Prøvedagbok: klare for nummer to!

Hihi, spente, her og! Mannen tror jente, jeg tror gutt :D Men jeg håper litt på jente, usikker på hvorfor. Blir nå like glade uansett, vet jeg :Heartred

Men vet dere? Vannet gikk for 1,5 timer siden!! Venter spente på rier nå, men foreløpig skjer det lite, og jeg er stuck på en stol med masse håndkler, siden jeg lekker og lekker så fort jeg beveger meg :hilarious: Mannen varter opp med te, nøtter og godteri, mens jeg sitter rolig og bare venter på rier og sprekker av forventning :D
Hurra for rier:D Masse lykke til, venter i spenning på påske mysteriet :joyful::Heartred
 
Lykke til!!!❤❤
 
Venter i spenning❤
 
Åååå, så spennende! Kanskje du har født nå? Uansett, håper jeg alt er bra. Klem
 
Fredag kveld kom vår lille jente!! 52 cm lang, 3590 gram tung, og helt perfekt. Hun er frisk, jeg er frisk og vi er endelig i dag tilbake hjemme hos pappaen :Heartred

Skriver mer seinere :)
 
Fredag kveld kom vår lille jente!! 52 cm lang, 3590 gram tung, og helt perfekt. Hun er frisk, jeg er frisk og vi er endelig i dag tilbake hjemme hos pappaen :Heartred

Skriver mer seinere :)
Jaa, gratulerer så mye:Heartred Føler jeg kjenner deg litt, nå har jeg fulgt deg siden prøvestart og positiv test til lille frøken :happy: Jeg hadde følelse på jente :joyful:
Kos dere masse med lille, godt å høre at alt er bra:happy:
 
Fredag kveld kom vår lille jente!! 52 cm lang, 3590 gram tung, og helt perfekt. Hun er frisk, jeg er frisk og vi er endelig i dag tilbake hjemme hos pappaen :Heartred

Skriver mer seinere :)

Åh! Hurra❤❤ gratulerer så mye!:dummy1:
Nyt tiden!
 
Gratulerer så mye! Heldiggris som har fått møte jenten din:D Her er det NM i tålmodighet...

Håper alt står bra til. Masse lykke til i tiden fremover:Heartbigred
 
Ååå.. gratulerer med ei lita jente. Kos dere i bobla, så gleder vi oss til å lese mer når du har overskudd og tid.

:Heartred:Heartred:Heartred
 
Tusen takk for alle gratulasjoner :Heartred

Jeg tenkte å skrive litt om hvordan fødselen var, og om tida etterpå. Det er litt for å bearbeide det hele selv også at jeg skriver - så jeg beklager detaljnivået. Som dere vet, begynte det hele med vannavgang torsdag formiddag. Jeg hadde nettopp vært på kontroll på sykehuset, men siden jeg fortsatt ikke hadde fått rier og heller ikke hadde kjent liv to timer etter vannavgang, ville de at jeg skulle komme inn for en sjekk til. Det var lang ventetid på sykehuset, så jeg var ikke ferdig før seks-syvtida. Jeg fikk beskjed om å komme tilbake når det var 24 timer siden vannavgang, eller dersom jeg fikk regelmessige og gode rier. Mannen henta meg, vi kjøpte sushi på vei hjem og spiste en gigantisk sushimiddag foran TVen. Mot slutten av måltidet begynte jeg å få vondt i magen, men jeg var usikker på om det kunne være rier eller om jeg bare hadde spist for mye. Utover kvelden og natta var det ikke tvil lenger, rundt leggetid ble riene såpass vonde at jeg ikke hadde sjans til å sove. De var ikke regelmessige enda, så vi ble hjemme. Jeg vandra rundt i huset, hang over benker, bord etc, og gikk inn og ut av dusjen hele natta. Det var for vondt å ligge under riene, så jeg ble naturlig nok ganske sliten etter hvert.

