Sykehuset Buskerud HF Drammen *

Jeg hadde 3 forskjellige jordmødre over 5 vakter. 2 av de var fantastiske. Litt demotiverende å høre den ene etter den andre føde på naborommet. På barsel var man litt prisgitt hvem man traff på. Var minst ei forferdelig dame og ei fantastisk dame. Mye forskjellige råd, ikke konsekvent og vi ble litt glemt. Da vi skulle dra ble den ene pleierne overasket over alt vi ikke hadde fått info om, veiledning om osv.

Tror det er viktig å være frampå og spørre/"mase" mye for å få en god opplevelse der. Men dette er to år siden.
 
Jeg fødte nr 2 der i september i fjor. Kom inn på fødepolmed vannlekkasje og ble lagt inn på føden pga litt høy puls hos baby så de ville overvåke. Ble værende der den dagen. Lang dag med mange ctg-registreringer og to hyggelige jordmødre. Hadde mest med nr2 å gjøre. Riene startet av segselv på kvelden, og ungen var ute omtrent da hun gikk av vakt, så en annen står som min jordmor fordi hun tok imot. Det var tydelig at hun som fulgte meg hadde lest det som var skrevet på innskrivingen, og fulgte mitt ene ønske som var la meg være mest mulig i fred, kunne godt være i rommet, men la meg jobbe og puste meg igjennom selv. Et par ganger minnet hun meg på å puste dypt da jeg kom ut av det. Hadde 4,5t aktiv fødsel med første så rakk lite og antok det gikk raskere nå: 1,5-2t aktiv fødsel.

Så i fjor høst var jeg fortsatt superfornøyd med føden :) og fødepol. Jeg var på barsel frem til legesjekk dagen etter fordi jeg ville hjem så kan ikke si så mye om barsel egentlig.
 
Kan ikke få fullrost de ansatte på føden, operasjon og barsel nok! Utrolig flotte mennesker som tok seg utrolig godt av både meg, samboer og lille:Heartred
Var veldige heldige om hadde familierom i 4 dager frem til vi skulle hjem noe vi er utrolig takknemlige for da det ikke er en selvfølge.
 
Noen som har erfaring derfra iforhold til svangerskaps diabetes? Får nok ikke føde på Ringerike som er «rett i nærheten» så må nok bli en biltur på 1 1/2 time! Større sjans for familierom siden man kommer «langveis» fra? Noen andre erfaringer?
Må si at jeg absolutt ikke vil til Drammen og hadde heller håpet på ett Oslo sykehus men...
 
Kan oppdatere da det ble Drammen. Mottak på føden på natten var veldig bra etter spontan tidlig vannavgang og seteleie, fikk velge videre løp selv (ks eller vaginal) helt uten press noen vei! Nyfødtintensiv var veldig bra! Fantastisk personale og flotte rom. Veldig flinke til å hjelpe til med amming.
Ble liggende på barsel i over en uke og her var det ikke noe hjelp til amming, bortsett fra to pleiere. De andre var mest opptatt av at jeg måtte pumpe og at han måtte legge på seg (prematur), ammingen kunne jeg liksom se på med helsesøster senere... vi ble dermed overlatt MYE til oss selv (når til og med pleieren glemte av oss og ellers sa at «ja det er dere som klarer dere selv). Kom aldri igang med amming og pumper fortsatt. Noen av pleierne var veldig snille og fantastiske mens andre så vi «aldri». Slapp heldigvis å betale for mannen da, men var trangt på ett enkeltrom i over en uke! Så veldig blandede følelser dessverre! Dvs super fødsel men ikke så trivelig barsel.
 
Føden: Fikk verdens herligste jordmor og assistent. Så rolige og hyggelige begge to. Følte meg både trygg og godt tatt vare på. Alt gikk i et så deilig behagelig tempo de 45 min fra jeg kom til vesle gutt var ute. Etter fødesel fikk vi lov å være 2-3 timer å bare kose oss. Føre jeg ble tatt med vidre til barsel.

Barsel: Hadde bare en fin opplevelse der også. Var ei som var litt så som så. Forde lille mann ikke vil ta puppen selv og jeg spurte om hjelp et par ganger. Så virka hu litt sur og sa at jeg måtte ringe på neste gang han skulle ha mat. Så hu fikk sett at jeg klarte å legge han til selv sa hu på en ganske iritert måte. Hu hadde heldigvis bare en vakt mens jeg var der. Men de andre var super hyggelige!! Så bare heldig med alle jeg møte denne gangen jeg fødde :) Eneste rett etter fødselen når de skulle komme å trykke på magen hele tiden. Noen av de trykket veldig hardt! Fikk smertestillene ved behov når etterriene kom. Hadde lyst å dra hjem dag etter fødesel. Men grunnet så mange skulle dra og legen hadde nok å gjøre. Så sa de jeg kunne få enmanns rom vis jeg ville bli til dagen etter!

Mat:
Frokost:Brødskiver
Middag:Man kan velge mellom kjøtt eller fisk
(De dagene jeg var der var det Sei/lapskaus og Karbonaber med potet+salat/lagsange med fisk)
Kvelds: Brødskiver
Senkvelds: Brødskiver
(Hu som serverer middag er ganske krass på om fedre har lapp vis de bor på familierom for å få mat)

Besøkstid:
Far+søsken 08.30-22.00
Besteforeldre 18.00-19.00

Etter hjemreise:

Ringte inn forde jeg fra dag 5-6 begynte blødd kratig. Men siden det var med slim i blodet. Så var det ingen fare sa hun jeg prata med så lenge det ikke var frisk blod,klumper og magesmertene begynte å komme oftere.

