Morsfølelsen - kom den rett etter fødselen?

M

Moderator Marte

Guest
Mange seier at dei fekk den berykta morsfølelsen med ein gong dei fekk babyen på brystet, men det er ikkje uvanleg å måtte vente litt til.

Korleis var det med deg? Fekk du morsfølelsen rett etter fødselen eller tok det litt tid før den kom?
 
Med førstemann tok det ei god stund før morsfølelsen kom, nærmere 1 år tror jeg han var. Med lillesøster kom den faktisk med en gang, ble litt overrasket over det :happy:
 
Med første med engang jeg fikk han :) Med de andre var vel den følelsen til stede, da de fortsatt var i magen:) Visste hva jeg hadde i vente:Heartbigred
 
Denne gangen kom den med en gang. Mulig fordi dette var vanlig fødsel mens forrige var keisersnitt. Aner ikke. Men tror den første tiden sammen har mye å si.
 
Forrige gang tok det lang tid, denne gangen kom den det øyeblikket jeg fikk se han for første gang:Heartred
 
Første gikk det 4-5 mnd før jeg kalte han navnet sitt, og var deprimert over den manglende lykken jeg kjente og var ekstremt låst da han kun ville sove oppå meg på dagtid. Eldste startet å samsove med oss da han var 10 mnd, og det har jeg aldri angret på. Laget et spesielt bånd til oss som jeg.

Med andremann visste jeg nok hva det å bli mamma innebar, og tok han inntil meg og ikke en hel natt har han sovet i seng alene, men hva gjør vel det ;p

Eldste er nå 3 år og 4 mnd og han ville plutselig på eget rom en dag i sommer, men kommer stort sett tassende mellom kl 05-07 for å ha den siste timen i senga hos oss :) I natt kom han å la seg inntil lillebror under hans lille dyne. De er begge snørrete og forkjøla og fant trøst i hverandre :)

I siste svangerskapet gikk det opp for meg at jeg antageligvis har hatt en grad av fødselsdepresjon med førstemann, men var mester i å skjule det for føles som en skam tror jeg. MEN det er det ikke! Bedre å få hjelp!
 
Last edited:
Morsfølelsen kom ikke før etter 3-4 mnd. Husker at jeg trodde det var noe galt med meg... for alle jeg kjente var stupforelsket i nurkene sine fra de fikk dem i armene.
For min del tror jeg det skyldtes flere ting. Morkaka lå i front, så jeg kjente veldig lite til gutten min da han lå i magen. Så ble han forløst med keisersnitt i uke 37, og ble hastet avgårde til intensiven. Jeg fikk ikke holde han før mange timer senere, og kunne ikke amme før etter 4 dager. Det ble rett og slett litt "kunstig" i starten. Fikk ikke melkeproduksjonen i gang heller... det føltes som et nederlag... Så jeg var nok også litt deprimert...
 
pga hard fødsel og hastesnitt så kom ikke morsfølesen før 1-2 dager etter han var født. Jeg husker veldig godt øyeblikket, jordmora hadde lagt han til brystet mitt, han så på meg litt «stakkarslig», jeg fikk en varm følelse i hele kroppen og ville gjøre alt for å beskytte denne lille karen. Etterpå så var jeg veldig kritisk på hvem som fikk holde han og hvilken jordmor som fikk ta han med seg ut på natten.
 
Back
Topp