Begynne å prøve på søsken før en er "klar"?

Desembermamma88

Glad i forumet
Junilykke 2020 ♡
Ser det er mange som begynner å prøve relativt "tidlig" med søskenforsøk. Hvilke tanker har dere rundt prosessen med å starte på nytt? Vi snakker om å begynne igjen, men sliter med ambivalente tanker, da jeg hadde et vanskelig svangerskap sist, og naturlig nok har en del negative tanker rundt det å prøve på nytt. Er litt redd for to tette pga helsa mi, samtidig som jeg samtidig er redd for å ikke få flere, eller at det skal ta mange år. Noen som har egne erfaringer eller tanker de vil dele? Bør en begynne før en er "klar"? Blir man klar for å starte opp igjen?
 
Vel.. Vi begynte da veslejenta var 1 år og 5 måneder, og vi sitter her enda snart 3 år etter oppstart uten søsken.. Så ja, du kan si jeg er i overkant for å starte tidlig. Men da må man og være forberedt på at det kan i teorien klaffe på første forsøk.
Ønsker dere lykke til og håper dere får en søster eller bror når dere er klare :Heartred
 
Vi begynte når frøkna var 10 mnd, fordi vi visste det kunne ta tid. Det ble jo en MA(selv om det klaffer på første innsett) så kan det ta tid.. sitter nå og får nr2 når frøkna er 2 år ca. Vi ville ha to tette for å bli ferdig. Men om det blir aktuelt med flere, så venter vi nok 3-4 år mellom neste gang. Samboer var kanskje ikke SÅ klar for å begynne å prøve som jeg var. Men han forstod meg jo og vi ble enige, uten at jeg pusha. Man må liksom kjenne litt på det, og sånn som hun oppfor meg sier, være forberedt på at det klaffer raskt. Et svangerskap når man har en liten er travelt! Men, hvert svangerskap er ulikt så man kan jo ikke spå hvordan formen skal være.
 
Vi begynte da vesla var 7 mnd. (kun fryseforsøk igjen) hadde 3 negative innsett, ble gravid med det siste embryoet på frys da vesla var 12 mnd - med eneggede tvillinger(!)

Planen var to tette, men det blir tre tette (19/20 mnd mellom nr 2 og tvillingene).
Jeg forventet å bli dårlig, så det går greit, og man tilpasser seg jo tilværelsen. For min del hadde det vært verre å ikke bli gravid enn å ha tre tette tror jeg.
Men - hadde vi visst at det ble tvillinger, hadde vi ventet ett år eller to.
 
Vi begynte å tenke på nr to og prøve naturlig på nr to da junior var 1 år og 4 mnd. Jeg var egentlig ikke helt 'klar', tror det hadde tatt litt tid før jeg skulle blitt helt klar :p

Men var redd det skulle ta tid med ventetid for ivf og alt det der, så satte oss i ivf kø for 2-3 mnd siden. Plutselig klaffet det naturlig, og vi sitter her med termin sånn at det blir 2.5 års forskjell. Nå er jeg mer klar enn jeg var før jeg ble gravid, begynner å glede meg og venne meg til tanken. Er jo også fantastisk glad over at det gikk naturlig, det hadde jeg aldri trodd overhodet. Fra å prøve i mange år til å skulle ha to relativt tette, føles litt rart!

Tenker at om du er som meg så blir du kanskje aldri helt klar? Og er jo mange her inne som har prøvd i flere år på nr 2 og 3.. Men du må nesten bare føle på dette selv, ingen fasit :)
 
Hei.

Jeg fikk to forholdsvis tette, 22 mnd mellom og da mistet jeg en i mellom i uke 12 +. Satte inn et fryseegg da eldste var 7-8 mnd. Jeg gjorde det pga alder og aldersgrenser i det offentlige. Jeg var da 39, nesten 40 ved søskenforsøk, men fikk det innvilget mens jeg fortsatt var 38.

Hvis du er født i 88 (mtp nick) så har du kanskje enda god tid, hva sier amh og fsh verdiene dine?

