Salve til ømme brystvorter

M

Mamma_i_2020

Guest
De er så ømme og vonde at jeg orker snart ikke mer, finnes det noen krem el salve som kan herde dem littt? :)
 
Jeg husker jeg gikk gravid med første og fikk anbefalt purelan til alt mulig. Jeg kom på sykehuset og hadde problemer med amminga...ble så sår!! så skulle jeg smøre på denne fantastiske purelan. Den er tykk og seig og ekstremt klissete....den setter seg fast i absolutt alt og drar med seg huden på brystvorta når du prøver å løsne brystvorta fra amme innlegget.

Det eneste purelan er brukanes til i mine øyne er lepomade!

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor den er så populær!
 
Jeg husker jeg gikk gravid med første og fikk anbefalt purelan til alt mulig. Jeg kom på sykehuset og hadde problemer med amminga...ble så sår!! så skulle jeg smøre på denne fantastiske purelan. Den er tykk og seig og ekstremt klissete....den setter seg fast i absolutt alt og drar med seg huden på brystvorta når du prøver å løsne brystvorta fra amme innlegget.

Det eneste purelan er brukanes til i mine øyne er lepomade!

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor den er så populær!

Det hørtes ikke så behagelig ut. Men syns den var temmelig stiv i tuba når man skulle trykke ut noe av denne salven. Men jeg vasket fingrene godt før jeg påførte litt krem som jeg hadde "varmet" opp med fingrene. Da smeltet den og ble lettere å smøre på. Men skjønner hva du mener med at den er klissete og seig sånn. Men den hjalp på å mykgjør knoppene da. :)

Kan vel sikkert bruke noe annet også. Fant en på nettet til såre brystvorter, men lukta jo honning. Å de sier at man ikke skal bruke honning eller at babyen skal ha honning. Så jeg turte ikke å bruke den. Den var mer som smør når den smeltet.
Men jeg er fornøyd med purelanen bare den hjelper for den delen med å være sår mens man ammer og etter amming. :)
 
Jeg ville heller brukt benpanthen... den er jo mye mykere og mer tynnflytende og er laget av ren lanolin den også. Ikke fullt så klissete heller tror jeg.
 
Bepanthen eller purelan. Hadde aldri problem med ammeinnleggene, men jeg brukte tøy og ikke engangs.
 
Trikset med purelan er å bare ta bittelitt og klappe den på, ikke smøre. Varm den gjerne mellom fingrene. Og tørk av fingrene med papir, ikke prøv å vaske vekk purelan med vann, det fungerer dårlig. Det er jo lanolin (vannavstøtende). Har aldri opplevd at ammeinnlegg fester seg i brystvortene pga purelan, heller motsatt. De fester seg om jeg er sår. Purelanen blir som et skjold imot.

Men, ettersom trådstarter ikke er sår eller sprukket, eller ammer, tenker jeg at kanskje noen ammeinnlegg i ull er mer passende for å beskytte ømme brystvorter. For å slippe friksjon fra klær, tenker jeg. Eller hun kan prøve engangsinnlegg, men de i ull er jo mykere. Du finner alle typer ammeinnlegg på apoteket :)
 
Back
Topp