vi en ekstra regndres også, høst/vårdress fra stormberg, regnsvotter, strikkevotter, fått tøfler fra skofus og fritidssko. Må enda få tak i regnstøvler og drikkeflaske :)
 
Må bare si tusen takk til alle flotte som har gitt masse fine tips til tøy, utstyr og generelt god informasjon om hva man trenger til barnehagestart for ei som aldri har hatt barnehagebarn før :signs001 *muah

Her blir det ikke så kaldt men veldig vått og slapsete om vinteren så jeg skal få kjøpt lille en kattnakken regndress med fòr til vinteren etter mange av dere har sagt den er en absolutt favoritt. Det er vel det eneste som ikke enda er i hus.

Vet ikke helt om mammahjertet er helt klar for dette nye kapittelet men nå er alt det praktiske mer eller mindre klart til neste uke i hvertfall. Får snakke med barnehagen om det er noe de savner etterhvert som årstidene skifter og vi kommer mer inn i det☺️
 
Back
Topp