Jeg har hatt veldige utfordringer med kroppen min pga at jeg fikk graviditetsskader med nr to og dette var veldig tøft for meg.
Jeg kunne ikke gå og bysse min egen baby i mange mnd. Dette var veldig tungt for mammahjertet og jeg følte også at det gikk ut over tilknytningen mellom baby og meg.
Jeg klarte heldigvis å amme, så det reddet en god del.
Jeg jobber enda med å bygge opp en bedre og bedre relasjon til min datter. Man må ikke gi opp bare fordi man fikk en vanskelig start (hun er mer knyttet til sin far, men også glad i meg). Det er den voksnes ansvar å bygge relasjonen tettere. Barna følger på heldigvis.

Det er vondt både i kropp og sjel når man har helsemessige utfordringer med små barn. Jeg visste ikke at det skulle bli sånn her.....
Kunne ikke ane det.

Jeg ville selvfølgelig ikke ha byttet bort min skjønne, sprudlende datter for alt i verden, men hvis jeg kan gi et råd til noen med vond kropp, så må det være : vent hvis du kan!

Det er SÅ krevende med to småttiser UTEN helsemessige utfordringer og ubeskrivelig vanskelig Med!
Det psykiske er aller verst! Alt du ønsker å gjøre med og for dine barn, og særlig baby, som du ikke får gjort, river en opp innvendig.
Smerter og /eller plager oppå hensides tretthet som man ofte får over nattevåk er ikke å anbefale.

Vent til din eldste er rundt 3-4 år . Da er det som regel bleiefritt eldstebarn som forstår en hel del og til og med kan hjelpe litt til.

Det er ikke sikkert det tar veldig lang tid med nestemann, men det KAN jo gjøre det.

Jeg fikk første på fjerde innsetting, graviditet nr to, mistet innsetting fem og fikk søsken på innsetting seks.

Jeg har tre flotte embryo på frys. Har SÅÅÅÅ lyst på tredjemann, men mannen vil ikke pga min dårlige kropp.

Jeg har blitt mye bedre nå 1,5 år etter jeg fikk siste, men ikke bra nok.
Drømmer om innsetting over nyttår 2020.
Men nå vet vi at det mest sannsynlig vil ta meg to år å komme meg etterpå.

Kan vi tørre det da? Jeg ønsker det, fordi jeg vet det blir bedre, men ikke min mann.

Derfor jeg henger her inne enda. Vil så gjerne sette inn, vil ikke kaste fryseeggene i søpla!

Jeg forstår hvordan du tenker mtp tid, hva om den løper fra deg, hva om det tar tid.

Husk, du kan også ta uttak nå og fryse ned embryo som du kan sette inn senere. Faktisk vil jeg anbefale akkurat dette, fordi eggkvaliteten synker med alderen. Du kan ha de nedfryst i fem år, så hvis du feks venter 3 år, så vil du fortsatt ha plenty av tid til innsettinger.

Nå vet jeg ikke hvilke utfordringer du har,men jeg vet at jeg må ned i vekt selv om jeg har normal bmi( legger veldig mye på meg i graviditeten) og jeg må trene kroppen for å styrke den før innsetting. Så må jeg være sykemeldt store deler av graviditeten.

Hvis jeg skal prøve å bli gravid igjen.

Det er sånne ting du må vurdere. Hvordan kan du forberede deg, hvem kan hjelpe deg under og etterpå.

Valget er uansett ditt og det som føles riktig for deg er det rette. Ingen vet hva som skjer undervegs og etterpå.

Må si jeg er evig takknemlig for at det bare var førstemann som fikk kolikk og ikke andre....
Da var min situasjon helt annerledes selv om jeg fikk fødselsskade, og jeg kunne bære, bysse, trøste og ha nattevåk.

Ta vare på deg.

Lykke til med valget.
 
Vi valgte å ikke prøve så fort som mulig fordi vi ikke orket tanken på to altfor tette. Vi brukte tre år på førstemann, men jeg følte meg ikke klar for evt å få to med feks ett års mellomrom hvis det skulle klaffe raskt denne gangen. Derfor begynte vi først da aldersforskjellen ville vært ca 2 år hvis det skulle klaffe med en gang, og det føltes mer komfortabelt. Og det gikk jo vesentlig fortere denne gangen også med bare 7 mnds prøving, så her blir det ganske nøyaktig 2,5 år mellom de to. Akkurat som med Poppi, så klaffet det også naturlig her og veldig mye kjappere enn sist, og det føles skikkelig rart. Plutselig får vi sånn "ideell" aldersforskjell som vi har drømt om.

