Når livet er en rosa sky men kroppen svikter deg

Lil-17

Forumet er livet
Assistert-jentene
Desemberlykke2017
Snøfnuggene 2018
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
Sitter her med fire fantastiske barn hvor tre av de er etter ICSI, og alt skulle jo være tipp topp og livet skulle være en rosa sky.
Noe det forsåvidt er.
Men.. kroppen min har fått hard medfart i de to siste svangerskapene, og jeg sliter med store smerter i ryggen.

Å bære babyene, legge de, løfte de opp og ned og hit og dit gjør fryktelig vondt. De er 19 kg tilsammen, og enda er ert lenge til de vil kunne gå selv.
Det samme gjelder alt av husarbeid som klesvask, støvsuging, vasking, hagearbeid osv.. Til og med å bade barna fører til et mareritt av smerter.

Det verste er når jeg ikke klarer å hjelpe 2 åringen på sparkehjulet, eller må snu etter 150m i skogen med 2 åringen pga smerter.
Eller når eldstemann vil ha meg med på trampolinen og jeg må si nei, for ellers klarer jeg ikke resten av dagen..

Hvordan blir fremtiden?!
Hvordan blir det å komme tilbake på jobb? Vil kroppen klare det?
Hvordan blir det å være hjemme med tvillingene til de er 2 år, vil jeg klare det?
Hvordan blir det med teltturer i skog og mark, sykkelturer og fjellturer med barna.. Vil det bare være en fjern drøm?
 
Huffda, dette høres ikke noe godt ut :(
Jeg har ikke hatt smerter som er i nærheten av det du beskriver, men hadde litt diverse etter siste svangerskap som jeg fikk behandlet hos osteopat.

Jeg vet ikke om du vet hva det er, om du kan få noe behandling for det eller eventuelt utredes? Du har ikke fått revmatisme utløst av svangerskapet?
Sender en klem og håper på bedre dager for smertene dine ❤️
 
Huffda, dette høres ikke noe godt ut :(
Jeg har ikke hatt smerter som er i nærheten av det du beskriver, men hadde litt diverse etter siste svangerskap som jeg fikk behandlet hos osteopat.

Jeg vet ikke om du vet hva det er, om du kan få noe behandling for det eller eventuelt utredes? Du har ikke fått revmatisme utløst av svangerskapet?
Sender en klem og håper på bedre dager for smertene dine ❤️
Legen mener det er slitasje pga svangerskapene, spesielt etter to tette svangerskap, deriblant tvillingsvangerskap.
Så nå blir det langsiktig opptrening som vil ta år å blir bra igjen, dersom man i det hele blir bra.
Operasjon er uaktuelt på folk under 50. Jeg er ikke 30 engang, så..

Forferdelig kjipt å ikke kunne være den mamman man egentlig er.

Takk for klemmen :Heartred
 
Legen mener det er slitasje pga svangerskapene, spesielt etter to tette svangerskap, deriblant tvillingsvangerskap.
Så nå blir det langsiktig opptrening som vil ta år å blir bra igjen, dersom man i det hele blir bra.
Operasjon er uaktuelt på folk under 50. Jeg er ikke 30 engang, så..

Forferdelig kjipt å ikke kunne være den mamman man egentlig er.

Takk for klemmen :Heartred
hva med en second opinion? Kanskje noen andre ser noe annet som kan gjøres? Må føles forferdelig at kroppen svikter deg slik :(
 
hva med en second opinion? Kanskje noen andre ser noe annet som kan gjøres? Må føles forferdelig at kroppen svikter deg slik :(
Skal til fysio, men lange ventelister.
Kan fysio gi en ny vurdering?

Når man endelig er i mål med å få barna man ønsker, og så går det skjeis med kroppen, nei det er ikke noe særlig :(
 
Skal til fysio, men lange ventelister.
Kan fysio gi en ny vurdering?

