Nedpress etter fødsel

Augustspire2018

Forelsket i forumet
Hei. Det er 1 uke siden fødsel og jeg har de siste dagene hatt ubehagelig nedpressfølelse når jeg går og har stått mye. Det føles som om noe skal dette ut nedentil. Må legge til at jeg også sliter med urinlekkasje pga dette presset. Jeg prøver så godt jeg kan å gjennomføre bekkenbunnstrening. Andre som opplever det samme? Blir det bedre? Utrolig ubehagelig og kjedelig at jeg kun klarer å gå korte strekninger.
 
Merker og nedpress, særlig om jeg gjør mye eller når jeg skal reise meg etter å ha sittet endel. Tror det går seg til.. Husker ikke om det var slik sist, men da hadde jeg et hematom som var mye vondere enn nå.
 
Merker også noe til det. Var sånn sist også, bare verre da. Gikk seg til da, og gjør forhåpentligvis det nå også. Ekkelt dog...
 
Merket det og veldig første uken og en del forrige uke (baby er 3 uker i morgen), og følte absolutt at noe var på vei til å falle ut, og et ubehagelig press rundt urinrørsåpningen. Er mye bedre nå men kjenner det innimellom men syns det har gått seg til. Jeg bruker appen kegl og gjør knipeøvelser minimum 3 ganger pr dag, oftere når jeg kommer på det. Håper det bedrer seg raskt for deg også:)
 
Merket det og veldig første uken og en del forrige uke (baby er 3 uker i morgen), og følte absolutt at noe var på vei til å falle ut, og et ubehagelig press rundt urinrørsåpningen. Er mye bedre nå men kjenner det innimellom men syns det har gått seg til. Jeg bruker appen kegl og gjør knipeøvelser minimum 3 ganger pr dag, oftere når jeg kommer på det. Håper det bedrer seg raskt for deg også:)
Heter appen kegl? Fant ikke
 
Fikk beskjed av fysio at man har høyere risiko for at ting blir slapt nedentil etter flere graviditeter og det var tydeligvis viktig for meg å ha øvelser med fysio for dette, men nå har jeg ikke hatt noen symptomer på nedpress. Har hørt det er normalt etter fødselen med disse plagene da og ofte går det tilbake etterhvert. Tror det er lurt å gjøre kegel øvelsene og så kan du høre med lege på 6 ukers kontroll hvordan det har utviklet seg til da.
 
Ja jeg hadde det i et par uker etter fødsel.
Var vondt bare å sitte på do. Vanskelig å gjøre nr 2, følte at tarmen "kom ut.
Kjente det mye når jeg stod og når jeg gikk også. Kom bare etter noen få minutter, og da måtte jeg sette meg ned. Det går over av seg selv :)
 
Sniker fra november.. hele bekkenet mitt følte jeg var løst og skranglete i særlig den første uken etter fødsel.. hadde samme nedpressfølelse som du beskriver, og det gjorde vondt å gå på do (både nr 1 og 2..). Nå er baby snart 9 uker og alt er som før igjen :) det går seg til! Bare kroppen som jobber med å komme tilbake til normalen. Blir det ikke bedre i løpet av en uke ville jeg kanskje ha ringt fastlegen eller kanskje helst jordmor.
 
Sniker
Hadde det også sånn etter fødsel. Men det blir bedre. Etter noen uker så var alt fint igjen. Det jeg gjorde var å bevege meg en del, selv om det var ubehagelig. Vet ikke om det er anbefalt men merket bedring allerede dagen etter.
Stor klem til dere, og husk at kroppen har gjort noe helt utrolig:angel11
 
Takk for gode råd og tips. Det er nå 2 uker siden fødsel og føler nå at det går litt bedre for hver dag. Litt mindre nedpress. Har også lastet ned opp for knipeøvelser:) Satser på at det går over av seg selv etterhvert! Må også nevnes at jeg har to tette svangerskap i løpet av 16 mnd. Dette er jo en ekstra påkjenning
 
Takk for gode råd og tips. Det er nå 2 uker siden fødsel og føler nå at det går litt bedre for hver dag. Litt mindre nedpress. Har også lastet ned opp for knipeøvelser:) Satser på at det går over av seg selv etterhvert! Må også nevnes at jeg har to tette svangerskap i løpet av 16 mnd. Dette er jo en ekstra påkjenning

Jeg merker også forskjell etter dette svangerskapet. Hadde ikke samme følelse forrige gang. Skal også knipe og ta tiden til hjelp. Men om jeg ikke merker bedring etter seks uker kommer jeg til å oppsøke fysio.
 

så bra! Da har sikkert kroppen din klart å «ordne» opp:Heartred
 
Back
Topp