Jeg er glad vi begynte da vi gjorde, men det kan selvfølgelig hende jeg hadde sett annerledes på det om det skulle ta lang tid denne gangen også.
 
Ser det er mange som begynner å prøve relativt "tidlig" med søskenforsøk. Hvilke tanker har dere rundt prosessen med å starte på nytt? Vi snakker om å begynne igjen, men sliter med ambivalente tanker, da jeg hadde et vanskelig svangerskap sist, og naturlig nok har en del negative tanker rundt det å prøve på nytt. Er litt redd for to tette pga helsa mi, samtidig som jeg samtidig er redd for å ikke få flere, eller at det skal ta mange år. Noen som har egne erfaringer eller tanker de vil dele? Bør en begynne før en er "klar"? Blir man klar for å starte opp igjen?

Vi begynte prøvingen når gutten vår nærmet seg 1 år (født juni 2016 og begynte prøvingen april 2017, sånn at om det hadde klaffet på første forsøk så hadde termin blitt mellom januar og februar 2018 og de ville skille 2 skoleklasser/år)
Men tok tid for oss denne gangen også, vi venter en lillebror i slutten av Oktober og det vil da bli 3 pr og 4 mnd mellom guttene :)
Det føler vi blir perfekt aldersforskjell.

Vi håpet på en måte at det ikke ville skje med en gang siden vi begynte prøvingen så tidlig og var ikke helt klare for det når vi prøvde, men likevel så var hver negative test en nedtur og påminnelse av sist gang, og det ble veldig tungt for meg når det tok lengre tid enn vi ønsket (hadde håpet på ca 2-2,5 år i mellom)

Nå når jeg er gravid og jeg har vært mye dårlig, så ser jeg at det er en stor fordel at storebror er 3 år og har litt forståelse og kan hjelpe meg litt og kan gjøre mye selv:)

Er på en måte glad at vi begynte prøvingen tidlig, og fant flere utfordringer etter veien som var greit å få en diagnose på og få fikset (ble diagnosert med PCOS og de fant en polypp i livmoren som ble fjernet og andre småting)

Men samtidig så føler jeg litt på dårlig samvittighet siden vi har fokusert mye på å prøve å bli gravide og prøvingen gikk mer inn på meg denne gangen siden det enda satt godt igjen en fra sist gang.
Føler at jeg burde fokusert mer på å nyte den lille skatten vår istedet for å være redd for å fokusere på at vi kanskje aldri kunne gi han søsken.
Men vi har jo selvfølgelig gledet oss over å være foreldre og vi har elsket livet som foreldre hele tiden og prøvd å nyte hvert øyeblikk :)
Hadde nok aldri klart å bare ta det som det kommer eller vente med prøvingen siden jeg alltid har ønsket meg minst to barn. Kjenner at jeg slapper godt av nå og gleder meg masse til å få babyen og bli helt ferdig å bare nyte livet som tobarnsmor ❤️❤️

Så har jo som du ser hatt litt blandende følelser om prøvingen, er glad for at vi begynte når vi gjorde, men samtidig glad for at deg tok den tiden det tok. Men dette er jo det jeg føler nå når jeg er gravid :) følelsen man har som prøver er så tung, den uvissheten og ventingen og skuffelser og nedturer, men er jo verdt det med en gang man blir gravid :)
Men kommer aldri til å utsette oss for å prøve på flere barn når vi er så heldige at vi har fått 2 :)
 
Vi har bestemt oss for å vente til vi eventuelt blir klare for en til. Siden vi slet med nummer 1 (som snart er et år) er har vi helt siden jeg ble gravid tenkt at det kanskje bare blir dette ene barnet. Det er viktig for oss å kunne være til stede for henne og akkurat nå så er det nok.