Når man endelig er i mål med å få barna man ønsker, og så går det skjeis med kroppen, nei det er ikke noe særlig :(
På en måte. Fysio vil kunne gi tilbakemelding til legen, og om fysio da ikke er enig med legen i vurderingen har du noe å slå i bordet med overfor han :)
 
Det var ikke noe godt å høre, Lil! Jeg ville som beskrevet over kanskje fått en second opinion, men vet ikke alltid om fysio er det rette? Hva med osteopat eller manuellterapeut?
 
Du har all medfølelse. Svangerskap førte med seg kronisk bekkenløsning, prolaps og mye smerter. Jeg har gode dager, og elendige dager. Jobber maks 50 % nå som Leah er 2 år, begynte ca 21 mnd etter fødsel.

Jeg vil råde deg til å få avlastning. Du kan sykemelde deg og mannen være hjemme i permisjon (hvis dere har igjen). Og jeg anbefaler ha barnehageplass før 2 år, dessverre. Leah var hjemme til desember (1,5 år) og det var heftig. Kroppen ble mye bedre når jeg fikk noen timers avlastning.
 
Du har all medfølelse. Svangerskap førte med seg kronisk bekkenløsning, prolaps og mye smerter. Jeg har gode dager, og elendige dager. Jobber maks 50 % nå som Leah er 2 år, begynte ca 21 mnd etter fødsel.

Jeg vil råde deg til å få avlastning. Du kan sykemelde deg og mannen være hjemme i permisjon (hvis dere har igjen). Og jeg anbefaler ha barnehageplass før 2 år, dessverre. Leah var hjemme til desember (1,5 år) og det var heftig. Kroppen ble mye bedre når jeg fikk noen timers avlastning.
Takk for innspill!
Leit å lese hvor mye du har vært /er plaget :(
Her skal jeg være hjemme til de er 2 år. Har allerede søkt ulønnet perm fra jobben, og vet at jeg ikke klarer å komme tilbake på jobb sånn jeg er nå.
Har ikke søkt bhg heller..
Blir det operasjon på deg? Eller hvordan er fremtidsutsiktene?
 
Takk for innspill!
Leit å lese hvor mye du har vært /er plaget :(
Her skal jeg være hjemme til de er 2 år. Har allerede søkt ulønnet perm fra jobben, og vet at jeg ikke klarer å komme tilbake på jobb sånn jeg er nå.
Har ikke søkt bhg heller..
Blir det operasjon på deg? Eller hvordan er fremtidsutsiktene?

Jeg ble operert for prolaps mai 2019 da Leah var ett år, hadde da hatt kroniske smerter 5-6 mnd og ikke sovet. Var helt forferdelig. Skal nå operere ut galleblæren også (men det er jo urelatert til svangerskapet). Bekken har gode dager og elendige dager.

For meg ble karriereskifte nødvendig. Jeg har derfor tatt et årsstudium i regnskap. Jobber normalt på barneskole, men det fungerer dårlig. Håper det gjør at jeg orker være 100 prosent i arbeid, i hvertfall noen år. Så får vi se. Planen er jo et barn til også..
 
Jeg ble operert for prolaps mai 2019 da Leah var ett år, hadde da hatt kroniske smerter 5-6 mnd og ikke sovet. Var helt forferdelig. Skal nå operere ut galleblæren også (men det er jo urelatert til svangerskapet). Bekken har gode dager og elendige dager.

For meg ble karriereskifte nødvendig. Jeg har derfor tatt et årsstudium i regnskap. Jobber normalt på barneskole, men det fungerer dårlig. Håper det gjør at jeg orker være 100 prosent i arbeid, i hvertfall noen år. Så får vi se. Planen er jo et barn til også..
Hjelpes.. Det høres forferdelig tøft ut!!

Ser for meg at jeg også må ta et karriereskifte.. Men mitt problem er at alt av studie /yrker som jeg kunne tenkt meg er innen oppvekst eller helse, yrker der man må bruke kroppen og være i bevegelse..
Jobber pr i dag innen oppvekst, og vet at jeg ikke klarer å komme tilbake slik det er nå.. Men er jo enda 1,5 år til jeg skal ut i arbeid igjen/eller studere.
Redd for å få beskjed om at jeg må ha et kontoryrke.. Kan jeg spørre om rekneskap er noe du alltid har vært interessert i, eller har du "lært" deg å like det?
 