Det forsatte med noen dager med slim/blod. Føre det ga seg en dag eller to. Føre det plutselig begynte å komme masse blod igjen med store klumper i. Så ringte inn på nytt. Dama jeg fikk prate med denne gangen mente at det var livmorskorpa. Så jeg skulle bare ringe igjen vis jeg fikk kraftig magesmerter eller feber. Eventuelt kunne jeg kontakt fastlege å ta blodprosentprøve.

Så får vel bare blød da..og håpe det minsker på megden. Hue har begynt å dundre også og stupp trøtt hele tiden! Da jeg lå på barsel var det jo kjempe opptatt av hele tiden det med klumper. Men men..er vist ikke det på fødepoliklikken...

(Skal man fødde i sommer kan det være at man blir sendt til Kongsberg/Ringerike. Vis de ikke får ordnet vaktturnusen til jordmødrene å må stenge noen av føderommene. Men da vil man få beskjed. Står om det på Drammenstidene med er + innlegg)
 
Last edited by a moderator:
Jeg hadde er planlagt keisersnitt på Drammen sykehus i oktober. Var veldig skeptisk til å skulle være på barsel i Drammen da jeg som mange andre har hørt dårlige historier herfra. Men så feil jeg tok. For et fantastisk personalet. De er mine reddende engler i hvitt som har tålmodighet og masse kjærlighet å gi til meg og mitt barn. De tar seg tid, hjelper og forklarer. De svarer på alt jeg måtte lure på og gir meg masse mot og støtte når det gjelder amming. Jeg føler meg så trygg og ivaretatt her på barsel. Jeg passer alltid på å takke dem for all hjelpen de gir oss for de har virkelig gitt meg så mye. Så om du som meg gruer deg til å være på barsel pga historier du har hørt så legg det fra deg. Be om hjelp når du sliter. De liker jobben sin her og jobben er å hjelpe oss som har fått barn. Så når vi ber om hjelp så får de også gjort det de kan best.
 
Noen som har født på Drammen sykehus i det siste? Hvordan var opplevelsen mtp.korona situasjonen?
Jeg har ikke født der,da jeg i utgangspunktet hører til et annet sykehus. Men var innom for et par uker siden for vendingsforsøk. Måtte gjennom et telt på utsiden hvor jeg ble spurt ut om symptomer osv før jeg fikk komme inn på sykehuset. Jeg måtte selvfølgelig reise inn alene uten partner. Jordmoren var veldig hyggelig og tok ctg som normalt. Legen som kom brukte munnbind og unnskyldte seg nesten med at de er pålagt det. Ellers opplevde jeg god og rolig atmosfære. Jordmoren sa til meg at det var en spesiell tid, men at de gjør alt de kan for å gjøre det til en fin opplevelse for mor og partner. I likhet med andre fødeavdelinger kan parter kun være med på den aktive delen av fødsel og i ca 2 timer etterpå.
 
Noen som har født her i det siste, eller som skal føde og vært på omvisning? Jeg lurer på om rommene på føde og barsel ser ut som resten av sykehuset? og hvor mange badekar de har
 
Hei! Noen med nyere erfaringer?
Fødte i mai.
Veldig fornøyd med både føde og barsel! Ble møtt av nydelige, hjelpsomme folk:happy:
Far fikk komme inn ved 4cm åpning, vet ikke hvordan det er nå. De prioriterer familierom til førstegangs dersom far vil være med på barsel... :happy:
Døgnpris for far er 400kr
Noe spesielt du lurer på?
 
Fødte i mai.
Veldig fornøyd med både føde og barsel! Ble møtt av nydelige, hjelpsomme folk:happy:
Far fikk komme inn ved 4cm åpning, vet ikke hvordan det er nå. De prioriterer familierom til førstegangs dersom far vil være med på barsel... :happy:
Døgnpris for far er 400kr
Noe spesielt du lurer på?

Tusen takk! Ikke noe spesielt jeg lurer på. Bare godt å lese noens erfaringer :happy:
 
Hei! Noen med nyere erfaringer?
Jeg fødte på Drammen i juni, og kan ikke få skrytt nok av både føde og barsel der. Alt gikk så bra, og følte meg så godt ivaretatt. Fantastisk jordmor under fødsel, og så hadde jeg 5 dager på barsel etterpå (lillegutt hadde gulsott og måtte gjennom et par behandlinger). Alle jeg møtte på i løpet av de dagene jeg var der var så flinke og imøtekommende. Kunne ikke hatt en bedre opplevelse som førstegangsfødende :)
 
På Drammen har de et prosjekt gående nå med kvinner som har baby i seteleie. Målet er flere fødsler vaginalt selv om barnet ligger i seteleie, ved å føde på huk/på knærne. Prøver å google for å finne mer info, men jeg finner ikke.
Informasjonen jeg har delt her er informasjon jeg har fått fra jordmor på helsestasjonen.
Jeg hører til Drammen og Bærum.
 
Jeg tenker at uansett hvor man føder vil man kunne møte jordmødre som har en god dag og jordmødre som har en mindre god dag. Har født 3 x på Drammen, og er veldig fornøyd med det. Den første fødselen stoppet opp og ble en litt traumatisk opplevelse. Hadde jeg vært eldre enn jeg var da så ville jeg kanskje sagt nei til å ha en jmstudent da de spurte meg om det var ok. Følte det gjorde meg mer utrygg at de diskuterte over hodet på meg hvordan de burde gå frem, tror kanskje det kunne blitt en annen opplevelse med en selvsikker og trygg jordmor med mye erfaring. De to neste fødslene hadde jeg nettopp slike jordmødre, og har inntrykk av at de har mange dyktige jordmødre på Drammen. Anbefaler å se "jordmødrene" på nrk som er filmet i Drammen .
 
Back
Topp