Da det hadde gått 24 timer siden vannavgang reiste vi ned til sykehuset igjen. Jeg måtte gå inn alene, og ble raskt møtt av en hyggelig jordmorstudent. Hun gjorde ikke noen vaginal undersøkelse, men tok meg med rett til en fødestue. Der målte hun babyens hjertelyd og mine rier, og etter dette fikk mannen komme inn. Fordi fødsel ikke hadde skjedd innen 24 timer etter vannavgang fikk jeg ikke føde på normalavdeling, men måtte over til en avdeling hvor man lettere kan overvåkes og med kortere vei til leger. Farvel til lyden av panfløyte, tente stearinlys etc, altså. Ikke lenge etter vi hadde fått ny fødestue og derfor også ny jordmor, begynte riene virkelig å ta seg opp. Jeg, som i utgangspunktet ikke ønsket medikamentell smertelindring, spurte ganske kjapt om mulighetene for epidural. Jeg ble undersøkt, og hadde bare 3 cm. Jeg syntes riene var veldig vonde, mye vondere enn jeg på forhånd hadde klart å forestille meg. Det hjalp ikke å puste dypt, og tens (en form for smertelindring ved hjelp av stimulering av noen punkter på ryggen) hjalp bare litt. Mannen ble instruert i å klemme på et punkt på hånda mi, men jeg ble bare irritert og slett ikke smertelindret av dette. «Ikke ta på meg» skulle bli en mye brukt setning de neste timene :p

Neste gang jeg ble undersøkt hadde jeg 5 cm åpning, og anestesilege ble tilkalt for epidural. Denne ble satt etter en halvtimes tid, mellom tette og vonde rier. Og for en virkning!! Det var så fantastisk! Jeg fikk en brødskive og klarte å kose meg med den. Så lå jeg og slappa av i en times tid, uten smerter, men med litt følelse av å måtte på do. Denne pressfølelsen ble naturlig nok sterkere og sterkere til fødselen var over. Epiduralen gjorde så jeg klarte å slappe av, og kroppen jobbet ikke mot riene lenger. Framgangen gikk faktisk raskere etter jeg fikk epidural, samtidig som jeg slapp å kjenne sammentrekningene. Kl. 1850 sa jordmor at jeg kunne begynne å presse. Epiduralen tar dessverre ikke bort de smertene som kjennes nedentil når et babyhode skal ut, selv om jeg ikke merket selve sammentrekningene av magen, så det var både vondt å slitsomt å presse. Likevel var det litt deilig å endelig kunne gjøre noe selv for å få ut den lille. Kl. 1922 var dattera vår ute. For en lykkefølelse!

Mens jeg lå og holdt henne, og prøvde litt på amming, ble jeg vasket og inspisert nedentil. Jordmor konstanterte at jeg ikke hadde noen alvorlige rifter, kun overfladiske. Hun sydde litt på disse, inne i skjeden. Selve syingen var litt ubehagelig, men ikke vond (takket være en bedøvelsesspray). Det var litt vondt da hun strammet tråden helt på slutten. Lykken over å sitte der med mannen og se på det nydelige vesenet var så stor at jeg ikke brydde meg særlig om litt vondt her og der uansett.

Mannen fikk være på fødestua med oss helt til jeg ble overført til barselhotellet kl tolv. Da dro han hjem, mens jeg skulle tilbringe natta alene på et hotellrom med det nydelige vesenet. Barseloppholdet var egentlig ganske tøft. Om jeg var en flergangsfødende, eller i det minste hadde noe erfaring med babyer, ville det kanskje vært lettere, men jeg syntes det var veldig tungt. Da vi kom hjem mandag formiddag (hun ble født fredag kveld) var det helt fantastisk! Endelig kunne jeg trygt gå på do, dusje og sove ut mens pappaen passa på prinsessa vår. Ikke minst fikk vi være sammen som en familie:Heartred