Hjelpes.. Det høres forferdelig tøft ut!!

Ser for meg at jeg også må ta et karriereskifte.. Men mitt problem er at alt av studie /yrker som jeg kunne tenkt meg er innen oppvekst eller helse, yrker der man må bruke kroppen og være i bevegelse..
Jobber pr i dag innen oppvekst, og vet at jeg ikke klarer å komme tilbake slik det er nå.. Men er jo enda 1,5 år til jeg skal ut i arbeid igjen/eller studere.
Redd for å få beskjed om at jeg må ha et kontoryrke.. Kan jeg spørre om rekneskap er noe du alltid har vært interessert i, eller har du "lært" deg å like det?

Ja det er ikke noe gøy.. Akkurat nå ligger jeg i sengen med sterke smerter i ryggen, fordi jeg har vært ute med Leah.

Har alltid likt det, burde valgt det fra dag 1. Sånn sett en fordel :) Men spent på om ren kontorjobb vil fungere også. Men den tid den sorg - må først få en jobb ;)
 
Ja det er ikke noe gøy.. Akkurat nå ligger jeg i sengen med sterke smerter i ryggen, fordi jeg har vært ute med Leah.

Har alltid likt det, burde valgt det fra dag 1. Sånn sett en fordel :) Men spent på om ren kontorjobb vil fungere også. Men den tid den sorg - må først få en jobb ;)
Du har mitt fulle sympati!
 
Hei! Ville bare dele min historie også. Har slitt med vond rygg i ca 20 år og hatt flere prolapser. Var derfor spent på svangerskapet som viste seg å gå veldig mye bedre enn forventet med mindre smerter enn jeg normalt sett lever med. Fødte i Juli og frem mot lille var tre måneder ble smertene stadig sterkere igjen til jeg ikke selv klarte å løfte barnet opp og ned i sengen/vognen. Min vanlige Osteopat «gav opp» å hjelpe meg og sendte meg videre til kiropraktor etter noen uker. Etter fire uker med ganske heftig knekking hos kiropraktor begynte jeg å merke fremgang. Sakte men sikkert ble smertene litt og litt svakere og med opptrening er jeg i dag så og si smertefri (som jeg ikke har vært på 20 år). Viste seg at jeg hadde noen kraftige låsninger i bekkenet som forårsaket det som jeg tolket som ryggsmerter. Nå løfter jeg mini på 10kg dagen lang og kryper rundt på gulvet uten problemer. Føles som et mirakel, og anbefaler derfor å oppsøke en kiropraktor som er ekspert på barsel. De kan hjelpe selv om det har gått lang tid ø siden fødsel. Må dog si at jeg var tålmodig, i starten var jeg nesten verre etter behandlingene men valgte å følge rådet og stå i det ettersom alternativet (ikke gjøre noe) føltes umulig når man knapt kommer ut av sengen om morgene :)
 
Har du forsøkt kiropraktor?
Jeg fikk barn neste like tett som deg og samtidig som du fikk siste . Alt jeg gjorde var vondt og slitsomt.. Gikk før korona en periode til fysio og fikk en haug øvelser som ikke hjalp noe. Trodde at alt håp var ute og at jeg måtte bare akseptere at ryggen kanskje aldri ble bra.

Men ble overalt av andre mødre til å prøve kiropraktor. Han har funnet ut at jeg har svake hoftebøyere, avstivet korsrygg med rot i virvel S1 (nederst) . Har hatt 2 timer de han har kjekt den og masert og gjør øvelser i vonde punkt rundt. Og allerede er jeg mye bedre :D etter bare 2 behandlinger. I går klarte jeg tilogmed en liten joggetur på 3 km uten at det gjorde vondt.

Og har kun fått 1 øvelse i hjemmelekse . Som han sa får man en haug (som jeg fikk av fysio) får man ikke tid og føler seg mislykket . Og det stemmer .
 
Back
Topp