Must i babyen garderobe 0-1 år (strikket)

Lillevesen246

Gift med forumet
Novembergull 2017
Juligull2021
Hva syns du er ett must i babyen garderobe?
Strikka klær selvfølgelig :)

på min neste baby vil jeg ikke vite kjønn, og kan derfor begynne å strikke tidlig :D
 
Hva syns du er ett must i babyen garderobe?
Strikka klær selvfølgelig :)

på min neste baby vil jeg ikke vite kjønn, og kan derfor begynne å strikke tidlig :D

Er det lov å svare ALT :hilarious:

Nei, men jeg har tenkt på det samme for vi skal heller ikke vite kjønn neste gang. Nå prøver vi ikke helt enda, så har ikke begynt med strikking en nå, men driver jo alltids og planlegger litt oppi huet :p

Vi brukte mye strikkeklær sist, i kaldt vintervær og varm vår /høst og visse plagg er også fine i det varmeste sommerværet. Så garderoben vil jo variere litt om babyen er nyfødt i juli, men vi bruker mye strikk på sommer også i lerke, duo eller lille lerke.

Jeg har elsker nesten alle oppskriftene til knittingforolive.dk så til neste baby blir det mye derfra. Særlig glad i romperne både med lange og korte ermer.

Og bleiebukser i alle varianter, mange fine oppskrifter overalt. De kan brukes sommer som vinter, og fine plagg å ha på inne.

Liker også å ha hvertfall ett sett klær i potte liten størrelse, som de faktisk ikke svømmer i. Kommer til å lage Ellens hentesett fra petiteknit og sikkert også noe fra boka til Hoppestrikk. De minste størrelsene der kan en baby på 3 kg bruke uten å forsvinne.

Ellers blir jeg å ha klart et helt sett i alle størrelser frem til 1 år. Det hadde vi ikke sist, og strikketid blir jo mye mindre en periode når babyen først dukker opp. :p

Kommer også til å ha heldresser iforskjellige størrelser, liker godt det i vogn eller til bæring ute når det er kaldt.
 
Er det lov å svare ALT :hilarious:

Nei, men jeg har tenkt på det samme for vi skal heller ikke vite kjønn neste gang. Nå prøver vi ikke helt enda, så har ikke begynt med strikking en nå, men driver jo alltids og planlegger litt oppi huet :p

Vi brukte mye strikkeklær sist, i kaldt vintervær og varm vår /høst og visse plagg er også fine i det varmeste sommerværet. Så garderoben vil jo variere litt om babyen er nyfødt i juli, men vi bruker mye strikk på sommer også i lerke, duo eller lille lerke.

Jeg har elsker nesten alle oppskriftene til knittingforolive.dk så til neste baby blir det mye derfra. Særlig glad i romperne både med lange og korte ermer.

Og bleiebukser i alle varianter, mange fine oppskrifter overalt. De kan brukes sommer som vinter, og fine plagg å ha på inne.

Liker også å ha hvertfall ett sett klær i potte liten størrelse, som de faktisk ikke svømmer i. Kommer til å lage Ellens hentesett fra petiteknit og sikkert også noe fra boka til Hoppestrikk. De minste størrelsene der kan en baby på 3 kg bruke uten å forsvinne.

Ellers blir jeg å ha klart et helt sett i alle størrelser frem til 1 år. Det hadde vi ikke sist, og strikketid blir jo mye mindre en periode når babyen først dukker opp. :p

Kommer også til å ha heldresser iforskjellige størrelser, liker godt det i vogn eller til bæring ute når det er kaldt.
Knitting fir olive elsker jeg, holder på med 4? Oppskrifta på rad fra de nå til 2,5 åringen :)
Ellers elsker jeg strømpebuksene dems å :)

tenker kanskje å strikke en den rompere/bleiebukser, da kan det brukes helårs med/uten strømpebukse og body under, dermed spiller det ikke noe rolle på årstid :)

Elles hentesett er planlagt siden jeg har garn liggende til det :)
 