Siden har tida gått forrykende fort. Hun er allerede to uker og to dager gammel. Jeg begynte på dette innlegget for ca en uke siden, men har ikke hatt mye tid til å skrive, så det har tatt litt tid. Hun sover en del på dagen, men lite på natta. Ellers liker hun pupp og nærkontakt, og sovner helst med puppen i munnen eller som hodepute. Både mannen og jeg er slitne, men vi samarbeider godt. Lille er litt tett i nesa, men hadde allerede på dag 4 tatt igjen fødselsvekta med god margin. Hun spiser godt, og sier ifra hvis hun er misfornøyd med noe, selv om hun stort sett ser tilfreds ut. Heldigvis er hun også så fantastisk søt at det er litt lettere å tåle både skriking, nattevåk og vonde pupper. Føler meg som den heldigste i verden, som får bli kjent med henne:Heartred

Håper du som eventuelt har kommet deg til slutten av dette eviglange innlegget har hatt en fin helg og får en super uke.

:Heartbigred
 
For en fin fødselshistorie og gratulerer så mye igjen :Heartred Det er en fantastisk følelse det å føde, og din historie høres veldig lik ut min siste (sett bort i fra corona og alt det innebærer). Kos dere masse i dagene som kommer og nyt både masete netter, en fin liten datter og alt som er i nyfødttiden. Den er magisk!
 
Det var en fin fødselshistorie :)
Skjønner at dere er slitne og at dagene går litt i hverandre. Men nå skal dere bare nyte dagene med hverandre og lille frøkna deres, så går alt seg til etterhvert :):Heartred
 
Jenta vår er 12 uker allerede i dag!

Tida flyr visst i godt selskap, det føles virkelig som det bare er et par uker siden hun kom. Samtidig kan jeg ikke forestille meg livet uten henne.

Vi er kjøretur sørover, og skal låne hytta til mamma og samboeren. Først blir det et stopp hos mannens søskenbarn, for å se gjengen der, og for å vise fram vidunderet vårt. Hun har snart sovet tre timer i strekk i bilen, så det er skikkelig digg!

Hun er helt fantastisk - viljesterk, søt og høylytt :D Nå sover hun ganske bra på nettene, selv om det også blir litt amming. Dagsoving har vi ikke fått helt dreisen på, og hun trives ikke spesielt godt i vogna si. Vi har allerede begynt å bruke sportsdelen litt, for den er hun mer fornøyd med, hun sovner til og med i den! Sånn i motsetning til i bagdelen, der hun hylskriker konstant.

Vi tester ut forskjellig bæretøy, med litt varierende hell, men håper egentlig at hun blir venn med vogna også, for det er så greit å ha det alternativet tilgjengelig. Jeg hadde sett for meg at jeg skulle gå masse tur i permisjon, men foreløpig har det ikke blitt så voldsomt mye av det. Gruppetrening, derimot, dét elsker hun å være med på, så jeg prøver å få til tre gruppetimer i uka :) Deilig å i hvert fall få den muligheten til litt bevegelse. Ellers blir det mye å ligge i senga og amme, for det er slik jeg aller lettest får henne til å sove. Jeg fikk en helt sjuk appetitt etter fødselen, og den er fortsatt der, så det er kjekt å bruke kroppen litt også. Jeg har vel to-tre kilo mer på kroppen enn da jeg ble gravid, men det stresser jeg ikke med, de forsvinner nok når jeg kutter litt ned på cookies og kanelboller og lørdagsgodteri snart :p

Nå regner jeg med at det ikke kommer så mye oppdateringer fra meg framover - dagboka skulle handle om tida fra da prøving nærmet seg til lille hadde ankommet, og jeg må nesten anse oss som i mål der. Plutselig kommer jeg nok tilbake når vi skal prøve på nummer 2 om et års tid :)

Enn så lenge - takk for meg!
 
Last edited:
For et nydelig navn :Heartred
Ha en deilig sommer :flower
Håper du henger litt innpå forumet her likevel, selv om dagboken er "ferdig" :happy::love2
 
Herlig oppdatering, og ikke minst for et fint navn❤❤
Kos dere masse, nyt tiden sammen og grip til deg hvert eneste øyeblikk!
God sommer til deg og dine :happy:
 
Back
Topp