Jeg kjenner også at jeg trenger å ha kroppen min litt for meg selv fremover og dessuten ha mulighet til å fokusere litt på meg selv i tillegg til datteren vår. Jeg satte karrieren min på vent så lenge vi holdt på med prøvingen og har nettopp fått ny jobb, så det neste året skal jeg levere der samtidig som vi skal venne oss til en ny tilværelse med barnehage og barn i tillegg til at vi også skal leve våre liv. Her er folk forskjellige, men både jeg og mannen min har behov for å kunne få opplevelser på egenhånd utenfor hjemmet og vi har nettopp kommet dit hvor det er mulig. For vår del vil det rett og slett bli litt mye med enda et barn akkurat nå. Så ser jeg at vurderingene våre kan se helt annerledes ut om et halvt år eller et år, avhengig av hvordan vi opplever det å ha en 1,5 åring og 2 åring i hus.

Det er også viktig for meg å vite at et eventuelt neste barn er like ønsket som datteren vi allerede har, og ikke et barn vi følte oss presset til å få fordi vi hadde dårlig tid. Men samtidig så vet vi at vi har dårlig tid og at konsekvensen av å vente vil kunne være at vi ikke får flere. Det er mulig at vi vil angre på det en dag, men i så fall så vet vi også at vi hadde våre grunner til å vente og at det føltes riktig der og da.

Det er et vanskelig spørsmål og det finnes ikke noe riktig eller galt svar. Jeg tenker at det viktigste er at dere gjør det som er riktig for dere og reflekterer rundt hvorfor dere velger som dere gjør. Lykke til med valget!
 
Vi brukte aldri prevasjon etter vi fikk jenta vår for akkurat ett år siden pga vi var redd det gikk nesten 3 år en gang til.. Men jeg hadde en spontan abort i januar og er gravid igjen nå fulkgåtte 11 uker. Så mirakler skjer. Føler ikke Vi eller kroppen min var klar for en til. Men babyen er mer enn velkommen og veldig ønsket...
 
(Bestemte oss forresten for innsett av fryst blasto i september, og ble gravide på første forsøk. Så nå er jeg 21 uker på vei, og gleder meg veldig til å bli mamma igjen! Helsen er også bedre enn forrige gang, og får god oppfølging pga risiko for prematur. Krysser fingrene for at det går bedre denne gang :) For min del var det rett å kaste meg inni det, da de tenkte problemene tok større plass enn det de foreløpig gjør i graviditeten. :) )
 
Last edited:
Jeg syns det er grusomt å måtte vente... Leah er 21 mnd straks, men pappaen vil vente pga helse og jobb. Jeg ønsker prøve med egget så fort jobb er i boks da jeg bet ting kan ta tid.

Men nå føler jeg meg veldig klar for en til også :)
 
(Bestemte oss forresten for innsett av fryst blasto i september, og ble gravide på første forsøk. Så nå er jeg 21 uker på vei, og gleder meg veldig til å bli mamma igjen! Helsen er også bedre enn forrige gang, og får god oppfølging pga risiko for prematur. Krysser fingrene for at det går bedre denne gang :) For min del var det rett å kaste meg inni det, da de tenkte problemene tok større plass enn de de foreløpig gjør i graviditeten. :) )

Gratulerer så mye :)
 
(Bestemte oss forresten for innsett av fryst blasto i september, og ble gravide på første forsøk. Så nå er jeg 21 uker på vei, og gleder meg veldig til å bli mamma igjen! Helsen er også bedre enn forrige gang, og får god oppfølging pga risiko for prematur. Krysser fingrene for at det går bedre denne gang :) For min del var det rett å kaste meg inni det, da de tenkte problemene tok større plass enn det de foreløpig gjør i graviditeten. :) )

Åhh, gratulerer så mye ❤️
 
Jeg syns det er grusomt å måtte vente... Leah er 21 mnd straks, men pappaen vil vente pga helse og jobb. Jeg ønsker prøve med egget så fort jobb er i boks da jeg bet ting kan ta tid.

Men nå føler jeg meg veldig klar for en til også :)

Håper egget dere har på frys er det som skal til ❤️
 
Back
Topp