Rompere, bleiebukser og jakker har blitt mye brukt her. Kanskje mest jakker og bleiebukser. Strømpebukser, helst uten fot for lengst brukstid. Til vinteren, lange selebukser (willums fra petiteknit og uni-/umadrakt fra knitting for olive, f.eks) og heldrakter. Fine er at samtlige av disse finnes det kjønnsnøytrale oppskrifter til så man kan lage en hel garderobe med fine plagg :happy:
 
Jeg kan jo nevne mine favoritt strikkeblker for tida.
Omhu - her funker ALT til både jente og gutt, digg med en bok hvor ikke alle de fineste oppskriftene er kjoler og jentebluser, for meg som har gutt hvertfall :p
Hoppestrikk sin bok
Tiddelibomstrikk
Ministrikk
Strikk til barna (Nina Abrahamsen)

Du har sikkert noen av bøkene, men synes det er såå mye fint i disse. I tillegg til at SG har mange hefter med masse babystrikk
 
Jeg kan jo nevne mine favoritt strikkeblker for tida.
Omhu - her funker ALT til både jente og gutt, digg med en bok hvor ikke alle de fineste oppskriftene er kjoler og jentebluser, for meg som har gutt hvertfall :p
Hoppestrikk sin bok
Tiddelibomstrikk
Ministrikk
Strikk til barna (Nina Abrahamsen)

Du har sikkert noen av bøkene, men synes det er såå mye fint i disse. I tillegg til at SG har mange hefter med masse babystrikk

jeg har alle bøkene borsett fra hoppestrikk sin
 
Hvor skal jeg begynne?

- Gode luer i ulike tykkelser (liker selv best oppskriften til Gros djevvellue og kirsebærbloomer), gjerne bakalava (med hals) når de er litt eldre
- SOKKER! Du kan sjeldent få for mange sokker! Ulike farger, garntyper, tykkelser, strukturer..
- Bukser i ulike tykkelser og varianter (olivesstrømpebukse, willumsselebukse, buksen fra ellenshentesett, pølseskinnbuksen... ja, mange gode og jeg foretrekker uten fot!)
- Jakker/omslags til ca 6-9 mnd og gensre etter dette i ulike tykkelser (svak for jakken fra Ellenshentesett, ankersgenser, enkle gensere med raglan..)
- Et par heldresser i ulike tykkelser (mondaysuit i tykk og tynn variant er favoritten + ankers)
- Bleiebukser.. Perfekt oppå en fin body og strømpebukse eller på sommeren!
- Smokkelenker/biteleker
- Rompere (løvfallromper er nydelig!)
- Tepper i ulike tykkelser
- Sovevotter uten tommel

Strikker selv masse til både gaver og nestemann :)
 
Kan tilføye min "planlagte" liste for å bli kvitt garn:

  • Olivesstrømpebukser i ulike tynne garn og farger - de to største størrelsene pluss en hvit i minste
  • Ellenshentesett - tenker strikke ett sett av hver størrelse
  • Luer har vi mye av, men tenker strikke fler i lerke (ull/bomull)
  • Samme med sokker som luer
  • Mondaysuit i lanett + en tykkere variant i lerke
  • Baby bohem teppe i hvit hexa
  • Løvfallromper
  • Diverse rompere i ulike tykkelser av single nøster (holder til de minste størrelsene)
  • Et par sett fra tiddelibom i prematur
 
Hvor skal jeg begynne?

- Gode luer i ulike tykkelser (liker selv best oppskriften til Gros djevvellue og kirsebærbloomer), gjerne bakalava (med hals) når de er litt eldre
- SOKKER! Du kan sjeldent få for mange sokker! Ulike farger, garntyper, tykkelser, strukturer..
- Bukser i ulike tykkelser og varianter (olivesstrømpebukse, willumsselebukse, buksen fra ellenshentesett, pølseskinnbuksen... ja, mange gode og jeg foretrekker uten fot!)
- Jakker/omslags til ca 6-9 mnd og gensre etter dette i ulike tykkelser (svak for jakken fra Ellenshentesett, ankersgenser, enkle gensere med raglan..)
- Et par heldresser i ulike tykkelser (mondaysuit i tykk og tynn variant er favoritten + ankers)
- Bleiebukser.. Perfekt oppå en fin body og strømpebukse eller på sommeren!
- Smokkelenker/biteleker
- Rompere (løvfallromper er nydelig!)
- Tepper i ulike tykkelser
- Sovevotter uten tommel

Strikker selv masse til både gaver og nestemann :)

Da skal jeg nok prøve å få til en del strømpebukser, tynne bukser, selebukser, bleiebukser har jeg masse restegarn til :D

jeg er å glad i strikka bodyer, også må jeg ha noen heldresser, i forskjellige størrelser, har ett par i planen :)

har du tips til noen jakker? Strikka vera cardigan til forrige, den ble godt brukt, men likte heldresser bedre :)
Og ja, gensere så fort som mulig :p
Frøkna jeg har er 2,5 år og jeg strikker ikke jakker for å si det sånn :p
 
Da skal jeg nok prøve å få til en del strømpebukser, tynne bukser, selebukser, bleiebukser har jeg masse restegarn til :D

jeg er å glad i strikka bodyer, også må jeg ha noen heldresser, i forskjellige størrelser, har ett par i planen :)

har du tips til noen jakker? Strikka vera cardigan til forrige, den ble godt brukt, men likte heldresser bedre :)
Og ja, gensere så fort som mulig :p
Frøkna jeg har er 2,5 år og jeg strikker ikke jakker for å si det sånn :p

Favoritten her av genser ble en enkel fra drops (baby duck jakke). Den varte leeeeeenge. Strikket en til nylig og der strikket jeg en rapport med mønster fra hjemsettet på nederst. Eventuelt er jo hjemjakken veldig fin. Og lille-dahlia skal jeg strikke opp noen av til gaver og eventuell jente nummer 2.

CD171BEC-B08E-4136-A43F-A97ACCD38C0B.jpeg

Leah har faktisk først nå, 2 år gammel, fått sin første heldress som var strikket. Vi brukte lillelam sine og en fra Safa mye, men foretrakk bukse/selebukse + jakke/genser. Men strikket flere nå til gavekurven/nestemann :)
 
Dette har nå blitt min liste hittil :)
Ikke tatt med luer/votter/sokker da dette også tilpasse årstider :D
 

Vedlegg

  • 9E9B3F4B-4AFE-4021-9ECC-36A2AD9AC53B.png
    9E9B3F4B-4AFE-4021-9ECC-36A2AD9AC53B.png
    90,7 KB · Visninger: 12
  • 5C24C359-83C4-4079-8F5C-AB8271BE16BA.png
    5C24C359-83C4-4079-8F5C-AB8271BE16BA.png
    77,2 KB · Visninger: 12
Dette har nå blitt min liste hittil :)
Ikke tatt med luer/votter/sokker da dette også tilpasse årstider :D

I minste størrelsen anbefaler jeg virkelig mondaysuit :) Genialt med kneppingen i siden. Jeg strikker nå en tykkere variant (strikket Ellens hentesett jakken og fortsetter bare nedover) i drops cotton merino.

Luer, sokker og votter (uten tommel) i tynn ull eller blandingsgarn ville jeg hatt uansett årstid :)
 
Her skal vi ha 1 heldress i minste størrelsen hvertfall, også neste i 6 mnd (om dette svangerskapet går bra da).
Skal definitivt ha Olives Ribdragt til nyfødt. Strikka den til mini den vinteren han ble 1 år og vi brukte den hver dag fra oktober til april. Litt kjedelig med all ribben, men den sitter som et skudd og er virkelig verdt det. Og minste størrelsen tar ikke så lang tid, så jeg skal nok holde ut vrangmaskene. Den har også knepping i sidene og omslag foran, så den er god og varm.
 
Back
Topp